Toon posts:

Dell Dimension 4300 hangt op BIOS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:19
Ik heb van een collega een Dell dimension 4300 meegekregen ter reparatie; van het ene op het andere moment (letterlijk) wilde het appraat niet meer opstarten. Collega zegt dat hij er 's middags mee gewerkt heeft en vervolgens heeft afgesloten. Na 5 minuten wilde hij toch nog iets doen en zette de computer aan maar het apparaat wilde niet starten.

Als je 'm aanzet komt het Dell splashscreen in beeld met daarop een balkje wat aangeeft hoever de BIOS/POST gevorderd is, tot ongeveer 95% gaat het goed, dan bevriest het systeem. Op ongeveer 50% van het balkje komt in beeld: F2: Setup en F12: Boot order. Als ik op een van die toetsen druk voordat het systeem bevriest veranderd de tekst in: "entering setup" maar slaat het laden net zo goed vast op ongeveer 95%.

Als ik de harde schijven (een voor een of allebei) loskoppel veranderd er niets.

Als ik een van de twee DIMMs eruit haal krijg ik een scherm met: ' Amount of memory changed' waarna de pc vastloopt. Reset of weer terugplaatsen van de DIMMs in willekeurige volgorde doet niets meer; het splashscreen komt terug en de pc slaat vast op 95%.

De videokaart kan er niet uit omdat het de enige manier is om beeld te krijgen op het systeem. Ik heb nog een andere videokaart liggen die waarschijnlijk wel past (AGP) dat probeer ik zometeen. Andere videokaart geeft, behalve artifacts, geen verschil..

CMOS reset (geen jumper, dus moet met de batterij) helpt niet: De pc geeft na de reset aan dat er geen schijf gevonden is en loopt vast. Als ik de pc uitzet, schijf aansluit en weer aanzet: zelfde resultaat als de eerste keer; pc loopt vast op 95%.

Laat ik de schijf aangesloten (pc weer in originele configuratie met geheugen, schijven etc) en doe dan weer bios reset; geen resultaat. Pc loopt vast op 95%.

Het vervelende van dit probleem is dat ik de bios niet kan upgraden, omdat ik niet in de bios kan komen. Dell heeft een executable beschikbaar, maar ook daar heb ik niets aan want ik kom niet in of voorbij de bios, laat staan het OS (Windows XP).

Een andere schijf heeft geen zin, de BIOS ziet dat er een andere schijf is en loopt dan vast. Ook de hangen en opstartproblemen troubleshooter heeft geen zin, ik kan niets anders dan kijken hoe de pc vastloopt.

Is er iemand dit me kan helpen? Hetzij met een verborgen trucje of een tip oid? Collega heeft gezegd dat als het teveel kost de pc afgeschreven wordt maar ik kan me niet voorstellen dat het hier ophoudt. Zie het maar als een queeste ;)

Edit:
Ik ben gister nog even doorgegaan met testen en ik kom met geen mogelijkheid in of langs de bios.. ik vermoed dat het moederbord gestorven is. Het gekke is dat het apparaat gewoon werkt tot het laadbalkje op 95% komt, dan slaat hij vast. Alle wijzigingen in de configuratie merkt hij op, maar daarna gaat het fout.

Alvast bedankt!

[Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 05-07-2011 08:11]

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee