Toon posts:

[Linux] Mounten van een HFS+ filesystem

Pagina: 1
Acties:

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 13:04
Aan mijn AppleTV heb ik een live USB stick gekoppeld met XBMC, welke geïnstalleerd is op Ubuntu 8.04 LTS. Dit is een standaard distributie om te gebruiken op de AppleTV eerste generatie.

Nu zit er ook een interne harde schijf met vier partities. De eerste drie zijn onbelangrijk, maar ter referentie toch bij deze de partitietabel (vanuit parted):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Disk /dev/sda: 160GB
Sector size (logical/physical): 512B/512B
Partition Table: gpt

Number  Start   End     Size    File system  Name                  Flags
 1      20.5kB  35.7MB  35.7MB  fat32        EFI System Partition  boot
 2      35.7MB  455MB   419MB   hfs+         Apple_HFS_Untitled_1
 3      455MB   1399MB  944MB   hfs+         Apple_HFS_Untitled_2
 4      1399MB  160GB   159GB   hfs+         Customer

Nu heb ik geprobeerd /dev/sda4 te mounten, aangezien ik deze dan eventueel kan gebruiken voor media. Dit heb ik eerst geprobeerd door het mount commando te gebruiken, wat lukte. Echter wilde ik deze auto-mounten en dat heb ik gedaan doormiddel van /etc/fstab:
code:
1
/dev/sda4 /media/hdd hfsplus rw,exec,auto,users 0 0

Dit werkt en de partitie wordt netjes gemount naar /media/hdd. Alleen van exec wil ik nog noexec maken vanwege dat er geen applicaties op de partitie staan.

Als ik dan echter doormiddel van sudo mkdir XBMC de map XBMC wil aanmaken krijg ik de volgende error:
code:
1
mkdir: cannot create directory `XBMC': Read-only file system

Ook in de mappen die in de partitie staan, kan ik geen mappen of bestanden aanmaken en krijg ik de bovenstaande foutmelding.

Intussen heb ik ook al journaling afgezet in OS X (10.4, AppleTV OS), maar op de een of andere manier ben ik bang dat dit blijkbaar niet gelukt is. Graag hoor ik of iemand hier meer van weet en mij eventueel kan helpen :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je al geprobeerd manueel te unmounten en terug aan te koppelen?

# mount -o remount,rw /dev/sda4 /media/hdd

Mount of dmesg moeten je kunnen vertellen wat er misloopt waardoor de partitie read-only wordt aangekoppeld... Heb je ook hfsutils geïnstalleerd?

[Voor 38% gewijzigd door Borromini op 06-07-2011 20:17]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-03 22:17
volgens mij kun je hfs+ journaled alleen read only mounten in linux, helaas.

je zou kunnen kijken of je hem inderdaad kunt omzetten (indien dat wenselijk is, weet niet zeker of dat wel verstandig is).

[Voor 45% gewijzigd door blouweKip op 06-07-2011 20:25]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• alex3305
Uiteindelijk ben ik er net nog achtergekomen dat de partitie nog steeds journalized wordt wanneer OS X weer terug opstart. Aangezien deze functionaliteit behouden moet blijven, kan ik de partitie (/dev/sda4) niet 'unjournalized' maken. Blijkbaar is r/w mounten in linux dan onmogelijk?

hfsutils heb ik niet geïnstalleerd, althans niet dat ik weet. Zoals ik al in de TS zei, het is een standaard iso waarnaast ik niet al te veel kennis heb van Linux.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Blijkbaar zou het netjes moeten werken als het HFS+-system non-journaled is, ik heb zelf al zo m'n AppleTV-HD bewerkt (rw aangekoppeld, that is).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• alex3305
Maar als ik hem non-journaled maak, dan gaat - of althans net - het originele OS terug in recovery. Wat ook niet echt de bedoeling is denk ik zo.

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-07-2021
Het is ook mogelijk om je appletv te jailbreaken en via cydia xbmc erop te installeren.
Mijn zwager heeft dit bij zijn appletv gedaan en heeft geen problemen met het lokaal aflezen van zijn data.

En als je toch met een usb-stick met xbmc live wil werken, dan ctrl+alt+f1, inloggen en "apt-get install hfsutils" is meer dan genoeg.

[Voor 6% gewijzigd door freyk op 06-07-2011 22:10. Reden: instructie aangepast]

• alex3305
Ik heb het hier over de eerste generatie AppleTV, niet de tweede generatie! Echter zal ik hfsutils eens uit gaan proberen.

EDIT:
Volgens deze blogpost zou het installeren van hfsplus, hfsutils en hfsprogs nut hebben voor het mounten van mijn (blijkbaar journaled) hfs+ partitie. Echter werkt het nog steeds niet, read-only als foutmelding.

Tevens heb ik verschillende opties al geprobeerd die daar ook gegeven worden, zoals '-o force', maar dat mocht helaas niet baten. Iemand nog ideeën?

[Voor 64% gewijzigd door alex3305 op 06-07-2011 22:29. Reden: Nieuwe informatie]

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54

Sabbi

je denkt aan mij.

• abjeroen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06-2019
Ik ervaar hetzelfde probleem. Heb je het al kunnen oplossen?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee