Toon posts:

Bananenplugjes passen niet?

Pagina: 1
Acties:

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:31
Vandaag heb ik de bananen plugjes binnen gekregen die ik via ebay besteld heb.
Het gaat hier om de beruchte Nakamichi plugjes.

Nu probeer ik deze pluggen aan te sluiten, alleen voor mijn gevoel zijn de aansluitingen op mijn receiver te klein.

Ik heb een Yamaha RX-V663 en op pagina 20 staat toch echt beschreven hoe het moet. (draaiknop dichtdraaien en vervolgens de bananenplug aan het einde erin steken.

De handleiding kan je hier terugvinden:
http://download.yamaha.co...=16446&product_id=1438910

Iemand enig idee hoe dit zit?

[edit]
Hmm.. nu lees ik nog eens goed en zie ik:

"Connecting the banana plug (except Europe, Russia, Asia and Korea models)"

Dus dit is met dit model helemaal niet mogelijk?

[Voor 14% gewijzigd door joenevd op 07-07-2011 18:12]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:37

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Grote kans dat er nog (zwarte) beschermdopjes in de terminal zitten. Gebruik van banaanpluggen is in Europa namelijk verboden. Daarom doen fabrikanten dit soort dopjes in de terminals om niet zomaar banaanpluggen in te kunnen steken. Deze dopjes kan je er met het grootste gemak uithalen door een smalle schroevendraaier in de terminal te steken, naar één kant wat druk uitoefenen en dan de schroevendraaier weer naar je toe halen. Dopje komt er dan uit en de terminal zal dan groot genoeg zijn voor de pluggen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• joenevd
Ik zal eens kijken of dit het geval is.
Bedankt voor je antwoord FeaR.

Waarom is het eigenlijk verboden?
De banaanpluggen zijn wel makkelijk verkrijgbaar in nederland

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De reden waarom banaanpluggen verboden zijn heeft verschillende versies. De ene is dat het nogal makkelijk zou zijn om een stuk speakerdraad met twee banaanpluggen rechtstreeks in het stopcontact te steken. Of dat banaanpluggen aan zouden zetten om even speakers te wisselen als de apparatuur aan staat. Dan krijg je dingen als aanrakingsgevaar. Mocht de receiver/versterker aan staan en twee banaanpluggen raken elkaar aan heb je ook een reactie die je niet wilt. Maar goed, lijkt me logisch dat je sowieso van je speakeraansluitingen af blijft als je apparatuur aan staat. Als je gewoon normaal met bananen om gaat dan is er eigenlijk geen enkel risico.

Overigens hier nog een plaatje wat bovenstaande uitlegt:
http://img41.imageshack.us/img41/3877/bananaplugjpg.jpg

Ook altijd makkelijk om te zien dat het in Amerika en dergelijke niet verboden is. Als voorbeeldje hier een Denon AVR-1911:

Het Amerikaanse model:

En het Europese model:

Naast de verschillen als 120 Volt - 60 Hz voor het Amerikaanse model en de 230 Volt - 50 Hz voor het Europese model zie je ook dat er op het Europese model de dopjes in de terminals zitten.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 14:53

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Je kan ook een dikke schroef pakken en deze er voorzichtig iets indraaien en dan zo het dopje eruit trekken.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

joenevd schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 18:08:
Hmm.. nu lees ik nog eens goed en zie ik:

"Connecting the banana plug (except Europe, Russia, Asia and Korea models)"

Dus dit is met dit model helemaal niet mogelijk?
Ligt er dus aan welke terminals er gebruikt worden. Veelal zijn de terminals identiek en wordt er voor de bovenstaande landen alleen een beschermkapje (zoals met de Denon) of dopje (zoals met de Onkyo uit het andere voorbeeld) ingedaan. Maar ik weet verder niet hoe het met Yamaha zit.

Maar als ik deze foto van de Yamaha RX-V663 zo bekijk zitten er gewoon beschermdopjes in de terminals.

• joenevd
Ja nadat je dat van de dopjes aangaf ben ik even in de weer gegaan. Inderdaad zijn het gewoon dopjes.

Bedankt!

[EDIT]
Zet dit topic maar op slot.

[Voor 15% gewijzigd door joenevd op 07-07-2011 19:28]

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-04 13:40
Naast de verschillen als 120 Volt - 60 Hz voor het Amerikaanse model en de 230 Volt - 50 Hz voor het Europese model zie je ook dat er op het Europese model de dopjes in de terminals zitten.
Op de Amerikaanse zit nog een IR remote control in en out en een out zone 2.
Die zie ik beide niet terug op de europese?! :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Klopt, Denon (en nog wel meer merken) maken voor de Europese markt andere modellen dan voor de Amerikaanse markt. Soms willen zelfs de modellen van de Engelse markt verschillen ten opzichte van de Europese. Voor Denon moet je daarom ook altijd op Denon.de kijken als je zoekt naar specificaties en dergelijke :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 09:17
Banana plugs mogen niet standaard worden meegeleverd en die doppen moeten erin, omdat die twin banana plugs nogal op een Europese (continentale) 220v-stekker lijkt en er volgens mij ook zo'n beetje in past. En dat is natuurlijk vrij gevaarlijk. Daarom is het standaard meeleveren verboden. Los kopen mag wel, want dan gaat men ervan uit dat men weet wat men doet.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
Ik had het zo nog niet bekeken, maar er kan behoorlijk wat spanning komen op die banaanpluggen, en een kind kan die makkelijk uit de speakers halen en dan in zijn mond steken....

Als je niet snel moet wisselen, dan zie ik geen reden om de draden gewoon vast te schroeven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Op zich heb je dan wel de ultieme actieve speaker als je een speaker rechtstreeks in het lichtnet stopt >:)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee