Toon posts:

Overlap tussen familie, vrienden, collega's via social media

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
Hoe ver ga je hierin? Ik merk dat het bij mij allemaal in elkaar overloopt. Dit geeft nogal een spanningsveld wat je wel en niet allemaal kan zeggen.

'Ik heb totaal geen zin om te werken' is en niet zo'n handige uitspraak als je directe collega's (en bijv directeur) mee kunnen kijken'.

Op Facebook en Hyves heb ik dit redelijk onder controle. Twitter bv gebruik ik weer wat meer als een uitlaatklep. Niet dat ik echt obscene dingen post, grote scheldkannonades etc... ik houd meestal in mijn achterhoofd 'als mijn moeder dit zou lezen, zou ze zich dan schamen' (nu heb ik wel een toffe en relaxte ma, dus wellicht is dat iets te los :+ Maar punt moge duidelijk zijn).

Ook daar volg ik collega's en collega's mij. Sommige collega's twitteren ook over werk, sommige vóóral over werk. Mijn twitteraccount is níet bedoeld om te twitteren over werk, en soms is dat niet helemaal te voorkomen, maar in elk geval twitter ik zeker niet vanuit mijn functie. Maar werk is wel iets dat bij je leven hoort.

Het spanningsveld is dus: kunnen je collega's (en ook je leidinggevenden in het bijzonder) je aanspreken op dingen die je zegt op zo'n persoonlijk account? Je kunt niet zomaar (tenzij je het weet) mijn profiel koppelen aan mijn functie/bedrijf. Ik snap dat je ambassadeur bent voor je bedrijf en dat je geen negatieve dingen kan tweeten. Maar kan men je aansprakelijk stellen voor dingen die je duidelijk vanuit je persoonlijke standpunt twittert? (in het achterhoofd dat ik dus mijn best doe werk&privé te scheiden?).

Voor de duidelijkheid: ik twitter dus niets negatief over mijn bedrijf, collega's, of wat dan ook. Ook heb ik -volgens mij- geen extreme denkbeelden die ook nog eens niet te linken zijn aan mijn bedrijf of mijn functie daarbinnen.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-05 23:08
Tja ik ken dit.. Ik ben nog een student maar waar ik vakantiewerk gedaan heb mag ik feitelijk beginnen met voltijds te werken...

Ze wouden me zelfs, letterlijk, van de school tafel afhalen om voor hun te werken.
Toen ik via facebook een friend request van de baas kreeg.. heb ik toch maar niet accept geklikt.
't is maar dat ik soms dingen zullen we zeggen verplaatsen wegens andere bezigheden.

Als ik wou dat mijn baas wist wat ik ging doen zou ik het wel rechtstreeks zeggen.

google+ probeer ik nu beter gescheiden te houden..
Het is vooral, momenteel nog, dat google+ niet gebruikt wordt door m'n vriendin.
Wat weer als "voordeel" heeft dat ik veel oppervlakkiger hier op kan zijn. Hiermee wil ik zeggen ik heb geen "ik hou zoveel van jou" of je vriendin heeft x van uw beantwoord wil je de vraag weten etc.

Of als ik tegen haar zeg pff zo zwaar .. project (in het echt) en ze daar dan op facebook "gedachteloos" over begint met "pf kun je geen verlof/vrij krijgen voor het weekend wat is je baas een ..."

Daar zit ik inderdaad wel tegen op ook meer algemene projecten voor kennissen die je dan automatisch toevoegen...

Ik zou het _zeer_ tof vinden moest facebook/google+ een dubbel view hebben waarmee ik bedoel ik wil dat ik 2 gescheiden delen heb waarbij één "business" is en één privé. (Misschien zelfs beter gescheiden door bv school etc.. zodat je bepaalde berichten naar uw vrienden uw ouders niet zien etc)

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:38
Ik heb Hyves & Facebook als voor persoonlijk sociale contacten, Linkedin zakelijke contacten.

Twitter persoonlijk maar als ik de hashtag #li toevoeg dan komt die tweet ook op LinkedIN.

Op die manier kan ik dan een scheiding houden tussen persoonlijke en zakelijke contacten.

[Voor 5% gewijzigd door jjbstolk op 05-07-2011 16:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Falcon
  • Laatst online: 13:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ooit aangedacht om zelf niet actief mee te doen?

"We never grow up. We just learn how to act in public"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Icekiller2k6
Falcon schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 16:18:
Ooit aangedacht om zelf niet actief mee te doen?
Raar maar waar gaat moeilijk als je een vriendin hebt.

Of als je vrienden zeggen "de foto's staan op facebook ga daar maar kijken" etc..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maar dat betekend toch niet dat jij dat hoeft te doen

hun voorziening is facebook, dan maak jij je eigen voorziening
Als ze dat niet slikken, jammer dan, je springt toch ook niet van een brug als ze dat zeggen

[Voor 28% gewijzigd door Fish op 05-07-2011 16:21]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
Het lastige is ook dat ik sommige collega's een meer dan leuk contact heb dan alleen 'collega's' zijn. En dan niet eens goede vrienden, maar iets er tussen in. Dus die hele harde zakelijke scheiding is er ook al niet meer.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Fish

tja dat is het nadeel van facebook hé. 't is uw naam..

Mensen vinden je makkelijk.. op andere dingen gebruik ik een nickname (zoals hier)
Mensen die me niet in m'n vrije tijd (om het zo maar te noemen) kennen deze niet en hebben geen idee wie ik ben.
Zoals het hoort imho.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Google+ moet wel redelijk te managen zijn met de circles. Je moet alleen niet mensen in een circle vrienden en in een circle prive gaan stoppen dan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:51
Tja, dat blijft altijd link. Stel je deelt het met een vriend/collega en je baas kijkt net mee over zijn schouder ben je alsnog de klos. Ik ben altijd zeer terughoudend in al zulk soort dingen delen. Twitter policy is hier ook niet zo maar iets delen wat het bedrijf zou kunnen schaden. "Totaal geen zin om te werken" is inderderaad heel lollig naar je vrienden, maar naar je potentiële klanten wat minder leuk.
Sowieso word je naam al door google en sociale netwerken gehaald bij een sollicitatie. Ik probeer dan ook zo min mogelijk openbaar te delen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Icekiller2k6
jip_86 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 16:32:
Tja, dat blijft altijd link. Stel je deelt het met een vriend/collega en je baas kijkt net mee over zijn schouder ben je alsnog de klos.
jij gebruikt facebook @ uw werk.. foei foei :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:42

samo

yo/wassup

Laten we er wel voor zorgen dat de discussie gaat over de inzet van sociale media en niet een opsomming wordt van gevallen waar het mis gaat ;-)

Ik ben - laten we als voorbeeld Twitter, maar dit geldt net zo goed voor Facebook - met verschillende petten actief op Twitter. Aan de ene kant als hobbyfotograaf en 3VOOR12/Utrecht-vrijwilliger waar ik praat over en met lokale muziekanten. Maar ook als webmaster en nieuwe-media-geïnteresseerde waar ik netwerk, lees en inspiratie op doe maar ook blogposts promoot over sociale media. Maar ook als familie van, bekende van, ontmoet op... Noem maar op.
Ik heb geworsteld hoe hier mee om te gaan en heb besloten meer bij mezelf te blijven. Ik tweet dus uit interesse over een onderwerp of uit interesse in relatie tot een andere deelnemer. Ik probeer dus tweets zonder interesse vanuit mij - bijvoorbeeld: "zit te twitteren" - te vermijden. Hierdoor heb ik het idee dat ik dichter bij mezelf blijf en tolereerbaar ben voor zo veel mogelijk van mijn volgers.

Ik denk dat dit ook een vereiste is als je zakelijk gaat twitteren. Bijvoorbeeld als vertegenwoordiger van jouw zaak, of voor je eigen zaak. Dan gebruik je twitter om jouw (zakelijke) karakter op te bouwen. En dat werkt nou eenmaal beter met positieve en representatieve berichtjes. Ik denk dat een positieve insteek daarbij erg helpt.

Dit heeft tot gevolg dat ik bijna alle apps-request op facebook weiger, omdat ze niet bij mij passen en niet echt genoeg voelen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb sowieso al geen strikte scheiding tussen werk en privé, dus ook niet op social media. Wel is het zo dat ik de laatste tijd Twitter vooral gebruik om op de hoogte te blijven binnen m'n vakgebied en Facebook ook voor minder serieuze zaken. Dat gaat dan vaak alsnog over werkgerelateerde zaken.

Op Linkedin heb ik vooral (oud-)collega's en mensen met wie ik zakelijk contact heb gehad. Daarnaast ook vrienden, maar dat loopt eigenlijk wel een beetje in elkaar over. Ik vind het leuk om af en toe te volgen wat oud-studiegenoten tegenwoordig doen en soms kom je elkaar dan jaren later ergens toevallig weer tegen. Verder vind ik zakelijk netwerken en contacten opdoen erg leuk.

Ik Twitter in het Engels omdat de meeste van m'n volgers Engelstalige vakgenoten zijn. Die wil ik niet vervelen met opmerkingen over m'n kat, de boodschappen of het weer in Nederland, daarom ben ik wat actiever geworden op Facebook. Ook vind ik het wel zo fijn om updates in m'n eigen taal te doen. Op Twitter reageer ik wel af en toe off-topic op mensen die ik volg, maar dat zien buitenstaanders niet in hun timeline.

Facebook is bij mij een mengelmoes van collega's van 18 jaar geleden tot toekomstige collega's, oud-klasgenoten van de kleuterschool tot oud-studiegenoten, m'n Australische en Amerikaanse neven en nichten en vrienden en bekenden. Sommigen vallen ook in meerdere categorieën :P

Alleen mijn beste vriendinnen zitten niet op Facebook, die houden zich niet echt met internet en computers bezig. Wel jammer, gezien we allemaal drukke banen hebben en niet vaak meer afspreken, want door Facebook is het wel zo handig om op de hoogte te blijven.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Facebook gebruik ik zowel prive als zakelijk, maar dan alleen zakelijk waar ik ook met regelmaat contact mee heb. Het is een ideale tool om je werknemers in de gaten te houden, als je leest dat ze het hele weekend weer zijn gaan stappen en maandag zijn ze opeens ziek kun je daar wel indirect wat mee. Zeker als het met regelmaat voorkomt. De informatie die ik zelf op facebook plaats is afgeschermd van hun.

39

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 10:01

PromWarMachine

Forsaken Archer

Dat is de hele reden waarom ik er nooit aan begonnen ben.
Alleen gaat het bij mij niet zozeer om collega's, maar meer om verschillende culturen.

Mijn vriendenkring is vrij breed en sluit zeker niet naadloos aan bij o.a. familie. Zo zijn een deel van m'n kennissen vrij gelovig, terwijl anderen meer vloeken dan goed voor ze is. Die twee moet je niet samenbrengen, alleen omdat ik toevallig de schakel tussen hen ben.

Misschien is het een idee een social media website te ontwikkelen waar je groepen aan te kunnen maken. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die verschillende vriendengroepen heeft. Het idee is dan natuurlijk dat je bij ieder bericht kiest voor welke groep je dat publiceert.. en jouw vrienden kunnen dan alleen communiceren met mensen in dezelfde groep. Klinkt best goed eigenlijk.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:53
Is dit niet het idee achter de Circles in Google+?
Tenminste, zo stel ik het me voor.
Vrijdagavond dronken in de kroeg is voor een andere groep dan dat je een topdeal gescoord hebt.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:42

samo

yo/wassup

Toch vind ik het niet altijd vervelend iets persoonlijks te lezen over iemand die ik zakelijk ken. Zo zie je toch soms kanten van iemand die je anders niet ziet. Ontdek je gemeenschappelijke interesses bijvoorbeeld. Of het geeft wat contextuele informatie, vertelt iets over de passies van een persoon of de inspiraties. Het helemaal gescheiden houden van zakelijk / prive is volgens mij niet altijd noodzakelijk. Een gezonde mix en het uitkienen van welke informatie waar gepost moet worden, ofwel gezond verstand, blijft natuurlijk wel van belang.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
PromWarMachine schreef op zondag 10 juli 2011 @ 14:20:
Dat is de hele reden waarom ik er nooit aan begonnen ben.
Alleen gaat het bij mij niet zozeer om collega's, maar meer om verschillende culturen.

Mijn vriendenkring is vrij breed en sluit zeker niet naadloos aan bij o.a. familie. Zo zijn een deel van m'n kennissen vrij gelovig, terwijl anderen meer vloeken dan goed voor ze is. Die twee moet je niet samenbrengen, alleen omdat ik toevallig de schakel tussen hen ben.

Misschien is het een idee een social media website te ontwikkelen waar je groepen aan te kunnen maken. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die verschillende vriendengroepen heeft. Het idee is dan natuurlijk dat je bij ieder bericht kiest voor welke groep je dat publiceert.. en jouw vrienden kunnen dan alleen communiceren met mensen in dezelfde groep. Klinkt best goed eigenlijk.
Dit is inderdaad al wat circles heel goed doet volgens mij. Ook in Facebook is dit aanwezig, en Hyves heeft het ook al vrij lang.

Het probleem is dat het maar tot een zekere hoogte werkt, omdat sociale structuren veel ingewikkelder in elkaar zit dan het opdelen van bepaalde groepen en op basis daarvan je informatie te delen.

Simpel voorbeeld zou je je vrienden van je collega's kunnen onderscheiden. Je zou een hele dronken foto op Hyves kunnen zetten en dit alleen maar delen met je vrienden, je wilt niet dat je collega's erachter komen. Er hoeft echter maar één collega bevriend te zijn met een van jouw vrienden en het is al niet meer strikt gescheiden.

En zo werkt het ook gewoon IRL natuurlijk. Iedereen is via via via met elkaar verbonden, dus je houdt nooit echt alles gescheiden en ook informatie is niet achter te houden. Des te voorzichtiger je moet ook zijn met het delen van informatie.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ik heb wel netjes groepen aangemaakt in facebook, alleen als ik zaken wil delen met een bepaalde groep moet ik ze alsnog handmatig gaan invoeren. Of zie ik iets over het hoofd?

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
Ja je hebt volgens mij gelijk, je kunt wel groepen aanmaken maar bij het delen kun je die weer niet gebruiken. Hyves doet dit volgens mij wel (al heb ik dat daar niet ingesteld).

Ik neem aan dat men bij Facebook wel druk bezig is (of al lang iets klaar heeft staan) om dit te gaan implementeren, want ik denk niet dat ze lang achter kunnen blijven bij Google+ op dit punt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee