Toon posts:

iMac kopen... welke opties?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 379239

Topicstarter
Ik wil een iMac kopen, maar zit nog met enkele vragen/twijfels. Sowieso wordt het de 27 inch 3,1 Ghz, omdat ik veel fotobewerking doe en dat de enige iMac is waarin een videokaart van 1GB zit (eventueel 2 GB).

Standaard wordt die geleverd met 4 GB RAM, maar ik merk op m'n MBP (waar ook 4 GB in zit) dat dit soms wat te weinig is als ik met grote bestanden werk in Photoshop (lees: A2 formaat, veel layers). Nu zie ik dat je €187,55 moet bijbetalen als je voor 8GB wilt gaan. Kan ik dit goedkoper oplossen door zelf enkele RAM latjes te kopen en die zelf te installeren? Of zal dit me even duur uitkomen? Ook is het algemeen geweten dat Apple niet graag heeft dat mensen hun computers openprutsen, verlies ik m'n garantie als ik zelf RAM bijsteek?

i5 of i7? i7 is €187,55 extra, maar ik ben wel van plan hem een jaar of 3-4 te gebruiken, dus probeer ik graag voorzien te zijn op de toekomst. Zoals ik al aangaf wil ik hem vooral gaan gebruiken voor grafische doeleinden (photoshop, illustrator, indesign) en wat web ontwikkeling. Ben niet van plan er games mee te gaan spelen of Windows op te zetten, gezien het feit dat ik al een degelijke windows desktop staan heb.

Kan ik booten vanaf een externe HD? SSD zegt me wel wat, maar €469,48 voor slechts 256 GB vind ik gewoon belachelijk veel geld. Ik merk dat SSD een standaard begint te worden onder de high-end computers, denken jullie dat in de volgende generatie iMacs SSD standaard wordt?

Ook vraag ik me af hoe dat zit met de studentenkorting. Ik ga in september voor m'n middenjury (ik woon in België, weet niet of dat in NL ook zo heet... is een soort tweedekansonderwijs voor het secundair onderwijs) dus kan ik mezelf student noemen, al ben ik in geen enkele school ingeschreven. Ik heb net even geprobeerd om een iMac aan m'n winkelmandje toe te voegen op de Apple site, en daar werd niet gevraagd of ik student was en of ik dit kon bewijzen. Hoe gaat dit precies in z'n werk?

Ik las ook ergens op dit forum dat je in de zomermaanden een gratis iPod Touch krijgt bij de aankoop van een iMac, maar vind hierover nergens iets terug op de Apple site. Klopt dit of heb ik verkeerd gelezen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Ellen

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 379239 op 05-07-2011 19:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 12:17
RAM gewoon zelf bijprikken, het is eenvoudig te doen, scheelt je veel geld en je garantie blijft gewoon intact.

Booten van een externe schijf gaat probleemloos, je zet de Mac aan, drukt op de alt-toets en kiest welke schijf je wilt gebruiken om te booten.

De overige vragen heb ik geen ervaring mee, dus laat ik open voor anderen.

Ik wens je wel alvast veel plezier met je Mac, heb zelf een 27" uit 2009 en die bevalt al vreselijk goed, dat kan met de nieuwste modellen volgens mij alleen maar beter zijn geworden.

[Voor 19% gewijzigd door DivxLover op 05-07-2011 19:40]

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:04
Standaard wordt die geleverd met 4 GB RAM, maar ik merk op m'n MBP (waar ook 4 GB in zit) dat dit soms wat te weinig is als ik met grote bestanden werk in Photoshop (lees: A2 formaat, veel layers). Nu zie ik dat je €187,55 moet bijbetalen als je voor 8GB wilt gaan. Kan ik dit goedkoper oplossen door zelf enkele RAM latjes te kopen en die zelf te installeren? Of zal dit me even duur uitkomen? Ook is het algemeen geweten dat Apple niet graag heeft dat mensen hun computers openprutsen, verlies ik m'n garantie als ik zelf RAM bijsteek?
Gewoon zelf doen, ik heb een imac 27 inch 2011 met nu in totaal 12 gb ram, veel goedkoper om het zelf te doen, garantie verlies je er niet door, enige probleem wat ik had was het vinden van een juiste schroevendraaier..

Booten vanaf een externe SSD zou mogelijk moeten zijn met thunderbold :)

Ik heb voor de i7 gekozen omdat ik er net zoals jou lang mee wil doen, geen idee of ik er ook echt langer mee doe, maar nu is er niet het had ik maar.... argument :)

Over studentenkorting, gewoon doen, ik ben niet gevraagd om het aan te tonen toen ik hem bestelde en nooit wat van gehoord (ben wel student), *knip*

Het is niet de bedoeling om surfspot/campus links te delen met personen die eigenlijk geen gebruik mogen maken van die links. Dat het systeem geen afdoende beveiliging heeft wil niet zeggen dat we hier willen meewerken aan het misbruiken ervan.

[Voor 9% gewijzigd door Whieee op 05-07-2011 19:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:04
Maaark schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 19:50:
[...]

Gewoon zelf doen, ik heb een imac 27 inch 2011 met nu in totaal 12 gb ram, veel goedkoper om het zelf te doen, garantie verlies je er niet door, enige probleem wat ik had was het vinden van een juiste schroevendraaier..

Booten vanaf een externe SSD zou mogelijk moeten zijn met thunderbold :)

Ik heb voor de i7 gekozen omdat ik er net zoals jou lang mee wil doen, geen idee of ik er ook echt langer mee doe, maar nu is er niet het had ik maar.... argument :)

Over studentenkorting, gewoon doen, ik ben niet gevraagd om het aan te tonen toen ik hem bestelde en nooit wat van gehoord (ben wel student), [mbr]*knip*

Het is niet de bedoeling om surfspot/campus links te delen met personen die eigenlijk geen gebruik mogen maken van die links. Dat het systeem geen afdoende beveiliging heeft wil niet zeggen dat we hier willen meewerken aan het misbruiken ervan.[/mbr]
offtopic:
@moderator
In de voorwaarden staat niet dat je per see op betreffende campus moet zitten, alleen dat je student bent dus dan is het toch niet misbruiken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-05 17:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Maaark schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:01:
[...]

offtopic:
@moderator
In de voorwaarden staat niet dat je per see op betreffende campus moet zitten, alleen dat je student bent dus dan is het toch niet misbruiken?

Het Apple on Campus programma, waar ook de TU Delft store onder valt is uitsluitend voor studenten en docenten van deelnemende onderwijsinstellingen. Studenten aan andere onderwijsinstellingen kunnen via de Apple Online Store of via resellers studentenkorting bedingen. Het gebruiken van Apple on Campus links is in dit geval zeker als misbruik te bestempelen, en het mag dus niet. Overigens hoort discussie over het wel of niet mogen delen van dergelijke links niet in dit topic thuis.

Launching containers into space

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kunt probleemloos zelf RAM bijprikken. Apple heeft op haar website zelfs een aantal handleidingen gepubliceerd hoe je dat dient te doen. Ik heb 8GB bijgeprikt en zit nu op 12 GB.

De SSD, tja, je kunt ervoor kiezen om vanaf een externe schijf te werken. Je kunt er ook voor kiezen om een SSD zelf in te bouwen. Al kan ik mij goed voorstellen dat je dat liever niet doet bij een splinternieuwe machine. Bij mijn machine van een jaar oud heb ik het wel gedaan, en ik had het eigenlijk eerder moeten doen :)
Loop het topic: een ssd in mijn mac maar eens door voor tips en trucs.

Wat betreft i5/i7. Het is wat je er zelf aan wilt besteden. Ik heb in gekozen voor de snelste iMac die toen beschikbaar was, juist omdat ik er lang mee wil doen en het is mij de meerprijs wel waard geweest. Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze: hoeveel wil je er aan uitgeven?!

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:37
Anoniem: 379239 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 19:33:
Ik wil een iMac kopen, maar zit nog met enkele vragen/twijfels. Sowieso wordt het de 27 inch 3,1 Ghz, omdat ik veel fotobewerking doe en dat de enige iMac is waarin een videokaart van 1GB zit (eventueel 2 GB).
videogeheugen is niet zo heel belangrijk bij fotobewerking, intern geheugen des te meer. daar zou ik dus met name in investeren en dan - zoals al aangegeven - niet via Apple, maar zelf erbij doen, voor 16GB ben je volgens mij nog geen 150 euro kwijt en dat loont zeker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er zijn meer antwoorden:

Geheugen zelf bijprikken is eenvoudig en kost stukken minder. Zelf 8 Gb erbij doen is een aanrader.

Een core i5 of i7 is het verschil tussen wel of geen hypertreading. In praktijk is het verschil ongeveer 10% wat op het conto van de kloksnelheden gezet kan worden. Mijn advies is dat die 180 euro op een andere manier nbeter besteedt kan worden; de Mac is outdated over 3 jaar (i5) of over 3 jaar en 2 maanden (i7).

Externe schijven via de thunderbolt zijn in opkomst. Ook hier zou je je de dure SDD van Apple kunnen besparen door gewoon een SDD-loos systeem te kopen en kijken hoever je ermee kan. Wanneer de SDD's echt gewenst worden of stukken goedkoper extern te koop zijn kan je altijd alsnog een SDD erbij prikken. Want je kan je OS booten vanaf de externe HDD. SDD zal vast ooit standaard worden maar Apple verdient momenteel erg goed aan de verkoop van dit soort extra geheugen.

Studentkorting? Tja, de controle is niet zo goed dus als je student bent (te goeder trouw) dan lukt dat meestal wel. De andere actie van een iPod touch was van vorig jaar, nu krijg je 'slechts' 75 euro App-tegoed.

Dus koop een basissysteem en kijk later welke extra's je wilt aanschaffen om de boel te versnellen. Het meeste kan extern en is vrijwel altijd goedkoper. Kijk maar naar bv Aperture, kost 199 euro als je het laat voorinstalleren terwijl je het via de App-store voor 63 euro naar binnenhengelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:45
op de apple site kan je gewoon naar de educatieve store, apple site -> store -> linkje in menu links.

Verder is de back-to-school actie ieder jaar een andere, nu 75€ app store tegoed, vorig jaar iPod cashback, jaar ervoor printer cashback.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Geweldig bedankt voor de tips en info iedereen!

Het zal een i5 worden met de standaard 4GB RAM, die ik zelf ga uitbreiden naar 12GB. Op deze manier blijft de verzendtijd ook 24 uur, want let's face it... éénmaal we die Bestel knop ingeduwd hebben willen we onze iMac zo snel mogelijk in huis...

Over de videokaart ben ik echter nog aan 't twijfelen, wordt het de 2,7 Ghz met 512 MB videogeheugen of de 3,1 Ghz met 1 GB videogeheugen... Ik heb weinig kennis van de technische kant van computers (hardware), en weet bijgevolg ook niet welk type RAM nu het belangrijkst is voor fotobewerking. Volgens een kennis is de 1GB videokaart enkel de meerprijs waard moest ik gamen op m'n iMac, klopt dit? Gamen doe ik zoals eerder aangegeven nooit op pc, enkel PS3...

Ik vraag me eigenlijk ook af waarom het Cinema Display slechts €500 minder kost dan de 27" iMac, waar uiteindelijk een volledig systeem in verwerkt zit. Zoals Delerium aangeeft is de iMac binnen 3 jaar outdated, maar daar sta je dan met een scherm dat nog perfect werkt... Ik heb het nooit echt gehad voor all-in-one oplossingen (TV's met ingebouwde DVD spelers bijvoorbeeld), maar de Mac Mini icm Cinema Display vind ik te 'basic' en de Mac Pro icm Cinema Display te duur :p. Gewoon een Cinema Display aan m'n MBP hangen vind ik dan weer zonde van het geld, gezien je voor 500 euries extra een systeem erbij hebt...

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 379239 op 05-07-2011 23:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:23
videokaart heb je alleen nodig om te gamen of te renderen , als je dat dus niet heb je geen sterkere videokaart nodig , weet niet of dit door photoshop goed word ondersteund.

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 20:38
Anoniem: 379239 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 22:59:
Geweldig bedankt voor de tips en info iedereen!

Het zal een i5 worden met de standaard 4GB RAM, die ik zelf ga uitbreiden naar 12GB. Op deze manier blijft de verzendtijd ook 24 uur, want let's face it... éénmaal we die Bestel knop ingeduwd hebben willen we onze iMac zo snel mogelijk in huis...

Over de videokaart ben ik echter nog aan 't twijfelen, wordt het de 2,7 Ghz met 512 MB videogeheugen of de 3,1 Ghz met 1 GB videogeheugen... Ik heb weinig kennis van de technische kant van computers (hardware), en weet bijgevolg ook niet welk type RAM nu het belangrijkst is voor fotobewerking. Volgens een kennis is de 1GB videokaart enkel de meerprijs waard moest ik gamen op m'n iMac, klopt dit? Gamen doe ik zoals eerder aangegeven nooit op pc, enkel PS3...

Ik vraag me eigenlijk ook af waarom het Cinema Display slechts €500 minder kost dan de 27" iMac, waar uiteindelijk een volledig systeem in verwerkt zit. Zoals Delerium aangeeft is de iMac binnen 3 jaar outdated, maar daar sta je dan met een scherm dat nog perfect werkt... Ik heb het nooit echt gehad voor all-in-one oplossingen (TV's met ingebouwde DVD spelers bijvoorbeeld), maar de Mac Mini icm Cinema Display vind ik te 'basic' en de Mac Pro icm Cinema Display te duur :p. Gewoon een Cinema Display aan m'n MBP hangen vind ik dan weer zonde van het geld, gezien je voor 500 euries extra een systeem erbij hebt...
Videogeheugen is een beetje overrated, het wordt zelfs door de zwaardere games niet volledig benut. Het is belangrijker dat de 1gb kaart ook een betere chip heeft. Hierdoor werkt de kaart sneller. Dit + de 0,4Ghz snellere processor, zorgen ervoor dat deze iMac net een tikje sneller is. In Photoshop zul je merken dat filters net wat sneller toegepast worden, Ook zul je het verschil merken als je gebruik maakt van de 3d features of met documenten van 80 lagen werkt. Op de 2,7 Ghz iMac zal Photoshop echter ook stabiel, soepel en snel draaien.

Er wordt beweerd dat het scherm in het Cinema display van betere kwaliteit is dan die in de iMac, dat zou daarom de extreem hoge prijs moeten verklaren. Maar ik kan uit ervaring vertellen dat het scherm van de 27" iMac al heel erg mooi is, en ook voor veeleisende gebruikers prima is. (ik vind de prijsstelling van Apple sowieso heel apart, snelste iMac is sneller en goedkoper dan instap mac pro zonder scherm)

Er zijn trouwens kabeltjes te koop waarmee je het scherm van je iMac kunt gebruiken als extern scherm. Zo kun je over 3 jaar het scherm gebruiken op je nieuwe mac.

Topicstarter
Cool, dan hou ik het gewoon op de i5, hetgeen ik daarmee uitspaar kan dan voor wat anders gebruikt worden.

Volgens iFixIt is het LED Cinema Display (en dus ook het display in de iMacs) gewoon van LG, waar ik nogal slechte ervaringen mee heb qua levensduur...

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:38

Prulleman

a.k.a Nilz

Igor4 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 00:09:
[...]

Videogeheugen is een beetje overrated, het wordt zelfs door de zwaardere games niet volledig benut. Het is belangrijker dat de 1gb kaart ook een betere chip heeft. Hierdoor werkt de kaart sneller. Dit + de 0,4Ghz snellere processor, zorgen ervoor dat deze iMac net een tikje sneller is. In Photoshop zul je merken dat filters net wat sneller toegepast worden, Ook zul je het verschil merken als je gebruik maakt van de 3d features of met documenten van 80 lagen werkt. Op de 2,7 Ghz iMac zal Photoshop echter ook stabiel, soepel en snel draaien.

Er wordt beweerd dat het scherm in het Cinema display van betere kwaliteit is dan die in de iMac, dat zou daarom de extreem hoge prijs moeten verklaren. Maar ik kan uit ervaring vertellen dat het scherm van de 27" iMac al heel erg mooi is, en ook voor veeleisende gebruikers prima is. (ik vind de prijsstelling van Apple sowieso heel apart, snelste iMac is sneller en goedkoper dan instap mac pro zonder scherm)

Er zijn trouwens kabeltjes te koop waarmee je het scherm van je iMac kunt gebruiken als extern scherm. Zo kun je over 3 jaar het scherm gebruiken op je nieuwe mac.
Is dat wel zo? volgens mij wordt dat puur door de cpu afgehandeld en niet door de gpu

Strava

• Igor4
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 20:38
Je hebt gelijk. Ik heb het even opgezocht en was verward wat het effect van die GPU acceleratie was. Dat heeft dus inderdaad niks met die filters te maken maar vooral met 3d, scrollen en smooth zoomen e.d.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-05 17:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Sommige filters in Photoshop zijn wel degelijk GPU-accellerated. Ook apps als Aperture/iMovie/Final Cut maken flink wat gebruik van de GPU voor het toepassen van filters.

Launching containers into space

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Maar ik denk dat de Radeon 6750 of de 6950 niet veel praktijkverschil zal maken. Wanneer de GPU de photoshophandelingen op zich neemt zal blijken dat beide GPU's extreem snel zijn.

De GPU zal alleen in de kwestie van spelletjes echt opvallen. En daarvoor zag ik in TS al een PS3 staan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee