Toon posts:

Voltage niveau 12v

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:42
Ik weet dat software onder windows het niet altijd correct laten zien, maar ik weet zeker dat het goed is geweest voordat ik een HD6950 voor een GTX 580 heb vervangen.

HWMonitor laat voor 12v 8.01v zien. Ik heb al wat gegoogled en ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het niet klopt, een systeem zou hoogstwaarschijnlijk niet eens booten met 8v.

In de BIOS laat het wel netjes 11.88v zien, dus dat klopt op zich dan wel weer.

Ik heb hier een multimeter liggen en mijn voeding heeft 2 extra PCI-E aansluitingen ongebruikt. Ik heb een Antec CP-850 voeding die zou alles makkelijk aan moeten kunnen, volgens mij gebruik ik nog niet eens 600w totaal.

Wat is de manier om te meten of die 12v ook echt 12v is als mijn pc aanstaat? Ik heb wel een mooie multimeter maar behalve 220 meten voordat ik een lampje wissel doe ik er niet veel mee ;)

Ik heb het even op een molexje gemeten (geel/zwart) en dat was precies 12v maar dat zegt mischien niet veel over de 12v voor de rest van het systeem? het is me niet geheel duidelijk namelijk hoeveel gescheiden 12v rails zo'n voeding heeft.

De voeding heeft 2 vaste PCI-E kabels die nu in de videokaart zitten. heeft het zin om een van de modulaire kabels aan te sluiten en een van de vaste los te laten? Zitten die 2 sets (de 2 vaste en de 2 modulaire) op een gescheiden rails?

Laatste vraag, de multimeter heeft een clip-on om ampere te meten. Hoe kan ik hiermee meten wat mijn videokaart cq systeem totaal gebruikt? Volgens mij moet ik hiervoor een draad apart pakken en ook nog rekening houden met de richting (staat ook een pijl in, vandaar).

Bedankt alvast voor de hulp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
pak een molex.. en meet van de gele draad naar de zwarte die er direct naast zit.. dan heb je 12V en 12V is 12 V

als je het verbruik van je pc wilt weten kun je beter een geschikte watt meter kopen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:53

Rick2001

7950X delidded en direct die

Wat de bios aangeeft klopt meer dan wat een utility aangeeft. HWmonitor kan niet met elke temp/voltage chip overweg en laat soms vreemde waarden zien. Niet direct reden tot paniek aangezien je board echt niet had gewerkt als er maar 8volt op de 12volt lijn gestaan had.
Verder om het helemaal zeker te weten gewoon zoals Nakker ook al aangaf, even aan een molex connector meten en je hebt ongeveer het voltage dat je wilt weten.

FRACTAL MESHIFY 2XL - X670E CARBON WIFI - 7950X - 32GB DDR5 VIPER 6200 - AMD 6800 XT ALPHACOOL EISBLOCK - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - P5520-8TB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Je BIOS heeft echt wel gelijk, omdat

[list=1]
• HWmonitor niet met elke chip&computer overweg kan, er zijn duizenden op de hele wereld, kans is groot dat hij een chipje verkeerd afleest
• Je BIOS maar overweg hoeft te kunnen met een soort chip, zou moeten werken
• Met 8V boot je echt niet

• InflatableMouse
Oke, bedankt voor de reacties. Maar met alle respect had ik de antwoorden die ik krijg zelf al gegeven in mijn OP terwijl de echte vragen onbeantwoord blijven:
InflatableMouse schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 12:49:HWMonitor laat voor 12v 8.01v zien. Ik heb al wat gegoogled en ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het niet klopt, een systeem zou hoogstwaarschijnlijk niet eens booten met 8v.
InflatableMouse schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 12:49:In de BIOS laat het wel netjes 11.88v zien, dus dat klopt op zich dan wel weer.
InflatableMouse schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 12:49:Ik heb het even op een molexje gemeten (geel/zwart) en dat was precies 12v
Wat ik graag zou willen weten is het volgende. Volgens mij heeft een beetje moderne voeding (in mijn geval dus de Antec CP-850) meerdere 12v rails. als ik een willekeurige molex meet (wat ik dus al gedaan heb) zegt dat denk ik niets over de 12v naar de videokaart, of wel?
InflatableMouse schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 12:49:maar dat zegt mischien niet veel over de 12v voor de rest van het systeem? het is me niet geheel duidelijk namelijk hoeveel gescheiden 12v rails zo'n voeding heeft.
Indien er meerdere 12v rails in zitten, hoe weet ik welke PCI-E kabel op welke rails zit?
InflatableMouse schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 12:49:De voeding heeft 2 vaste PCI-E kabels die nu in de videokaart zitten. heeft het zin om een van de modulaire kabels aan te sluiten en een van de vaste los te laten? Zitten die 2 sets (de 2 vaste en de 2 modulaire) op een gescheiden rails?
Een watt meter kopen was niet de vraag, alhoewel ik rdat eerder wel eens overwogen heb :). Dat geeft me niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld de videokaart apart te meten en dat zou met die clip wel moeten kunnen. uiteraard heb ik zelf al eea opgezocht en een paar draadjes gewoon es geprobeert echter krijg ik niet te zien wat ik zou verwachten ... -0.7 ampere ... lijkt me niet goed :). Als iemand die daar verstand van heeft het leuk vind om er wat over uit te leggen zou ik dat op prijs stellen!
InflatableMouse schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 12:49:Laatste vraag, de multimeter heeft een clip-on om ampere te meten. Hoe kan ik hiermee meten wat mijn videokaart cq systeem totaal gebruikt? Volgens mij moet ik hiervoor een draad apart pakken en ook nog rekening houden met de richting (staat ook een pijl in, vandaar).
Nogmaals, bedankt alvast voor de hulp!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 22:44

M2M

medicijnman

nedernakker schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 13:31:
pak een molex.. en meet van de gele draad naar de zwarte die er direct naast zit.. dan heb je 12V en 12V is 12 V

als je het verbruik van je pc wilt weten kun je beter een geschikte watt meter kopen
niet helemaal. Soms heeft een voeding meerdere 12V lijnen. Als je dan een simpel molexje pakt waar 2 harde schijven aan hangen en een fannetje, dan meet je dus de verkeerde lijn.
Als je voeding slechts 1 12V lijn heeft (de iets betere voeding dus), maakt het niets uit waar je meet.

Maar je kunt ook altijd nog de multimeter aan de achterkant van de PCI-E connector drukken. De meeste hebben daar weinig isolatie zitten. Even opzoeken welke pinnetjes je moet hebben, maar zolang je 'm op voltage hebt staan kan er weinig mis gaan. Niet switchen naar amps, dan maak je kortsluiting en dat is minder goed voor je pc :). (en dus ook niet stiekem de ijzeren pinnetjes tegen elkaar aan houden).

Zie ook hier: link

De voeding heeft meerdere 12V lijnen. De bedoeling is dus dat je meet op een van de PCI-E power connectors richting videokaart. Onder load omstandigheden (furmark en prime95 / intel burntest)

edit: hier iemand met een instabiel systeem wegens te weinig prik op de 12V lijnen. In totaal was de hoeveelheid power die de voeding kon leveren wel voldoende, maar doordat er 4 12V lijnen uit de voeding komen konden ze individueel niet genoeg prik leveren voor de videokaart.

[Voor 11% gewijzigd door M2M op 06-07-2011 10:00]

-_-

• nedernakker
voor pci-e connectoren geldt hetzelfde.. 3x geel 3x zwart.. meet van geel naar zwart :)

@TS. waarom zou je splitters gebruiken als je voeding de PEG connectoren er op heeft zitten.. eerst de connectoren van de voeding opmaken, daarna pas bijprikken. in de handleiding van je voeding staat vast beschrevenwelke connectoren er op welke 12V lijn zitten.

Maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom je hier zo veel energie in wilt steken, je pc vertoont geen kuren die onstaan door overbelasting van een 12V lijn right? daarnaast is je voeding meer dan fors genoeg om je systeem van prik te voorzien..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• InflatableMouse
Top! Ik ga dat van het weekend es mee spelen.

En waarom de moeite? Omdat ik het leuk vind :). Pc werkt als een speer inderdaad en er is helemaal geen probleem verder.

Ik ga ook nog es verder googlen eens kijken of ik nog wat meer info kan vinden over welke kabels/aansluitingen op welke 12v lijnen zitten.

Tx guys!

• nedernakker
en als je dan echt wil weten hoe de 12v lijn zich houdt, gooi dan linx met mem op all en furmark aan.. dat heeft alles het druk in je pc en trekt maximaal stroom ;)

enjoy!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee