Beste Tweakers,
Wil in mijn nieuwe huisje een netwerkje gaan bouwen, ben daar wel redelijk handig in, alleen heb nu geen idee hoe ik dit moet gaan maken.
Wil twee gedeeltes maken:
Gedeelte 1:
Prive internet en clients
Xbox
TV
NAS met series, films, foto's
Gedeelte 2:
Gast internet
Mijn oude HP bak met een Cent OS installatie voor een webserver
De bedoeling van gedeelte twee is vooral mijn VPS vervangen, omdat ik hier redelijk wat voor betaal en ik dit beter thuis kan hosten.
Wil dan ook gelijk alles hosten, dus ook de dns server, apache, SQL, etc
Mijn vraag: kan dat met 1 CentOS installatie, of moet ik met VM/VirtualBox virtuele machines bouwen..
Tweede vraag:
Kan ik na mijn Ziggo modem twee routers aansluiten, of moet ik hier eerst iets anders voor bedenken?
Vind het namelijk handig om als iemand langs komt even het PW van de gast router te geven..
Misschien moet hier nog een hub/switch tussen?
Verbinding wordt Ziggo alles in 1 - extra.
Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,
Heb al twee routers (Linksys E3000), moet nog een NAS gaan kopen.
Wil in mijn nieuwe huisje een netwerkje gaan bouwen, ben daar wel redelijk handig in, alleen heb nu geen idee hoe ik dit moet gaan maken.
Wil twee gedeeltes maken:
Gedeelte 1:
Prive internet en clients
Xbox
TV
NAS met series, films, foto's
Gedeelte 2:
Gast internet
Mijn oude HP bak met een Cent OS installatie voor een webserver
De bedoeling van gedeelte twee is vooral mijn VPS vervangen, omdat ik hier redelijk wat voor betaal en ik dit beter thuis kan hosten.
Wil dan ook gelijk alles hosten, dus ook de dns server, apache, SQL, etc
Mijn vraag: kan dat met 1 CentOS installatie, of moet ik met VM/VirtualBox virtuele machines bouwen..
Tweede vraag:
Kan ik na mijn Ziggo modem twee routers aansluiten, of moet ik hier eerst iets anders voor bedenken?
Vind het namelijk handig om als iemand langs komt even het PW van de gast router te geven..
Misschien moet hier nog een hub/switch tussen?
Verbinding wordt Ziggo alles in 1 - extra.
Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,
Heb al twee routers (Linksys E3000), moet nog een NAS gaan kopen.