Acties:
  • 0Henk 'm!

• F-r-e-d
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12-2022
Hallo,

Mijn ASUS P4T533-C i850 ATX computer met P4 2.8 Northwood processor en RAMBUS geheugen start niet meer.

Gisteravond werkte de computer nog probleemloos.

Vanmiddag was de computer helemaal dood m.u.v. de groene LED op het moederbord en het rode licht van de optische muis die na het inschakelen van de voedingsspanning gingen branden. Een druk op de ATX aan knop lijkt totaal geen resultaat te hebben.

Ik heb de ATX aan schakelaar getest en die blijkt te werken. Ik heb ook de pennen op het moederbord waar ATX aan schakelaar op aangesloten zit doorverbonden maar zonder resultaat.

Ik heb de voeding vervangen door een ander exemplaar.

Ik heb (de aansluitingen van) alle componenten stapsgewijs verwijderd zodat nu er nu alleen nog een voeding, de processor en de diverse frontpanel aansluitingen op het moederbord aangesloten zitten.

Ik heb de condensatoren op het moederbord bekeken maar zie geen bijzonderheden.

De groene LED op het moederbord brandt nog steeds maar verder is er geen enkel teken van leven; zelfs de ventilator van de voeding draait niet.

Wie weet wat de oorzaak is of zelfs hoe dit te verhelpen is?

Bedankt voor het lezen.

Met vriendelijke groeten,

Fred.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. De beste manier om te achterhalen wat er mis is is uitsluiten, maar het gaat lastig worden met hardware die erg zeldzaam is. Een andere CPU vinden is een eitje, je wordt doodgegooid met die dingen, omdat de moederborden vaak overleden. En dat maakt het voor jou een stuk lastiger om daar een vervanger voor te vinden, zeker als je met RIMM wil gaan werken.

Ik zou zoveel mogelijk testen (denk aan videokaart, zonder opticals/drives, zo min mogelijk randapparatuur etc). Als het dan nog niet werkt dan ligt het aan mobo, cpu of geheugen. En als je geheugen of moederbord moet vervangen, dan is het raadzaam om gelijk een upgrade te doen, want dat is echt niet meer de moeite waard, als je de hardware uberhaupt nog kunt vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F-r-e-d
Hallo Danny,

Bedankt voor de reactie.

Helaas lijk je mijn bericht niet goed gelezen te hebben want daar schrijf ik dat ik al verder gegaan ben dan wat je adviseert.

Dat de hardware niet meer "state of the art" is weet ik ook. Maar gisteren werkte de machine nog prima en deed alles wat ik nodig had. Ik was er blij mee. (M$ en Intel waarschijnlijk niet). Nu de machine plotseling dood lijkt te zijn ben ik niet blij en ik zou het prachtig vinden als iemand zoveel kennis van zaken heeft dat hij mij zou kunnen vertellen wat het probleem is en/of wat ik er nog aan zou kunnen doen om dat vast te stellen of de machine zelfs te reanimeren.

Toch bedankt voor de reactie.

Fred.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-05 22:43

Nessuno

io sono nessuno

Wat je kunt proberen zij de volgende dingen:
  • Trek je bios batterij er een uit en reset het bios eens
  • Atx stekker uit het bord er er weer in
  • stroom er compleet af halen dus alle stekkers en evt batterijen er uit
Als dat niet werkt kun je er wel van uit gaan dat het bord defect is.
Aangezien je zelf al de voeding getest had.

Na rose e cient spin

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, lijkt erop dat het mobo, CPU of RAM is, al lees ik niet dat je een andere GPU geprobeerd hebt. En consumentenmoederborden starten doorgaans niet op zonder enige vorm van VGA - of draai je hier al langer een headless server op en gaat dat goed?

Meest waarschijnlijk is een dood moederbord, wat in dit geval betekent einde verhaal, aangezien i850E moederboden zo goed als onvindbaar zijn. Enige manier om dat zeker te weten is om alsnog een i850E bord op de kop te tikken en CPU, RAM en known good GPU daarop te prikken. Ik wens je veel succes bij die zoektocht :'(

Maar goed, er staan nog een paar dingen in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter waar Terw_Dan je terecht naar verwezen hebt die je nog niet geprobeerd hebt (of iig gemeld hebt), zoals de dingen die prodigy noemt. Zelf heb ik een port 80 diagnostic kaart die mogelijk iets zou kunnen zeggen, maar als je niet vaker met dode PCs rommelt is het vinden en aanschaffen daarvan niet echt zinnig.

Trouwens, laat kinderachtige "M$" trolls aub voortaan achterwege. Negatieve meningen mag je rustig hebben, maar onderbouw ze ipv dit soort schooplein"humor".

Soittakaa Paranoid!

• F-r-e-d
prodigy schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 21:20:
Wat je kunt proberen zij de volgende dingen:
  • Trek je bios batterij er een uit en reset het bios eens
  • Atx stekker uit het bord er er weer in
  • stroom er compleet af halen dus alle stekkers en evt batterijen er uit
Als dat niet werkt kun je er wel van uit gaan dat het bord defect is.
Aangezien je zelf al de voeding getest had.
Hallo,

Bedankt voor de reactie.

Ik zal dat morgen beslist proberen en het resultaat melden.

UPDATE: Ik heb het geprobeerd maar zonder resultaat. Bedankt voor de moeite.

Fred.

[Voor 6% gewijzigd door F-r-e-d op 06-07-2011 14:16]

• F-r-e-d
dion_b schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 00:24:
Tja, lijkt erop dat het mobo, CPU of RAM is, al lees ik niet dat je een andere GPU geprobeerd hebt. En consumentenmoederborden starten doorgaans niet op zonder enige vorm van VGA - of draai je hier al langer een headless server op en gaat dat goed?

Meest waarschijnlijk is een dood moederbord, wat in dit geval betekent einde verhaal, aangezien i850E moederboden zo goed als onvindbaar zijn. Enige manier om dat zeker te weten is om alsnog een i850E bord op de kop te tikken en CPU, RAM en known good GPU daarop te prikken. Ik wens je veel succes bij die zoektocht :'(

Maar goed, er staan nog een paar dingen in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter waar Terw_Dan je terecht naar verwezen hebt die je nog niet geprobeerd hebt (of iig gemeld hebt), zoals de dingen die prodigy noemt. Zelf heb ik een port 80 diagnostic kaart die mogelijk iets zou kunnen zeggen, maar als je niet vaker met dode PCs rommelt is het vinden en aanschaffen daarvan niet echt zinnig.

Trouwens, laat kinderachtige "M$" trolls aub voortaan achterwege. Negatieve meningen mag je rustig hebben, maar onderbouw ze ipv dit soort schooplein"humor".
Hallo,

Bedankt voor de reactie.

-alinea 1

Het lijkt me dat het moederbord of de processor defect is; zoals ik in mijn originele bericht al schreef heb ik het RAM geheugen ondertussen verwijderd en is het systeem nog steeds zo dood als een pier.

De consumentenmoederborden waar ik mee te doen gehad heb starten wél op zonder VGA kaart; ze komen tot leven en melden dan middels piepjes dat ze geen VGA kaart kunnen vinden. Ik vrees dan ook dat de oorzaak daar niet ligt.

-alinea 2

Ook ik vrees dat het moederbord defect is en dat dit het einde van dit systeem betekent want verreweg de meeste s478 moederborden voor RAMBUS geheugen liggen al vele jaren op een stortplaats. Ik heb nog een kleine hoop dat het aan de processor ligt want daar is nog wel een vervanger voor te vinden.

-alinea 3

Ik had "Hangen en Opstartproblemen" al gelezen maar daar niets hoopgevends gevonden over een computer die, al dan niet buiten de groene LED op het moederbord, geen enkel teken van leven geeft. Ik ben sinds ongeveer 12:00 uur bezig geweest met controleren, proberen, elimineren en me informeren maar heb alleen de meest relevante punten in mijn bericht opgenomen.

-alinea 4

Mijn mening over Ms is gebaseerd op ervaringen met Ms en de produkten van Ms sinds 1977. Alleen al met de feiten zou ik een hele stapel vellen A4 kunnen vullen; laat staan met mijn mening daarover of zelfs de onderbouwing daarvan. Zulks zou in dit bericht niet alleen onzinnig maar ook bepaald "off-topic" zijn zodat ik mijn globale mening middels één teken weergaf.

Dat teken was trouwens niet humoristisch bedoeld en stamt beslist niet uit mijn schooltijd. In die tijd waren mensen met zelfs de meest elementaire notie van wat een computer is zeldzamer dan goud.

Hartelijk bedankt voor de moeite en het meedenken.

Fred.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

F-r-e-d schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 02:04:
[...]

Hallo,

Bedankt voor de reactie.

-alinea 1

Het lijkt me dat het moederbord of de processor defect is; zoals ik in mijn originele bericht al schreef heb ik het RAM geheugen ondertussen verwijderd en is het systeem nog steeds zo dood als een pier.

De consumentenmoederborden waar ik mee te doen gehad heb starten wél op zonder VGA kaart; ze komen tot leven en melden dan middels piepjes dat ze geen VGA kaart kunnen vinden. Ik vrees dan ook dat de oorzaak daar niet ligt.
Maar dan starten ze dus niet op, ze gaan zeuren dat ze geen VGA hebben.
Een systeem headless draaien is iets anders, daar heb je een systeem dat gewoon opstart naar een OS, ook al heb je er geen videokaart inzitten.
Ik zou voor de zekerheid in elk geval even testen met een andere videokaart, of deze even in een ander systeem prikken, het zou niet het eerste bord zijn dat dood blijft met een defecte of geen videokaart, terwijl hij wel zou moeten beepen.

• F-r-e-d
Bedankt voor de tip.

Groeten,

Fred.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

F-r-e-d schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 02:04:
[...]

Je hebt dus iets verwijderd dat nodig is om normaal op te starten. Dan is het geen wonder dat het niet opstart. Normaliter zou je inderdaad piepjes verwachten in zo'n geval, maar dat wil nog niet zeggen dat je RAM goed is. Het lijkt me niet de meest waarschijnlijke boosdoener hier, maar de enige manier om het uit te sluiten is om ander RAM erin te stoppen, niet om zonder RAM iets te proberen.
Ook hier: ze starten niet succesvol op zonder VGA. Om VGA uit te sluiten moet je met een ander VGA testen, puur eruittrekken en luisteren naar piepjes zegt niets over het al dan niet werken van je VGA.

Sowieso mbt piepjes: dit bord heeft geen onboard speaker. Heb je wel een externe speaker aangesloten? Zo niet ga je geen piepjes horen...
k ik vrees dat het moederbord defect is en dat dit het einde van dit systeem betekent want verreweg de meeste s478 moederborden voor RAMBUS geheugen liggen al vele jaren op een stortplaats. Ik heb nog een kleine hoop dat het aan de processor ligt want daar is nog wel een vervanger voor te vinden.
Dat is inderdaad makkelijker dan het moederbord vervangen. Je zou een So478 CPU kunnen lenen om dat te testen. Veel mensen hebben nog een oude P4 liggen die niet meer gebruikt wordt.
had "Hangen en Opstartproblemen" al gelezen maar daar niets hoopgevends gevonden over een computer die, al dan niet buiten de groene LED op het moederbord, geen enkel teken van leven geeft.
Wil niet veel zeggen, maar alles wat daar staat gaat over systemen die dit soort gedrag vertonen.
Ik ben sinds ongeveer 12:00 uur bezig geweest met controleren, proberen, elimineren en me informeren maar heb alleen de meest relevante punten in mijn bericht opgenomen.
Foute redenering :o

Je hebt een probleem. Je weet zelf het oplossing niet - maar je denkt wel te weten wat relevant is en wat niet als je anderen om hulp vraagt. Fout. Als je dat wist, wist je ook wat het probleem was, en had je geen hulp nodig.

Graag alles vermelden wat je geprobeerd hebt en wat er gebeurde (al was dat: helemaal niets). Het voorkomt in ieder geval dat wij je steeds vragen dingen te doen die je al gedaan hebt :)
Mijn mening over Ms is gebaseerd op ervaringen met Ms en de produkten van Ms sinds 1977. Alleen al met de feiten zou ik een hele stapel vellen A4 kunnen vullen; laat staan met mijn mening daarover of zelfs de onderbouwing daarvan. Zulks zou in dit bericht niet alleen onzinnig maar ook bepaald "off-topic" zijn zodat ik mijn globale mening middels één teken weergaf.
Ik heb slechts sinds 1983 ervaring met MS, en die ervaringen zijn evenmin denderend. Alleen gaat het hier daar niet om. Je hebt gelijk dat een mening over MS hier offtopic is. Graag dus ook niet dmv één teken hier die mening uiten. En sowieso geen ongefundeerde meningen op GoT.

Soittakaa Paranoid!

Anoniem: 269504

Heb hier nog de eerste versie met 850 de P4-TE met een 400FSB met een 533FSB northwood 2.8cpu ondergeckocked tot 475 omdat tot die officeel niet ondersteund werd . Blijf het een geavanceerde set vinden .Ik hoop dat je hem weer aan de praat krijgt .

Zijn er geen mobo reperateurs , of bestaat dat niet voor oude computers :')

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Anoniem: 269504 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 09:50:
Zijn er geen mobo reperateurs , of bestaat dat niet voor oude computers :')
Moederborden kunnen wel gerepareerd worden, maar dat is buiten garantie vaak gewoon veel te duur. Zeker bij antiek spul als dit is het echt de moeite niet meer waard om er nog geld aan uit te geven, omdat je voor dat geld vaak al een nieuwe setup kan kopen, al is het maar puur vanwege de tijd die je er aan kwijt bent.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daar komt bij dat een mobo feitelijk niet veel meer is dan een tweetal grote controllerchips (north- en southbridge), een stel stroomomvormers en dan een zwik aan aansluitingen.

De aansluitingen zijn passief, tenzij er fysieke schade is, kan daar zo goed als niets mis mee zijn. In de voeding zie je het vaakst defecte condensatoren. Die zijn prima te repareren, als is dat inderdaad in een geval als dit niet economisch zinnig (vgl koppeling vervangen op een 15-jaar oude roestende Koreaan). Als de condensatoren OK zijn, is het bij totaal geen reactie bijna altijd een van de twee controller chips die defect zijn. In de chips kun je niets repareren, hele chips vervangen is bijna ondoenlijk en dan nog is de vraag waar je ze vandaan moet halen.

Bottom line: fysieke schade of bolle condensatoren repareren is te doen als je tijd minder waard is dan het ondereel (of als je het gewoon leuk/leerzaam vindt om te doen), als dat het probleem niet is, kun je het bord weggooien/aan de muur hangen/een kerststal ervan maken :+

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee