Toon posts:

Refresh rate bij aansluiten MBP op HDTV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb zojuist (eindelijk) m'n 10m HDMI 1.4 kabel binnengekregen via eBay, dus ik kan nu lekker full HD films gaan kijken via VLC/Plex op m'n Panasonic 42G20 plasma Full HD TV.
Ik zie echter bij System Preferences dat ik nog kan kiezen uit drie verschillende refresh rates, zie onderstaand plaatje.

Welke van de drie kan ik het beste gebruiken, of hangt dit af van het materiaal wat ik afspeel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcsluis
  • Laatst online: 06-06 12:25
Afhankelijk van de bron kies je hetgeen dat meest geschikt is zodat het matcht met de opname. Veelal kiest de player ook al automatisch de resfreshrate waarin de film is opgenomen. Kies iig wel de maximale resolutie van je scherm (1920x1080)

NTSC DVD = vaak 50hz
PAL DVD = vaak 60 HZ
x264 materiaal is afhankelijk van de bron maar veelal 24hz
Blu-ray (3D) = vaak 24hz

In XBMC kan je aangeven dat hij automatisch de refreshrate moet kiezen waarin de film is opgenomen. Total media player doet dit ook. Classic mediaplayer behoudt de default resolutie + rr van windows.

Let op dat je per Refreshrate opnieuw de resolutie moet instellen (althans bij mijn ATI kaart in mijn htpc). Dus selecteer is 24hz en stel de resolutie in op 1920x1080, en klik op apply. Kies dan 50hz en selecteer 1920x1080 en klik op apply en selecteer hetzelfde bij 60hz.

Mocht het beeld dan niet schermvullend zijn, kan je even schuiven met de slider van underscan en overscan.

Edit: zie dat het een MBP betreft.. niet al mijn text is dus relevant.. :-( maar kan mij voorstellen dat ook Apple software automatisch schakelt tussen de RR's)

[Voor 91% gewijzigd door mcsluis op 05-07-2011 18:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-06 11:46
Ik heb zelf alleen een iPhone en geen Mac, maar is het niet dat bijvoorbeeld een 3D Blu-ray film gewoon terugkoppelt als hij geen 60Hz heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
mcsluis schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 17:52:
Afhankelijk van de bron kies je hetgeen dat meest geschikt is zodat het matcht met de opname. Veelal kiest de player ook al automatisch de resfreshrate waarin de film is opgenomen. Kies iig wel de maximale resolutie van je scherm (1920x1080)

NTSC DVD = vaak 50hz
PAL DVD = vaak 60 HZ
x264 materiaal is afhankelijk van de bron maar veelal 24hz
Blu-ray (3D) = vaak 24hz

In XBMC kan je aangeven dat hij automatisch de refreshrate moet kiezen waarin de film is opgenomen. Total media player doet dit ook. Classic mediaplayer behoudt de default resolutie + rr van windows.

Let op dat je per Refreshrate opnieuw de resolutie moet instellen (althans bij mijn ATI kaart in mijn htpc). Dus selecteer is 24hz en stel de resolutie in op 1920x1080, en klik op apply. Kies dan 50hz en selecteer 1920x1080 en klik op apply en selecteer hetzelfde bij 60hz.

Mocht het beeld dan niet schermvullend zijn, kan je even schuiven met de slider van underscan en overscan.

Edit: zie dat het een MBP betreft.. niet al mijn text is dus relevant.. :-( maar kan mij voorstellen dat ook Apple software automatisch schakelt tussen de RR's)
Helaas (voor zover ik weet) schakelt de TV-out niet automatisch over afhankelijk van de

Maar als ik je goed begrijp moet ik dus kijken naar de framerate van de file die ik af ga spelen (dat kan ik gewoon in VLC zien) en afhankelijk van die framerate de refresh rate van de verbinding MBP-> HDTV als volgt instellen:

Framerate video Instelling MBP
23,976 Hz 24 Hz
25 Hz 50 Hz
29,blabla Hz 60 Hz

Stiekem best armoede dat we dat in deze tijd nog in moeten stellen zeg.. :<

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarom hebben veel mediaspeelprogramma's de mogelijkheid om automatisch de frequentie aan te passen en ondersteunen veel TV's die optie.
XBMC kan zoiets prima doen, dan merk je niks.

En je kan ook prima enkel 60hz kiezen, dan krijg je gewoon 3:2 pulldown bij 24hz materiaal, ook geen ramp.

[Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 05-07-2011 18:21]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 18:20:
Daarom hebben veel mediaspeelprogramma's de mogelijkheid om automatisch de frequentie aan te passen en ondersteunen veel TV's die optie.
XBMC kan zoiets prima doen, dan merk je niks.

En je kan ook prima enkel 60hz kiezen, dan krijg je gewoon 3:2 pulldown bij 24hz materiaal, ook geen ramp.
Maar in zo'n geval zou ik toch moeten zien aan m'n TV dat de input-refresh-rate verandert?

Overigens, dat "pulldown" waar je het over hebt, gaat dat automatisch, of moet je dat op je TV nog instellen?

[Voor 10% gewijzigd door Smultie op 05-07-2011 18:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja je tv moet sowieso 24hz ondersteunen. 3:2 pulldown gebeurt op je pc automatisch, hoeft je tv niet te doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Volgens mij ondersteunt mijn TV dat wel, althans volgens de specs:

Toepasbaar scanformat
Full HD 1125 (1080)/50i, 1125 (1080)/60i, 1125 (1080)/24p (alleen HDMI), 1125 (1080)/50p (alleen HDMI), 1125 (1080)/60p (alleen HDMI)

Volgens: http://www.panasonic.nl/h...B2196278BF?trackInfo=true

Volgens jou kan ik dus het beste m'n MBP instellen op 60Hz, en de rest zou automatisch moeten gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee je kan het beste zorgen dat de refreshrate automatisch aangepast wordt, 60hz is enkel een modus waarin alles gewoon werkt, enkel wel met kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:22:
Nee je kan het beste zorgen dat de refreshrate automatisch aangepast wordt, 60hz is enkel een modus waarin alles gewoon werkt, enkel wel met kwaliteitsverlies.
En jij gaat me nu vertellen hoe dat automatisch aanpassen in zijn werk gaat???? ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee want ik heb geen Mac ;) Maar kan me niet voorstellen dat er geen videospelers op de Mac zijn die dat kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:24
24p voor HD films!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

|:( 24p voor 24p films. Jou generalisering gaat lang niet altijd op.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee