Toon posts:

Netwerkkaart werkt niet op oude PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:39
Hallo mensen,

Voor een oude computer van een vriend van mij probeer ik een PCI netwerkkaart te installeren. Het is een zeer oude computer. (Denk aan +- 10 jaar oud)

In Windows XP geeft hij netjes aan dat hij de kaart gevonden heeft en wat het voor kaart is. Vervolgens probeer ik een netwerkkabel in te pluggen, maar ik krijg met GEEN mogelijkheid een IP adres toegekend. Staat gewoon netjes op DHCP, ook als ik handmatig probeer een ip adres in te voeren doet hij het gewoon niet. Het lichtje van de kaart brand ook netjes zodra ik een netwerkkabel inplug. Blijkbaar doet de kaart het dus wel gewoon goed. Ik heb het ook al met een andere netwerkkaart geprobeerd, maar ook deze deed het niet. Ik weet dat één van de netwerkkaarten het zeker doet, want die heb ik uit een computer gehaald waar hij correct functioneerde.

Ik heb een andere netwerkkabel geprobeerd, ook dit zonder resultaat. Ik heb geprobeerd het netwerk opnieuw in te stellen via de wizard van Windows XP, helaas... Kan het misschien zijn dat zijn moederbord gewoon geen internet accepteert? Lijkt me stug, want die netwerkkaart hoort toch juist voor de extra ondersteuning te zorgen? Waar is het kaartje anders voor...

Wat zou dit kunnen zijn? Doe ik iets fout of zie ik iets over het hoofd? Ik heb echt geen idee meer... Van alles geprobeerd.

Die vriend van mij gaf overigens aan dat hij op deze computer ISDN gebruikt heeft. Zou dit er misschien voor kunnen zorgen dat ik geen LAN/Ethernet (Of hoe je dit ook kan noemen) krijg?

Overigens heb ik geprobeerd de LAN verbinding via Windows XP uit te schakelen en weer in te schakelen.

Wie weet hoe ik dit op kan lossen?

Groetjes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
Als het nog echt een hele oude pc is zou je misschien in de knoop kunnen komen met PCI versies, maar dat is lastig te zeggen aangezien je helemaal geen enkele informatie over de gebruikte hardware geeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-02 00:24
weet je zeker dat netwerksnelheden van de switch en de Pc een beetje compatible zijn?
Zal niet de eeste keer zijn dat op een GB switch met een auto-port een 10/100Mb kaart niet automatisch werkt.
Soms moet je de switchport even op 10/100 auto zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Munki
Nielson schreef op maandag 04 juli 2011 @ 23:41:
Als het nog echt een hele oude pc is zou je misschien in de knoop kunnen komen met PCI versies, maar dat is lastig te zeggen aangezien je helemaal geen enkele informatie over de gebruikte hardware geeft.
Klopt, excuses.

Moederbord:

Manufacturer: Asustek Computer inc.
Model: CUV4X-D
Chipset: VIA Apollo Pro
Southbridge: VIA VT82C686

Socket 370 FC-PGA

Intel pentium III E

Link: http://reviews.cnet.com/m...1707-3049_7-30048425.html (Als het goed is, is dit em)

@Boogie; Nee, helaas. De switch is een 100Mb dingetje.

[Voor 10% gewijzigd door Munki op 04-07-2011 23:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
Ozjifu schreef op maandag 04 juli 2011 @ 23:50:
Manufacturer: Asustek Computer inc.
Model: CUV4X-D
Chipset: VIA Apollo Pro
Southbridge: VIA VT82C686
En wat voor een kaartje gaat het om? Verder heeft VIA wel enigzins een historie van compatibiliteits problemen tussen sommige southbridges en bepaalde pci kaarten (met name creative), maar een normaal netwerk kaartje zou toch wel moeten werken.

Om software problemen uit te sluiten zou je trouwens even met een ander os kunnen booten, bv een linux live-cd'tje (bv deze).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Munki
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC #3

Om dit netwerkkaartje gaat het.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
Welk pci-slot heb je 'm zitten, de middelste? Welke Windows (servicepack) versie is 't, en heb je de VIA 4in1 chipset drivers ook geïnstalleerd? Mocht een ander os wel werken probeer dan dit eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 14:46
Staat de duplexsnelheid wel goed ingesteld aan beide kanten? Dus allebei op 100Mbit/1Gbit bijvoorbeeld. Anders handmatig even proberen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Munki
Nielson schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 00:09:
Welk pci-slot heb je 'm zitten, de middelste? Welke Windows (servicepack) versie is 't, en heb je de VIA 4in1 chipset drivers ook geïnstalleerd? Mocht een ander os wel werken probeer dan dit eens.
Klopt, de middelste. Servicepack 1 (Jaja, ik weet het... Is nodig.) Alle drivers zijn geinstalleerd. Daar zeurt hij ook niet om. Ik zal dat resetten eens proberen! Ik laat je zo weten!

**EDIT** Helaas, ook het resetten van TCP/IP werkt niet :(

@alex3305; Is gewoon allemaal 100Mbit. Moet dus gewoon goed zijn lijkt me.

[Voor 11% gewijzigd door Munki op 05-07-2011 00:19]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee