• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 09:16
Hallo mensen,

ik heb een vraagje over het reinigen van mijn (oude) monitor..

Ik heb 3 monitoren aangesloten op mijn AMD HD6870.

In het midden heb ik een IIyama Pro Elite E2472HD-B1 (net vandaag binnen gekregen) en aan beide zijkanten een AG Neovo F-419. De linker heb ik al een jaar of 5 intensief in gebruik. Merendeel van de tijd heeft hij ook in een ruimte gestaan waar gerookt wordt. Een paar weken geleden heb ik via marktplaats voor 3 tientjes een identieke monitor op de kop getikt, en had verwacht dat beide monitoren hetzelfde beeld zouden projecteren.. Echter is dit niet het geval..

De monitor die ik via marktplaats heb aangeschaft geeft helderder beeld dan mijn oude.. Deze is (als ik de vorige eigenaar mag geloven) ook maar weinig gebruikt, en dat geloof ik ook wel, want hij ziet er nog uit als nieuw! Ik vraag me af waar de gele kleur vandaag komt op mijn oude monitor. Ik heb ook wel eens gehoord dat dit door ouderdom kan komen, doordat de lamp in het scherm niet meer zoveel licht geeft.. Ik heb de monitor als eens schoongemaakt met monitor spray, maar zonder resultaat..

Mocht het nicotine aanslag zijn, weten jullie een goed middeltje om het schoon te krijgen? Ik kan zelf niet echt iets vinden..

Alvast bedankt!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zeker bij goedkope schermen (maar duurdere eigenlijk ook) wisselen ze nog wel eens van model tft paneel dat erin zit, afhankelijk van wat op het moment van productie beter verkrijgbaar/goedkoper is. Dit zie je dus niet aan de buitenkant af maar het hele paneel kan zelfs van een ander merk zijn.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01
Hoe zitten ze beide aangesloten?

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-11-2022

DrSnuggles

Terrapin Station

Als het nicotine aanslag is, dan verwacht je dat ook te zien op de bezel en standaard van het oude scherm. Dit lijkt me niet het geval, anders had je dat er vast bij gezet.

Er zouden meerdere dingen aan de hand kunnen zijn; 1) de oude monitor is in kwaliteit achteruit gegaan na 5 jaar gebruik of 2) er zijn verschillende revisies uitgebracht van het scherm. Lijkt me dat je er in beide gevallen niet veel aan kan doen. Je zou eventueel eens kunnen kijken of de firmware hetzelfde is en of deze is te updaten :).

Learn something new every day.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:20
Je vermeldt niet of je de settings al eens bij langs bent geweest. Dat kan heel veel uitmaken (temperatuurinstelling e.d.)

LinkedIn
BlackIntel

• powermarcel10
Bedankt voor de reacties mensen!

Ik heb de achterkant van beide schermen eens met elkaar vergeleken, om te kijken of de informatie op beide ook verschilt, en dit is wel het geval..

De verschillen:

Rating: 1.A en op de andere 1.5A

Verder zijn er een aantal hele lange rijen getallen die niet hetzelfde zijn, en staan er op de ene monitor meer Chinese tekens dan op de andere.. het lijkt er dus op dat ze wel wat van elkaar verschillen..

Wat betreft de firmware: Op de ene monitor zit: Ver:1.00GYA en op de andere zit Ver: 1.01GHNKO. Echter is deze laatste (die nieuwer lijkt te zijn) niet in het nederlands in te stellen, en die andere wel..

Hoe de monitoren aangesloten zijn:

De middelste middels HDMI, de rechter via rechtstreekse DVI, en de linker (die wat gelig lijkt) Middels dvi op een displayportadaptor, die weer is verbonden op een minidisplayport van de videokaart. (beetje omslachtig dus)

Verder las ik net op internet dat water met afwasmiddel ook wel wil helpen. Dit heb ik geprobeerd, maar levert niet echt resultaat op..

• powermarcel10
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 16:10:
Je vermeldt niet of je de settings al eens bij langs bent geweest. Dat kan heel veel uitmaken (temperatuurinstelling e.d.)
De instellingen op beide monitoren heb ik gelijk gezet, maar toch verschillen ze.. Ik heb in AMD CCC ook al geprobeerd de kleuren handmatig wat bij te stellen, maar krijg de juiste settings er niet lekker bij..

Oja, en ik heb trouwens geen idee hoe je de firmware van een monitor update.. is dit eigenlijk wel mogelijk?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee