Nieuwe Mac book Pro 2011 13 inch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413557

Topicstarter
Tweakerss..

Ik wil een nieuwe laptop gaan kopen en grote kans dat ik een macbook pro 13 inch ga kopen..
zit alleen te twijfelen want iedereen zegt wat anders..nadelen en voordelen die iedereen noemt.

nadelen
1. veel programma's werken er niet op zegt men.
2. garantie is klote dus als er iets kapot gaat ben je echt de pineut.
voordelen
1. systeem werkt stabiel en zonder gedoe van virussen etc.
2. mooi design
3. handig als je ook een iphone hebt..

hij kost €1149,- maar met studentenkorting €1080,- maar met 1 jaar garantie terwijl de Reseller zegt dat je dom bent als je geen apple care erbij neemt.. maar dit is €249,-. EXTRA!! vind ik erg veel geld...

DUS als je de mogelijkheid of reden hebt een mac te kopen dan met of zonder APPLE CARE?

BTW bij de Mycom verkopen ze ook Mac Book Pro's dan zonder studentenkorting maar met 3 jaar garantie..
(1 jaar van apple en 2 jaar van de winkel zelf) hierdoor zeggen ze dat apple care niet nodig is..

Kunnen jullie me voordelen noemen en nadelen?

Ik ga de pc gebruiken voor projecten op school te maken, wat internetten en lichte fotobewerking.

Ik hoop op reacties!
Groeten Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03 19:51
Nadelen:
1. Ja, om welke programma's heb je het dan over (graag wat meer info).
2. Alsof het bij andere merken wel goed word afgehandeld.

Je kunt achteraf (binnen 1 jaar) ook AppleCare aanschaffen (dit hoeft niet meteen bij de aankoop van je MacBook!). Kijk maar eens op Ebay daar is het meestal goedkoper.
Ondertussen heb ik al 2 MacBook's (Pro) en ik ga ook nooit AppleCare kopen. Ik heb zoiets van kapot = kapot, pech gehad ... nieuwe halen dan. In plaats van 249,- te besteden aan garantie investeer ik liever in SSD/RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je moet twee dingen even los zien, de laptop (=hardware) en de software die er op draait. Een 13" MBP heeft standaard natuurlijk MAC OS X maar kan prima Windows 7 draaien. Als je kiest om Mac te gebruiken dan werken programma's die voor Windows bedoeld zijn natuurlijk niet en andersom werken Mac programma's natuurlijk niet op Windows. Dus daarin heeft 'men' helemaal gelijk.

De garantie bij Apple heb ik geen ervaring mee, maar ik heb wel gehoord dat die extra garantie van de MyCom niet bijster veel voorstelt. Apple Care is imo overbodig, dan kan je beter een goede verzekering afsluiten voor je laptop.

Verder zijn er niet echt voordelen aan het gebruik van Mac voor je iPhone, behalve dat je misschien een beetje gewent bent met hoe de interfaces er uit zien.

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 04-07-2011 00:50 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332669

Als je via surfspot.nl (studenten korting) is de macbook pro 1056 ;).

Volgens mij doen de meeste programma's het gewoon op een macbook pro 13 inch maar kan het ook verkeerd hebben. Zover ik weet zijn er wel een hoop programma's die niet voor mac zijn gemaakt maar alleen beschikbaar zijn op windows zoals de meeste games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 23:10
ff googlen en je hebt de TUDelftkorting die maar liefst 12% is t.o.v. de standaard 6% van resellers of de 8% die surfspot meestal biedt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ja, goede tip om een verzekering af te sluiten, zou je maximaal een tientje per maand hoeven te kosten en je kunt na elke maand opzeggen, na 6 maanden kun je altijd nog beslissen om de verzekering op te zeggen, maar duizend euro is enorm veel geld.

Daarom zou ik zelf ook voor een simpele i3 voor €400 kiezen en gewoon een nieuwe kopen over een paar jaar, eventueel Hackintosh draaien, maar indien je geen workstation hebt en altijd de laptop gebruikt en het geld hebt, dan is de overweging anders.

Maar heb hier een €900 laptop, heeft me €250 reparatie gekost en heb er spijt van gehad om zo'n dure laptop te kopen, gezien ik dagelijks 5 uur achter een workstation met dual 22" scherm zit waar ik 10x sneller op werk en een i3/i5, 4GB, 500GB voor €400 tot €500 ook capaciteit zat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 413557 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 00:10:
nadelen
Nee, je moet geen Windows software op OSX installeren. Dat werkt inderdaad niet zo lekker.
En wat is er dan zo klote aan die garantie? Als er iets binnen een jaar kapot gaat wordt het gewoon gerepareerd, net als bij andere fabrikanten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Exirion schreef op maandag 04 juli 2011 @ 00:56:
[...]

Nee, je moet geen Windows software op OSX installeren. Dat werkt inderdaad niet zo lekker.

[...]

En wat is er dan zo klote aan die garantie? Als er iets binnen een jaar kapot gaat wordt het gewoon gerepareerd, net als bij andere fabrikanten.
het is kort... 1 jaar voor 1000 euro.

en wat ik zou doen is een i3tje kopen en er m/hackintosh opzetten ;)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Anoniem: 332669 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 00:51:
Als je via surfspot.nl (studenten korting) is de macbook pro 1056 ;).
Korting verschilt per instelling en type (student/medewerker) Bij de TU is het €1011.50.
rbrouwers123 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 00:52:
ff googlen en je hebt de TUDelftkorting die maar liefst 12% is t.o.v. de standaard 6% van resellers of de 8% die surfspot meestal biedt
Moet je daar wel studeren ;) Ze vragen af en toe naar een kopie van je collegekaart.
chronoz schreef op maandag 04 juli 2011 @ 00:54:
Ja, goede tip om een verzekering af te sluiten, zou je maximaal een tientje per maand hoeven te kosten en je kunt na elke maand opzeggen, na 6 maanden kun je altijd nog beslissen om de verzekering op te zeggen, maar duizend euro is enorm veel geld.
Ik heb een verzekering afgesloten van de ANWB voor mijn 13" MPB, dat kostte iets van €30 p/j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
fsfikke schreef op maandag 04 juli 2011 @ 00:57:
[...]
Ik heb een verzekering afgesloten van de ANWB voor mijn 13" MPB, dat kostteiets van €30 p/j.
Goede tip, had ik ook moeten doen, had me veel geld bespaard!

Maar verzekeringen zijn best goedkoop, lees even de bijsluiter en zorg dat je verzekeraar iig uitbetaalt bij diefstal, als je hem op de grond laat vallen of er een emmer water in laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309835

Ik heb sinds een week een 15" MB Pro. Ik had ongeveer dezelfde twijfels als jij hebt, maar ik heb er geen spijt van.

Ik heb nog geen software gevonden die er niet ook voor Mac is, of waar geen goed alternatief voor is. Eigenlijk is de enige reden die je kan hebben (qua software) om voor Windows te kiezen ipv OS X gaming. Er zijn weinig games voor Macs.

Applecare zou ik niet doen; er zit 1 jaar wereldwijd garantie bij en je kan inderdaad ook gewoon een verzekering afsluiten via een andere partij. Dan is je mac vaak ook nog eens verzekerd voor schade door eigen schuld en diefstal.

Een andere tip is, als je bijvoorbeeld kennissen in Amerika hebt of vrienden/familie die daar binnenkort naartoe gaan, om hem uit Amerika te halen. Dit scheelt nog meer dan studentenkorting, en de garantie van Apple is toch wereldwijd.

Succes met je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gsusivo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06 06:02
Tweakerss..

Ik wil een nieuwe laptop gaan kopen en grote kans dat ik een macbook pro 13 inch ga kopen..
zit alleen te twijfelen want iedereen zegt wat anders..nadelen en voordelen die iedereen noemt.

nadelen
voordelen
2. mooi design

hij kost €1149,- maar met studentenkorting €1080,- maar met 1 jaar garantie terwijl de Reseller zegt dat je dom bent als je geen apple care erbij neemt.. maar dit is €249,-. EXTRA!! vind ik erg veel geld...

DUS als je de mogelijkheid of reden hebt een mac te kopen dan met of zonder APPLE CARE?

BTW bij de Mycom verkopen ze ook Mac Book Pro's dan zonder studentenkorting maar met 3 jaar garantie..
(1 jaar van apple en 2 jaar van de winkel zelf) hierdoor zeggen ze dat apple care niet nodig is..

Ik ga de pc gebruiken voor projecten op school te maken, wat internetten en lichte fotobewerking.

Ik hoop op reacties!
Groeten Erik
Bij Dixons is hij nu 1049!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:21
Garantie: de garantie zit an sich goed, maar via Apple krijg je maar een jaartje. Macbooks hebben redelijk lage return rates en je problemen zitten vaak aan het begin, dus an sich valt het goed te doen met een jaar. Via eBay kan je echter Apple Care kopen voor zachte prijsjes, wat het een redelijke aankoop kan maken.

Edit: bij de Dixons krijg je overigens 3 jaar garantie, al zal die iets stricter dan die van Apple zijn na het eerste jaar.

Voor Windows software kan je gewoon Windows installeren, geen probleem. Veel software is er overigens ook gewoon voor OS X.

Virussen zijn inderdaad ngeveer non-existant voor OS X. Waarom is een andre discussie.

OS X kan je zien als een combinatie tussen het meest krachtige OS (Unix) en een hele dikke laag gebruiksvriendelijkheid. Omdat het platform steeds populairder wordt en de nieuwe versie nog prettiger is (en als je nu een Mac koopt krijg je die gratis), is het zeer fijn in gebruik.

Het design van de Macbook Pro is verouderd, maar toch is er geen enkele andere notebook die zo degelijk in elkaar zit in de consumer-space. Alles zit strak in elkaar, alle connectoren zitten bij elkaar, en het geheel is super om vast te houden. Daarnaast biedt de Macbook Pro een bijna ongeevenaarde combinatie van snelheid, batterijduur en gewicht/dikheid, en is het een heel mooi ding om te zien.

Ik zou het gebruik van een iPhone er niet bij rekenenl als je er niet voor ontwikkelt is iTunes alleen wat sneller. Met de iOS update in de herfst is iTunes nog minder nodig en is het echt niet zo belangrijk.

Dat gezegd, ik vind de Macbook Pro een hele nette machine. Hij is alleen niet voor gaming... (dat vind ik overigens ook voor alle andere laptops.)

[ Voor 3% gewijzigd door coptician op 04-07-2011 09:51 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Gsusivo schreef op maandag 04 juli 2011 @ 07:55:
[...]

Bij Dixons is hij nu 1049!!
en daar moet je de hele start post voor quoten...? 8)7

anyway, ja je betaald meer dan bij een gemiddelde windows laptop met vergelijkbare specs, ja de garantie is duurder dan bij de concurrent. Ja als er iets kapot gaat buiten de garantie kost het meer dan bij de concurrent.
Ja voor windows is meer software te krijgen.

Of dat het allemaal waard is moet je zelf bedenken, ik vind van wel, maar dat is een persoonlijke mening, en lang niet iedereen is het daar mee eens, kijk maar eens naar de verhouding windows/apple machines die verkocht worden.
Qua software, bijna overal zijn vergelijkbare of betere alternatieven voor, betekend wel dat je niet alleen aan een nieuw OS moet wennen, maar ook aan nieuwe software.
Als er echt geen OS X alternatief is kan je ook nog windows ernaast installeren ( in bv bootcamp, vmware, parallels of virtualbox). Dan werkt zeker alles (ik heb dit bv voor een aantal activex control applicaties die dus alleen op IE vanuit windows werken, ook de citrix connectie naar mijn werk gaat alleen vanuit windows, maar dat gaat dus zonder problemen via een virtual machine)

Denk ook nog even na over een SSD, een nieuwe laptop/pc is niet compleet zonder SSD naar mijn idee, hiermee elimineer je de all time bottleneck HDD :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-07 12:40
Tegenwoordig doen ze bij een AASP echt niet moeilijk over een 2e jaar garantie i.c.m. Europese consumenten wet.
Dingen zoals batterij/HDD/ODD/Mem vallen er echter niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 410594

Heb ook net een MBP 13 inch gekocht (met studentenkorting). Ben er zeer tevreden mee en kan hem dan ook zeker aanraden. Ik had echter wel een probleempje: na 4 dagen al startte hij niet goed meer op! Probleem inmiddels al opgelost en omdat ik zei dat ik 4 dagen wel heeeel snel vond heb ik nu netjes een splinternieuwe gehad. Toch mooie service. Over die programma's die niet zouden werken weet ik niets, aangezien ik er nog geen heb gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309835

Wat betreft garantie; je kan hem via je verzekeraar gewoon verzekeren voor diefstal en schade door eigen schuld (water-, val- en stootschade).

Applecare kan je goedkoop krijgen via ebay en je hebt een jaar de tijd om daar mee te wachten, want je kan het afsluiten zo lang als de standaardgarantie loopt.

Ik zou zeker iets aan extra garantie/verzekering doen, want als je er elke dag mee op pad gaat en hem als student gaat gebruiken loop je natuurlijk wel risico op problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebaruna
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-08-2022
Gelukkig heb je helemaal geen AppleCare nodig in Nederland. Sowieso heb je dus een jaar garantie van Apple waar je niets voor hoeft te doen. Maar daarnaast heb je gewoon recht op een werkend product voor de verwachte levensduur van het product. Ik zou verwachten dat een MacBook Pro op zijn minst vier jaar meegaat, dus binnen die termijn zou je een werkend product verwachten.
Helaas werkt Apple daarin doorgaans niet mee, maar als je een beetje doorduwt moeten ze je toch gelijk geven. Wat ik van plan ben is niet om €250 aan Apple te geven maar om, als er een defect is, Apple aan te spreken op hun wettelijke garantieplicht, en lekker door te zeuren. 250 euro is wel enige moeite waard, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De vraag is wie de verwachte levensduur bepaald. Een oud omaatje denk misschien dat zo'n ding 10 jaar mee gaat, heeft zij dan 10 jaar lang recht op garantie? Maar 1 jaar slaat natuurlijk ook nergens op. Maar probeer, welke fabrikant dan ook, maar eens zover te krijgen dat ze je gelijk geven :P

Applecare lijkt me idd overbodig, waarom extra betalen voor iets wat je al zou moeten hebben. Ik heb die van mij gewoon verzekerd, dus als ie kapot gaat kan het altijd via die weg nog.

[ Voor 24% gewijzigd door fsfikke op 09-07-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 10:06
misschien ook niet onbelangrijk, de restwaarde. die is bij apple's veel hoger.
zo had ik ooit voor mijn studie een witte macbook gekocht a 1000euro (of was het nou 1100).
Na 3,5jaar heb ik daar toch nog 500 euro voor teruggekregen 2e hands. Dat lukt je niet met een normale laptop.

Wat betreft garantie heb ik alleen maar goede ervaringen. Nooit apple care afgesloten, na 3 jaar ging mn topcase stuk (bekend zwak punt destijds) werd gratis vervangen. Maand later ging mn adapter in rook op, gratis een nieuwe.
Je hebt gewoon volgens de europese regels 2jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 404791

In de online folder van Mediamarkt Zoetermeer - deze week de apple macbook pro 13inch type mc700 voor 999 euro

elders

pricewatch: Apple MacBook Pro 13" 2.3GHz (voorjaar 2011)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedom_Fighter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-06 15:15

Freedom_Fighter

If it aint broke tweak it!!!

sharkzor schreef op zaterdag 09 juli 2011 @ 16:31:
misschien ook niet onbelangrijk, de restwaarde. die is bij apple's veel hoger.
zo had ik ooit voor mijn studie een witte macbook gekocht a 1000euro (of was het nou 1100).
Na 3,5jaar heb ik daar toch nog 500 euro voor teruggekregen 2e hands. Dat lukt je niet met een normale laptop.

Wat betreft garantie heb ik alleen maar goede ervaringen. Nooit apple care afgesloten, na 3 jaar ging mn topcase stuk (bekend zwak punt destijds) werd gratis vervangen. Maand later ging mn adapter in rook op, gratis een nieuwe.
Je hebt gewoon volgens de europese regels 2jaar garantie.
Dat is dus niet waar een zoals vaker gezegd misleidende informatie en dit krijg je dus ook te horen bij elke dealer die een beetje geïnformeerd is. Nederland heeft dit advies van brussel, niet overgenomen.
Wat wij hebben is een combinatie van non-confirmiteit (levensvewachting) van het product, notebook worden op dacht ik 3 jaar gezet, dit betekent niet meteen 3 jaar garantie! lees je even anders in op consuwijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-07 09:11

GJ007

:)

heb zelf net een nieuwe (eerste) mb pro 13' met een i7.
ben er helemaal weg van!
en de software van windows die je eventueel kan missen, draai ik inmiddels via parralells, werkt heel fijn. gwn windows programma's draaien alsof je in je mac zit :)

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

GJ007 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 00:43:
en de software van windows die je eventueel kan missen, draai ik inmiddels via parralells, werkt heel fijn. gwn windows programma's draaien alsof je in je mac zit :)
Tip: doe flink je best om voor alles een OSX-alternatief te vinden, want praktisch alles is tegenwoordig voor OSX te vinden. Soms nog beter dan de Windows varianten die je gewend bent :) Maar Parallels en VMWare is idd heerlijk om te gebruiken. Ik draai Windows/Linux vensters los op m'n OSX desktop alsof het gewone apps zijn :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuttasoxx
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Tweakerss..

nadelen
voordelen
2. mooi design

Ik hoop op reacties!
Groeten Erik
1. Na 4 jaar op os x heb ik inmiddels geen windows partititie meer staan. Vroeger was office nog niet op punt, maar met 2011 is dit al dik in orde. Tenzij je echt academische software die alleen op windows draait nodig hebt, is dit pas een issue. En dan nog kan je bootcamp installeren. Met het succes van Mac, zullen meer en meer programma's een os x versie uitbrengen. Dus het zal er alleen maar beter op worden in de toekomst. Maar vaak is er ook een mac versie voor het programma of er is een alternatief die gebruiksvriendelijke werkt en mooier gui heeft.

2. Garantie. In de 4 jaar heb ik 2 MacBooks gehad, beiden hadden problemen die een design fout waren en Apple heeft daarvoor dan ook extra garantie gegeven. Buiten die problemen heb ik geen enkel issue gehad. In de familie hebben we in totaal 6 MacBooks en al de rest hebben nooit problemen gehad. apple care is niet echt aan te raden voor die prijs, maar in europa krijg je sowieso 2 jaar garantie.
Pagina: 1