Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 265288

Topicstarter
Ik ben wat aan het spelen met Android en het aanpassen van de opmaak. Tot nog toe altijd alleen met normale lettertypes gewerkt, omdat die het beste samen gingen met het geheel. Alleen ditmaal wilde ik een gloed toevoegen aan de letters en dat is waar het probleem begint...

Eerst maar even een screenshot:

Zoals jullie zien zit er een soort gloed rond de letters en ik heb al van alles geprobeerd om het weg te krijgen, maar dat lijkt niet echt te lukken. Andere bestandsformaten, andere manieren van vervagen etc. maar de gloed blijft vrolijk waar die is. Het is op zich maar een kleinigheid, maar ik stoor me er voldoende aan om toch maar even een thread te maken op GoT.

De andere icons hebben het ook, alleen valt het daar minder op omdat deze weergegeven worden op een donkere ondergrond. Overigens is dit niet de plek waar het FB icon blijft, maar heb het daar even geplaatst zodat duidelijk is wat ik bedoel. Nu is mijn vraag dus, is dit inherent aan Gaussian blur, of is er iets aan te doen?

Icoontjes worden opgeslagen in .png en worden gemaakt in gimp (in bovenstaand geval dan). Als jullie meer info nodig hebben laat het me vooral weten, want dan geef ik dat alle plezier!

:Y)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 09:14

DapperKonijntje

Draw monkey

Omdat de gloed licht transparant is komt die waarschijnlijk niet goed tot zn recht op een niet zwarte achtergrond, sleep je facebook button eens naar een zwart stuk en kijk dan of het probleem er nog steeds is.

Edit// Oh wacht ik zie het probleem al, dacht dat je iets anders bedoelde.

Zit er toevallig nog iets van een outline met een lage opacity omheen ofzo?

[Voor 27% gewijzigd door DapperKonijntje op 05-07-2011 14:18]

Portfolio

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Voor zover ik weet niet. Er schiet me wel iets te binnen nu je het over opacity hebt...

Omdat ik nogal nieuw ben op dit gebied, heb ik wat tutorials opgezocht en van al die tutorials samen bovenstaande gefabriceerd. Echter was er 1 tutroial die van elke "Glow-laag" de opacity terugschroefde naar 75%. Op dat moment vroeg ik mij af waarom, maar zou het kunnen zijn om bovenstaande gloed "onzichtbaar" te maken, aangezien deze al nauwelijks zichtbaar is op 100% opacity?

Ik ga er straks even verder aan rommelen en dan koppel ik het sowieso even terug! Bedankt voor een duw richting de opacity :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 11:11
Het lijkt wel een blending probleem, maar geen banding. En je hebt niet meerdere effecten aan staan?

Je zou eens kunnen proberen om je plaatje op 16-bit te zetten, misschien dat dat helpt.

Of blur je het plaatje binnen een selectie? Dat de randen van je gloed nu overeenkomen met je selectie?

[ DeviantArt ]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal voor het gemak even de stappen geven die ik doorloop om het effect te krijgen:

- Tekstlaag met tekst aanmaken
- Achtergrond laag verwijderen
- Alpha naar selectie (van de tekstlaag)
- Nieuwe laag -> Outer glow
- Outer glow vul ik met de gewenste kleur (de alpha selectie)
- Selectie uit
- Outer glow laag, filter, Gaussian blur, 15px
- Dupliceer Outer glow, opnieuw Gaussian blur, 10px
- Dupliceer tekstlaag, Gaussian blur, 7px, modus: doordrukken (dodge in de engelse variant iirc)
- Dupliceer Outer glow nogmaals, deze laag bovenaan zetten, modus: doordrukken
- Opslaan als png met compressie op 2

En dan krijg ik dus het resultaat dat op het screenshot staat. Ik weet niet of "doordrukken" onder de effecten valt die je bedoelt? Buiten dat heb ik voor zover ik weet geen andere effecten aanstaan. Nadat ik de selectie heb gevuld zet ik deze uit, zodat de blur niet binnen de selectie valt, maar vrij zijn gang kan gaan. En de 16-bit suggestie heb ik nog niet geprobeerd, dat zal ik straks ook even proberen!

Edit: Nog even terugkomend op het 16-bit idee. Blijkbaar ondersteund gimp dit nog niet:
Work on integrating GEGL into GIMP began after 2.4 was released, and will span across several stable releases. This work will be completed in GIMP 3.0, which will have full support for high bit depths. If you need such support now and can't wait, cinepaint and krita support 16 bits per channel now.
Uit de gimp FAQ.

Ik heb ook geprobeerd om de opacity aan te passen, maar dat werkt ook niet, m.a.w. ik puzzel nog even verder ;).

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 265288 op 05-07-2011 17:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-06 09:14

DapperKonijntje

Draw monkey

Waarom niet gewoon de layer effecten gebruiken?, klinkt als een omslachtige manier voor iets heel simpels.

Portfolio

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ik neem aan dat je layer effecten gebruikt die in PS zitten? zoals Outer glow en Inner glow etc? Of zitten deze ook in gimp? In dat geval kijk ik er over heen namelijk ;). Als ik de beschikking zou hebben over PS zou ik het proberen via die layer effecten inderdaad. Morgen ga ik in ieder geval nog wat andere dingen proberen en alvast bedankt voor je reacties!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-05 21:59

D-rez

dexels

laag selecteren -> filters -> Licht en schaduw -> Slagschaduw

X en Y verschuiving op 0 zetten en je vevagingsstraal, dekking etc. kiezen

Topicstarter
Heb het zojuist geprobeerd D-rez, maar het mocht niet baten. Ik begin me toch sterk af te vragen of het probleem niet aan de zijde van Android/HTC ligt. Aangezien ik toch al vrij veel geprobeerd heb, maar niets lijkt te werken, anyhows, ik ben nu redelijk tevreden met het eindresultaat. Wat ik nu wel weet is dat ik alleen nog een glow ga gebruiken op zeer donkere wallpapers.

Eindresultaat:

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:44
Zou het niet komen door een te laag aantal kleuren wat weergegeven kan worden? Of kan je gewoon 24bits plaatjes gebruiken? Als het minder is dan dat zou je nog weleens problemen kunnen krijgen denk ik? Lijkt overigens een raar verhaal als ik die achtergrond foto zie, maar het zou zo maar eens een beperking kunnen zijn mbt transparantie.

(Ik doel hier een beetje op banding wat je krijgt bij gradients met een te laag aantal kleuren, 24bits vs 32 bits. Normaal is een minimale noise toevoegen hier een 'oplossing' voor overigens.)

[Voor 46% gewijzigd door Schuey op 06-07-2011 18:04]

Topicstarter
Als ik de specs bekijk van de htc sensation, zou deze 24-bits kleuren moeten kunnen weergeven, probleem is echter dat ik geen beschikking heb over photoshop en gimp alleen maar met 8-bits kleuren werkt. Nu ga ik van het weekend bij een vriend is kloten met photoshop om te kijken of het wellicht aan die kleurdiepte ligt.

Wat bedoel je precies met de beperking van de transparantie? Dat in dit geval transparant niet 100% transparant is, met als gevolg dat je die donker gloed ziet? Wellicht dat je gelijk hebt voor wat betreft die banding, maar dat kan ik dan ook pas van het weekend uitzoeken als ik de beschikking heb over PS en 24/32 bits kleuren...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als ik die 'lelijke laag' er omheen ook kan zien op m'n PC.. Hoe kan 't dan een Android-probleem zijn? ;) 't Is een screenshot Osiris, oplettûh.. :P

Heb je 't origineel niet ergens online staan? Of zelfs de XCF?

[Voor 34% gewijzigd door Osiris op 07-07-2011 15:40]

Topicstarter
Haha, aye, het is inderdaad een serie screenshots. De reden dat ik vermoedde dat het aan Android zou kunnen liggen, of zelfs de telefoon zelf, is dat wanneer ik het geheel naboots op de pc, die laag eromheen niet zichtbaar is. Moet er wel bijzeggen dat dit allemaal nogal nieuw voor me is en dat mijn kennis op het gebied van kleuren en weergave dus ook wat beperkt is ;).

Welk origineel bedoel je? Facebook icoontje of de wallpaper zelf?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dat icoontje bedoelde ik eigenlijk, maarja, ik kan 't via jouw stappenplan hier in The Gimp ook niet reproduceren op de PC zelf.. En als je het vanaf The Gimp op zou slaan als JPEG, dan zou Android in principe geen gezeik moeten hebben met zaken als alpha-channel en dat soort zooi. AFAIK heeft JPEG dat niet. Maar dat had je al geprobeerd zei je.. :( Wacht, meerdere bestandsformaten zei je.. JPEG heb je niets aan gok ik, omdat je juist wel transparancy nodig hebt als icoontje natuurlijk 8)7 Ik ben de GoT DB hiermee ook alleen maar aan 't vervuilen :')

Als je inzoomt op je screenshot zie je duidelijk een posterization-effect in de semi-transparante regio (die lelijke..)

[Voor 36% gewijzigd door Osiris op 07-07-2011 16:16]

Topicstarter
In ieder geval bedankt voor de moeite :Y), much appreciated! En ik heb inderdaad JPEG geprobeerd maar dan verdwijnt de transparantie inderdaad. Ik kan mij herinneren dat PS een functie heeft "save for web/devices", ik weet of die optie rekening houdt met dergelijke problemen, maar dat zullen we van het weekend mee gaan maken!

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 15:45
Waarschijnlijk weet ik de oorzaak van je probleem, het heet alpha premultiplication.
De meeste gangbare fotobewerkingsprogramma premultiplyen de afbeelding, d.w.z. dat de rgb kanalen worden vermenigvuldigd met de waarde in het alpha-kanaal. Stel je alpha is halverwege de glow 50%, dan zal de blauwe kleur van de glow worden vermenigvuldigd met 0.5. Dit zal dus resulteren in een donkerblauwe kleur. naarmate je alpha lager wordt worden de kleuren daarboven ook donkerder, waarschijnlijk zorgt dit voor de donkere rand.

Misschien is er een optie in Gimp om je afbeeldingen Straight (zo noemt men dat) op te slaan, in plaats van Premultiplied.

Edit: Ik heb zelfs nog een link naar the Gimp bible gevonden waarin dit uitgelegd wordt. Waarschijnlijk zal het er op neerkomen dat je PNG moet gebruiken. Lees je hier even in en waarschijnlijk ben je van je probleem af.

[Voor 20% gewijzigd door Loderunner op 07-07-2011 22:34]

Topicstarter
Hm, ik denk dat je de figuurlijke spijker op z'n kop hebt geslagen _/-\o_. Ik heb pre-multiplication even gegoogled en kwam o.a. uit bij dit draadje op het CGTalk forum.
Actually, under the layers menu in photoshop, at the bottom in the matting options, you have the ability to "remove black matte" (or white matte). This basically will un-premultiply your image for you so that you can use it in photoshop without getting that black outline around the edges of your renders.....

Hope that helps.

-Brian
en
I found one solution to this problem, GIMP :) It can save tiff with un-pre.
en tot slot
I'd say maybe try the 'divide' blend mode in the Gimp, or unmult (free plugin) and render one frame in AE
Van het weekend ga ik sowieso eens kijken of het in photoshop werkt zoals hierboven beschreven en morgen ga ik eens aan de gang met gimp om te kijken of die blending options iets uit kunnen halen...

Ik zie net je edit, ik ga die link eens doornemen en kijken of het helpt. Ik weet in ieder geval wel dat ik erg blij ben dat je me hierop gewezen hebt. Ondanks dat ik op dit moment "tevreden" ben met het eindresultaat, kon ik het niet uitstaan dat ik niet wist hoe het kwam. En even los van het feit dat nog niet helemaal zeker is dat het werkt, heb ik in ieder geval weer wat geleerd over alpha channels en hoe files opgeslagen worden *O*.

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-06 15:45
You're welcome. En nu laat je je iig niet meer beperken tot enkel donkere thema's. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee