Toon posts:

simpele fileserver maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 340427
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hallo allemaal.

Omdat ik door de bomen het bos niet meer zie, zal ik mijn vraag hier
even stellen, indien hij in het verkeerde subtopic staat, laat het even weten, dan
post ik hem ergens anders!

Ik denk zelf dat ik te moeilijk denk..

Ik heb 2 laptops en 1 media speler die files moeten kunnen benaderen.
Voor deze functie heb ik 2x een ICY BOX Dual Bay USB kast met wat hdd's
erin (allemaal geformateerd NTFS, staat al data op)
Om alles te delen wil ik een oude EEE PC 4G gebruiken (4gb interne
schijf en 8gb sdhc kaart)

Wat voor software kan ik het beste gebruiken, en ik wil het graag simpel houden
En wil bijvoorbeeld als het nodig is op ie EEE even snel mail kunnen checken.

OS van de laptops = Windows 7 / Vista & Ubuntu 11.04

Alvast bedankt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ja dat kan natuurlijk op heel veel manieren. In principe kun je gewoon ubuntu desktop installeren en dan samba daarop installeren en configureren. Dan heb je ook nog de mogelijkheid om die EEE PC even als werkstation te gebruiken. Vind je dat werkstation gedeelte niet echt relevant en kan je met de command line overweg dan zou je voor ubuntu server kunnen kiezen, dat is nog wat efficienter en stabieler als fileserver omdat die geen GUI heeft en speciaal gemaakt is voor servers. Een andere unix distro kan natuurlijk ook maar zie je dat je ubuntu al gebruikt dus dat is dan denk ik het handigste.

Ook met Windows kan het natuurlijk. Ook hier geldt dat je niet perse een server variant nodig hebt, je kunt namelijk met een desktop versie ook gewoon mappen delen. Dit is nog simpeler in te stellen als je weinig unix ervaring hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 340427
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bedankt,

Ik ga eerst even ubuntu proberen. Mochten er problemen voorkomen, dan post ik het hier

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee