Toon posts:

Meedoen aan studentenlaptopproject of toch een Mac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:14
Ik ga komend jaar Industrieel Ontwerpen studeren aan de TU Eindhoven. Hierbij hoort natuurlijk een goede laptop en daarom bieden de meeste technische universiteiten een vrij krachtige laptop aan voor een heel schappelijke prijs. Het punt is echter dat ik nu ongeveer twee jaar met een Mac wil en liever niet terug wil op een Windows machine. Ik vind de laptops er toch wat minder degelijk uitzien en zo voelen ze ook aan plus dat ik Windows gewoon niet fijn vind werken ivm crashes en trager worden etc.
Qua specificaties komt de studentenlaptop redelijk overeen met een 15" macbook pro (2.0ghz i7, 4gb ram, 15.6" scherm) alleen over de videokaart twijfel ik een beetje, in de studentenlaptop zit namelijk een NVIDIA Quadro 1000m met 2gb geheugen. Bij industrieel ontwerpen komt er natuurlijk wel het een en ander aan CAD software voorbij, gelukkig is er nu ook autocad for mac. In hoeverre is zo'n quadro dan beter dan een videokaart in een MacBook Pro.

Het liefst zou ik natuurlijk met een MacBook Air aan de gang gaan vanwege het formaat en gewicht. Ik heb thuis een iMac 27" staan, welke voor het zwaardere werk wel voldoende zou moeten zijn.

Dus mijn vraag is eigenlijk tweedelig.
Kan een Mac dit werk aan, en zo ja zouden jullie dan voor een Air of Pro gaan, met het hebben van een 27" iMac in het achterhoofd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 14:06

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik weet wel zeker dat een Mac dit werk aan kan, (eerder een Mac dan een windows computer).
Ik denk dat je zelfs de eerste week al zwaar gefrustreerd bent dat je de deal van je school hebt gekozen ivm het vreselijke windows.

Ik zou in jou geval wel voor een Pro gaan, ivm meer uitbreidingsmogelijkheden van het geheugen bijv. sowieso voor 8 GB gaan (later bij kopen via pricewatch is nu maar 60 euro geloof ik). in De appstore betaal je daar een stuk meer voor.

Overigens heb ik geen ervaring met het programma autocad, maar er zijn hier vast wel mensen die dat zeker wel hebben

[Voor 11% gewijzigd door Underworld op 04-07-2011 10:52]

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:18
ik zou de air laten vallen, voor wat jij ermee moet gaan doen is deze denk ik toch niet krachtig genoeg.
Als je liever met mac werkt lijkt me de keus niet zo moelijk, de 15" heeft ook een dedicated videokaart, welke ongetwijfeld minder presteert dan een q1000m met 2GB, maar volgens mij moet dit allemaal prima lukken.

denk ook nog even naar over een SSD, dat is voor alles wat je ermee doet een enorme boost

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een belangrijkere vraag is echter: ben je bereid om meer dan twee keer zo veel geld uit te geven aan een laptop met mindere specificaties? Dat is wel een hoge prijs die je moet betalen voor betere looks en feeling...

En gezien het feit dat je twee jaar geleden bent overgegaan naar een Apple heb je waarschijnlijk Windows 7 niet meer meegekregen. Ik denk dat het je nog wel eens zou kunnen meevallen...

Feit is gewoon dat de aanbieding vanuit de TU een beest van een laptop voor een spotprijs is. En voor het verschil in de prijs koop je er dan toch gewoon een MacBook Air bij?

[Voor 18% gewijzigd door Luit op 04-07-2011 11:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 23:01
Mijn ervaring als TU/e-student is dat je er met een Mac prima vooruit kunt. Eigenlijk alle interne systemen (Exchange etc.) werken prima met Mac en van veel software stelt de TU gewoon Mac-versies beschikbaar. Er is wat dat betreft geen reden om Windows te kiezen lijkt me. Sterker nog, het gros van de hoogleraren hier (fac. Industrial Engineering & Innov. Sciences) loopt met een MacBook rond... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 20:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dit neigt een beetje naar een 'wat moet ik kopen?' topic. Maar om je toch van wat input te voorzien:

1. Windows. Ik denk dat je het hele 'Windows crasht' verhaal rustig mag vergeten. Een goed ingerichte Windows machine draait gewoon stabiel. Ik heb naast mijn Macs nog een Thinkpad T410 met Windows 7 en dat ding is net zo stabiel als mijn Macs. Ook het trager worden is voor mij niet merkbaar. Ik behandel Windows niet voorzichtiger dan OSX. Als je een keuze maakt tussen Windows en OSX, doe het dan op basis van voorkeuren in gebruik, niet op basis van weinig relevante (en onzinnige) argumentatie over de performance of stabiliteit.

2. Graphics. Als ik me niet vergis is de Quadro 1000m dezelfde chip als de GeForce GT 425M. Dat ding heeft een acceptabele performance, maar heeft ook een TDP van 45W. Potentiële battery-killer dus. Het belangrijkste verschil tussen Quadro en GeForce wordt dan ook gemaakt door de drivers, niet door de chip zelf. De Quadro drivers zijn 'workstation optimized', waarbij OpenGL precisie veel belangrijker is dan fillrate (wat bij gaming de overhand heeft). Voor CAD verwacht ik dat de Quadro sneller is dan Apple's aanbod, maar misschien moet je eens kijken naar wat benchmarks.

3. MacBook Pro of Air. Het is leuk dat je thuis een iMac hebt staan, maar op de TU/e wil je ook tijdens werkcolleges en projecten performance hebben. Ik weet vrij zeker dat je dan -zelfs met een Sandy Bridge revisie- aan de Air te weinig gaat hebben in CAD/3D applicaties. Een MacBook Pro is dan nuttiger.

4. TU/e. De meeste software die je voor je kiezen krijgt is Windows-based, al zijn er in veel gevallen ook Mac versies of alternatieven beschikbaar. Houd er wel rekening mee dat uitwisselbaarheid lang niet altijd perfect zal zijn. Als je bereid bent om hier en daar iets meer moeite te moeten doen (of je groepsgenoten op te voeden), dan moet je met een Mac perfect uit de voeten kunnen op de TU/e. Zo niet, dan is er voor de TU/e notebook met Windows veel te zeggen.

5. Garantie. De TU/e notebooks komen met walk-in repair/garantie bij het Notebook Service Centrum zolang je er studeert (of tenminste 3 jaar). De MacBook Pro komt standaard met 1 jaar garantie. Voor meer garantie moet je AppleCare kopen. Persoonlijk vind ik dat belachelijk, maar dat is niet relevant; het is namelijk wel de realiteit.

Launching containers into space

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik ben het met je eens dat de Mac er erg degelijk uitziet en een OS is een groot stuk persoonlijke voorkeur, maar ik zou zeker in dit geval de lenovo kiezen.. Het is echt geen geld voor een hele degelijke snelle laptop, voor een apple met dezelfde specs betaal je dubbel zo veel, die lenovo is gemaakt voor CAD/CAM werk..

specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-05 18:01
Daarnaast is er ook software als Solidworks (dat overigens veel beter eruit ziet met een quadro) die je bij industrieel ontwerpen nodig hebt en niet voor Mac beschikbaar is. Hiervoor zul je dan dus ook nog een Windows partitie moeten aanmaken of virtueel moeten draaien.
Voor de rest is het al wel genoemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maxietheboss
Bedankt voor jullie input tot nu toe. Ik ben het er inderdaad mee eens dat dit naar een wat moet ik kopen topic neigt en heb ook een tijd zitten denken of ik het überhaupt wel moest plaatsen maar de gok toch maar gewaagd omdat meer mensen met zulk soort vragen zitten (compatibiliteit Mac en universiteit in het algemeen).

Op het moment heb ik een 15" MBP van de vorige generatie, dit had ik misschien beter in de OP kunnen vermelden, en ik vraag me af hoe goed deze meekomt. Ik heb hem wegens toeval voor een heel voordelige prijs kunnen aanschaffen maar daarom niet kunnen aanpassen. Ik zou wel erg graag het high-res ontspiegeld scherm willen hebben. Ik kan de laptop voor de aanschafprijs doorverkopen wat de investering van rond de 2000-2100 euro terugbrengt tot 1000 euro.

Bootcamp vind ik niet echt een ramp, gebruik ik nu ook al in combinatie met windows 7 voor een spelletje op z'n tijd, echter ben ik nog steeds gewoon niet gecharmeerd van windows 7

[Voor 10% gewijzigd door maxietheboss op 04-07-2011 11:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luit
  • Niet online
maxietheboss schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:12:
Bedankt voor jullie input tot nu toe. Ik ben het er inderdaad mee eens dat dit naar een wat moet ik kopen topic neigt en heb ook een tijd zitten denken of ik het überhaupt wel moest plaatsen maar de gok toch maar gewaagd omdat meer mensen met zulk soort vragen zitten (compatibiliteit Mac en universiteit in het algemeen).

Op het moment heb ik een 15" MBP van de vorige generatie, dit had ik misschien beter in de OP kunnen vermelden, en ik vraag me af hoe goed deze meekomt. Ik heb hem wegens toeval voor een heel voordelige prijs kunnen aanschaffen maar daarom niet kunnen aanpassen. Ik zou wel erg graag het high-res ontspiegeld scherm willen hebben. Ik kan de laptop voor de aanschafprijs doorverkopen wat de investering van rond de 2000-2100 euro terugbrengt tot 1000 euro.

Bootcamp vind ik niet echt een ramp, gebruik ik nu ook al in combinatie met windows 7 voor een spelletje op z'n tijd, echter ben ik nog steeds gewoon niet gecharmeerd van windows 7
Je moet de aanschafprijs van je huidige laptop in dat geval zien als een aanbetaling voor je nieuwe laptop. Het is niet alsof de MacBook hierdoor goedkoper wordt. Immers je kunt ook je huidige MacBook verkopen -en- de TU laptop aanschaffen waardoor je deze "voor niets" zou krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 381814

Als ik jou was zou ik voor een MacBook Pro gaan.
Heb zelf ook aan de TUe gestudeerd en met het laptop project meegedaan. In de tussentijd kreeg ik een iMac g5 en ben daardoor gewend geraakt aan osx wat ik veel fijner vond werken. Momenteel studeer ik aan de TUD en heb mijn laptop ingeruild en een MacBook Pro gekocht.

De specificaties van het laptop project zijn misschien wel beter dan een MacBook Pro, maar aan de specificaties van een MacBook Pro zal je ook meer dan genoeg hebben. Als je met 3d software wilt gaan werken kan je ervoor kiezen om bootcamp of iets van parallels te gebruiken (wat ik zelf ook doe).

Het laptop project heeft natuurlijk wel een goede prijs voor wat je krijgt en goede service erbij (3 jaar garantie), maar je zit dan wel vast aan Windows.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -DG-

Die vorige MBP moet de software voor die studie ook prima kunnen draaien. Ik doe ook industrieel ontwerpen (op de UT) en heb nog een core2duo 1,67ghz, 4GB ram met onboard videokaart tabletpc (wat geweldig is voor die studie). Zware dingen zijn natuurlijk wat lastiger maar die doe ik nog geen 1% van de tijd, dus dat kan eventueel wel op m'n desktop.
Van de andere kant wordt het toch niet écht zwaar. De opdrachten blijven toch instapmodelletjes in Solidworks (denk aan een waterkoker of melkfles) en berekeningen in Matlab die m'n grafische rekenmachine ook nog zou kunnen. :P
Een paar jaar geleden deed iedereen het ook vrolijk op een pentium M of nog minder, en de opdrachten zijn echt niet zwaarder geworden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:18

wat is de vorige generatie (mid 2010)? welke specs?
Kan je het niet gewoon daarmee proberen? vorige generatie 15" klinkt naar mijn mening absoluut niet als afgeschreven... (en zoals ik al eerder zei, een SSD is een enorme boost, hiermee zou je oude MBP er weer net wat langer tegenaan kunnen)

(en als je zelf al denkt dat een air misschien kan, dan moet je ook kunnen bedenken dat je vorige mbp het ook nog aankan, die is namelijk sneller dan de nieuwe air)

[Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 04-07-2011 11:52]

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 12:30
Toen ik nog een Macbook Pro had draaide ik eigenlijk constant VMware omdat SPICE software eigenlijk niet voor OS X beschikbaar is. Ik weet niet hoe dat voor CAD software is maar je zal vast tegen software aanlopen die alleen voor Windows geschikt is. Voor een ingenieur heeft een Mac niet echt zo heel veel toegevoegde waarde.

Ik heb er overigens wel spijt van dat ik hem heb verkocht want qua bouwkwaliteit was het de degelijkste laptop die ik ooit heb gehad. Voor het OS opzich hoef je het niet te doen, Windows 7 draait net zo stabiel als OS X.

Maar ja, vastlopers zijn ook een beetje vorig decenium niet :7 ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -DG-
Het enige criterium van een OS is hoe stabiel die loopt? :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YbonG
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-04 22:43
nee, maar dat is het argument wat hij zelf aanhaalde in de OP ("windows crasht veel"). verder is OS naar mijn idee vooral persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maxietheboss
Het is zeker niet mijn enige criterium, maar natuurlijk wel een belangrijk aspect. Ik vind OS X gewoon fijner in gebruiksgemak. De Air is nu voor mij dus afgeschreven, helaas want hij is zo lekker licht en draagbaar.
De MBP die ik nu heb ik een 2.4ghz dualcore met een gt330m.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 12:30
-DG- schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:56:
Het enige criterium van een OS is hoe stabiel die loopt? :P
Ja ok ok :p, alleen zijn de verschillen tegenwoordig niet meer zo heel groot vind ik. Windows en Apple kopiëren wel veel van elkaar (I'm not starting a flame war), laatst las ik een artikel dat sinds 20 jaar geleden eigenlijk weinig substantieel is veranderd aan de interactie met computers (ga maar eens na, hoe alles op elkaar lijkt eigenlijk). Argumenten voor of tegen de UI van een OS zijn vaak heel erg abstract, als je het dubbele aan het laptop uitgeeft omdat je denkt dat het OS zo veel beter is kom je uiteindelijk bedrogen uit vind ik.

Anyway, als je het geld kan missen en het niet erg vindt om soms bootcamp of VMware te draaien dan zou ik zeker voor een Macbook gaan. Ze zijn super degelijk en zien er (dit is wel een beetje subjectief) echt ultra-sleek uit :9~

Edit\ Maar deze post is spuit 11 want dit is al vaker gezegd in het topic, valt me op dat er tegenwoordig veel rationeler over Apple/Windows dillema's wordt gesproken, best mooi eigenlijk :)

[Voor 9% gewijzigd door Maks op 04-07-2011 12:21. Reden: zie edit omghax]

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:46
Als je de goedkoopste MacBook Pro 15" neemt, dan heb je zo'n Intel HD 3000 rotding erin. Die duurste heeft wel een goede videokaart.

of je groepsgenoten op te voeden
Kan ik over meepraten, iedereen die steeds dat achterlijke .RAR gebruikt terwijl dat niet eens een gratis programma is (maar er gewoon een belachelijk beveilingsprobleem inzit waardoor iedereen het gratis kan gebruiken) of fatsoenlijke multiplatform support bied.

[Voor 3% gewijzigd door Wolfos op 13-07-2011 01:38]

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-05 11:15
Wolfos schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 01:37:
Als je de goedkoopste MacBook Pro 15" neemt, dan heb je zo'n Intel HD 3000 rotding erin. Die duurste heeft wel een goede videokaart.

of je groepsgenoten op te voeden
Kan ik over meepraten, iedereen die steeds dat achterlijke .RAR gebruikt terwijl dat niet eens een gratis programma is (maar er gewoon een belachelijk beveilingsprobleem inzit waardoor iedereen het gratis kan gebruiken) of fatsoenlijke multiplatform support bied.
Nou nou, The Unarchiver doet het allemaal prima hoor.

Homey — Critics are those without skills to create.

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:25

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Zal die laptop van school niet aansluiten op het lespakket?
Dus readers en studiemateriaal waarbij ingegaan wordt op de 'windows'-versie van een CAD programma/tools?
(hotkeys, knoppen locaties etc..) En ben je dan uiteindelijk niet meer tijd kwijt als je dit alles wilt omzetten naar autocad-for-mac?
Wellicht dat je dit eerst moet uitzoeken.
Want ook als je windows op een mac draait, je toetsenbord is dan altijd anders dus kost het je misschien meer gezeik dan je lief is en kan je de mac er beter naast hebben voor je vrijetijd.

Maar als het vrij 'vrije' vakken zijn en het allemaal niks uitmaakt moet je gewoon kopen wat je prettig vindt.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:39
Vraag na op je school welke programmas je gaat gebruiken, als je dit weet kun je kijken of er alternatieven zijn voor een MBP, en of dit makkelijk uitwisselbaar is met een Windows variant.
Tuurlijk is een MBP leuker dan zon windows laptop, maar bedenk dat niet iedereen zit te wachten op jij met je MBP, en dat je alles nog moet converteren e.d.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:33

Mavamaarten

Omdat het kan!

Overduidelijk laptopproject. Macs zijn véél te duur voor wat ze werkelijk zijn.
Al het omzetten, ... kost ook nog eens veel tijd en frustratie.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 20:59

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Mavamaarten schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 18:22:
Overduidelijk laptopproject. Macs zijn véél te duur voor wat ze werkelijk zijn.
Al het omzetten, ... kost ook nog eens veel tijd en frustratie.
Ik zou het op prijs stellen als je je argument wat verder onderbouwt.

Launching containers into space

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CT schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 15:08:
En ben je dan uiteindelijk niet meer tijd kwijt als je dit alles wilt omzetten naar autocad-for-mac?
Autocadten doe je met commando's, en laat nou in AutoCad voor Mac ook een commandline zitten, die je niet eens beslist hoeft te gebruiken. Commando's zijn exact hetzelfde om mee te tekenen. AutoCad voor de Mac werkt prima, je hoeft helemaal niets om te zetten.

En voor alle andere zut die je medestudenten fabriceren: er is altijd nog VMware om je Windows in te installeren als zij weer eens een Word document hebben gemaakt die te veel onnodige opmaak heeft waar Pages niet uit komt.

In het jaar dat ik nu avondstudie heb gedaan op het Windesheim heb ik weinig problemen gehad met spullen die niet functioneren onder Mac, behalve SolidWorks, daar is Windows voor nodig. Dit draait echter prima onder VMware. Verder zitten de beperkingen alleen maar in Educator, het cijferprogramma van de hogeschool, wat enkel onder IE werkt.

• Jesse
  • Laatst online: 06-06 17:11
Gebruik je uberhaupt wel autocad bij een opleiding IO?

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:08

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Jesse schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:20:
Gebruik je uberhaupt wel autocad bij een opleiding IO?
Nee, denk aan SolidWorks, NX, Pro/ENGINEER (of hoe dat tegenwoordig heet, ze veranderen nog al eens van naam het afgelopen jaar) en die hebben wel baat bij zo'n Quadro-kaart.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 07:11
maxietheboss schreef op maandag 04 juli 2011 @ 12:06:
Het is zeker niet mijn enige criterium, maar natuurlijk wel een belangrijk aspect. Ik vind OS X gewoon fijner in gebruiksgemak. De Air is nu voor mij dus afgeschreven, helaas want hij is zo lekker licht en draagbaar.
De MBP die ik nu heb ik een 2.4ghz dualcore met een gt330m.
Sorry om te zeggen, maar de specs die je nu hebt met je huidige Macbook Pro zijn meer dan voldoende om alles te draaien. Als je sommige MacBooks, Macbook Pro's en oudere Lenovo's ziet op de faculteit kun je aannemen dat specs niet alles zijn. Het gaat niet om het gereedschap ;) maar wat je zelf eruit kunt halen met de middelen die je hebt.

Natuurlijk wil je aan het begin van het schooljaar zo goed mogelijk uitgerust zijn qua hardware zodat je er tegen aan kan. Maar uit eigen ervaring (3de jaars student ID op de TU/e) kun je het beste gewoon met die Macbook Pro blijven werken.

Een SSD en eventueel secundair scherm zou je kunnen gebruiken als upgrade. Zoals al eerder aangehaald in het topic ga je er enorm op vooruit qua feel met een SSD. Vaak werk je niet veel met pro tools zoals SolidWorks, Rhino, MatLab en dergelijke. Je zult de meeste tijd het Adobe Creative Suite gebruiken en natuurlijk je craftmanship skills (tekenen, prototypes bouwen, analyses uitvoeren ed.)

Mijn advies als "medestudent" is om die Macbook Pro die je nu hebt gewoon te gebruiken. De deal die de TU/e dit jaar aanbiedt is goed, maar als je even doorspaart zou je eind jaar 1, jaar 2 een betere Macbook pro kunnen kopen. De noodzaak voor een nieuwe MBP is niet heel erg hoog, ondanks dat je het persoonlijk waarschijnlijk wel "nodig" vind.

offtopic:
mocht je nog meer vragen hebben omtrent software/instellingen/ervaring op de TU als ID'er, DM maar gerust.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 12:25
Bij ID lopen van de hele TU/e de meeste studenten met een Mac rond, volgens een IDer die ik ken "omdat daar over het design is nagedacht".

Het zal dus ongetwijfeld kunnen, en wat die "zware" programma's betreft: 2 jaar, 4 jaar en 8 jaar geleden gebruikten we die ook al dus als ik jou was zou ik überhaupt geen nieuwe laptop kopen, maar het gewoon installeren en kijken of het werkt.

*Doet werktuigbouw aan de TU/e met een 3 jaar oude MBP.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee