Toon posts:

Cold-boot probleem. Crashes, VGA errors, etc.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 16:15
Goedenavond iedereen,

Ik heb reeds enkele jaren een systeem, welke ik tot ongeveer een jaar geleden redelijk heb bijgehouden m.b.t. upgrades.

Het probleem is als volgt. Wanneer ik het systeem een tijd zonder probleem gebruikt heb, 's-avonds netjes afsluit om het vervolgens de volgende dag weer op te starten, er allerlei vreemde dingen gebeuren. BIOS piepjes in de vorm van: beep -- beep -- beep (eindeloos door). Soms herstart het systeem automatisch en doet dan vervolgens een poging Windows te starten. Vaak krijg ik dan een keurige BSOD gepresenteert gevolgt door het bovenstaande BIOS piepjespatroon.

Na een paar keer resetten, start het systeem dan uiteindelijk wel op en blijft het de hele tijd stabiel. Ook met intensieve taken als gamen, CPU Burn-in, video- en geluidsbewerking etc.

Ik weet niet meer waar het aan ligt. Ik heb het systeem al helemaal stofvrij gemaakt, BIOS ge-upgraded, drivers vernieuwd (alhoewel dat eigenlijk het probleem niet kan oplossen, omdat deze drivers alleen in Windows gebruikt worden) maar weet het niet meer.

Het lijkt mij dat het niet de videokaart is (alhoewel volgens de handleiding van het moederbord de piepjes daar wel naar refereren). De videokaart werkt immers ook goed bij intensieve taken zonder artifacts etc.

Specificaties:

- Gigabyte GA-M57SLI-S4 moederbord (Socket AM2)
- AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5200+
- Corsair 4GB RAM
- Asus EN8800GTS512 (Geforce 8800GTX 512MB (G88 core))
- Aopen 400Watt voeding
- SB X-Fi XtremeGamer

Het treedt dus alleen op wanneer het systeem volledig is afgekoeld en b.v. de volgende dag weer aan gezet wordt.

Geen enkel onderdeel is overgeclocked of "overspannen". Voltages zijn gemeten en hebben geen grote afwijkingen, ook niet op het moment dat problemen zich voordoen.

Temperaturen:
CPU: 45 - 50 graden
GPU: 60 - 75 graden
Moederbord: 25 - 30 graden

Graag advies... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig recentelijk nog wat hardware ingebouwd of kabeltjes omgewisseld? Ik heb een flauw vermoeden dat de voeding een beetje onderbemeten is namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LollieStick
Nee, het afgelopen jaar zijn er geen wijzigingen gedaan. Nog meer ideeën?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die piepjes zijn niet voor niets diagnostische piepjes natuurlijk. Kan best zijn dat je videokaart bij warmte iets uitzet en dan goed contact maakt, en als ie dan afkoelt net geen goed contact meer maakt. Het zelfde geldt voor je extra voeding op je videokaart. Dus check eens of de boel goed vast zit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LollieStick
Ben alle bekabeling eens bij langs gelopen en nog eens extra aangedrukt, maar het probleem blijft bestaan. Tevens ook vreemd dat het systeem tijdens de piepjes zo maar reset en dat het dan ineens wel kan werken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee