Toon posts:

Testen van Dolby Digital en DTS

Pagina: 1
Acties:

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Hallo Tweakers,

ik heb onlangs een Eminent EM7180 HD RT2 gekocht met een Western Digital 2TB SATA600 schijf.

Heb deze aangesloten via HDMI 1.3 aan Samsung 40LC650 TV, die via een toslink en HDMI aan de Samsung HT-C550 Home Cinema zit.

Zo ook me Playstation 3, als ik dan bij bronlijst van me TV kijk, dan staat er bij Plastation 3, Anynet+
Als ik dan Gran Turismo 5 start en kijk bij Audio instellingen van de TV, SPDIF, dan kan ik kiezen voor Dolby Digital, ipv PCM.

Als ik nu een Bluray film start vanaf me Eminent EM7180.. met Dolby of DTS.. dan weet ik niet zeker of me geluid 5.1 is. Want als ik tijdens film weer ga kijken bij opties van geluid op TV, dan staat deze op PCM en kan ik niet kiezen voor Dolby Digital.

Bij geluid-opties van EM7180
Waar voor moet ik kiezen bij HDMI uitgang ( Bitstream RAW, LPCM Stereo of LPCM Meerkanaals) ?
Ik zelf denk meerkanaals, vanwege 5.1

En waar voor moet ik kiezen bij SPDIF uitgang (Bitstream RAW of LPCM Stereo) ?

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:28

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Dus als ik het goed begrijp heb je alle bronnen met HDMI naar de TV lopen en vanaf de TV één optische kabel naar de home cinema?

Dat is niet echt de beste optie. Je hebt namelijk bronnen die DTS, Dolby Digital, DTS HD en Dolby TrueHD kunnen versturen. Deze gaan nu allemaal je TV in, maar dat komt je TV niet uit. De HD formaten gaan sowieso niet uit de TV komen aangezien toslink niet genoeg bandbreedte heeft voor deze formaten. DTS zal wellicht ook niet lukken aangezien er eigenlijk geen TV's zijn die dat ondersteunen. Met een beetje geluk houdt je dus alleen Dolby Digital 5.1 over. En dan is het zelfs nog de vraag of de TV dat niet eerst naar 2.0 donwsampeled alvorens het uit te sturen. "Dolby Digital" zegt namelijk niets, dat kan 5.1 maar ook 2.0 zijn.

Mooiste is om de PS3 en de Eminent beide direct op de Samsung aan te sluiten. Hiervoor zal je echter wel een switch moeten kopen aangezien de Samsung maar één digitale ingang heeft in de vorm van een optische toslink. Op die manier kan je 100% zeker DTS en Dolby Digital de Samsung invoeren. Nadeel van deze manier is dan wel dat er delay op kan treden in het geluid, maar dat kan je oplossen door - mits ondersteunt - een audio delay in te stellen. Of de beeldverbeterende software uit te schakelen van de TV.

Over bitstream of LPCM, daar is al het één en ander over geschreven. In het kort komt het er op neer dat wanneer je LPCM kiest de bron zelf het geluid decodeert. Dus als jij de Eminent op LPCM zet en iets afspeelt met DTS dan zal de Eminent de DTS al decoderen en dan pas naar de Samsung sturen. Als de de Eminent op bitstream zet doet de Eminent niets met de DTS en stuurt deze rechtstreeks (bitstream) naar de Samsung. De Samsung decodeert dan de track. Het resultaat is hetzelfde, het verschilt alleen waar de audio wordt gedecodeerd. Als de Samsung DTS en DD ondersteunt dan is bitstream het makkelijkste. Maar ik denk niet dat daar jouw probleem dus ligt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee