Toon posts:

Studio in mijn slaapkamer, ontwerp goed?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 413745

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben sinds een half jaar bezig met produceren (Logic Pro). Deze hobby begint serieuze vormen aan te nemen, vooral omdat mijn ouders mij nu lijken te motiveren. Zij vinden het goed dat ik een slaapkamer mag omtoveren tot studio, waarbij isolatie op zich een belangrijke rol speelt. Hierbij heb ik besloten om in de slaapkamer nog extra wanden te plaatsen, met daartussen industriële isolatiemateriaal, wat ik evt. bij mijn werk kan krijgen. aan de binnenkant weet ik niet zeker hoe ik het wil aanpakken. Ik snap dat eierdozen, of traps etc. reflecties elimineren.

Zo ja, is het dan verstandig om het hele oppervlak van de wanden te benutten met deze middelen? Ik heb een illustratie van mijn kamer toegevoegd, ik had als idee om in de kamer welke, ook nog een ingebouwde kast bevind, die reflecties te elimineren met een extra wand die ik wil maken.

De rechterwand op de illustratie zijn de ramen. Heeft dit ook invloed als ik perfectie wil realiseren? Of is een gordijn hier ook goed voor?

Hebben jullie feedback voor mij? Als audiofiel (als zeg ik het zelf), wil ik hier altijd graag over bijleren :D

Groet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:40
Om je een goed advies te kunnen geven, eerst een vraag. Wat wil je precies in je studio gaan doen? Zo heb je voor het opnemen van slagwerk hele andere eisen dan voor het maken van electronische muziek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zorg dat je alle frequenties even hard dempt, dus niet de hoge tonen veel sterker dan de lage tonen. Dus niet alle wanden vol met noppenschuim, dat dempt alleen de hoge tonen. Om de bas goed te krijgen zul je 2 of 4 subwoofers moeten nemen en die verspreiden in de kamer.

[Voor 16% gewijzigd door TBTL op 04-07-2011 15:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GjaltVK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:18
Allereerst zal je je bij de bouw van een studio moeten bedenken wat je er in wilt doen. Zo heb je verschillende muzieksoorten en manieren van opnemen. Iedere manier heeft zo zijn oplossingen.
Zo kan het zijn dat je electronische muziek maakt waarbij je alles in de computer zal doen of als je rock muziek maakt dat je gitaren en versterkers op wilt nemen. (gezien je woordkeuze denk ik het eerste)

Vervolgens is het heel belangrijk om je in te gaan lezen over het onderwerp. Er zijn verschillende (dure) boeken in omloop over het inrichten en bouwen van studio's maar er zijn ook verschillende fora die zich helemaal toespitsen op muziek. Zo is er het nederlandsetalige (belgische) www.homerecording.be of het engelstalige www.gearslutz.com die elk een deel van hun forum aan dit onderwerp hebben toegewijd en waar mensen altijd open staan voor vragen.

Vervolgens zal je met een betere beschrijving van je kamer moeten komen zodat ook wij een goed beeld krijgen. Foto's en tekeningen met de precieze afmetingen van je kamer. Het opnemen van acoustische drums en gitaren zal veel meer isolatie vergen dan een electronische studio die voornamelijk met een goede acoustiek toe kan.

Ook is het handig om te vermelden of je een instrument bespeeld, of je die hebt en wat de beste manier vervolgens is om dat alles neer te gaan zetten in je kamer.

Een compleet functionerende studio zal ook het nodige aan apparatuur nodig hebben. Je zal een goede computer nodig hebben met een audiointerface, software en goede monitors (dus niet de hi fi speakers van je phillips mini stereo). Hierbij is bovenstaande opmerking over het hebben van 2 tot 4 subwoofers absoluut niet waar. Het is zelfs beter om een set goeie monitors (KRK rp serie of the adams A5x oid) te kopen zonder subwoofer. Een subwoofer zal namelijk snel er voor zorgen dat je mixen op normale speakers niet genoeg bas bevatten.

Om dan nog even het laatste fabeltje uit de lucht te helpen, de muren van je kamer bedekken met eierdozen zal totaal geen effect hebben, behalve dan dat het er erg lelijk uit ziet. Ook de muren helemaal bekleden met het zwarte noppenschuim zal geen demping bieden. Dit zal er alleen maar voor zorgen dat de ruimte acoustisch helemaal dood is. Het enige wat echt isolatie zal bieden is massa, zelfs het bekleden van je kamer met een extra laag dikke gipsplaat zal al heel veel helpen waarschijnlijk.

Dus voor een goed antwoord op je vraag is eerst het volgende nodig:
- Duidelijke tekening van je kamer met maten
- Je doel, wat ben je van plan te doen in je studio
- Wat heb je al en wat moet er dus nog bij komen

Verder is het belangrijk om naar je budget te kijken en om ook jezelf van de nodige kennis te voorzien. Lees jezelf in op de eerder genoemde fora ( www.homerecording.be , www.gearslutz.com en ook http://www.tweakheadz.com/guide.htm is een hele uitgebreide beschrijving over het bouwen van een studio en wat je nodig hebt. (let wel, sommige van de guides op tweakheadz kunnen verouderd zijn omdat de techniek zich heel snel vernieuwd))

Veel succes bij je studio!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Strikeman225
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-04 08:24
Als je heel rigoureus te werk wil gaan, raad ik je aan eerst het boek: Acoustics and Psychoacoustics, David Howard & Jamie Angus, 3rd Edition te lezen:

(plaatje is 2e editie, die kregen we op school), waarbij heel veel staat over het reilen en zeilen van akoestiek & psycho akoestiek. Is allemaal wel heel droge kost imho. Als je het iets praktischer aan wil pakken zou ik de fora lezen die collega-posters hierboven melden. Daarnaast zou ik van mijn 'oud-' docent Eelco Grimm het boek 'Checkpoint Audio' erbij halen.

Dit is een praktisch boek omtrent geluidreproductie. Ik gebruik het zelf bij elke nieuwe inrichting én elke speaker setup. Levert naar mijn mening veel meer resultaat op dan alle theoretische metingen.

1 dingetje: was je nu van plan om de boxen tegen de muur te plaatsen? Algemene (minimale) gewenste afstand is 50cm van elke wand. Dit vanwege basresonantie

[Voor 1% gewijzigd door Strikeman225 op 04-07-2011 16:12. Reden: waarom die 50cm]

"For me there's only one music: good music" || WoW: Kazzak: Isímode (100 Pala); Al'Akir: Lolalock (90 Lock), Strikeman (Mage), Sherpepunt(Warrior), Dadruid(Druid)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 413745

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide en duidelijke antwoorden :) Ik gebruik Logic Pro voor het maken van elektronische muziek. Ik maak gebruik van de JB systems am-50 monitoren. Ik zal nog de maten enzo opnemen en ga zeker inlezen op de links die door Gjalt genoemd zijn :)

Ik hou jullie op de hoogte :)

Edit:
Strikeman225 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 16:10:
1 dingetje: was je nu van plan om de boxen tegen de muur te plaatsen? Algemene (minimale) gewenste afstand is 50cm van elke wand
Nee, ik weet daar vanaf, dit was ook maar een simpele illustratie :P

[Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 413745 op 04-07-2011 16:12]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee