Toon posts:

Opstartprobleem - Oude Pentium 4

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruphin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-05 11:27
Beste tweakers,

Sinds kort weigert mijn oude serverbak om op te starten. Ik heb wel wat ervaring met debuggen van problemen, maar ik kan er dit keer niet achter komen wat het probleem is. De situatie is als volgt.

Als ik geheugen of de videokaart verwijder geeft het bios de juiste error codes door te piepen.
Als beide goed aanwezig zijn laat het bios echter niks horen. Geen enkele piepjes van normaal opstarten.
Er gaat geen output naar het beeldscherm, en er is geen reactie op toetsaanslagen.

Af en toe lukte het om in de bios te komen, en na de processor maximaal naar beneden te klokken lukte het enkele keren om normaal op te starten en in het OS te komen, maar altijd crashte het systeem binnen enkele minuten volledig, waarbij het scherm bevroor en het systeem volledig non-responsief werd.

Eerder had ik het vermoeden dat het om een voedingsprobleem ging, dus ik heb alles met een nieuwe voeding getest, maar het probleem blijft zich voordoen.

Het gaat om een vrij oude Pentium 4, in een Asus P4G8X moederbord. Deze opstelling is antiek te noemen, maar om nostalgische redenen wil ik toch graag proberen om hem weer aan de praat te krijgen. Het moet ofwel een moederbord ofwel een processor probleem zijn. Heeft iemand een idee welk van de twee hier de boosdoener is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Condensators (Elco's) op het mobo overleden? Kijk even goed of ze lekken en/of bol staan. (meer info hier)

[Voor 12% gewijzigd door bitshape op 05-07-2011 04:38]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 21TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruphin
Die heb ik gechecked, zagen er prima uit. Er is geen zichtbare schade, zoals brandplekken of lekkende condensators.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:01
offtopic:
Even offtopic: Maar een P4 als server? P4's zijn nou niet echt zuinig :X

De condensatoren staan geen van allen bol? Oftwel dat de bovenkant ietsje opgebold staat:

Draai eens Memtest86+ als hij weer eens wil starten.

[Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 05-07-2011 06:24]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:31
Heb een ongeveer zelfde lijkende probleem gehad met mijn Pentium 4 3,2Ghz in een Asus P4P800 deluxe. Kwa snelheid was hij heerlijk (3,2GHz) maar techniek is inmiddels echt oud en verbuik echt veel.

De processor op standaard snelheid laten draaien was bij mij de oplossing voor een tijdje. Verbruik werd een stuk meer. Deed ik hem weer langzaam klokken werd hij erg instabiel terwijl hij eerder op lagere settings altijd erg stabiel was.

Ik vermoed dat ik te lang daarmee door ben gegaan en het moederboerd destijds iets gemold heb. Processor werkt in ander moederbord perfect maar het moederbord zelf heeft een eigen leven. Soms werkt hij even zo lijkt het goed en dan inene werkt hij niet goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruphin
De condensatoren op het moederbord zijn allemaal in prima staat. Ik zie ineens echter wel dat de condensatoren op de videokaart (een of andere merkloze AGP kaart) wel een beetje bol staan, zoals op de foto hierboven.

Ik krijg het systeem helemaal niet meer geboot, dus BIOS en dergelijke kan ik niet bij.
Ik krijg ook geen normale boot sounds, dus er gaat al heel vroeg iets fout. Kan het zijn dat doordat de videokaart gaar is de boel blijft hangen?

Ik zal proberen een andere videokaart er in te gooien, dan weet ik zeker dat het daar niet aan ligt.

Als het probleem daarmee niet verholpen is blijft weinig over dan de processor danwel het moederbord vervangen. :/

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

D4NG3R schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 06:16:
offtopic:
Even offtopic: Maar een P4 als server? P4's zijn nou niet echt zuinig :X
Eens. Alleen al deze CPU vreet rustig 50W, sterker nog, een nieuwe Atom of Brazos moederbord verbruikt idle minder dan de E7205 chipset op dit bord (8W) :X
En daar komt nog bij de losse GPU en de onzuinige DDR1

Om dat even in getallen uit te drukken: je hebt het over minimaal 50W verschil in idle verbruik tussen dit en een vergelijkbaar presterende Atom. Aangezien er 8760 uren in een jaar zijn hebben we het dus over 440kWh die dit ding meer verstookt. 1kWh kost netto zo'n EUR 0.25 incl BTW, dus alleen al het verschil in gebruik tussen dit en een modern low-end server is EUR 110. Maw als je een Atom D410-bord zou nemen zou je de aanschaf ervan in 6 maanden er volledig uit hebben, en in minder dan een jaar een uitgebreide D510 of E-350 bord 8)7

Niet dat dat een reden is om deze bak niet te repareren, maar bewaar hem alsjeblieft voor nostalgie-trips en niet voor 24/7 serveren :o

Ontopic:
Gare videokaart kan prima vage opstartproblemen geven. Gare caps=gare videokaart. Vervang die krengen of vervang de kaart en kijk wat er dan gebeurt.

Soittakaa Paranoid!

• Ruphin
De videokaard bleek inderdaad het probleem! Na vervanging werkt het systeem weer prima.
Bedankt voor de tips!

Offtopic:
Ik heb al een tijdje deze bak vervangen door een Atom bordje voor het 24/7 werk, de reparatie was dan ook volledig om nostalgische redenen. Missie geslaagd. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee