Toon posts:

Windows 7 laptop traag zonder dat er iets gebeurt

Pagina: 1
Acties:

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 08:51

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Topicstarter
Hoi, een kennis van mij heeft een probleem met zijn laptop. Het is een Packard Bell (ik weet niet welk model, zit nu op m'n werk), gloednieuw en met Windows 7 erop.
Als ik de laptop aanzet is ie lekker snel, kan ik er gewoon mee werken en is er niets aan de hand.

Na een willekeurige periode (minuten, uren) wordt de laptop ineens ontzettend traag. De taakbalk bevriest (klok loopt niet door), continue een zandloper, de muis beweegt met horten en stoten over het scherm.
Ondertussen staat de CPU op gemiddeld 3-5%, vrije memory zat en de harddisk wordt normaal (af en toe) gebruikt. In de eventviewer is niets raars te zien.

Als ik de laptop op dat moment af wil sluiten blijft ie hangen. Ik heb 'm een nacht laten staan maar 's ochtends was ie nog steeds aan het afsluiten. Je moet 'm dus hard uitzetten en als hij dan weer is opgestart is ie weer gewoon snel totdat 'het' weer gebeurt. Als de laptop geen problemen heeft als ik 'm af wil sluiten gaat ie wel normaal uit.

Er staat PC Tools Spyware Doctor with AntiVirus geinstalleerd, volgens de fabrikant zou deze ook rootkits moeten vinden. Ik heb hiermee een complete scan gedaan, maar er wordt niks gevonden.
Voor de zekerheid heb ik nog een complete scan met Microsoft Security Essentials gedaan, ook hier nada resulaat.

Wat kan de oorzaak van die traagheid zijn of wat kan ik doen om die oorzaak te vinden?

Aldus sprak ik.

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02 07:15
Heb je de scans uitgevoerd na een normale boot van Windows? Probeer eens wat er gebeurd wanneer je in safe mode start en scan de pc ook eens vanuit safe mode.
Laat tevens eens een memtest lopen om te controleren of er geen problemen met het intern geheugen zijn. Ook kun je eens een Linux live cd starten en met behulp van smartctl de schijf controleren, weet niet of er ook zoiets voor Windows is?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Start ook resource monitor eens, die geeft aan of er systeemprocessen en/of services zijn die zich uitleven op je systeem I/O.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Isegrimm
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 08:51

Isegrimm

Hallo, hoe is 't hier?

Topicstarter
Ik heb de scans uitgevoerd na een normale boot, maar ik heb nu ook in safe mode een complete scan gedaan maar niks gevonden.

Tevens heb ik met Kespersky's Rescue CD laten scannen, ik weet alleen niet of dat goed gegaan is. De graphic mode werkte niet op de laptop dus ik moest de textmode gebruiken. Tijdens het scannen werden er volgens mij wel dingen gevonden, maar alleen de paden werden gedeeltelijk weergegeven, de rest van de regels liep van het scherm af dus ik weet niet wat er gevonden werd of wat de actie was. Na het scannen verscheen het menu weer dus ik heb geen idee wat het resultaat van dat scannen is geweest.

Ik heb nu Hiren's bootCD, maar de rootkitscanners daarop geven een foutmelding tijdens opstarten of geven waarschuwingen maar geen mogelijkheid om er iets mee te doen.
Ik heb ook een memtest laten lopen, die gaf geen errors.

De resource monitor laat geen pieken zien op het moment dat de laptop moeilijk gaat doen.

Ik zoek nog even verder, maar als iemand ondertussen nog een tip heeft hou ik me aanbevolen :)

Aldus sprak ik.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee