Toon posts:

Auditing implementeren

Pagina: 1
Acties:

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik ga binnenkort beginnen met het bouwen van een nieuw software pakket waar een wens aan hangt om te kunnen zien wie wat wanneer heeft gewijzigd. Eigen een soort van auditing / versiebeheer van de data dus. Aangezien dit de eerste keer voor mij is dat ik iets dergelijks ga implementeren vraag ik me af wat de beste aanpak is.

Ik gebruik even hypothetisch voorbeeldje waar bijgehouden moet worden welke user een bepaald product aanpast en op welk tijdstip dit gebeurt.
Product
productNumber, (prim key)
supplierId
name
price
stock

Data ziet er dan als volgt uit:
productNumbersupplierIdnamepricestock
23489532Zwitsal babysalf2.9913

Ik zie eigenlijk twee verschillende mogelijkheden om dit op te lossen in een RDBMS:

1) Records dupliceren en metadata toevoegen zoals user, en timestamp.
keyproductNumbersupplierIdnamepricestockuseridtimestamp
223489532Zwitsal babysalf1.99136332011-07-05 16:49:45
323489532Zwitsal babyzalf1.9913252011-07-05 16:51:29

Om de huidige versie van het product op te halen kan je volstaan met een selectquery met een max(timestamp) in de where clause. Het komt er ook op neer dat je in principe nooit een update doet op de product tabel, maar alleen inserts. Het nadeel is wel dat je er veel data dupliceert. Elke wijziging resulteert in een nieuw record in de db, waardoor de data behoorlijk groeit. Aan de andere kant is diskspace goedkoop.

2) audit / change info opslaan in een aparte tabel.
Audit
id
table
column
key
previousValue
userId
timestamp

idtablecolumnkeypreviousValueuseridtimestamp
1Productprice23489532.996332011-07-05 16:49:45
1Productname2348953Zwitsal babysalf252011-07-05 16:49:45

Het nadeel van deze aanpak is dat wanneer kolomnamen of tabelnamen wijzigen je ook gelijk de audit tabel inhoudelijk moet gaan bewerken. Verder vind ik het wat minder transparant. Als je als devver in een tabel zit te kijken heb je niet direct het overzicht welke wijzigingen er allemaal zijn en lijkt met me dus een stuk lastiger om het geheel te debuggen.

Mijn voorkeur gaat in principe uit naar oplossing 1. Dit vind ik namelijk een stuk simpeler en duidelijker dan oplossing twee en minder bewerkelijk qua onderhoud omdat je nergens rekening mee hoeft te houden als je bijvoorbeeld een kolom dropped of een nieuwe maakt. Maar mogelijk mis ik nog een paar voordelen / nadelen van beide methodes of is er nog een andere manier om dit te implementeren.
Ik hoor graag ideeën en ervaringen over dit soort implementaties.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Zie hier een paar ideeën.

Ik vind zelf het creëren van een history-tabel per tabel wel een aardige oplossing, wanneer gecombineerd met triggers. Eventueel wegschrijven naar een andere database om het overzicht te bewaren. Alleen heb ik er op hobbyprojecten na geen ervaring mee, dus ik wacht rustig de rest van de reacties af.

Tvp dus. :P

[Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 06-07-2011 10:42]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Anoniem: 42791

Het is volgens mij in principe een een op veel relatie. Je hebt je Ding (1) en je Dingrevisies (veel). Ik zou twee tabellen gebruiken. De velden waarvan je geen historie hoeft bij te houden (owner, herkomst product, weet Ik et) steek je dan in de 1 kant en de velden die per revisie kunnen wijzigen in de veel kant.

Mijn ervaring is dat het met queryen makkelijker is als he een enkele ingang per ding hebt.

• Anoniem: 14124
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Beter bekend als "audit trail" of "journal"

Een diff op twee versies is voldoende om de changes aan het licht te brengen. Individuele changes hoef je niet op te slaan.

Ik zou dus alleen je versies opslaan, en de informatie per versie. Per versie sla je metadata op met betrekking tot de auteur, datum, tijdstippen.

• Janoz
  • Laatst online: 08:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je Java gerbuikt moet je zeker even naar Envers kijken. Als je geen java gebruikt zou je ook even bij Envers kunnen kijken hoe zij het doen. Op zich komt het ongeveer neer op je eerste idee, maar dan zitten de timestamp en de userid in een aparte revision tabel (waar je zelf ook nog spullen aan toe kunt voegen). Alle wijzigingen binnen 1 transactie horen bij een specifieke revision.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:51
Misschien een rare vraag, maar waarom moet dit in de database ? Is het een vereiste dat er met grote eenvoud terug gedraaid moet kunnen worden ? Of een actueel overzicht van de historie kunnen weergeven ?

IK kan me zo voorstellen dat een plain tekst file met wijzigingen in een vast formaat op te slaan voldoende zou moeten zijn. Dit kan je dan met iets als een stukje te ontwikkelen tooling wel weer goed weergeven / inlezen in een audit database.

De eerste versie lijkt mij niet geheel handig bij grote volumes, en je hebt een primary key die over twee colommen loopt.

Een audit log heeft een aantal security implicaties, met betrekking tot wijzigen van een wachtwoord van een gebruiker enz. De basis implementatie zou wel redelijk eenvoudig moeten zijn als je het Active record pattern gebruikt, icm getters en setters voor elke property. Voor elke setter de audit trail entity opzetten. En bij een update van het model de audit trail entities opslaan naar DB/txt

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:34

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Als je SQL Server 2008 of hoger kunt gebruiken moet je eens hier kijken.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-07-2022
In sommige databases kun je auditing aanzetten en hoef je zelf het wiel dus opnieuw uit te vinden.

Van Progress (v.10+?) weet ik het, van SQL Server heb ik er wel eens over gehoord en kun je de link in de vorige post gebruiken.

Auditing kan soms een vereiste zijn voor bijvoorbeeld Sarbanes-Oxly compliancy.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 18:32
Ik gebruik hiervoor Envers. Uitstekende integratie met Hibernate, en je kan makkelijk zelf bepalen welke metadata je opslaat. Zoals al werd aangehaald, gebruikt Envers een tabel met de data van alle revisies per object, en één centrale revisietabel. Dat is belangrijk, zodat je samenhangende wijzigingen aan verschillende objecten kan centraliseren. Je hebt er ook meteen support bij voor auditing van collections zonder je daar zelf te moeten van aantrekken. Er zijn ook zeer brede query mogelijkheden: zowel horizontaal (geef mij de volledige object graph op revisie x of op tijdstip y) als verticaal (geef mij alle revisies van object y), waarbij je ook nog eens kan filteren op alle metadata die je erbij hebt opgeslagen.

If you can't beat them, try harder

Gaat Envers ook werken als je revisies wil bijhouden van complexe, samengestelde entiteiten?

Stel dat je een "functie" hebt. En een functie bestaat uit "taken". En taken bestaan uit "competenties". En je wil aan functies beoordelingen hangen. Dan moet zo'n beoordeling aan een revisie van een bepaalde functie hangen en blijven hangen. Want een functie kan veranderen in de tijd, maar een beoordeling en een revisie van een functie moeten bij elkaar blijven horen.

Kort gezegd, een beoordeling moet niet aan een functie gekoppeld zijn, maar aan een functierevisie.

Kan Envers dit soort situaties opvangen?

• Janoz
  • Laatst online: 08:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Envers houdt de revisies van je complete database bij en je kunt, gegeven een revisienummer (of timestamp) exact de staat van de database op dat moment in tijd terug halen. Ik vraag me echter af of ik je probleem omschrijving helemaal begrepen heb. Als een beoordeling niet meer bij een functie hoort, dan wis je die gewoon. In de audit history is vervolgens gewoon terug te zien dat voor dat moment de beoordeling nog wel bestond en daarna niet meer.

Ik heb echter het vermoeden dat je het over een beoordeling van een medewerker hebt die een bepaalde functie heeft. Die is ondertussen misschien aangepast, maar de beoordeling wil je wel gewoon bewaren. Dit is echter een ander probleem dan audithistory. Audit history is alleen bedoeld om een 'papertrail' achter te laten over hoe je database er ooit uit gezien heeft. Het is niet bedoeld als een manier om de veranderende wereld op te slaan. Dat klinkt lastig, maar misschien wordt het duidelijker met een voorbeeldje:

Stel, je hebt een database waarin je adressen hebt staan. De enige vraag die die database kan beantwoorden is:

"Waar woont, volgens onze database, pietje?"

Door nu een audittrail toe te voegen (met bv Envers) is de enige extra vraag die kunt beantwoorden:

"Waar woont, volgens onze database 2 weken terug, pietje?"

De vraag die nog steeds niet beantwoord kan worden is:

"Waar woonde pietje 2 weken terug?"

Als je ook die vraag wilt kunnen beantwoorden heb je geen audittrail nodig, maat temporal properties.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Janoz schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 09:00:
Envers houdt de revisies van je complete database bij en je kunt, gegeven een revisienummer (of timestamp) exact de staat van de database op dat moment in tijd terug halen. Ik vraag me echter af of ik je probleem omschrijving helemaal begrepen heb. Als een beoordeling niet meer bij een functie hoort, dan wis je die gewoon. In de audit history is vervolgens gewoon terug te zien dat voor dat moment de beoordeling nog wel bestond en daarna niet meer.

Ik heb echter het vermoeden dat je het over een beoordeling van een medewerker hebt die een bepaalde functie heeft. Die is ondertussen misschien aangepast, maar de beoordeling wil je wel gewoon bewaren. Dit is echter een ander probleem dan audithistory. Audit history is alleen bedoeld om een 'papertrail' achter te laten over hoe je database er ooit uit gezien heeft. Het is niet bedoeld als een manier om de veranderende wereld op te slaan.
Dat klinkt lastig, maar misschien wordt het duidelijker met een voorbeeldje:

Stel, je hebt een database waarin je adressen hebt staan. De enige vraag die die database kan beantwoorden is:

"Waar woont, volgens onze database, pietje?"

Door nu een audittrail toe te voegen (met bv Envers) is de enige extra vraag die kunt beantwoorden:

"Waar woont, volgens onze database 2 weken terug, pietje?"

De vraag die nog steeds niet beantwoord kan worden is:

"Waar woonde pietje 2 weken terug?"

Als je ook die vraag wilt kunnen beantwoorden heb je geen audittrail nodig, maat temporal properties.
Ja, ok. Dat is inderdaad het antwoord wat ik zocht. Wij hebben net een applicatie gebouwd die onder andere de geschiedenis van een medewerker kan bijhouden. Zowel de medewerker verandert soms van functie en functies veranderen zelf qua inhoud, waarbij "inhoud' dan betekent de taken en de competenties en het belang/zwaarte van competenties binnen een taak. Dat is dus geen case voor het bijhouden van audit history.

Ik vroeg me sowieso af of dit soort wijzigingen in de tijd zich lenen voor een oplossing die je van de plank kan trekken. Ik krijg de indruk van niet (en dus dat we op zich het juiste pad hebben bewandeld bij de bouw van die applicatie).

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 42791 op 09-07-2011 19:31]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee