Toon posts:

Laptop overclocken/undervolten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 14:19
Tweakers, ik heb net een QX9200 in mijn MSI GT628 gehannesd waar eerst een T6600 zat. Ik ben dus van een dualcore met 2MB cache naar een quadcore met 12MB cache gegaan, niet gek. Probleem is dat het ding nu alleen verdomde heet wordt, en dat vind ik niet leuk (want da's zo warm in je kruis).

Mijn vraag is dus, wat voor software is er om mijn laptop te undervolten/clocken? Vanuit het bios van m'n schootverwarmer kan ik namelijk niks.

Ik heb wat rondegegoogled en kom uit bij RightMark CPU clock utility, maar heb niet zo bijster veel vertrouwen hierin gezien we over software uit 2005 praten, inderdaad, het jaar kruik. Heeft iemand ervaring met deze tool?

Is er nog iets anders waarmee ik softwarematig met multipliers, FSB en voltages in de weer kan? Mijn uiteindelijke doel is om profielen te hebben voor maximale prestaties (misschien zelfs die QX9200 nog een trap mee geven) en maximale batterijduur. Kan je misschien zelfs nog cores uitschakelen op dit platform of is dat te nieuwerwets?

Alvast bedankt voor jullie tips :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yiu
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Yiu

L'Impératrice des Larmes

Welk OS?
Met een 32-bits Windows kun je met Notebook Hardware Control aan de gang. De versie voor 64-bit Windows is in de maak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
hou je er wel rekening dat die koeling dan waarschijnlijk niet toereikend is? je oude cpu heeft een veel lagere TDP dan deze en de koeling in je laptop is hier op aangepast.. weet je zeker dat hij het wel trekt op volle belasting?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Singular1ty
Yiu schreef op maandag 04 juli 2011 @ 04:40:
Welk OS?
Met een 32-bits Windows kun je met Notebook Hardware Control aan de gang. De versie voor 64-bit Windows is in de maak.
Damn, ik was juist van plan up te graden naar 64 bits omdat ik nu maar 3 van de 4 aanwezige gigabytes RAM kan gebruiken. Dit lijkt wel op wat ik zoek (dat rightmark biedt niet de opties die ik zoek) maar ik ben dan benieuwd waar die 64-bits versie blijft. Het bericht dat deze er 'binnenkort' aankomt dateert namelijk van december :/

@ Nedernakker
De TDP van deze CPU is niet zoveel hoger, bovendien is deze laptop ook met Q9000 op de markt geweest, dus zou de koeling hier in theorie op berekend moeten zijn. In een run Vantage tikt hij wel de 90 graden aan maar de fan draait dan for some reason nog niet op z'n maximum (ook zoiets, dit wil ik ook kunnen beheren).

Ik denk dat het een gevalletje 't-ken-net is, ik hoop met undervolting iets veiligere temperaturen te kunnen bewerkstelligen.

Anders nog tips om de koeling van m'n laptop te Tweaken, los van zo'n geventileerd platformpje eronder zetten? (heb ik al)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 368047

undervolten en underclocken kan bijna altijd wel. overklokken en overvolten bijna nooit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Singular1ty
Gewoon proberen. Omdat het kan. Nog tips om de koeling te verbeteren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 10:18

Imprezzion

Civic EK3 Sedan & 307CC Tuned!

Als het beestje een Nvidia chipset heeft, nTune.
Heeft hij dit niet, probeer voor underclocken eens SetFSB.

~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yiu
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Yiu

L'Impératrice des Larmes

Singular1ty schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:03:
[...]

Damn, ik was juist van plan up te graden naar 64 bits omdat ik nu maar 3 van de 4 aanwezige gigabytes RAM kan gebruiken. Dit lijkt wel op wat ik zoek (dat rightmark biedt niet de opties die ik zoek) maar ik ben dan benieuwd waar die 64-bits versie blijft. Het bericht dat deze er 'binnenkort' aankomt dateert namelijk van december :/
Ontwikkeling gaat inderdaad niet echt snel, maar hij lijkt er echt wel druk mee bezig te zijn, zie dit bericht van vorige maand. :)

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-06 00:23

Rick2001

7950X delidded en direct die

Ik heb zelf een Precision laptop met ook zo'n processor. Je kunt deze overclocken en underclocken met 'ThrottleStop'. Moet je effe zoeken, maar daar gaat het mee. (Zelfs op een Dell 8) )

FRACTAL MESHIFY 2XL - X670E CARBON WIFI - 7950X - 32GB DDR5 VIPER 6200 - AMD 6800 XT ALPHACOOL EISBLOCK - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - P5520-8TB

• Singular1ty
Hmmm het gaat me meer om de mogelijkheid tot undervolten bij dezelfde snelheid, ik heb het gevoel dat ik makkelijk 10 graden winst kan halen als dat ding niet zo achterlijk veel Vcore kreeg. De software die ik tot nu toe heb gevonden kan alleen de Vcore binnen een onder en bovengrens aanpassen die te hoog ligt naar mijn zin.

Edit: ik ga dat throttlestop proberen, de interface ziet er wel gebruiksvriendelijk uit :)

Ben overigens bezig geweest met aangepaste drivers zodat de GPU via Rivatuner kan worden overclocked. GTS160m moet makkelijk 100MHz harder kunnen, maar heb dit nog niet uitgeprobeerd. Klinkt goed in elk geval.

[Voor 8% gewijzigd door Singular1ty op 07-07-2011 01:20]

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Probeer RMclock. Ik gebruik het al 2 jaar op mijn notebook om te undervolten. Tot 1.866Ghz stabiel op minimum voltage. Het werkt ook nog eens met 64bit windows. De interface is alleen niet echt gebruiksvriendelijk op het eerste gezicht. Gebruik http://forum.notebookrevi...4-undervolting-guide.html als hulp.

Ik heb trouwens geen idee wat een QX9200 is, maar als het een unlocked multiplier betreft kan je hem met rmclock meteen overclocken.

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06 18:42

SupremeRick

Muse Fan

Anoniem: 303530 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 01:27:
Probeer RMclock. Ik gebruik het al 2 jaar op mijn notebook om te undervolten. Tot 1.866Ghz stabiel op minimum voltage. Het werkt ook nog eens met 64bit windows. De interface is alleen niet echt gebruiksvriendelijk op het eerste gezicht. Gebruik http://forum.notebookrevi...4-undervolting-guide.html als hulp.

Ik heb trouwens geen idee wat een QX9200 is, maar als het een unlocked multiplier betreft kan je hem met rmclock meteen overclocken.
qx is een quadcore extreme, en is als het goed is dezelfde socket als een t processor want dat is simpelweg een dualcore voor laptop

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• Singular1ty
De QX9200 is een Socket P 45W TDP, 1066MHz FSB quad-core CPU van 2,4GHz met unlocked multiplier en 12MB cache die nooit officieel is uitgebracht (ook niet terug te vinden op ark.intel.com). Het betreft wel een retail-ready engineering sample met werkende temperatuursensors en alle toeters en bellen, alleen het modelnummer is dus een beetje apart.

Thx voor de links, ik ga dit weekend weer lekker knutselen.

[Voor 8% gewijzigd door Singular1ty op 07-07-2011 11:44]

• Singular1ty
Hehe, ik heb de GPU 100MHz overclocked, door getweakede drivers te downloaden en het ding vervolgens met Afterburner te schoppen. Resultaat:

Van dit: http://3dmark.com/3dmv/33...m4F2Dw6JBvBTbrVQHcd3KvrFY

Naar dit: http://3dmark.com/3dmv/33...yuqJYwqvEbdmWd89JXmAFXsUp

En vervolgens naar 700, 1750, 950: http://3dmark.com/3dmv/33...7rT2xzasJ3JPmnUAtsKazqZEr

Max temp was 73 graden, dat vind ik nog acceptabel. Ik kijk of ik 5k kan breken.

Edit: eeeen we zijn er http://3dmark.com/3dmv/33...WEaf7dE0PzKAjFNaWUj3cmtdK

Zomaar 1000 punten meer in Vantage met wat suf geklooi :D Dit laatste met 725, 1812, 1000 op core, shaders en mem respectievelijk, maar de artifacts sprongen tijdens GPU test 2 wel als een dolle over het beeld. Dus, memory clock omlaag, en doorgaan met core overclocking? Temperatuur bleef met 75 graden binnen wat ik acceptabel vind. Wat is jullie advies?

[Voor 47% gewijzigd door Singular1ty op 09-07-2011 23:24]

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-10-2022
Probeer het programma ThrottleStop eens. Het werkt perfect onder 64bit en kan zowel de multiplier regelen als de spanning en ook nog verschillende presets bijhouden.

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:27

Gelunox

Hardware addicted

ik had laatst een keer iets gelezen over iemand die Arctic Silver 5 tussen de cpu en het koelblok van z'n laptop had gestop, daarna had ie last van stilstaande ventilatoren omdat 't ding nie warm genoeg werd :P linkje

miss zou je dat is kunnen proberen?

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee