Anoniem: 413946

Topicstarter
Hallo Mensen,

Ik mag van mijn baas het certificaat CCNA halen via zelfstudie. Nu zag ik dat er veel aanbod is. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zelfstudiepakketen? Hoe lang doe je er (+/-) over om door de stof te komen?

Ik twijfel er nog over om ook de comptia- certificaten erbij te halen. Ook dat lijkt mij met een zelfstudiepakket goed te doen. Iemand enig advies hierover?

Alvast bedankt
Groet

Fredion

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:40
CCNA is op de normale scholen ook vaak zelfstudie, het is een flinke kluif in ieder geval. Het bestaat uit 4 modules waar je wel even zoet mee bent. Ik neem aan dat je het via Netacad gaat doen, dus online materiaal? Als je elke dag een uurtje kijkt dan ben doe je ongeveer een maand per module schat ik, moet je wel goed voor gaan zitten aangezien module 3 en 4 vrij pittig zijn.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:35

Hari-Bo

F5 addict

Zelfstudie is te doen, maar dan moet netwerk echt wel jouw ding zijn. Want het is zoveel brede informatie, waar je ook voor kan kiezen is het traject opsplitsen in een ICND 1 & 2 traject. Dat zijn twee aparte examens, de stof wordt dan opgesplitst alleen gaan ze met sommige onderdelen iets meer de diepte in.
Ikzelf heb het eerste examen gefaald met 750 punten, je hebt er +/- 810 punten nodig van de 1000, het is vergeleken met bijv Microsoft echt een stuk zwaarder.

Inmiddels heb ik dit tracject laten varen, en nu verder met mijn echte liefde VMware. :+

• Anoniem: 35872
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Netacad werkt wel lekker, alleen is het wel vrij veel en online.
Dus ff offline studeren kan niet echt goed.
Ik raad je aan om het in 2 stappen te doen. dit ivm de hoeveelheid stof. Als je het in 1x wil doen zul je alle 4 modules in 1x moeten beheersen, dan ben je wel even druk.
Verder zijn er nog wel wat boeken beschikbaar..

Module 1 en 2 is voornamelijk theorie over verschillende onderdelen, module 3-4 is toepassing en wat meer praktijk.

Ook raad ik je aan om te oefenen met echte apparatuur.
Op Marktplaats is vaak wel aan oudere switches/routers te komen. en kun je IRL test opstellingen maken.
Via Packettracer is het ook mogelijk maar mis je net de hands-on ervaring.
In de simulator kun je namelijk weinig fouten maken met bekabeling. (auto select correct cable) en kun je veel instellingen bereiken door klikwerk.

Op school liepen een aantal mensen tegen het probleem aan toen ze het IRL moesten demonstreren ze niet wisten wanneer een cross-cable gebruikt werd en hoe men clockrates insteld op seriele links

[Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 06-07-2011 11:14]

• ZGaro
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06-2022
Ik heb alles met Packet Tracer geoefend. De hands-on ervaring mis je, maar is dat echt noodzakelijk? Als je weet wanneer je welke kabel moet gebruiken, zie ik er de noodzaak er niet van in.

Ik heb zelf video's van CBT nuggets gekeken en daarbij een boek gehad van Todd Lammle. Erg duidelijke materiaal. Wat ik zelf deed was een filmpje kijken en dan met behulp van het boek een soort omgeving opbouwen binnen packet tracer. Sla wel je configs op en save je netwerk anders kan je de volgende dag alles weer opnieuw opbouwen ;)

Ik heb het examen inderdaad verdeeld in ICND1 en ICND2. ICND1 ben ik de eerste keer voor gezakt. De tweede keer slaagde ik glansrijk (900+) en ICND2 was makkelijker voor mij omdat ik daar al veel mee in de praktijk had gedaan.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, anders hoor ik het graag!

Succes in ieder geval!

• Niet online
Nadeel van packettracer vind ik dat je gauw geneigd bent om via GUI's dingen in te stellen zoals VLANS, IP's etc.. op het examen heb je gewoon de cmdlets nodig en als je die niet beheerst sta je mooi te kijken aan het begin van de opdracht.

• ZGaro
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-06-2022
Ik snap uberhaupt niet waarom je dat via de GUI zou doen. Juist op de commandline alles configureren, daar leer je het meeste van en zie je ook wat er gebeurt en wat je gedaan hebt. Een opdracht via de GUI kan resulteren in meerdere commands, de werking ervan gaat dan aan je voorbij. Bij troubleshooting snij je jezelf dan ook in de vingers.

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 11:47:
Nadeel van packettracer vind ik dat je gauw geneigd bent om via GUI's dingen in te stellen zoals VLANS, IP's etc.. op het examen heb je gewoon de cmdlets nodig en als je die niet beheerst sta je mooi te kijken aan het begin van de opdracht.
Kwestie van zelfdiscipline, niet? :Y

Het zou uitermate dom zijn van iemand om het via de GUI te doen.

[Voor 8% gewijzigd door marshallq op 06-07-2011 12:45]

• Niet online
marshallq schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 12:45:
[...]

Kwestie van zelfdiscipline, niet? :Y

Het zou uitermate dom zijn van iemand om het via de GUI te doen.
Tja, als de mogelijkheid er is maken mensen er graag gebruik van.
Daarom ook deze waarschuwing.

Anoniem: 413946

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik heb nu een idee in welke richting ik moet zoeken.

groet,

Fredion

• DesireHD
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:33
Bestaan de gewone Cisco Press boeken niet meer? Het is voor mij al weer even geleden dat ik CCNA haalde (2006), maar ik had destijds 2 boeken (Intro en ICND van Wendell Odom) en heb die gebruikt.
Verschil is (misschien) wel dat ik al aardig wat hands-on ervaring had met Cisco-apparatuur en technieken.

I.p.v. Packet Tracer zou ik GNS3 gebruiken (www.gns3.net); hiervoor heb je wel een echt IOS nodig, maar ben je in ieder geval niet beperkt qua uit te voeren commando's en je moet alles via CLI doen...

• richardbovens
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-07-2018
ZGaro schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 12:25:
Ik snap uberhaupt niet waarom je dat via de GUI zou doen. Juist op de commandline alles configureren, daar leer je het meeste van en zie je ook wat er gebeurt en wat je gedaan hebt. Een opdracht via de GUI kan resulteren in meerdere commands, de werking ervan gaat dan aan je voorbij. Bij troubleshooting snij je jezelf dan ook in de vingers.
In Packet Tracer zelf kun je per device met de CLI werken. Het is waar dat je het ook grafisch kunt, maar dus ook met de CLI. Zo heb ik zelf switches ingesteld met de CLI binnen Packet Tracer. Daar leer je veel meer van en inderdaad, op het examen zal je daar veel meer profijt van hebben dan wanneer je klik-klik doet.

Overigens ben ik wel op zoek naar wat advies. Ik heb vandaag het eerste boek ICND1 uitgelezen. Ik ben iemand die de praktijkervaring mist en subnetten dus echt goed moet gaan oefenen wil ik dat onder de knie krijgen met de verschillende scenario's en dergelijke. Wat is het best; eerst ICND1 halen en daarna voor ICND2 gaan, of gelijk bats boem het tweede boek ICND2 doorlezen en dan CCNA examen straks gaan doen? Wie geeft me advies??

Alvast bedankt!
Groet,
Richard

• richardbovens
DesireHD schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 10:51:
Bestaan de gewone Cisco Press boeken niet meer? Het is voor mij al weer even geleden dat ik CCNA haalde (2006), maar ik had destijds 2 boeken (Intro en ICND van Wendell Odom) en heb die gebruikt.
Verschil is (misschien) wel dat ik al aardig wat hands-on ervaring had met Cisco-apparatuur en technieken.

I.p.v. Packet Tracer zou ik GNS3 gebruiken (www.gns3.net); hiervoor heb je wel een echt IOS nodig, maar ben je in ieder geval niet beperkt qua uit te voeren commando's en je moet alles via CLI doen...
Deze boeken bestaan inderdaad nog steeds, ik heb vandaag deel 1 uitgelezen. Packet tracer van Cisco zelf vind ik ook heel goed. Je hoeft er verder niks meer aan te configureren en dat is wel fijn. Bij GNS3 moet je veel configureren en instellen voordat het werkt, ben je al een tijdje zoet mee. Dat is mijn ervaring tot nu toe tenminste...

• richardbovens
Anoniem: 413946 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 10:41:
Hallo Mensen,

Ik mag van mijn baas het certificaat CCNA halen via zelfstudie. Nu zag ik dat er veel aanbod is. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zelfstudiepakketen? Hoe lang doe je er (+/-) over om door de stof te komen?

Ik twijfel er nog over om ook de comptia- certificaten erbij te halen. Ook dat lijkt mij met een zelfstudiepakket goed te doen. Iemand enig advies hierover?

Alvast bedankt
Groet

Fredion
Ik zag aan je laatste bericht dat je er al aan uit was, maar toch wil ik even hier reageren om je te laten weten hoe lang ik bezig ben geweest met het eerste boek.

Daarbij moet je wel rekening houden dat ik dit voornamelijk op mijn stage adres heb doorgenomen en dat er regelmatig dus wel eens wat anders tussendoor kwam.

Per dag kon ik gemiddeld 1 hoofdstuk behandelen. Ik mis de praktijk en ik vind dat het behoorlijk diep gaat. Vandaag heb ik het ICND1 boek uitgekregen. Hoe het examen eruit ziet weet ik niet, maar gezien de ervaringen van andere stagiaires en medewerkers bij het stage bedrijf is dit nogal praktijk gericht en lijkt het helemaal niet op een HBO tentamen waar meer de relatie en verbanden en algemene kennis wordt verwacht van een bepaald onderwerp.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik 1 hoofdstuk per dag gemiddeld haalde inclusief aantekeningen maken.

Groet,
Richard

• GZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-04 13:13

GZ

!!

Even een vraag; is ICND 1 en ICND 2 samen nu hetzelfde als volwaardig CCNA? Ik heb op de site van Cosco zelf gekeken, maar kan nou niet 100% zeker weten of dit ook echt zo is.

Lijkt mij praktischer om 2 keer een "klein" examen te doen ipv 1 keer 1 hele grote als dat zo is.

PSN:GZXX | NEX5 | CCNA | Wii | PS3 | 3DS | Wii-U NNID: MasterPrikkebeen | 2 kids

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-05 13:09
GZ schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 14:47:
Even een vraag; is ICND 1 en ICND 2 samen nu hetzelfde als volwaardig CCNA? Ik heb op de site van Cosco zelf gekeken, maar kan nou niet 100% zeker weten of dit ook echt zo is.
Klopt, als je geslaagd bent voor beide examens dan mag je je zelf CCNA-er noemen.
Lijkt mij praktischer om 2 keer een "klein" examen te doen ipv 1 keer 1 hele grote als dat zo is.
Euhm ja, net wat je wilt. Met twee losse examens kun je de leerstof en het studeren een beetje evenwichtig verdelen. Anderzijds ben je met 1 examen wel in één keer klaar en heb je niet 2x examengeld, 2x reizen, 2x studiestress 2x kans op failure, etc, etc.

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 09:42

DSK

boeiend...

Heb zelf een half jaar geleden ICND1 + ICND2 gehaald door zelfstudie met de eerder aangehaalde boeken van Wendell Odom. Oefenen heb ik gedaan dmv. Packet Tracer.

In mijn ogen heb je aan die twee middelen genoeg om er voor te leren, alles goed te begrijpen en te slagen.

Qua tijd die ik er heb ingestoken valt het best wel mee. Ik probeerde elk boek eerst een keer door te lezen en zoveel mogelijk te begrijpen en daarna deed ik hoofdstuk per hoofdstuk en na elk hoofdstuk probeerde ik enkele scenario's na te maken in Packet Tracer.

De 4 modules die her eerder aangehaald werden is hetgene je kunt leren dmv. Netacad en waarmee je ook een soort online examens kunt doen. (Heb ik gedaan in de universiteit) Maar in mijn ogen zijn die een stuk oppervlakkiger en heb je er niet voldoende mee om te slagen voor de examens.

ICND1 + ICND2 is hetzelfde als CCNA.
Je kan denken dat het gemakkelijker is om de leerstof op te delen maar hou er ook rekening mee dat als je het in twee keer doet, je bijvoorbeeld 50 vragen heb van het gemakkelijke deel (ICND1) en daarna ook moet slagen voor 50 vragen uit het moeilijkere deel (ICND2).
Als je alles samen doet, moet je slagen voor 50 vragen gemengd (dus in theorie 25 gemakkelijk en 25 moeilijk).

Blog (Linux-related)

• GZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-04 13:13

GZ

!!

OK, thanks voor jullie antwoorden. Ik heb in het verleden al eens voor school de volledige CCNA cursus doorlopen (toen waren het 4 semesters geloof ik). Maar aangezien dit al pak hem beet 8 a 9 jaar geleden is en ik deze richting meer in wil gaan, zal een klein deel wel herhaling zijn. Transitioning to IPv6 was toen zeker niet aan de orde.

Ik zal dan ook zeker die PacketTracer proberen.

Heb jij inmiddels je carrierewending gehad ebia?

PSN:GZXX | NEX5 | CCNA | Wii | PS3 | 3DS | Wii-U NNID: MasterPrikkebeen | 2 kids

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee