Toon posts:

Boekarest Baneasa naar Gara de Nord , verder naar Varna

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik kom zaterdag de 16e aan op Boekarest Baneasa Airport, om 1320. Ik heb alleen handbagage.Het plan is om zo snel mogelijk met openbaar vervoer in Varna, Bulgarije te komen.

Tot nu toe heb ik de volgende route in gedachten:
14u bus vanaf Gara Nord: die rijdt door naar Varna, dat duurt vijf uur. Dit is de enige rechtstreekse bus die nog rijdt die dag. Aankomst:19u

Ik neem een taxi naar het (bus)station. Ik ben een tijd terug in Boekarest geweest en weet dat het er nogal lang vast kan staan. Daarom heb ik ook een plan B in gedachten, mocht ik de rechtstreekse bus missen.
Eerstvolgende bus richting Constanta, en dan door naar Varna, aankomst 22:10.

Voor het bepalen van deze opties heb ik autogari.ro gebruikt.

Zie ik mogelijke routes over het hoofd? Is het realistisch om te denken dat je in 40 minuten uit het vliegtuig op Gara Nord kan staan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:40
Misschien kun je dion_b even een DM sturen, die is volgens mij aardig thuis in die regio.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:51

ST10©DE

Dus.............

Ik heb geen ervaring met Baneasa in het weekend, maar doordeweeks is de ontsluiting van het vliegveld een crime. Ik heb twee keer gevlogen vanaf Baneasa, maar geef toch zeker de voorkeur aan Otopeni.

Met het OV heb ik verder geen ervaring, voor mij staat er altijd een chauffeur klaar.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nielson schreef op maandag 04 juli 2011 @ 13:42:
Misschien kun je dion_b even een DM sturen, die is volgens mij aardig thuis in die regio.
:P

Toevallig kom ik vrij vaak op Baneasa. Oneens met P. Mekes: Baneasa en Otopeni staan bij benadering langs dezelfde weg, maar Otopeni is ongeveer twee keer verder weg van het centrum, terwijl Baneasa midden tussen de buitenwijken staat. Als je geen privechauffeur hebt, is Baneasa absoluut te verkiezen, met elke paar minuten een bus ipv paar keer per uur. En voor last-minute shopping is er een Carrefour aan de overkant van het startbaan (waar diezelfde bussen uiteraard ook stoppen). Maar goed, academische discussie aangezien TS geheid met Wizz of Blue vliegt die alleen op Baneasa vliegen en kaartje sowieso al geboekt is ;)

40min van vliegtuig naar Gara de Nord is met OV nipt haalbaar met bus tot aan Piata Victoriei en dan metro naar Gara de Nord.
Voordeel is dat je niet op een doordeweekse dag in de spits rijdt. Maar dan nog, als de vliegtuig vertraagd is, of de bus langer bij het winkelcentrum blijft staan omdat een oma erin moet of wat dan ook mis je je aansluiting. Taxi is potentieel paar minuten sneller, maar ook daar is de kleinste vertraging al funest. Ik zou nooit met minder dan 2u extra aansluiting inplannen in een geval als dit, althans niet tenzij ik een erg goede plan B heb.

En dat is waar ik me hier zorgen maak: als je de bus van 14u mist zijn er slechts twee latere bussen waarmee je aansluiting in Constanta hebt voor Varna, om 14u30 en 15u15. Dat laatste is minder dan 2u na geplande landingstijd en hooguit een uur en een kwartier na de meest gunstige aankomsttijd bij Gara de Nord. Dat vind ik te krap voor een plan B.

Dat gezegd, alternatief is de trein, maar die is beroerd. Er zijn twee treinen per dag over de grens volgens globaal zelfde route als bus. Waar de bus er 5u over doet, doet die er 8u over, en je zit met een overstap van een uur op Ruse (deel van de reden waarom het langer duurt). De dagtrein vertrekt om 12u, die ga je niet halen, de nachttrein om 23u22. Je overstap is van 2u tot 3u en je komt (kapot) aan om 6u45 :/

IMHO zou ik dat als plan C houden. Plan B wordt dan: liften. Twee zinnige routes: via Constanta of via Giorgiu/Ruse. Ik vermoed dat liften van Bucuresti naar Constanta makkelijker gaat, maar dat het stuk naar Varna makkelijker gaat vanaf Giorgiu. Goede liftplekken in Bucuresti ken ik niet uit persoonlijke ervaring, maar als ik op Google Maps kijk lijkt de laatste metrohalte in het oosten, Anghel Saligny, ideaal te zijn richting Constanta, vlak voor het begin van de A2 naar Constanta. Voor Giorgiu wil je de N5 hebben. Metro Eroii Revolutiei zit op de N5, maar je zit dan nog middenin de stad. Allicht is een bus pakken naar het eind een goed idee.

Dus:

A1: op tijd zijn, als het lukt rechstreekse bus naar Varna
A2: minder dan 1u15min vertraagd, bus via Constanta, 3u later daar
B: meer dan 1u15vertraagd, maar nog voor de avond, proberen te liften. Met beetje geluk kun je er rond 23u aankomen.
C: te laat om te liften of toch geen zin in onzekerheid daarvan, dan nachttrein pakken. Aankomst 6u45, dus 11u later dan gehoopt.

Als dat ook niet lukt, hotelletje scoren en eerste bus 's ochtends :'(

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@dion_b: bedankt voor je erg nuttige post! Ik had zelf inderdaad al gekekeken naar de mogelijkheden per trein, maar kwam tot de conclusie dat dat geen zinnige optie is, tenzij echt alles foutgaat...

Ik heb nog wat uitgebreider gekeken naar de mogelijkheden om te liften, en zag dat er inderdaad vlak buiten de stad op de n5 redelijk goede spots zijn... : http://hitchwiki.org/maps/ , http://hitchwiki.org/en/Bucure%C5%9Fti . Mocht ik dan stranden in Giurgiu is mijn enige zorg in Ruse te komen, want dan kan ik van daaruit altijd nog die late trein nemen...

Heb je zelf weleens gelift in Roemenie? Ik lees her en der dat het wel redelijk gebruikelijk is mensen mee te nemen, maar dan wel tegen een kleine vergoeding van een paar lei.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb vooral een jaar of 12 geleden veel in RO gelift, sindsdien een stuk minder (eigenlijk alleen tussen Timisoara vliegveld en de stad). Bovendien liftte ik toen in de Transsylvanische Karpaten, niet in de buitenwijken van Bucuresti. Ik vraag me af hoe representatief mijn ervaringen zijn.

Dat gezegd, ik heb nog nooit zo makkelijk kunnen liften als in RO. In de streken waar ik was reden ooit treinen en bussen, maar die hebben de omwentelingen van 1989 niet overleefd. Oplossing: locals pikten lifters op tegen oude bustarief (wat zelfs voor de locals geen drol was gezien inflatie in die jaren).

Toen had ik haar tot aan m'n kont, een monster van een 85l rugzak op m'n rug en stonk ik een uur in de wind van bij 30C+ zweten met die meuk in de bergen. Toch nul problemen met lift vinden. Algemene regel is hoe verder je naar het oosten gaat, des te makkelijker liften gaat. RO is best ver naar het oosten ;)

Wel geef ik je 0,0 kans bij de nouveau-riches in nieuwe auto's. Je zult het moeten hebben van de smerige oude mannetjes die met smerige oude Dacia 1300-series gevallen rondrijden (of in 30-jaar oude Roman vrachtwagens). Maar dat is de halve lol aan liften :P

Edit:
Mbt Giorgiu-Ruse, kijk eens op Google Maps. Als er geen grens door het rivier liep zou het één stad zijn. Gewoon brug overlopen. Bovendien komt geen hond daar voor de steden zelf, iedereen doet iets met de grens, de meesten gaan eroverheen. Als je Giorgiu bereikt hebt, is Ruse geen probleem.

[Voor 13% gewijzigd door dion_b op 04-07-2011 19:30]

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee