Toon posts:

Hulp gevraagd bij huisautomatisering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Weirdneo
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-01-2022
Mede-auteurs:
  • remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:41

remcoXP

• peterdewit731
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-04-2022

peterdewit731

Damotica

* Uitbreidbaar systeem
* Te bedienen via web (iphone /ipad)
* Waar we het volgende mee willen bedienen:

1- Verlichting
In/uit schakelen en dimmen van verlichting in meerdere kamers
Schedule op afstand bij afwezigheid

2- Beveiliging
Alarm systeem. (openstaande zone detectie)
Camera beveiliging (op afstand te bekijken en bij beweging te capturen
Toegangscontrole (wellicht druppels ipv sleutels)

3- Energie
verbruik monitoren
energieblokken uitschakelen ivm besparing en veiligheid)

4- Raam verduistering
Gordijnen/rolluiken/lamellen/zonnescherm met afstandsbediening openen en sluiten of schedulen.

5- Multi media
media vanaf een centrale plaats (huidige nas bijvoorbeeld) door het gehele huis te benaderen.

6- Verwarming
Thermostaat die via inet te bedienen is. (mocht je eerder klaar zijn kun je op afstand je huis laten verwarmen.
storingen uitlezen

7- garagedeur
Bij het naderen van je garadeur automatisch openen.

Doel:
Monitoren van het geheel
Alles via simpele webinterface te bedienen waar je ook bent
Gemak
Energiebesparing
Beveiliging
Hooggadget gehalte
Het liefst zoveel mogelijk draadloos.

Toelichting:
Dit is een toekomst plan voor een nieuwe huis, en omdat het een complex systeem
willen we er nu al mee aan de slag gaan qua, uitzoeken en eventueel de basis principes al toepassen in ons huidige huis.

Vragen: In de zoektocht naar een oplossing in bovenstaande punten, zijn wij verstrikt geraakt in een web van termen zoals:
Solderen, demotica, z-wave,homeseer, x-10, plugwize.

Nu zijn onze vragen

1 wat zijn jullie ervaringen met welke systemen
2 hoe kunnen wij dit project het beste aanvliegen ( klein beginnen en uitbreiden)
3 welk is het best toegangkelijk ( niet soldiren en geen miljoenen inverstering)
4 En welk systeem is het best compatibale met alle merken.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:05

Infant

It's a floating Dino!

Mijn experience is op het gebied van plugwise en x-10.

X-10 is meer een protocol, waar plugwise een product is.

Plugwise begint ondertussen een wat serieuzer bedrijfje te worden, en sinds dit jaar loopt de software ook fatsoenlijk. En ik zie dat ze ook wat meer doen dan energie metingen.

Ik heb hier de home basic liggen. Alle modules koppelen zich aan elkaar met een klein ingebouwd wlan zendertje. D.m.v. een usb stick kan de PC software met het netwerk communiceren.
Sinds de stick zich als RS232 poort aanmeld, en de gegevens naar die poort onversleuteld zijn, kun je ze eenvoudig in elke applicatie intergreren.

Alle plugwise units uit deze set kunnen dingen aan/uit doen, en monitoren het verbruik. Dus dan heb je punt 1 en 3, wellicht 4 en 7. Een centrale pc/notebook zou dan het netwerk kunnen bedienen, en dan heb je ook punt 5 meteen opgelost.

Het is zeer toegankelijk, duur, en qua compatibility gok ik niet bepaald hoog.

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-05 13:52

nephilimcrt

Mad Scientist

Hoewel ik geen expert ben, ben ik zelf al een tijdje bezig met een domoticasysteem. Je hebt flinke waslijst aan wensen en ik kan je nu alvast vertellen dat het je óf enorm veel geld, óf enorm veel tijd gaat kosten. Of allebei :)

Er is helaas, voor zover ik weet, niet één kant-en-klaar systeem dat alles kan doen wat jij wil. En het combineren van meerdere kant-en-klaar systemen is vrijwel onmogelijk. (Je zou dan op de centrale PC meerdere softwarepaketten met elkaar moeten laten praten).

Dus dan kom je terecht bij zelfbouw. En dat betekent het programmeren van een stuk software dat kan 'praten' met een combinatie van X-10 of ZWave of KaKu apparatuur, webcams en sensors. En dit moet dan via een webinterface beschikbaar gemaakt worden.

Mijn mening: Het kán. Maar het gaat je op z'n minst honderden euro's kosten en vele maanden werk en je zult waarschijnlijk hier en daar wel iets moeten solderen. Maar dat is toch niet zo'n ramp? Is veel minder erg en moeilijk dan je denkt.

Doe het wel stapsgewijs. Begin bijvoorbeeld met het kunnen aansturen van X-10 apparatuur. Dan raak je niet verdwaald in je eigen project en heb je toch snel zichtbaar resultaat.

En als je het gaat doen, hou ons dan op de hoogte van de vorderingen. Ik vind dit soort dingen erg interessant ;)

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

• deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05 07:29
Ik ben zelf bezig met het ontwikkelen van mijn eigen domotica software. Zie hiervoor http://www.houseagent.nl
Deze software is volledig open source en draait op meerdere platformen (omdat het Python gebaseerd is). Momenteel is een private beta versie beschikbaar voor Windows. Linux en OSX binaries komen eraan, de sourcecode is nu al op mijn github pagina te vinden.

Als je van een uitdaging houdt en wil participeren in de beta hoor ik het graag.
Nu even inhoudelijk op jou plan in relatie tot HouseAgent.

1. Verlichting

Verlichting schakelen is mogelijk met HouseAgent, door middel van z-wave. Er is een CM11 plug-in in ontwikkeling waardoor ook traditionele X10 aan te sturen is. Zelfs gebruik ik z-wave inbouwmodules, hiervoor zijn weinig aanpassingen in je bestaande systeem nodig. Je moet (meestal) wel 3 draden hebben in je wandcontactdoos, fase, nul -en schakeldraad.

Schedule is in te stellen middels zogenaamde events.

2. Beveiliging

Alarm systeem is mogelijk eveneens middels z-wave, in de toekomst wordt ook RFXCom met visonic beveiliging ondersteund (nieuwe plug-in)
Camera beveiliging is nog niet mogelijk
Toegangscontrole ie eveneens niet mogelijk.

3. Energie

Energiemeting is mogelijk met behulp van z-wave modules, in de toekomst wordt Plugwise ook ondersteund.

4. Raamverduistering

Eveneens kan z-wave hier een oplossing voor bieden, of traditionele X10.

5. Multi media

HouseAgent heeft hier nog geen ondersteuning voor.

6. Verwarming

Ik gebruik hiervoor zelf een Horstmann HRT4-ZW thermostaat. Zie voor meer informatie hierover, mijn blog artikelen.

7. Garagedeur

RFID tags zouden hier voor kunnen werken, vaak heb je ook wel autonome systemen die dit voor je doen. Hiervoor is niet perse een home automation systeem voor nodig.

Wat betreft je vragen:

1. Ik ben al enkele jaren gegrepen door de hobby die domotica heet, heb diverse systemen gebruikt en z-wave bevalt me erg goed. Nadeel is wel dat veel modules niet/nog niet beschikbaar zijn.
2. Klein beginnen is altijd goed, start eens met een z-wave stick (bijvoorbeeld) en een simpele aan/uit module voor één lamp.
3. Z-wave is echt op consumenten gericht, goedkoop is het niet.. maar ook niet heel duur in vergelijking met bijvoorbeeld KNX systemen (duizenden euro's)
4. Je bedoelt hier neem ik aan software? Homeseer (commercieel) ondersteund veel van het bovenstaande, zo niet alles. Ik ben echter zelf mijn eigen software gaan ontwikkelen om te leren en ook om voor het grote publiek een goedkoop/gratis alternatief te bieden.

Mijn software is nog beta, en je moet dus wel van een uitdaging houden.. maar, als je net met een project begint is het misschien wel leuk om in te stappen!

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-05 13:52

nephilimcrt

Mad Scientist

deamz0r schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 13:22:
Ik ben zelf bezig met het ontwikkelen van mijn eigen domotica software.
Deamz0r,

Klinkt leuk.

Even afgezien van de apparatuur/protocollen: Welke mogelijkheden biedt je software voor dingen als besturing vanaf het web, smartphone, touchscreens, etc? En bevat het schedulingsmogelijkheden of een andere vorm van 'intelligentie'? En in hoeverre is het customizable?

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

• deamz0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05 07:29
nephilimcrt schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 14:20:
[...]

Deamz0r,

Klinkt leuk.

Even afgezien van de apparatuur/protocollen: Welke mogelijkheden biedt je software voor dingen als besturing vanaf het web, smartphone, touchscreens, etc? En bevat het schedulingsmogelijkheden of een andere vorm van 'intelligentie'? En in hoeverre is het customizable?
De software beschikt over een web interface/is volledig webbased. De huidige interface werkt prima op een iPad (gebruik het zelf ook op een iPad) echter is geen speciaal voor de iPad ontworpen interface (touch interface). Ideeën hiervoor heb ik wel.

Scheduling is aanwezig in de vorm van "events', een event bestaat uit een trigger (voorbeeld: waarde van een device veranderd, specifieke tijd etc.), eventueel condities (waarde van device x moet waarde y hebben) en acties zoals: zet device x aan, run een script etc.

Customizeability is aanwezig in de vorm van plug-ins, die in Python geschreven kunnen worden. Er wordt een plug-in API aangeboden om te communiceren met de hoofd interface, en er is een mogelijkheid een eigen GUI te schrijven. Zie voor meer hierover: http://www.maartendamen.com/2011/06/houseagent-plug-ins/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remcoXP
Dreamz0r Dat ziet er inderdaad leuk uit. ik ben alleen bang dat dat niet heel erg eenvoudig is. Veel onderhoud vergt ivm met updates en dergelijke..
En achter de software hangt ook geen supergrote community waardoor je zelf ook wel enige kennis moet hebben.

het eerder genoemde lijkt mij dan een betere oplossing voor ons als n00bs. alleen vrij prijzig, gen inbouw en mogelijk ook geen dimmen of bereik door heel het huis (neem aan dat de zender de ontvangers moet kunnen benaderen in een bepaalde straal).

zijn er overigens geen tweakers die dit hobbymatig tegen een vergoeding realiseren bij mensen? ik zie wel dat bedrijven dit doen voor veel geld en voornamelijk bij bedrijven. maar dit lijkt me toch een gat in de markt.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 15:56

Pogostokje

* twiet *

Allereerst, wat is je budget? Want hoe mooier hoe duurder. Duizend euro is niks.

X10 is een protocol. Niet draadloos, het verloopt via de stroomleidingen. In verhouding storingsgevoelig: het vereist een 'schoon' stroomnet anders komen de signalen niet door. Signalen overbrengen over meerdere groepen (nieuw huis heeft vaak veel meer electragroepen dan een oud huis!) is soms erg matig. Het is tevens one-way, ontvangers kunnen niet ondervraagd worden en evenmin weet je of signalen goed verwerkt zijn.

KaKu (klik aan-klik uit) is de low-budget produkt. Het is het goedkoopste draadloze gebeuren wat er te vinden is, veelal in bouwmarkten. Er is een PC interface voor te verkrijgen. Ook dit is one-way. Ik zou hier zelf niet voor gaan.

Z-Wave is een protocol. Het is een 2-weg systeem, draadloos en werkt door middel van een eigen mesh netwerk. Dat betekent dat de apparaten elkaar zien, elkaars berichten kunnen doorgeven en ook met elkaar kunnen overleggen hoe andere verder weg gelegen apparaten te bereiken zijn. Er zijn diverse oplossingen voor te vinden voor apparaten, lampen incl dimmers, zonwering, beweginsmelders, lichtsensoren, etc. Er zijn PC interfaces voor verkrijgbaar en het werkt allemaal goed samen met homeseer of de 'beroemde' Vera Box (http://www.micasaverde.com/) die ook allerlei interfaces biedt. Er zijn inmiddels vele leveranciers die zwave spullen leveren.

Plugwise is een produkt en een eigen protocol. Het werkt draadloos met ook weer een eigen mesh netwerkje. Het is vrij prijzig en werkt alleen met spullen van het eigen merk. Het doel van het geheel is/was stroomverbruik meten maar je kunt er ook mee schakelen op afstand. Let wel dat de bijgeleverde gratis software beperkingen heeft en de betaalde versie aan de prijs is. Het produkt is erg omstreden omdat part-of-the-deal is dat alle data over je stroomverbruik naar de leverancier verzonden wordt tbv marketing doeleinden. Om eerlijk te zijn zou ik hier zelf ver vandaan blijven, niet alleen vanwege deze privacy zaak maar ook omdat het een gesloten systeem is met hoge kosten. Maar, het werkt wel.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remcoXP
Wow Pogostokje bedankt voor de uitgebreide toelichting. heel helder.
het budget staat niet vast. Ik wil niet de hoofdprijs betalen of flink wat betalen voor zaken die niet optimaal werken of ik niet eens gebruik. maar 1000 euro ga ik wel overheen als je heel het huis wilt doen.

meestal is goedkoop duurkoop en daarom zoek ik de beste prijs/kwaliteits verhouding.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 15:56

Pogostokje

* twiet *

Goedkoop is inderdaad duurkoop. Maar wat ook geld is: schoenmaker blijf bij je leest.

Een voorbeeld van dat laatste: je noemt in je rijtje beveiliging. Ik weet niet precies waar het om gaat, je noemt het een huis maar er staat niet bij hoe groot of en of dat het een flatje is of een villa met 15 kamers. Wil je beveiliging voor de lol, of omdat het echt nodig is. Voor de lol moet je denken aan bewegingsmelders die lampen laten aangaan zodat je niet struikelt 's nachts, of een sms'je krijgen als iemand in je kamer loopt terwijl je dat niet wilt. Echte beveiliging is een gecertificeerde aangelegenheid, wil je aangesloten worden op een centrale meldkamer. Dat laatste kost ongeveer 200 euro per jaar en dan heb je een meldkamer die reageert op inbraak, maar ze accepteren alleen systemen die zelf voldoen aan allerlei eisen en bovendien ook nog volgens richtlijnen zijn geinstalleerd (borg certificering). Een paar z-wave bewegingsmelders voldoen daar niet aan, om maar iets te noemen.

Je ontkomt er niet aan om losse systemen naast elkaar te hebben, soms zelfs met overlapping.

Ik heb dit zelf een jaar of 2 allemaal uitgezocht toen ik zelf ging verhuizen en exact ditzelfde wilde. Uiteindelijk heb ik zelf gekozen voor z-wave voor aansturing van lampen en een los alarm systeem.

Een deuropener op basis van een keychain is wel een leuke. Het is te koop, maar let op dat je mogelijk problemen krijgt met je verzekering als je het op een buitendeur gebruikt. Ik heb het zelf overigens in een vorig huis (appartementje) wel gehad. Het principe is simpel: je koopt een kant-en-klaar simpel RFID deursysteem met wat tags (de druppels) en je schroeft een elektrische ontgrendeling in je deurpost en draaien maar. Je hebt ook systemen die rechtstreeks de deurklink vervangen, zelfs met fingerprint herkenning. Dat is wel duur overigens, maar het is te koop. Nogmaals, verzekering is wel een mogelijk probleem.

Als je meer info wilt, let me know.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee