Toon posts:

Het betreden van een afgesloten terrein om te fotograferen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wilde het eens hebben over regels die je als fotograaf beperken om leuke thema foto's te schieten.

Bij mij in de buurt heb je een schroothoop waar ik zoveel leuke foto's van zou kunnen maken dat ik natuurlijk eens op een dag even langs ga om te vragen of ik de sfeer van het schroot op de foto mag nemen.
(http://www.google.com/map...626896,79.013672&t=h&z=18)

Antwoord: Nee.
Stel dat de handhaving langs komt en dit ziet, bla bla bla.
Ik ben zelfs bereid om veiligheidsschoenen / helm op te zetten. Maar zelfs dan mag het niet. Wat een kul. Wat een zonde. Zoveel leuke plaatjes die ik nu niet kan schieten.

Ik zag de oude NS treinen al op elkaar gestapeld. Leuk voor in mijn portfolio. Maar nee, regeltjes. Pfff 8)7

Hebben jullie dat nou ook?

[Voor 9% gewijzigd door Zakkenwasser op 05-07-2011 14:25]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is geen kul, die mensen die daar weken hebben geen zin in gezeik. Waarom zouden zij een risico gaan lopen omdat jij foto's wilt schieten? Die regels zijn er niet voor niks, anders staat het straks vol met amateurfotograven en is er geen enkel overzicht meer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Soms. Soms negeer ik ze ook als niemand er last van heeft. Zo ben ik in de metro van Amsterdam eens van het perron afgelopen, stukje de tunnelbuis in, om daar het nooduitgangenstelsel te kunnen fotograferen. Of ingebroken (nou ja, één raam was niet op slot) bij een leegstaand mortuarium om daar te fotograferen. Verder alles precies zo achtergelaten als hoe we het aantroffen.

Heb laatste trouwens ook gehad dat ik alleen door het vragen of ik ergens mocht fotograferen al een chagrijnige zak tegenkwam. Was een paar meter een braakliggend bouwterrein (geen machines, kranen, gaten bij de ingang) opgelopen om te vragen of ik wat foto's mocht maken. Ik liep gewoon met uitgestoken hand op de persoon in kwestie af, wilde me voorstellen en vragen of het dus mocht. Maar na "Goedemiddag! Ik ben E...." viel hij me al in de reden met "Ja, je bent aangehouden!! Dit is verboden terrein, ik kom toch ook niet bij jou in je tuin! Ik wil je gegevens want als er iets van de bouwplaats verdwenen is kom ik bij je met de rekening!!". Ik was letterlijk net 5 seconden op dat terrein :P Heerlijk die opgefokte beveilingsmannetjes.

Maar goed, soms dus vragen (wat soms gezeik oplevert) en soms niet vragen wat eigenlijk nog nooit problemen heeft opgeleverd :P
Tsurany schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:26:
Dat is geen kul, die mensen die daar weken hebben geen zin in gezeik. Waarom zouden zij een risico gaan lopen omdat jij foto's wilt schieten? Die regels zijn er niet voor niks, anders staat het straks vol met amateurfotograven en is er geen enkel overzicht meer.
Omdat ze iemand z'n hobby gunnen? Omdat ze het leuk vinden zelf goede foto's van hun bedrijf te hebben? Het kan allemaal. Ik heb bijvoorbeeld het hele gebeuren in een slachthuis mogen fotograferen omdat de eigenaar het gewoon erg leuk vond om allemaal te laten zien. Het leverde hem niks op (nou ja, een vieze jas die ik van ze mocht dragen) en het kostte hem wat tijd, maar het mocht zonder problemen. Zelfde heb ik bij meerdere bedrijven gehad.

Jouw alles of niets inzicht deel ik ook niet helemaal. Alsof het meteen volstaat met fotografen (met een f, iemand met een v doet aan het graveren van horloges enzo) als je sporadisch iemand binnenlaat die een vet idee heeft voor een fotoserie waar je zelf misschien ook nog wat aan hebt.

[Voor 30% gewijzigd door Gizz op 05-07-2011 14:34]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-05 17:37
Schopje naar het goede forum: FVM --> FVW

Edit: en titelfix

[Voor 20% gewijzigd door PowerUp op 05-07-2011 14:41]

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik snap het opzich wel, ze moeten zich houden aan bepaalde regels en arbo wetten weet ik het.
Het moment dat jij op hun werk terein bent zijn hun verantwoordelijk wanneer er iets gebeurd, leg dat maar eens uit aan een verzekeringsmaatschappij ofzo.

Daarnaast moeten daar mensen werken en loop jij daar wellicht alleen maar in de weg.

Conclussie: Meneer van schroothoop heeft gelijk, jammer voor jou maar probeer je ook eens in te leven.

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Probeer het gewoon bij wat andere schroothopen? Er is vast iemand die het wel leuk vind om de boel te laten zien. Verkoop het ook een beetje leuk, dat ze de foto's mogen gebruiken om op het kantoor te hangen bijvoorbeeld.

De uitkomst is heel erg afhankelijk van hoe je het vraagt en wie je treft. Zo simpel is het :)

[Voor 18% gewijzigd door Gizz op 05-07-2011 14:40]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:39:
Probeer het gewoon bij wat andere schroothopen? Er is vast iemand die het wel leuk vind om de boel te laten zien. Verkoop het ook een beetje leuk, dat ze de foto's mogen gebruiken om op het kantoor te hangen bijvoorbeeld.

De uitkomst is heel erg afhankelijk van hoe je het vraagt en wie je treft. Zo simpel is het :)
Ik was juist heel erg positief ! Ik bracht het ook mooi. Maar als mensen bang zijn voor regeltjes dan helpen kan zelfs brugman vragen wat hij wilt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ken het hoor. Ik ben ook eerst door een paar slachthuizen afgeserveerd toen ik aan het rondbellen was. Sommige hadden geen zin, volgens anderen mocht het niet volgens bepaalde hygiëneregels (smoesje volgens mijn oom die dierenarts is en ook bij slachthuizen kwam) en de laatste zei meteen vrolijk dat ik langs mocht komen.

Gewoon even langsgaan bij anderen of rondbellen dus :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MrJey schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:22:

Antwoord: Nee.
Stel dat de handhaving langs komt en dit ziet, bla bla bla.
Ik ben zelfs bereid om veiligheidsschoenen / helm op te zetten. Maar zelfs dan mag het niet. Wat een kul. Wat een zonde. Zoveel leuke plaatjes die ik nu niet kan schieten.
Het is een gunst die je vraagd, dus je moet uitkijken dat je niet als een klein kind gaat zeuren van waarom niet. Anders had de eigenaar waarschijnlijk vanzelf wel gezegd onder welke voorwaarde het wel kon.

@andere
Je moet niet gek kijken dat je van de beveiliging het terrrein niet op mag dat is nou net zijn werk om jou er niet op te laten zonder toestemming van de eigenaar.
Om je gelijk aan te houden is een natuurlijk een beetje streverig (de eikel) . Stel dat je wel toegang van de eigenaar had.

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:16
Hoi, ik ben je nieuwe baas :+

Nee, maar dit is wel een lastig punt. Je hebt altijd figuren die er misbruik van maken. Zeker met een camera kan je net zo goed in kaart komen brengen wat je 's nachts kan komen jatten. Volgens mij moet je gewoon een beetje geluk hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gizz schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 14:29:
Omdat ze iemand z'n hobby gunnen? Omdat ze het leuk vinden zelf goede foto's van hun bedrijf te hebben? Het kan allemaal. Ik heb bijvoorbeeld het hele gebeuren in een slachthuis mogen fotograferen omdat de eigenaar het gewoon erg leuk vond om allemaal te laten zien. Het leverde hem niks op (nou ja, een vieze jas die ik van ze mocht dragen) en het kostte hem wat tijd, maar het mocht zonder problemen. Zelfde heb ik bij meerdere bedrijven gehad.
Het heeft niks met hobby gunnen te maken. Hij betreed dan een potentieel gevaarlijk gebied waar ongelukken kunnen gebeuren. Bij wie denk je dat ze komen kijken als hij onder een gevallen auto ligt? Bij wie komen ze dan navragen wat hij eigenlijk uberhaupt op dat terrein deed?
Jouw alles of niets inzicht deel ik ook niet helemaal. Alsof het meteen volstaat met fotografen (met een f, iemand met een v doet aan het graveren van horloges enzo) als je sporadisch iemand binnenlaat die een vet idee heeft voor een fotoserie waar je zelf misschien ook nog wat aan hebt.
Die mensen die daar werken hebben daar zelf niks aan, dan moet je al direct de eigenaar hebben. Die mensen die willen hun werk doen, die weten waar ze verantwoordelijk voor zijn en die hebben gewoon geen zin in gedoe als er iets mis gaat, dan is het immers hun verantwoordelijkheid en worden zij aangesproken.

Je zou dan gewoon de eigenaar moeten bellen, je plannen uitleggen en kijken hoe hij reageert.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Ik mocht net wel bij een betonfabriek fotograferen :)
Volgende showcase komt er binnenkort aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 96523

Mijn oom is als amateur fotograaf verschillende musea en kerken (semi musea) binnengelopen met de vraag of hij mocht fotograferen. Vaak werd dit eerst beantwoord met nee, dat zijn de regels, maar door een beetje te pushen (op de vriendelijke en uitleggende manier) mocht hij toch op een aantal plaatsen z'n gang gaan.

Het was zelfs zo dat hem gevraagd werd om na sluitingstijd terug te komen, vanwege de drukte, en kon toen op z'n gemak in alle ruimtes (zelfs een aantal afgesloten voor publiek) z'n gang gaan.

Het kan dus wel ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 84159

Denk dat een leuk voorbeeld het Double Exposure video project is wat we hier kort geleden hebben gefilmd met bijna 30 GOT-leden. Een verlaten loods, waarbij we dachten in eerste instantie alles goed geregeld te hebben met de laatste bewoner (loods was zwaar beschadigd door brand) en de politie in te lichten, maar toch stond opeens de hoofd-eigenaar voor de deur. In eerste instantie leken we weg gestuurd te worden, maar door de overredingskracht van een van onze crewleden en goede afspraken te maken mochten we doorgaan. Het kan dus wel, maar het komt aan op je overredingskracht.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee