Toon posts:

HD 5870 geen beeld en fan 100%

Pagina: 1
Acties:

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-02 13:23
Beste mede tweakers,

Ik heb een paar maanden geleden hier op tweakers.net van iemand een 2dehandse GPU gekocht, de MSI Radeon HD5870. Nu heeft die sinds het begin problemen gehad met het opstarten. 9 van de 10 keer had de kaart problemen met opstarten, hij gaf geen beeld en de fan draaide op 100%. Sindsdien ben ik gaan zoeken naar mogelijke verklaringen. De volgende dingen heb ik gedaan maar hebben het probleem niet verholpen.
-Ik heb de kaart losgehaald en alles schoongemaakt. Geen effect.
-Ik heb gekeken of er misschien ergens sluiting is, niet het geval.
- Omdat mijn eerste voeding maar 400watt was en maar 1x 6pin PCI-e kabel had, heb ik een nieuwe PSU gekocht met 530 wat van BeQuit, met 2x 6pin PCI-e kabel. Dit gaf geen verschil
-Toen heb ik mijn andere PSU er ook aan gehangen dus dat hij van twee verschillende PSU's de 6pin PCI-e kabel voeding kreeg. Geen effect
-Uiteindelijk heb ik maar een nieuwe GPU gekocht, de Asus HD6870, deze gaf geen verschil en wilde ook niet normaal opstarten. Weer terug ingeruild.
-Ik heb de nieuwste drivers geinstalleerd voor de kaart. Geen verschil.
-Toen heb ik de bios geflashed naar de nieuwste versie. Geen verschil
-Toen heb ik de bios geflashed naar een update die een beschrijving had die veel leek op mijn probleem. Geen verschil, sterker nog nu wil de kaart 10 van de 10 keer niet meer opstarten! Nu doet hij niks meer. Als ik tijdens het opstarten de monitor kabel hang aan de onboard GPU dan pakt het moederbord wel automatisch de onboard GPU. Windows start verder normaal op. In de hardware info is de PCI-e kaart niet te vinden.

Mijn hardware setup:
Bequit PSU 530 watt 2x PCI-e 6(8)pin aansluiting
Asus M3N-H/HDMI moederbord
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
AMD Athlon X2 6000+ CPU

Hopelijk krijgt iemand het voor elkaar om dit probleem voor me op te lossen. Ik zit nu inmiddels al een paar maanden mezelf op te vreten over dit probleem. Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,

Hessel

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:42

Audione0

Strijdt der titanen

Ik durf het niet zeker met 100% te zeggen, maar ik denk bijna voor 100% dat je PSU te zwak is.. 9 van de 10 keer van het probleem wat jij aangeeft is het de PSU die te zwak is. Dus pc aan, fan op 100% en geen beeld.

Hoe je dit kunt testen is door je GPU bij iemand anders in de pc te stoppen en kijken of de kaart het dan wel doet..
Je zegt dat je pc wel gewoon opstart als je de kaart eruit haalt. Dus je beeld gaat over onboard.
Zo sluit je ook gelijk uit of de HD5870 niet kapot is.

Die bios flash die je gegeven hebt, is dit van de GPU of voor het moederboord?

[Voor 9% gewijzigd door Audione0 op 06-07-2011 08:27]

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:04

M2M

medicijnman

Bovendien heb je een beetje zwakke processor voor je videokaart. Zelfs normale FPS games van tegenwoordig hebben baat bij een degelijke dual core. Recommended zijn de quad cores.

Het ligt nog een beetje aan welke games je eigenlijk speelt, maar je processor is dan wel aan vervanging toe.

edit: ik denk zelf dat het probleem aan je moederbord ligt. De voeding heb je al vervangen en zou voldoende prik moeten geven om in ieder geval in windows te komen. Bovendien werkt je onboard videokaart wel mee, en zie je de losse videokaart niet staan in je apparaatbeheer.

Je zou nog kunnen proberen om je bios te flashen naar de laatste versie, je chipsetdrivers te updaten. Direct bij nvidia vandaan halen ipv de website van asus.

Eventueel de videokaart in een ander systeem (vrienden / kennissen of locale computerboer). Of anders een simpele PCI-E videokaart om te checken of het PCI-E slot nog wel werkend is. En check dan gelijk GPU-Z naar de hoeveelheid beschikbare lanes

[Voor 54% gewijzigd door M2M op 06-07-2011 09:20]

-_-

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:05
Hoe heb je hem aangesloten op je monitor?

automation fanboy

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-06 21:39
Je zegt dat hij negen van de tien keer dit probleem heeft. Doet hij die andere keer wel alles gewoon? Inclusief een spel spelen gedurende enige tijd bijvoorbeeld? Gezien het feit dat je al twee PSU tegelijk hebt geprobeerd zou dat het toch niet moeten zijn.
Ik ken dit probleem niet, maar heb wel ontzettend diverse problemen met kapotte RAM modules gehad. Sindsdien start ik bij vrijwel alle problemen ook even op met maar 1 module, ander bankje, etc.

edit: typo

• heszol
Dag heren,

Bedankt voor de snelle reacties. Games speel ik eigenlijk weinig, ik werk veel met flash en photoshop vandaar dat ik een GPU upgrade wilde.

Tot voor de HD 5870 had ik er een HD4550 PCI-e kaart inhangen deze werkte perfect zonder fouten. Het zal dan dus waarschijnlijk niet liggen aan de PCI-e gleuf...

Doordat het probleem echt pas is begonnen bij het installeren van de nieuwe GPU en hij gewoon in systeembeheer het volle RAM geheugen aangeeft kan dit toch ook niet het probleem zijn?

Hij zit op 1 monitor aangesloten op HDMI en 1 op DVI. Ik heb ze ook een tijdje allebei op DVI aangesloten gehad en toen was er hetzelfde probleem.

De PC start ook gewoon op als de kaart niet gepakt wordt. Hij schiet dan automatisch over op onboard. Dus de GPU blijft loeien en pakt op mijn 2de scherm geen beeld. Ik plug het eerste scherm over op de onboard en windows werkt gewoon prima. Op dit moment herkent hij in systeembeheer de HD 5870 ook niet maar zit hij weer op de onboard GPU

Ik zal binnenkort de kaart testen in een andere computer. Zo gauw als ik daar meer info over heb post ik het, alleen was het probleem ook aanwezig toen ik een nieuwe GPU in mijn computer zette. Dus ik betwijfel dat het aan de GPU ligt...

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:54
M2M schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 09:08:
Bovendien heb je een beetje zwakke processor voor je videokaart. Zelfs normale FPS games van tegenwoordig hebben baat bij een degelijke dual core. Recommended zijn de quad cores.

Het ligt nog een beetje aan welke games je eigenlijk speelt, maar je processor is dan wel aan vervanging toe.
Ik begrijp niet helemaal wat deze opmerking met de klachten van doen heeft. Raakt mijns inziens kant noch wal.

Ik zou (maar dat ben ik);
  • Monitor aansluiten, 2e loskoppelen.
  • Goede PSU, de 530 van BeQuiet aansluiten.
  • Een oudere versie, wellicht meerdere zelfs, van ATI Catalyst downloaden.
  • Driver Sweeper installeren en alle bestaande drivers van ATI deleten. In 'Safe mode" opstarten en alle laatste restanten in de prullenbak gooien.
  • Opnieuw, oude ATI drivers, installeren. Liefst een kale versie. En proberen met een paar oude drivers.
  • De BIOS is wel te flashen, dus zonder meer benaderbaar. Probeer met bovenstaande in acht te nemen, inderdaad zoals boven gesteld werd, wat te variëren met de geheugenbanken]
  • Geen soelaas? Andere GFX deed het wel, de 4550. Probeer de 5870 in een PC van een vriend te stoppen.

• Dr Mad
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 15:06

Dr Mad

Team4Fun Vouwert

Aangezien je zowel je GPU als PSU al eens hebt vervangen door andere exemplaren (zonder succes), is het misschien verstandig om eerst eens te kijken of alle andere componenten in je PC nog 100% werken.
100% fan met geen beeld kan bijvoorbeeld ook optreden met brak of niet goed geconfigureerd werkgeheugen.
Ik kan me een scenario voorstellen waarbij je een geheugen latje hebt beschadigd bij plaatsen van je GPU. Of misschien staat er iets niet meer goed in je bios.
Draai bijvoorbeeld eens memtest64+ vanaf een bootable CD voor een paar uurtjes.

Money4Gamers

• Masterlans
heszol schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:08:

Doordat het probleem echt pas is begonnen bij het installeren van de nieuwe GPU en hij gewoon in systeembeheer het volle RAM geheugen aangeeft kan dit toch ook niet het probleem zijn?
Jawel hoor. Dat het geheugen te zien is zegt niets. Ik heb wel eens gehad dat ik negen van de tien keer niet tot in windows kwam. Het enige dat ik gedaan had was mijn geluidskaart van pci-e slot gewisseld.
Memtest gedraaid en een behoorlijke hoeveelheid errors op één van de twee reepjes. Met het andere reepje was er geen probleem, met alleen het kapotte reepje startte het ding niet op.

Zoals hierboven al aangehaald werd zou ik (o.a.) memtest op een bootable CD zetten en die eens laten lopen.

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-03 13:21

jopitan

It's just a fact

heszol schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 15:08:
Hij zit op 1 monitor aangesloten op HDMI en 1 op DVI. Ik heb ze ook een tijdje allebei op DVI aangesloten gehad en toen was er hetzelfde probleem.
Gebruik je toevallig converters? Deze videokaart werkt alleen met DVI-I en niet met DVI-D (even checken wat voor type je kabels en/of converters zijn)

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• heszol
jopitan schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 09:14:
[...]

Gebruik je toevallig converters? Deze videokaart werkt alleen met DVI-I en niet met DVI-D (even checken wat voor type je kabels en/of converters zijn)
Ik gebruik geen converters. Ik heb ook geprobeerd de kaart op te starten met alleen maar de HDMI aangesloten en het probleem bleef bestaan. Waarschijnlijk is dit het dus ook niet.

• heszol
Masterlans schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 08:49:
[...]

Jawel hoor. Dat het geheugen te zien is zegt niets. Ik heb wel eens gehad dat ik negen van de tien keer niet tot in windows kwam. Het enige dat ik gedaan had was mijn geluidskaart van pci-e slot gewisseld.
Memtest gedraaid en een behoorlijke hoeveelheid errors op één van de twee reepjes. Met het andere reepje was er geen probleem, met alleen het kapotte reepje startte het ding niet op.

Zoals hierboven al aangehaald werd zou ik (o.a.) memtest op een bootable CD zetten en die eens laten lopen.
Ik heb de memtest nu een aantal uren laten draaien en er komen geen errors naar boven...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Masterlans
Dan is de kans al kleiner, zeker als je de "gevanceerde" test hebt gebruikt. Dus die inclusief de "bit fade test" etc. Heb je die gebruikt?

Het idee van M2M en usgaap76 om deze kaart eens bij een vriend in de pc te plaatsen is zeker ook een goed idee. Ik zag dat je dat ook al van plan bent, dus ik ben benieuwd.

Tevens las ik net op http://www.guru3d.com/article/msi-r5870-lightning-review/7 dat ze een PSU met minimaal 40A op de 12V rails adviseren, je BeQuiet 530 heeft 2 rails van elk 18A, en wordt in totaal op 35A op de 12V rails samen ingeschaald. Dan zou je dus tekort komen (ook al is de lightning iets overgeklokt). Het loont dus de moeite om de kaart eens te testen in een systeem met een flinke 12V rail.

Succes ermee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:25

Dennis1812

Amateur prutser

Zit de kaart ook echt goed in het PCI slot en zijn de voedingstekkertjes ook goed aangedrukt? Ik had ditzelfde probleem bij de 6670 en bij mij lag het eraan dat de videokaart niet goed in de slot klikte IVM de afstandsbusjes van het moederbord. Kijk dus ook even na of hij er goed ingeklikt zit.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee