Toon posts:

AV receiver voor kleine woonkamer (20 m2)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoGinryuGo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 16:46
Wij zijn op zoek naar een AV/receiver om onze huidige Panasonic Home Theater set te vervangen en wel omdat deze inkomende DTS signalen niet verwerkt. Hierdoor moet ik de Eminent MPC laten downsamplen naar stereo en dat valt bij ons niet zo prettig.

Vooropgesteld: We hebben een krap budget (de rest is opgegaan aan de TV en de PVR). Daarnaast zijn wij geen deskundigen, noch pretenderen we dit te zijn. Wel willen we voor een net bedrag een net geluid en filmbeleving.

Wij hebben op dit moment een Onkyo TX-SR508 op het oog. De reden hiervoor ligt in de volgende feiten:
De TV is een Samsung UE40D6530 met HDMI 1.4 (ARC en 3D).
  • De mediaspeler geeft ook DTS-HD e.d. door. De meeste HD films zijn voorzien van die codec.
  • De PVR (Humax 5200c) wordt ook via HDMI aangesloten.
  • Niets hoeft geschaald te worden door de receiver, het beeld moet onbewerkt doorgezet naar de TV. Scaling doen we op de (nog aan te schaffen) Bluerayspeler, de MPC of de TV zelf.
  • HDMI Passthrough in standby is leuk, maar wordt waarschijnlijk niet gebruikt (alleen interessant voor de PVR).
  • Opschalen van analoge signalen is niet nodig (de WII wordt rechtstreeks op de TV aangesloten).
Wij kijken veel, heel veel films en series en vinden het dan ook prettig dat in de avonduren er een vorm van Dynamic Range Compression mogelijk is (bij de Onkyo kan dit dan via de optie Late Night voor Dolby materiaal of via Audyssey Dynamic Volume voor de rest (als ik de handleiding goed gescreend heb)).

De receiver wordt gebruikt in een woonkamer van 20 m2 en in eerste instantie met een heel simpele speakerset, zodat we in ieder geval 5.1 geluid hebben. Wij realiseren ons dat dit niet het besteuit de receiver kan en zal halen, maar budgettechnisch komt het even niet andrs uit. Waarschijnlijk een goedkoop instapsetje van Jamo ( DeA 102 HCS 5 5 .1). Volgend jaar wordt die simpele set verkocht en vervangen voor (waarschijnlijk) Jamo luidsprekers (S606 of S608). Waarbij wij overigens vrezen dat de S608 voor die woonkamer wellicht teveel is in verband met dunne muren met de buren waar ze komen te staan.

Maar, hoe meer ik lees, hoe lastiger de keuzes worden. Daarom maar één concrete vraag: Volgens mij is de receiver geschikt waar wij deze voor willen toepassen (vooral films kijken) aan een relatief laag volume.

Klopt dit of zijn er alternatieven die beter zijn (maar wel niet duurder dan € 300…). Home theater setjes lijken ons niet de oplossing, gezien de eisen aan het kunnen verwerken van de audio streams.

PSN / SocialClub: risifran

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-04 13:40
Ik heb zo een Onkyo 508 en volgens mij doet ie alles wat jij wilt. Alleen dat late night gebeuren zegt me niks, geen idee of daar een optie voor is op het ding, simpelweg omdat ik een beetje schijt aan de buren heb en als ik film kijk ik dat op redelijk volume wil doen.

Ik erger me dan ook altijd scheel als ik eens bij vrienden zit en we een film kijken dat het geluid op laaaaaaaaaaag volume staat.

Komop, daar koop je geen 5.1 voor. Het moet een thuisbioscoop zijn. Me dunkt. Open dat volume. Schijt aan de buren daar gaan we nog een keer, het is toch kloteweer *O*

=edit=
Het Onkyo Receiver ervaringen/discussie Topic Deel 2

Daar staat wel wat meer info over die 508 volgens mij :)

[Voor 11% gewijzigd door vosss op 05-07-2011 22:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 185410

Beter dat ik niet naast jou woon vosss!

"Volgens mij is de receiver geschikt waar wij deze voor willen toepassen (vooral films kijken) aan een relatief laag volume. Klopt dit of zijn er alternatieven die beter zijn (maar wel niet duurder dan € 300…). Home theater setjes lijken ons niet de oplossing, gezien de eisen aan het kunnen verwerken van de audio streams."

Dat late night zal wel een 'veredelde' loudness zijn. Niks mis mee hoor. Krap budget en Onkyo gaat over het algemeen aardig samen dus ik zeg, gewoon aanschaffen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 15:40
Met dat setje, een laag volume én nog DRC maakt het echt niet uit wat voor receiver je hebt. Ook FLAC/DTS-HD/TrueHD/LPCM ga je écht niet horen. No way.

Je zou zelfs nog lager kunnen gaan zitten. De 308/309 of iets tweedehands met S/PDIF ofzo. Of een kant-en-klaar setje van Onkyo: de HT-S3405. Dan ben je voor €350 klaar en heb je een receiver (die overigens ook gewoon hdmi heeft) en een 5.1 speakersetje die niet inferieur is aan de Jamo. Enige nadeel zou kunnen zij dat je die sub niet op een nieuwere versterker kunt aansluiten.

Dan heb je eerder weer geld voor een beter setje.

* HarmoniousVibe is blij met de muren van 25cm dik alhier.

[Voor 50% gewijzigd door HarmoniousVibe op 05-07-2011 23:50]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

• NoGinryuGo
vosss schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 22:38:
Komop, daar koop je geen 5.1 voor. Het moet een thuisbioscoop zijn. Me dunkt. Open dat volume. Schijt aan de buren daar gaan we nog een keer, het is toch kloteweer *O*

=edit=
Het Onkyo Receiver ervaringen/discussie Topic Deel 2

Daar staat wel wat meer info over die 508 volgens mij :)
Wanneer je een koopwoning hebt, dan is het wel fijn dat je op een normale manier met je buren om kan gaan :) . Dat wil niet zeggen dat het fluisterstil moet zijn, maar wel binnen de perken. Wanneer wij nu film kijken dan horen en voelen we ook de bas, maar niet zodanig dat de boel aan het rammelen is. Kortom, het staat niet zo stil dat we bij LOTR e.d. geen effecten meekrijgen of anderszins onvoldoende volume hebben, maar het staat niet op bioscoop niveau.

De Onkyo topics ben ik aan het doorlezen, maar ik kwam er vanochtend achter dat er niet meer dan 5 cm koelingsruimte is boven de receiver. Handleiding stelt minimaal 20, dus dat kan een uitdaging zijn gezien de bekende warmteontwikkeling...
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 23:45:
Met dat setje, een laag volume én nog DRC maakt het echt niet uit wat voor receiver je hebt. Ook FLAC/DTS-HD/TrueHD/LPCM ga je écht niet horen. No way.
...
Of een kant-en-klaar setje van Onkyo: de HT-S3405. Dan ben je voor €350 klaar en heb je een receiver (die overigens ook gewoon hdmi heeft) en een 5.1 speakersetje die niet inferieur is aan de Jamo. Enige nadeel zou kunnen zij dat je die sub niet op een nieuwere versterker kunt aansluiten.
* HarmoniousVibe is blij met de muren van 25cm dik alhier.
Dat setje zal ik eens bekijken of dat doet wat wij zoeken.

Oude huizen, peperkoeken muren, het is helemaal niks, vandaar dat wij volgend jaar met geluidsisolatie in de weer gaan bij de dunne wand, zodat de kans op overlast minder is. (En momenteel is er geen overlast).

• vosss
Wanneer je een koopwoning hebt, dan is het wel fijn dat je op een normale manier met je buren om kan gaan :)
Dat doe ik ook. We hebben een balkon met schot ertussen wat ertussen uit gehaald is door ons, We lopen ongevraagd bij elkaar binnen voor gezellig ff te kletsen en een biertje etc, helemaal goed.

Zij zijn nog wat jonger en gaan nog zo nu en dan royaal op stap en mensen mee naar huis en een hoop bombarie en weet ik wat al dies meer.

Ik doe daar niet moeilijk over, zij ook niet over mij,

Win win als je het mij vraagt; beter een goeie buur dan een verre vrind nietwaar? ;)

• vosss
Handleiding stelt minimaal 20
Wat 20?? Centimeter bovenruimte?!?!?!?

Ik heb max 10, hooguit zo op het oog zonder te meten!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Die 20 centimeter is een veilige marge, idem met dat er in veel manuals staat dat speakers lager dan 6 of soms 4 Ohm niet werken. Grote kans dat het wel goed gaat, maar mocht het fout gaan stond het in ieder geval vermeld. Het is gewoon een kwestie van uitproberen, niet dat het heel goed is voor je versterker om hem in de beveiliging te laten schieten maar zo kom je er wel achter. Vijf centimeter kan genoeg zijn als het kastje van de achterkant en voorkant ook open is. Een gesloten meubel zou al lastiger worden. Minder dan vijf centimeter zou ik overigens nooit gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• NoGinryuGo
FeaR schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 00:16:
Die 20 centimeter is een veilige marge, idem met dat er in veel manuals staat dat speakers lager dan 6 of soms 4 Ohm niet werken. Grote kans dat het wel goed gaat, maar mocht het fout gaan stond het in ieder geval vermeld. Het is gewoon een kwestie van uitproberen, niet dat het heel goed is voor je versterker om hem in de beveiliging te laten schieten maar zo kom je er wel achter. Vijf centimeter kan genoeg zijn als het kastje van de achterkant en voorkant ook open is. Een gesloten meubel zou al lastiger worden. Minder dan vijf centimeter zou ik overigens nooit gaan.
De ruimte die beschikbaar biedt 5 cm bovenruimte en rondom zoveel als nodig en de kast is aan de voorzijde open. De achterzijde is helaas dicht en bestaat uit een nogal dikke plaat. Ach ja, boor ik een paar grote gaten extra voor de koeling :*).

Heb inmiddels ook een aantal alternatieven bekeken (vriendin wil per se in winkel kopen en niet via een webshop), dus ik ga vandaag of morgen maar eens mij de MM en Saturn in Aken kijken. BCC en MM hier in het zuiden hebben alleen de basic instappers of de highend, terwijl wij volgens mij aan het midden/bovenkant van de basic instappers zitten.

Kent iemand nog leuke adressen in Aken?

@Vosss
Kijk, da's geven en nemen (leven en laten leven). Goed geregeld ;).

• NoGinryuGo
Beetje late update, maar alsnog:

Wij konden in Duitsland bijzonder goedkoop een Onkyo TX-SR508 (laatste van de voorraad) krijgen, met bijbehorende Onkyo speakerset. Van deze laatste wisten we dat de speakers het laag en midden niet geweldig zouden weergeven. Deze set is inmiddels uitgebreid met twee Tannoy Mercury F3 fronts.

Voor ons is deze combinatie prima: er is voor ons voldoende laag bij muziek en film en de subwoofer hoeft nu geen tonen meer weer te geven die daar niet thuis horen.

De Onkyo sattelieten gaan straks allemaal dienst doen als surround voor een 7.1. setup.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee