Toon posts:

Is dit veilig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-05 20:14
Ik heb aan 1 stopcontact 3 verlengkabels gezet, deze zijn allemaal vol.
Mijn apparaten die eraan gekoppeld zijn:
- Computer
- 2 Schermen
- Telefoon
- 5.1 Surround sound system
- Printer
- Versterker
Dit stopcontact wordt dag en nacht beladen met mijn apparaten, is dit veilig of niet?
Bvb: als er een kortsluiting is, kunnen dan mijn apparaten ervan kapot gaan?
Ik heb ook een overspanningsbeveiliger in 1 van de 3 verlengkabels.

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:01
als je er over kan discusseren moet je je eigenlijk al afvragen of het een goede oplossing is...

gang is alles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kortsluiting in je doos is geen probleem... dan fikt je doos af en trekken je apparaten 0A.

Qua belasting: Hoeveel vermogen is je lichtste doos? En hoeveel stroom gaat er door hem lopen maximaal?

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:49
Op de stekkerdozen staat meestal hoeveel vermogen deze maximaal mag hebben. Bij het gros van de cheap-ass dozen is dit 1400W.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 16:19
CDA441 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 21:04:
Ik heb aan 1 stopcontact 3 verlengkabels gezet, deze zijn allemaal vol.
Mijn apparaten die eraan gekoppeld zijn:
- Computer 200 watt
- 2 Schermen 100 watt
- Telefoon 2 watt?
- 5.1 Surround sound system 10 watt
- Printer afhankelijk van type: 50 watt
- Versterker 10 watt
Dit stopcontact wordt dag en nacht beladen met mijn apparaten, is dit veilig of niet?
Bvb: als er een kortsluiting is, kunnen dan mijn apparaten ervan kapot gaan?
Ik heb ook een overspanningsbeveiliger in 1 van de 3 verlengkabels.
Ik schat je totaal verbruik voor deze apparaten op < 300 watt. Kwa vermogen moet dit makkelijk kunnen.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 15:03

Nikeo

Jawelles

Waar je voor uit moet kijken bij zulke dingen is:
- Je computer in load kan flink meer trekken dan die 200W
- Heb hier een 24 inch staan die in zijn eentje minstens 125W neemt
- Echt hoog verbruik apparaten zoals:
Kacheltjes
Grills
BBQ's
Gourmetstellen. (schade & schande wijs :))

Dan zit je soms ineens op 1000 W per apparaat en dan telt het wel heel snel op ^^

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-05 20:14
computer: 400 watt PSU
telefoon: 2 watt
2 schermen: 200 watt in totaal
5.1 surround sound system; 500 watt RMS echte wattage weet ik niet
printer: Canon MP620
Versterker: 10 watt

EDIT: mijn verlengkabel met overspanningsbeveiliger trekt 5300 Watt, de andere 2 3500 Watt, maar al die dingen op 1 aansluitpunt in de muur, dat is toch niet veilig?

[Voor 39% gewijzigd door CDA441 op 04-07-2011 21:23]

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
ShitHappens schreef op maandag 04 juli 2011 @ 21:09:
Op de stekkerdozen staat meestal hoeveel vermogen deze maximaal mag hebben. Bij het gros van de cheap-ass dozen is dit 1400W.
Bij cheap-ass dozen is het meestal toch echt 4000 watt. 250 volt * 16 A = 4000 watt. Tenminste, als je de info op de tafelcontactdoos mag geloven.

[Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 04-07-2011 21:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:14

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Die 500 Watt van het 5.1 surround systeem is toch wel het maximaal opgenomen van de receiver (en wellicht de actieve subwoofer)? En niet zo'n 500 Watt RMS-setje? Dat is namelijk al wat anders. Maar goed, die 500 Watt van een receiver is maximaal en zal je met normaal gebruik nooit halen. Met normaal gebruik zal een 5.1 systeem tegen de honderd Watt aanzitten en zeker niet meer. Of je moet een Klasse A-versterker hebben, dan kan het wat meer zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-06 00:49
Een wcd met voldoende ruimte bied uit komst. maar dit is meestal een best ingrijpende verbouwing, en het volgende is dan nog: voor hoelang? ik heb zelf 16 stekkers (ja 16 :X) ingebruik, allemaal door gelust via verloop stekkers, maar waar ik rekening mee heb gehouden is, je effectief vermogen dat je weg trek is echt nooit zo heel hoog. en anders plug je het goed.

ik begrijp je vraag, maar veel tweakers hebben hier last van. het is niet zoals op de camping waar je 3 weken straat te kramperen en waar de electro bbq op een paar cheap-ass stekkerblokjes zit. Voor je pc trekt niet zo heel gigantisch veel. je kan meten hoeveel je verbruik. of nog simpeler: is je kabel warm als je een paar uur achter de pc hebt gehangen (die in de wantcontact doos zit)?

Zo nee, niks aan de hand, mwiss enkel kijken dat de meest vermogende vragende spullen zo dicht bij de wcd zitten (dus niet na 3 verleng kabels).
Zo ja, dan heb je een probleem. dan moet je gaan uitzoeken wat echt veelvermogen vraagt, en hoe je dit kan uitbannen (door op een andere wcd tegaan, of uitbouw ofzo).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:56
Kijk niet alleen naar de vermogens op de stekkerdoos zelf. al vaak zat heb ik gezien dat de bak zelf zat vermogen kan hebben, maar er een heel dun kabeltje aan zit.

ga uit van ca 6-6.5A/mm^2. oftewel ca 1400-1500W/mm^2 kabel.
vaak zat krijg je een 3000W stekkerdoos, maar met een 0.75mm^2 kabeltje eraan.

overigens met je voor de verdeling gewoon aanhouden dat in geen enkele kabel teveel moet lopen.

als je bijvoorbeeld 0.75mm hebt in de eerste stekkerdoos en daarna 2x 1.5mm, dan nog hou je die 0,75mm aan.
zit het echter 1.5mm en dan 1.5 en 0.75mm dan kun je meer aanhouden. maar dan nog zorgen dat er niet te veel loopt door alle kabels. apparaten goed verdelen dus.

al moet ik zeggen dat dat een 'logisch nadenk' methode is. vanuit installatietechnisch oogpunt moet alle bekabeling eigenlijk berekend zijn op maximale stroom.

immers als er een 0,75mm kabeltje zit waarachter kortsluiting ontstaat loopt er eigenlijk veel teveel stroom door die kabel. in een heel erg geval kan die kabel zo dun zijn dat de interne weerstand de stroom zo gaat beperken dat de zekering niet aanspreekt.

maar 2.5mm stekkerdozen zie je bijna niet.

gewoon 'in huis' kun je wel normale gebruiken, maar houdt alle vermogens in de gaten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:15
Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je wel veel apparaten eraan hebt hangen, maar die geen van alle veel gebruiken. En als je 500W door je speakers heen haalt dan jij en al je buren een week lang doof. Maar zelfs als je dat doet, dan nog steeds is het niks vergeleken met een droger bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-04 19:45
furby-killer schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 10:27:
Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je wel veel apparaten eraan hebt hangen, maar die geen van alle veel gebruiken. En als je 500W door je speakers heen haalt dan jij en al je buren een week lang doof. Maar zelfs als je dat doet, dan nog steeds is het niks vergeleken met een droger bijvoorbeeld.
zal wel meevallen, ligt er echt aan wat voor een systeem er staat. in onze showroom staan 2 versterkers die max 1400 watt trekken, en dat is alleen eindversterking voor de front. (1000 watt per speaker)

Als ik jouw was zou ik een grotere stekkerdoos kopen, een 9voudige. heb je aan 1 stekkerdoosje genoeg en minder gedoe met overbodige kabels.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
die stekkerdozen zijn lang niet altijd handig.
afhankelijk van de verdeling van dingen. het kan ook zijn dat het handiger is om de stekkerdozen te verdelen ivm kabellengte.

dat heb ik ook. onder mijn bureau zitten 3 6 gat stekkerdozen verdeeld. wel allen vol, maar verdeeld over het bureau. anders zou ik een hele grote afstand moeten overbruggen.

en achter mijn tv kast zitten er ook 2 daarvan. 1 zo'n grote zou kwa stekkers wel kunnen, maar in mijn geval niet kwa afmeting.

maar even terug op de overkoepelende vraag van de TS. ja je kan best meerdere stekkerdozen doorlussen. zolang je alle beperkingen in stand houdt (inclusief het bedrading verhaal dat ik eerder noemde)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17
Ik heb hier een paar stekkerdozen van de Gamma liggen, die toch echt 2.5 mm bekabeling hebben, als het klopt wat er op de kabel staat. Verder staat er op dat het gewoon geschikt is voor 250V 16A.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op lanparties prikken we vaak ook een stuk of 4 stekkerdozen achter elkaar in, waar dan zo'n 10 PCs met monitoren, lampen, laders, koelboxen e.d. aanhangen, en dat geeft eigenlijk nooit gezeik, tenzij je echt teveel stroom gaat trekken, maar met jouw belasting zie ik niet echt problemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
dan heb je inderdaad goede stekkerdozen.

maar heel veel van die huis tuin en keuken stekkerdozen zijn 0.75 of 1 mm^2

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-06 00:49
Door kabel kan meer stroom lopen (betere warmte afvoer). wat timberleek verteld, klopt ook. maar met VMvK kan wel meer dan die stroom lopen dan 6A/mm^2. Of het gewild is, is het volgende.

Ook las ik van verstekers van 1600w. dit is rms op de uitgang he. dit wilt dus zeggen dat ze meer trekken (ja en als eind traps). maar ook er komt een beedje vermogen binnen. 1.6 kW pakt die versteker nooit.

Ik ben zelf ook geen voor stander van zware dingen op een 'gamma stekkerblokje'. Kabels van gamma zijn gewoon goed. maar als je bijvoorbeeld gamma coax kabels neem of kwaliteits, dan krijg je dit ( nieuws: Ziggo belooft hulp voor Roosendaalse abonnees met dvb-t-storingen ). Slechtere kwaliteit, en slechtere afscherming. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik maakt niet uit. maar als je er zware dingen op zet, dan wilt dat wel eens warm worden en daarna doorbranden. Maar dit gebeurd pas wanneer een kabel 150 graden celsius is. zo warm word een kabel nooit.

Ik vind het een leuke discussie. Ik vind het veilig, maar niet gewenst.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee