Toon posts:

Netwerkje bouwen

Pagina: 1
Acties:

• rickbouman
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-06 19:52
Beste Tweakers,

Wil in mijn nieuwe huisje een netwerkje gaan bouwen, ben daar wel redelijk handig in, alleen heb nu geen idee hoe ik dit moet gaan maken.

Wil twee gedeeltes maken:
Gedeelte 1:
Prive internet en clients
Xbox
TV
NAS met series, films, foto's

Gedeelte 2:
Gast internet
Mijn oude HP bak met een Cent OS installatie voor een webserver

De bedoeling van gedeelte twee is vooral mijn VPS vervangen, omdat ik hier redelijk wat voor betaal en ik dit beter thuis kan hosten.
Wil dan ook gelijk alles hosten, dus ook de dns server, apache, SQL, etc
Mijn vraag: kan dat met 1 CentOS installatie, of moet ik met VM/VirtualBox virtuele machines bouwen..

Tweede vraag:
Kan ik na mijn Ziggo modem twee routers aansluiten, of moet ik hier eerst iets anders voor bedenken?
Vind het namelijk handig om als iemand langs komt even het PW van de gast router te geven..
Misschien moet hier nog een hub/switch tussen?

Verbinding wordt Ziggo alles in 1 - extra.

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen,
Heb al twee routers (Linksys E3000), moet nog een NAS gaan kopen.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-06 13:00
Ik ben er persoonlijk altijd wel voor om te virtualiseren, dat geeft je flexibiliteit als je naar een nieuw systeem wilt of je opstelling wilt gaan uitbreiden. Wel opletten dat je SQL niet teveel I/O van je harddisk vraagt, bij virtualisatie vormt dat sneller een bottleneck.
Ik weet niet hoeveel IP adressen je van Ziggo standaard krijgt, maar wat je gewoon kan doen is de router die aan je modem vast zit een gast modus geven als je router dat ondersteunt, dan ben je wat dat betreft al klaar. Je router kan overigens DD-WRT draaien, dus mocht de standaard firmware geen gastennetwerk ondersteunen dan kan je dat ook doen.

Wat me overigens nog een veel beter idee lijkt, is achter je ziggo modem een vmware ESXi server vast te knopen, daar je server zelf op te draaien en pfsense, als je dan een goeie managed switch koopt kan je daar een draadloos toegangspunt aan hangen, dan heb je helemaal een mooie opstelling. Pfsense bied met snort ook nog eens IPS, dus dat is ook gelijk weer een stukje veiligheid.

Ik ga er overigens vanuit dat het een speeltuin opstelling betreft en ga ervan uit dat de server geen bedrijfskritische zaken uitvoert en dat dat ook geld voor de rest van het netwerk. En natuurlijk dat er ook een kleine omdat het kan factor meespeelt, je bent immers op tweakers.

• fds
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-06 17:32
Voor virtualisatie heb je wel weer zwaardere hardware nodig. Wat wil je van elkaar scheiden met virtualisatie? Alle VM's die aan het internet hangen moet je ook weer gaan beveiligen.
Misschien is een firewall met webserver een betere oplossing.

Wat je kan doen is een CentOS computer met 2 netwerkkaarten als router/firewall met DNS/DHCP server installeren. Een netwerkkaart gaat naar het Ziggo modem, de andere is voor het interne lokale netwerk (LAN).
Installeer Webmin en Virtualmin om de server te beheren en zorg als eerste voor een firewall: vanaf internet alles blokkeren, van LAN naar internet alles toestaan.
Daarna kan je een webserver inrichten en poort 80 openzetten vanaf het internet. Dankzij Virtualmin kan je makkelijk meerdere domeinen hosten voor websites en e-mail. Ook kan je spam- en virusfiltering gaan toevoegen (MailScanner).
Draadloos netwerk kan je het beste tussen het Ziggo modem en de CentOS bak zetten, want dan houd je de firewall als beveiliging van het LAN. Wil je draadloos toegang tot het LAN kan je een VPN server op CentOS zetten.

Ik heb het zelf ook zo draaien met een oude computer die weinig stroom verbruikt (minder dan 50 Watt). Let even op dat een computer ca. € 1 per Watt per jaar aan stroom verbruikt als ie continu aan staat!
Soms kan een nieuwe kopen goedkoper zijn...

Als je er niet uit komt kan je het jezelf makkelijker maken door eerst een firewall distributie te proberen, zoals: pfSense of ClearOS (is ook CentOS).

• fds
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-06 17:32
Ben je er van overtuigd dat de CentOS firewall/router goed zal functioneren, dan heb je helemaal geen NAS nodig maar gebruik je Samba als fileserver op CentOS. Of je neemt een andere oude computer en maakt zelf een NAS.

Gebruik twee identieke SATA schijven in software RAID1 op CentOS. Daarnaast wel een aparte verwisselbare (of USB) schijf om periodiek een backup te maken die je ergens anders opbergt.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-04 20:52

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je Ziggo modem is al een router. Als je daar nog routers achter wilt gaan zetten is dat niet echt bevorderlijk voor het goed functioneren van je netwerk.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-06 18:28
Je kan de routerfunctie uit laten zetten in het Ziggo modem. Gewoon even de helpdesk bellen. Verder hebben veel moderne routers n guest-wlan functie. Dan kan je wel op internet, maar niet naar het LAN.
Dat scheelt n hoop gedoe met extra kastjes en configuratie.

If it ain't broken, tweak it!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee