Toon posts:

Consumentenbond lanceert Slechtedekking.nl

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 398251

Topicstarter
Traag mobiel internet. Onverstaanbare mobiele telefoongesprekken en belangrijke gemiste oproepen door gebrek aan bereik. De Consumentenbond ontvangt hier regelmatig klachten over. Om de dekking van de mobiele netwerken goed en onafhankelijk in kaart te brengen roept de Consumentenbond mobiele bellers en internetters op om ervaringen te delen via SlechteDekking.nl. Hoe meer mensen meedoen, hoe meer informatie op de kaart, des te groter de druk op de providers om de kwaliteit te verbeteren.

De website laat op een kaart van Nederland de ervaringen van gebruikers zien. Per provider maakt deze kaart inzichtelijk wat de kwaliteit is van het netwerk en waar wel of geen mobiele dekking is.

Consumenten die een nieuw mobiel abonnement willen afsluiten, kunnen daardoor de keuze voor een provider laten afhangen van de kwaliteit van de dekking in de voor hen relevante gebieden.

Voor providers betekent dit initiatief dat ze inzicht krijgen in hun eigen dekking en die van de concurrenten.

Hoe werkt het?
Consumenten kunnen op www.SlechteDekking.nl een gratis Android app downloaden. De app stuurt periodiek dekkingsmetingen naar de site. Op SlechteDekking.nl verandert daardoor dagelijks de kaart.

Providers krijgen de mogelijkheid om via de website verbeteringen in hun netwerk door te geven.

SlechteDekking.nl is een initiatief van de Consumentenbond en DeLaagsteRekening.nl, een adviessite op telecomgebied.
Goed initiatief van Consumentenbond. Ook op Webwereld wordt er over gesproken, met de privacy lijkt het goed te zitten volgens het artikel. De Android app ziet er slick uit ook.

Zijn er meer Tweakers-leden die de app hebben gebruikt?

• joep doei
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:49
Ik heb hem geïnstalleerd. Ik ben benieuwd wat het oplevert. Wat mij nu al opvalt is dat ik op de kaart voor Vodafone alleen maar rode vlekken zie (= slechte dekking). Zou dit nu wel kloppen of zit er een bugje in de app?

http://serve.infoteur.nl

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

joep doei schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 15:35:
Ik heb hem geïnstalleerd. Ik ben benieuwd wat het oplevert. Wat mij nu al opvalt is dat ik op de kaart voor Vodafone alleen maar rode vlekken zie (= slechte dekking). Zou dit nu wel kloppen of zit er een bugje in de app?
Dat, of weinig mensen gebruiken het atm :) Ik neem aan dat de kaart pas goed gevuld is als men het ook daadwerkelijk gebruikt. Als de app net gelanceerd is zal dat nog wel even duren denk ik zo

Xbox Live ID:Notna8310

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Sowieso vraag ik me af of er betrouwbare metingen uitkomen wanneer mensen aan het bellen zijn in auto's e.d. of wanneer de telefoon in de zak zit. Tijd zal het leren :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Ook binnenshuis is de verbinding bij veel moderne telefoons vaak slechter, dan met toestellen van voor de "steeds lichter en steeds dunner"-hype, juist onder de Android toestellen zitten enkele modellen, die, naast een "gewone" telefoon gehouden, op dezelfde plek minder ontvangst hebben.
Wanneer alleen door Android toestellen gemeten wordt, lijkt me dit idd niet erg betrouwbaar.

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:10
Marly schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 16:31:
Ook binnenshuis is de verbinding bij veel moderne telefoons vaak slechter, dan met toestellen van voor de "steeds lichter en steeds dunner"-hype, juist onder de Android toestellen zitten enkele modellen, die, naast een "gewone" telefoon gehouden, op dezelfde plek minder ontvangst hebben.
Wanneer alleen door Android toestellen gemeten wordt, lijkt me dit idd niet erg betrouwbaar.
Aangezien mobiele telefoons tegenwoordig (ahum) niet alleen mobiel gebruikt worden, maar ook thuis en als vervanging van de vaste lijn, mag je toch verwachten dat je ook dan een goed (belbaar) bereik hebt.

Stay safe

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:45
BastiaanN schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 15:42:
Sowieso vraag ik me af of er betrouwbare metingen uitkomen wanneer mensen aan het bellen zijn in auto's e.d. of wanneer de telefoon in de zak zit. Tijd zal het leren :)
Heb de app even geinstalleerd en zodra ik de meting door wil geven wordt me gevraagd waar ik ben. Binnen, buiten, trein, auto of niet opgeven.

• BastiaanN
  • Niet online
The Realone schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 16:39:
[...]

Heb de app even geinstalleerd en zodra ik de meting door wil geven wordt me gevraagd waar ik ben. Binnen, buiten, trein, auto of niet opgeven.
Dat klopt maar periodiek stuurt de app ook zelf metingen door, bijvoorbeeld wanneer je aan het bellen bent. Dan wordt hier niet om gevraagd.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De app is een leuk idee maar helaas nog niet zo mooi uitgevoerd als zou kunnen. Ik zou graag een echte reisfunctie zien waarin ik kan aangeven met welk vervoersmiddel ik reis en met welk interval gegevens verstuurd moeten worden. Dat ik dus kan zeggen ik vertrek nu met de auto en je mag elke 10 seconde de gegevens versturen aangezien ik hem toch aan de oplader hang.
Nu heb ik een stukje A27 in kaart gebracht maar moest het elke keer handmatig aangeven omdat het anders per minuut ging, dan krijg je dus op een stuk van 6 kilometer slechts 4 metingen (90km/u (aanhangwagen) is elke anderhalve kilometer een meting).

Edit: Mijn hele route staat er op, das wel leuk. Om de paar honderd meter een update :D Dat werkt goed. Helaas moet je flink inzoomen om het te kunnen zien maar zo kan ik mezelf wel volgen richting bestemming. Rood overheerst wel behoorlijk moet ik zeggen.

[Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 07-07-2011 18:15]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Master FX schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 16:33:
[...]

Aangezien mobiele telefoons tegenwoordig (ahum) niet alleen mobiel gebruikt worden, maar ook thuis en als vervanging van de vaste lijn, mag je toch verwachten dat je ook dan een goed (belbaar) bereik hebt.
Dat mag je idd verwachten/hopen, maar het is helaas niet altijd zo, zeker met moderne, superdunne toestellen. Oudere, "dikkere" telefoons hebben binnenshuis vaak minder last van verbindingsproblemen, omdat daar nog plaats was voor een degelijke antenne.

Overigens wordt bereik binnenshuis nog altijd niet gegarandeerd, omdat er teveel zaken zijn, die het signaal kunnen tegenhouden : (gewapend) beton, staal, sommige soorten warmtewerend glas. Dit geldt uiteraard vooral voor moderne flats, kantoorgebouwen en winkelcentra, klassieke stenen rijtjes- of vrijstaande huizen zullen zelden problemen opleveren.

Vaak ligt de schuld ook bij de mensen zelf, in ons kleine landje zijn er relatief weinig plekken, waar echt geen enkele provider bereik heeft, dus wanneer de ene het in je straat, wijk of dorp slecht doet, neem je een andere. Tegenwoordig ligt het zwaartepunt echter niet op al dan niet goed kunnen bellen/internetten, etc., maar op de telefoon, zeker bij jongeren, men zoekt eerst de allernieuwste super- hyper-smartphone uit en kiest er dan het abo bij, waarbij het toestel het goedkoopst is, omdat "het bereik van alle providers tegenwoordig toch wel gelijkwaardig is".
Ook heb ik mensen al dingen horen zeggen als: "Nou, ik heb met T-Mobile op school geen bereik, maar ik verleng toch maar bij ze, omdat ze de [vul hier de smartphone-hype van het moment in] het goedkoopst aanbieden." Een paar maanden later openen ze dan een topic op een of ander forum, om te miepen, dat ze hun superphone de helft van de tijd niet kunnen gebruiken, omdat ze slecht bereik hebben |:( .

[Voor 57% gewijzigd door Marly op 07-07-2011 23:59. Reden: aanvulling]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03:55
Ik heb de app nu ook een paar dagen in gebruik, en vind het een prima idee.

Er moet nog wel wat aan de weergave van resultaten gewerkt worden. Het is nu groen of rood, met niets ertussen. Een groot deel van mijn resultaten verdient ook absoluut geen rood in mijn ogen.

- knip -

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nabil
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Raymond P schreef op zondag 10 juli 2011 @ 11:48:
Ik heb de app nu ook een paar dagen in gebruik, en vind het een prima idee.

Er moet nog wel wat aan de weergave van resultaten gewerkt worden. Het is nu groen of rood, met niets ertussen. Een groot deel van mijn resultaten verdient ook absoluut geen rood in mijn ogen.
Met de masks die de heatmaps vormen hebben we best een tijdje zitten klooien. Het is lastig om de overgangen goed weer te geven zonder dat het een rommeltje word. Ik verwacht dat wanneer we meer data hebben we overgangen en "redelijke" dekking beter kunnen weergeven. Mogelijk gaan we dan werken met verschillende tinten van 1 kleur.

We focussen ons nu op de app daarvan komen deze week een aantal releases uit (met fixes en nieuwe features), daara gaan we de website onder handen nemen.

Via Uservoice op de website kun je wensen/bugs inschieten.

N. (Projectmanager SlechteDekking.nl)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-06 17:15

MsG

Forumzwerver

Ik vraag me af hoeveel zin dit heeft. Je hebt talloze verschillende mobiels, met verschillende sterktes. En het gaat om slechte 3G-dekking neem ik aan? Want GSM heb ik overal gewoon prima bereik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nabil
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
MsG schreef op zondag 10 juli 2011 @ 13:52:
Ik vraag me af hoeveel zin dit heeft. Je hebt talloze verschillende mobiels, met verschillende sterktes. En het gaat om slechte 3G-dekking neem ik aan? Want GSM heb ik overal gewoon prima bereik.
Het zou best kunnen dat verschillende mobieltjes verschillend zijn wat betreft omgaan met netwerkniveaus. Ik kan daar online niets over vinden trouwens.

Met de metingen sturen we ook merk en type van het mobieltje mee. Als we genoeg gegevens hebben kunnen we ook verschillende telefoons met elkaar vergelijken.

Nabil (Projectmanager SlechteDekking.nl)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GSM heb je ook lang niet overal goed bereik mee, zijn genoeg plekken waar GSM bereik nog steeds belabberd is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:47

Sorcerer8472

Mens sana?

Tsurany schreef op zondag 10 juli 2011 @ 14:38:
GSM heb je ook lang niet overal goed bereik mee, zijn genoeg plekken waar GSM bereik nog steeds belabberd is.
Oh? Waar dan? :P

Wat me opvalt is dat Vodafone bij bellen veel rood laat zien en T-Mobile bij internet een bloedbad is. Ik vraag me af wanneer bellen de 'rood-status' krijgt; is dit afhankelijk van signaalsterkte of van dropped calls oid? Dat laatste komt wel regelmatig voor bij Vodafone (is ook een ander topic over hier).

Wat ik me ook afvraag is of de app onderscheid maakt in 2G/3G en of dat wordt meegestuurd. Dan kun je uiteindelijk een veel helderder beeld destilleren uit de gegevens.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Bij mij thuis bijvoorbeeld. Erg slecht bereik soms. En er is een mooie dead zone in de Oostvaardersplassen waar niemand bereik heeft. Verder kan ik niet echt concrete plekken noemen maar ik heb wel vaker mee gemaakt dat ik geen bereik had.
Wat me opvalt is dat Vodafone bij bellen veel rood laat zien en T-Mobile bij internet een bloedbad is. Ik vraag me af wanneer bellen de 'rood-status' krijgt; is dit afhankelijk van signaalsterkte of van dropped calls oid? Dat laatste komt wel regelmatig voor bij Vodafone (is ook een ander topic over hier).

Wat ik me ook afvraag is of de app onderscheid maakt in 2G/3G en of dat wordt meegestuurd. Dan kun je uiteindelijk een veel helderder beeld destilleren uit de gegevens.
Goed punt, iets meer duidelijkheid wat dat betreft zou fijn zijn ja.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Binnenshuis kun je nooit perfecte dekking garanderen, zeker niet in nieuwbouwwoningen met (drie)dubbel glas en extra dikke isolatielagen. In dunbevolkte gebieden met minder masten merk je dit vooral. Echter het is lang geleden dat ik écht geen ontvangst had ergens.

En geen 2G-dekking op de Oostvaardersplassen? Vind ik ook knap :o Alledrie de providers niet? Je hebt daar zicht op best veel masten in de omgeving.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je met de trein van Almere naar Lelystad gaat is er een punt waar, voor zover ik weet, elke provider weg valt. In ieder geval KPN.
En met binnenshuis bedoel ik met het raam open terwijl ik naast het raam sta. Maar ook buiten op het terras is de dekking erg slecht. Binnen valt het heel af en toe weg, buiten niet maar is het bereik wel slecht.
Regelmatig met mijn vorige telefoon (HTC Touch Pro) gehad dat berichten niet verzonden konden worden.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 17:59

Nakebod

Nope.

Ook even geïnstalleerd, misschien dat het wel iets kan helpen om de providers te pushen, als veel mensen het gebruiken en slechte dekking melden in een bepaald gebied.

"Gelukkig" erkend T-Mobile in mijn gebied al dat er problemen zijn, mogelijk dat het met deze tool ook nog wat inzichtelijker kan worden. (Jeej slecht bereik, jeej korting :+)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nu vraag ik me af of ze ook filteren of dit gewoon door slechte dekking is of door 'storing' van de locatie?

In het pand waar wij werken (dus 8-9 per dag) heb ik enorm slechte verbinding (regelmatig melding 'geen verbinding), ga ik buiten staan werkt het al wat beter. Maar als ik deze app ga draaien, zal hij dus 70% van de tijd een 'slechte meting' doorgeven, lijkt me niet echt 'eerlijk'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10

Ursamajor

Astrofotograaf

Heb hem ook geinstalleerd. Leuk dat we zo pro-actief mee kunnen werken aan een dekkingskaart.
Had ik geweten dat t-mobile zo'n slechte dekking had, was ik denk ik wel ergens anders wezen kijken. Vind het namelijk wel grappig dat ze op hun eigen kaarten een heel ander beeld geven van de dekking dan dat wij met zijn allen meten.
Of deze app klopt voor geen meter. Er zitten denk ik ook nog wel wat verbeterpunten in.

Gadgets FTW!

Anoniem: 129319

SinergyX schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:41:
Nu vraag ik me af of ze ook filteren of dit gewoon door slechte dekking is of door 'storing' van de locatie?

In het pand waar wij werken (dus 8-9 per dag) heb ik enorm slechte verbinding (regelmatig melding 'geen verbinding), ga ik buiten staan werkt het al wat beter. Maar als ik deze app ga draaien, zal hij dus 70% van de tijd een 'slechte meting' doorgeven, lijkt me niet echt 'eerlijk'.
Ik vind dit wel eerlijk, je gebruikt een GSM toch niet enkel op straat? Als de ene provider wel goede ontvangst heeft in een bepaald gebouw en een andere provider niet, is dat toch handig om op de kaart te zetten denk ik.

• BastiaanN
  • Niet online
Waarom zijn Hi en KPN eigenlijk apart? Volgens mij hadden die goed samengevoegd kunnen worden. Het is immers hetzelfde netwerk. Zo doe je er alleen langer over om een goed beeld te vormen.

Daarnaast heeft KPN vooral zakelijke bellers terwijl Hi meer jongeren e.d. aantrekt. Die zullen minder snel geneigd zijn om in de auto te bellen en dat soort dingen. :)

[Voor 31% gewijzigd door BastiaanN op 15-07-2011 09:01]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

BastiaanN schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 08:55:
Waarom zijn Hi en KPN eigenlijk apart? Volgens mij hadden die goed samengevoegd kunnen worden. Het is immers hetzelfde netwerk. Zo doe je er alleen langer over om een goed beeld te vormen.

Daarnaast heeft KPN vooral zakelijke bellers terwijl Hi meer jongeren e.d. aantrekt. Die zullen minder snel geneigd zijn om in de auto te bellen en dat soort dingen. :)
Idem bij Telfort en Ben. Is trouwens wel een goede graadmeter om te zien hoeveel verschil met name bij bellen gevonden wordt.

Overigens zijn er wel dingen anders, zoals dat Telfort brakkere gateways gebruikt voor internet die er om de zoveel tijd weer uitleggen waardoor je niet kunt internetten, iig dat was toen ik er klant was en nu nog steeds getuige het topic erover :P

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb Hi maar krijg ook gewoon keurig KPN te zien op mijn telefoon. Kijk ik bij alle informatie is zelfs mijn provider onbekend. Kijk ik in het gewone scherm staat er NL KPN in de signaalsterkte meter.
Kijk ik op de website staan mijn metingen ook bij het KPN overzicht en niet bij het Hi overzicht. Dat onderscheid klopt sowieso al niet nog afgezien van het feit dat het fysiek hetzelfde netwerk is.

Topicstarter
Ze zijn al een tijdje offline btw. Hoe zou dat komen? Ruzie met T-Mobile?

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Staat er toch?
We werken aan verbeteringen op Slechtedekking.nl dus zijn we even:
under construction!

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Topicstarter
Zo snel? Ik dacht dat het iets te maken had met T-Mobile aangezien zij niet zo blij waren met de resultaten van SlechteDekking.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ook maar eens geinstalleerd. Heb namelijk binnenshuis vaak slecht tot geen verbinding, zelfs geen GSM! Dit heb ik niet enkel bij mij thuis, maar ook bij anderen.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Dj-sannieboy schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 15:19:
Ook maar eens geinstalleerd. Heb namelijk binnenshuis vaak slecht tot geen verbinding, zelfs geen GSM! Dit heb ik niet enkel bij mij thuis, maar ook bij anderen.
Met welke provider eigenlijk? :)

Dit vind ik wel stom:
Geen up- en downloadtest

Er valt echter wel wat af te dingen op de methodiek van de dekkings-app. De dekking voor mobiel internet wordt namelijk gemeten met twee criteria, het soort netwerk (GPRS of EDGE / UMTS / HSPA / HSDPA / HSUPA) en een pingtest. Een pingtest meet de reactietijd van de internetverbinding naar een server. Een ping die langer dan 100 milliseconde duurt krijgt een rode stip en het predicaat 'slechte dekking'.

Bron: http://webwereld.nl/nieuw...ing-t-mobile-beroerd.html
3G zit vaak boven de 100 ms, zo rond de 150 ms. Het is niet merkbaar veel meer tijd dus om daar nou een rode stip voor te geven? Slecht hoor :) Met browsen merk je dat toch niet echt op je mobiel, met VoIP zou je het wel kunnen merken maar ook vrij weinig lijkt mij :)

[Voor 6% gewijzigd door MensionXL op 22-08-2011 22:28]

Goedkoop bellen via VoIP

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

MensionXL schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 22:26:
[...]

3G zit vaak boven de 100 ms, zo rond de 150 ms. Het is niet merkbaar veel meer tijd dus om daar nou een rode stip voor te geven? Slecht hoor :) Met browsen merk je dat toch niet echt op je mobiel, met VoIP zou je het wel kunnen merken maar ook vrij weinig lijkt mij :)
Het hangt ook af van hoe het wordt gemeten: normaal kom je dus standaard op een UMTS-channel terecht. Doe je dan data, dan heb je hoge 3G-latency (150+ ms). Na het versturen van wat pakketjes word je echter naar een HSPA-channel verplaatst waar je een veel lagere latency en veel hogere doorvoersnelheid hebt. Ook kan het zo zijn (afaik) dat een 3G-channel druk is en een HSPA-channel veel rustiger is en het internet dan ook echt snel werkt. Het kan wel een seconde of 2 duren voordat je naar een HSPA-channel wordt geleid door het basisstation (dat zegt T-Mobile ook terecht in haar reactie).

Daarnaast: in veel grote steden zie ik rode puntjes, maar dat komt vast doordat daar ook mensen in parkeergarages rondlopen waar geen 3G doordringt (wederom: door de hoge frequentie - en de overheid moet echt haast maken met UMTS900 goedkeuren :{).

Bij Vodafone heb ik zoals eerder al elders gezegd de laatste paar weken het probleem dat ik vaak van 3G naar GPRS word gegooid, en na nog een poging (of 2) ik pas op HSPA terechtkom, maar het daar wel veel sneller is en het dan meestal ook wel snel blijft. Lijkt erop dat als het basisstation mijn telefoon niet goed genoeg hoort (deze te ver in de ruis wegvalt) ik naar GPRS terugval, zelfs als mijn telefoon het basisstation met -90 dBm ontvangt... Is het signaal wel sterk (sterker dan -90 dBm), dan komt het minder voor. Misschien proberen ze zo de standaard 3G-kanalen wat te ontlasten, hoewel GPRS zo wel veel drukker wordt lijkt me :?

Was net op Utrecht CS, en ik moet zeggen dat de snelheid verbazingwekkend hoog was en vooral de latency zo laag dat het leek alsof het wifi was :)

• Dj-sannieboy
  • Niet online
MensionXL schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 22:26:
[...]

Met welke provider eigenlijk? :)

Dit vind ik wel stom:

[...]

Vodafone. Ligt waarschijnlijk aan het gewapend beton. Dan nog vind ik het slecht, anno 2011 niet eens normaal binnen kunnen bellen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 12:30:
[...]

Vodafone. Ligt waarschijnlijk aan het gewapend beton. Dan nog vind ik het slecht, anno 2011 niet eens normaal binnen kunnen bellen.
Waar woon je dan?

• Dj-sannieboy
  • Niet online

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Raar, woon je erg afgelegen dan? En hebben de andere providers wel gewoon goed bereik op die plekken?

Goedkoop bellen via VoIP

• Dj-sannieboy
  • Niet online
MensionXL schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 07:38:
[...]

Raar, woon je erg afgelegen dan? En hebben de andere providers wel gewoon goed bereik op die plekken?
Nee, redelijk vlakbij het centrum. Heb er op verschillende locaties in Almere last van. Moet zeggen dat het bij mij verbeterd is nadat ik wat instellingen in m'n telefoon heb gewijzigd. (HTC Sensation) Alsnog heb ik af en toe geen geen bereik. Op zolder overigens wel gewoon (3G) bereik.
KPN heeft hier ook zwak bereik binnenshuis. T-mobile heeft tot mijn verbazing wel goed bereik.

[Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 25-08-2011 22:33]

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Het werkt weer! :) Alleen vind ik het wel jammer dat je nu niet in één oogopslag kan zien waar het slecht is en waar niet :'(

Goedkoop bellen via VoIP

Topicstarter
hmm ja da's inderdaad minder. Ik denk doordat T-Mobile geklaagd heeft. Ik zie geen enkele andere reden. T-Mobile's hoofdkantoor is toch pal naast kantoor Consumentenbond dus ze hebben ze vrij snel weten te vinden:P

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Dj-sannieboy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:31:
[...]

Nee, redelijk vlakbij het centrum. Heb er op verschillende locaties in Almere last van. Moet zeggen dat het bij mij verbeterd is nadat ik wat instellingen in m'n telefoon heb gewijzigd. (HTC Sensation) Alsnog heb ik af en toe geen geen bereik. Op zolder overigens wel gewoon (3G) bereik.
KPN heeft hier ook zwak bereik binnenshuis. T-mobile heeft tot mijn verbazing wel goed bereik.
Welke instellingen dan?

Wat slechtedekking betreft: klopt het dat je nu alleen maar op losse metingen kan klikken? Da's totaal nutteloos; de een heeft immers z'n telefoon in z'n broek (makkelijk 20 dB demping) en de ander houdt hem los vast op dat moment. Juist de totalen zijn relevant.

-edit-
mooi voorbeeldje op de Vleutensebaan in Utrecht: daar zitten een meting van -107 dBm en een van -61 dBm naast elkaar 8)7 Ook zijn er mensen die ver in Duitsland nog bijna volle bak dekking KPN hebben... uhuh :P

[Voor 12% gewijzigd door Sorcerer8472 op 04-09-2011 20:01]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het gaat ook niet om die twee getallen, het doel is op elke locatie een paar honderd metingen te hebben, dan kan je redelijk goed de verschillen zien tussen gebieden.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Tsurany schreef op zondag 04 september 2011 @ 23:26:
Het gaat ook niet om die twee getallen, het doel is op elke locatie een paar honderd metingen te hebben, dan kan je redelijk goed de verschillen zien tussen gebieden.
Mits het ook genoeg personen zijn... waarbij je eigenlijk ook nog een onderscheid moet maken tussen mensen die in de auto zitten (in een kleine kooi van Faraday) en die de telefoon gewoon op tafel thuis hebben liggen, en in de buurt van drukke wegen kom je dat eerste juist vaker tegen (de app zou eigenlijk ook verplaatsing moeten meten adhv gps-gegevens of andere zendmast-gegevens).

En ook het meten van snelheid/internetkwaliteit dmv ping-tests is niet betrouwbaar; T-Mobile heeft wellicht afwijkende settings waardoor het pingen geen push naar HSPA forceert en dus trager werkt. Daarnaast heb ik ook het idee dat bij zendsterkte alleen een moment-opname wordt gemaakt en bijv. niet een gemiddelde over 10 seconden wordt genomen.

Dat soort dingen allemaal... de massa maakt het normaalgesproken statistisch significant, maar dit is wel heel erg ingewikkeld en het kan zomaar zijn dat bijv. de antenne-strategie van een bepaalde provider in real life perfecte resultaten geeft, maar in deze test minder goed lijkt.

• Dj-sannieboy
  • Niet online
Heb hem op cdma/gsm (prl) gezet i.p.v. wcdma. (HTC Sensation)

• Anoniem: 137811
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hopelijk komt er ook een iPhone app. Bereik is hier om te huilen. Op andere plekken wel goed, alleen thuis niet.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Dj-sannieboy schreef op maandag 05 september 2011 @ 00:09:
[...]

Heb hem op cdma/gsm (prl) gezet i.p.v. wcdma. (HTC Sensation)
Da's hetzelfde als "gsm only" in feite :P

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-06 16:46

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Anoniem: 137811 schreef op donderdag 15 september 2011 @ 14:30:
Hopelijk komt er ook een iPhone app. Bereik is hier om te huilen. Op andere plekken wel goed, alleen thuis niet.
ik zit inderdaad ook te wachten op een iPhone app ;)

Daikin FTXA35BS/RXA35A |

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 17:59

Nakebod

Nope.

Zozo, de site is weer eens online. En weer offline, en weer online. En weer offline. En dat allemaal tijdens het typen van dit bericht.
Sinds juli meer in onderhoud geweest dan werkend...

Wel eng, kan hier redelijk goed zien waar ik geweest ben aan de hand van de metingen, o.a. de route die ik dagelijks fiets naar mijn werk. Gelukkig alleen herkenbaar voor mezelf :+
Niet zoveel mensen die het hier ook gebruiken schijnbaar.

Alleen aan de metingen kan ik totaal niet zien of er nu wel of geen goede dekking is. Zo heb ik thuis constant wegvallende gesprekken en slecht internet (Niet zo gek met T-Mobile :+).
Daarnaast is een dBm waarde tussen de -80 en -100 dBm hier geen uitzondering.. alleen, is dat nu wel zo slecht? Ja in theorie wel, maar als ik kijk naar locaties waar ik wel goed ontvangst heb, heb ik niet eens een zoveel betere dBm waarde. Ook bij andere providers zie ik geregeld -80 tot -100 dBm.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Nakebod schreef op donderdag 06 oktober 2011 @ 14:57:
Zozo, de site is weer eens online. En weer offline, en weer online. En weer offline. En dat allemaal tijdens het typen van dit bericht.
Sinds juli meer in onderhoud geweest dan werkend...

Wel eng, kan hier redelijk goed zien waar ik geweest ben aan de hand van de metingen, o.a. de route die ik dagelijks fiets naar mijn werk. Gelukkig alleen herkenbaar voor mezelf :+
Niet zoveel mensen die het hier ook gebruiken schijnbaar.

Alleen aan de metingen kan ik totaal niet zien of er nu wel of geen goede dekking is. Zo heb ik thuis constant wegvallende gesprekken en slecht internet (Niet zo gek met T-Mobile :+).
Daarnaast is een dBm waarde tussen de -80 en -100 dBm hier geen uitzondering.. alleen, is dat nu wel zo slecht? Ja in theorie wel, maar als ik kijk naar locaties waar ik wel goed ontvangst heb, heb ik niet eens een zoveel betere dBm waarde. Ook bij andere providers zie ik geregeld -80 tot -100 dBm.
Precies, dus wat zegt de website nou eigenlijk? ;) Ik denk dat je er hoogstens aan kan zien dat je überhaupt bereik kan verwachten, maar veel meer ook niet :)

Goedkoop bellen via VoIP

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee