Toon posts:

HDD-configuratie nieuwe server

Pagina: 1
Acties:

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-05 12:18
Hallo mede-Tweakers,

ik krijg binnenkort een nieuwe server opgeleverd, en nou had ik wat vragen over de harddisk configuratie.

De nieuwe server bevat 2 2TB schijven, en een 60GB SSD.

Op mijn huidige server, met 1 1,5TB schijf en een 120GB SSD, heeft onze (helaas) vertrokken beheerder het ingesteld, zodat de SSD /home bezet, en de rest door de 1,5TB schijf wordt opgevangen. Dit draait onder CentOS 5.5 x64.

Nou zou ik graag wat tips willen krijgen, (of misschien een complete uitleg), over hoe ik het zo kan configureren op mijn nieuwe server.

/backups - 2TB schijf
/home - 60GB SSD
de rest - 2TB schijf

Dit alles zal gaan draaien onder CentOS 5.5 x64. Ik kan de server alleen via SSH en SFTP bereiken.

Zouden jullie mij daarbij van dienst kunnen zijn met wat uitleg?

Mvg,

Jasper

http://specs.tweak.to/18230

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
birdie25 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 17:41:
Nou zou ik graag wat tips willen krijgen, (of misschien een complete uitleg), over hoe ik het zo kan configureren op mijn nieuwe server.

/backups - 2TB schijf
/home - 60GB SSD
de rest - 2TB schijf
Misschien is dit meer op z'n plaats in het NOS forum ?
Maar los daarvan, wat je vraagt is wel heel erg basic. Weet je zeker dat jij de juiste man bent om die server in te richten ? Waar loop je op vast ? Wat lukt er wel en/of niet ?
<insert standaard helpdesk grapjes>

Edit:
Waarom CentOS 5.5 ? Daarmee heb je geen TRIM-support voor je SSD. Verder geef je helemaal geen indicatie waar de server voor gebruikt gaat worden, dus veel hulp met je harddisk-layout kunnen we je niet geven.

[Voor 15% gewijzigd door u_nix_we_all op 06-07-2011 18:01]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Om eerlijk te zijn roept dit bij mij meer vragen op dan antwoorden.

De setup klinkt niet als iets wat als server mag dienen.

Hoewel de 2x2TB schijven wel in Raid-1 configuratie kunnen draaien geef je in je tekst al aan dat ze beide afzonderlijk zullen worden ingezet. Waarom geen Raid gebruiken en een (enkele ) SSD als bootvolume? Heeft de SSD uberhaupt wel nut? Is het niet belangrijk dat de 'server' door blijft draaien bij schijfuitval?

Het OS wat op de 'server' gaat draaien is CentOS. Waarom is dat? Wat is de functie van de 'server'?

Je geeft aan dat een eerdere 'beheerder' weg is? Als er sprake was van een 'beheerder' dan kan ik me zo voorstellen dat het niet handig is als je nu zelf die taken over gaat nemen.

Ik heb het idee dat er helemaal niet is nagedacht over wat precies nodig is. Er is schijnbaar eerst apparatuur besteld en daarna pas wordt erover nagedacht wat je ermee gaat doen? Dat vind ik op zijn minst vreemd.

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-05 12:18
De server gaat gebruikt worden als Minecraft/webserver. We werkten in een team van 3 mensen, met taken goed verdeeld. De jongen die onze huidige machine heeft geconfigureerd, heeft het team verlaten, en ik heb het server management op me genomen, daar ik er zelf ook wat vanaf weet. De daadwerkelijke setup van onze huidige server heeft de jongen gedaan die het team heeft verlaten. Ik vroeg me dus af of ik via deze weg een beetje zijn stappen kan reverse-engineeren, om het zelf te doen bij de nieuwe machine. Ik zelf ben het bekendste met de Redhat tak van Linux besturingssystemen, daarom kies ik nu weer voor CentOS 5.5 x64, en omdat deze bij de templates zit die het hostingbedrijf aanbiedt.

http://specs.tweak.to/18230

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 16:45

erwinb

Cloud addict

Kan je bij die hosting partij geen ondersteuning krijgen voor de opbouw van deze server?

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-08-2021
sorry, maar dit kun je geen server noemen!!!!

je geeft aan dat er data op de disks komen te staan, maar vervolgens gebruik je een single disk voor je storage en een single disk voor je backups

data moet je altijd redundant op slaan (raid!)

begin om die 2 disks in een raid1 config te zetten en daar je data op te slaan (/home, /etc en eventueel /var), als je er zeker van bent dat je je server snel kan recoverren zou je voor het OS een enkele disk kunnen gebruiken, maar eigenlijk hoort die ook in een raid array te zitten, geef nog een keer 150euro uit voor een ssd en zet deze ook in een array (desnoods software raid).

over de partitionering kan je snel zijn, zet de data in /home op de 2tb disks, gebruik de rest voor swap files en het OS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
nasdude schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 23:53:
sorry, maar dit kun je geen server noemen!!!!

je geeft aan dat er data op de disks komen te staan, maar vervolgens gebruik je een single disk voor je storage en een single disk voor je backups

data moet je altijd redundant op slaan (raid!)

begin om die 2 disks in een raid1 config te zetten en daar je data op te slaan (/home, /etc en eventueel /var), als je er zeker van bent dat je je server snel kan recoverren zou je voor het OS een enkele disk kunnen gebruiken, maar eigenlijk hoort die ook in een raid array te zitten, geef nog een keer 150euro uit voor een ssd en zet deze ook in een array (desnoods software raid).

over de partitionering kan je snel zijn, zet de data in /home op de 2tb disks, gebruik de rest voor swap files en het OS
Er zijn genoeg servers die geen RAID gebruiken en waarbij de data niet dubbel is opgeslagen. Wanneer er geen onvervangbare data op de machine staat, je wel een tijdje zonder kan en je het geheel weer in 5 minuten opnieuw installeert, is dat ook niet nodig. Denk bijvoorbeeld aan grote clusters van webservers, nodes in een gemiddeld cray cluster en andersoortige rekenfabrieken.

Als dit echt de configuratie is waarmee je het moet doen en er geen ruimte is om je backups extern te zetten, zou ik denk ik ook niet voor RAID gaan. RAID beschermt je namelijk alleen tegen hardwarematige uitval van een enkele disk, terwijl in de voorgestelde situatie van TS de data ook wordt beschermd tegen filesystem corruptie, mensen die per ongeluk bestanden weggooien, enzovoorts.

Dat neemt niet weg dat ik me bij nasdude aansluit en je afhankelijk van je betrouwbaarheids- en beschikbaarheidswensen wellicht je budget moet heroverwegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ndeleeuw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 15:33
Ik heb het vermoeden dat die een hobby projectje is aangezien ik men niet kan herinderen dat minecraft(game) servers vaak professioneel worden gedraait.

Zeker niet als ik hoor dat je met 3 man er aan werkt.

Maar wat wil je je wil de nieuwe server in gaan richten zoals ie altijd was.
Is het niet verstandiger om de nieuwe server in te richten naar eigen inzicht ??
dan krijg je niet te maken met oude meuk of andere vage dingen van de oude beheerder.

Ik draai zelf ook een minecraft server dus mischien kan ik je kwa inrichten wel een beetje helpen.
Mocht je dat willen stuur maar even een PM naar me dan kan ik kijken of ik een keer tijd heb om te helpen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NOS

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee