Acties:
  • 0Henk 'm!

• lpdheinen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 12:23
Beste Tweakers,

ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb een ITX systeempje bij elkaar gekocht en in elkaar gezet als backup computertje. Het is een Spire ITX kast met een Asrock A330GC moederbord erin. Dit is volgens Asrock Sata3.0Gb compatible. Ik heb er een Sata WD5000AADS HD in gezet (500GB). Alles nieuw. Nu is mijn probleem dat ik er via USB Ubuntu op wilde zetten, ware het niet dat Ubuntu mijn harddisk niet herkent. Gekeken in de BIOS en daar herkent 'ie de schijf ook niet (dus ligt niet aan Ubuntu).
Nu lees ik in het manual dat ik via de meegeleverde driver-cd voor SATA-herkenning drivers moet installeren (vind ik al vreemd). Maar goed, die cd start alleen via Windows (niet zonder OS, heb het geprobeerd) en ik kan Windows niet draaien omdat het systeem de HD niet eens herkent. Bovendien was ik van plan om zover als mogelijk van Windows verwijderd te blijven. Ik heb ook gegoogled op de chipset (intel ICH7), maar het is me niet duidelijk of het daaraan kan liggen en zoja, hoe dat dan op te lossen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:36

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
  • Andere SATA kabel geprobeerd?
  • Schijf op een andere PC geprobeerd?
  • Andere schijf geprobeerd in dit systeem?
  • Voeding op hardeschijf aangesloten? (Domme vraag misschien, maar je weet het maar nooit O-) )

[Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 03-07-2011 21:16]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Sata hd op de eerste poort aansluiten?

Staan de poorten in de bios aan, staan ze goed ingesteld?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 23:03
maak een bootable cd'tje van linux en installeer daarmee de drivers en de nieuwste bios en ik verwacht dat het gewoon zou moeten gaan werken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mastrubatsu
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-11-2018
Idd Bios ?? al de nieuwe firmware ??

[Voor 5% gewijzigd door mastrubatsu op 03-07-2011 23:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Herkennen van harde schijven is iets tussen I/O controller en opslagmedium, en hoort dus niet in Processors, Moederborden & Geheugen, maar in Opslagmedia & I/O Controllers

Move PMG -> OM

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lpdheinen
Dank voor alle reacties! Ik probeer ze even langs te lopen:
@Thinkpad
- andere SATA kabel geprobeerd: ja, en de kabel werkt ook met de DVD-rom.
- schijf op andere pc geprobeerd: nee, ga ik proberen, moet daar nog stekkertjes voor kopen
- andere schijf geprobeerd op dit systeem: nee, en wat ik heb zou ik ook verloopstekkers voor moeten kopen, want de bekabeling is op mijn andere ITX-systeem wat anders.
- voeding op hardeschijf aangesloten: ja, of course...

@jan99999:
- sata hd op eerste poort aansluiten: beide poorten geprobeerd, beide geen succes.
- staan de poorten in de bios aan: ja, ze staan aan, en bij mijn weten ook goed ingesteld (heb niets veranderd). En de hardware documentatie zegt dat het compatible zou moeten zijn...

@gerjaknut:
ik heb al een bootable usb van linux, maar het probleem is dat ik het niet op de HD kan installeren omdat hij die niet kan lezen. Heb je een specifieke manier hoe je dit bedoelt? Zitten er drivers voor zo'n type aansturing bij linux? Hoe kan ik het installeren als ik nog geen HD heb die herkend wordt? En als de bios hem niet herkent dan linux ook niet, of maak ik hier een denkfout?

@mastrubatsu: nog geen nieuwe firmware erop gezet. Het spul is allemaal nieuw dus ik snap niet waarom ik nieuwe firmware zou moeten installeren. Ik heb ook gezocht hierop en ik vind geen anderen die hetzelfde probleem hebben (dat zou toch moeten bij een moederbord dat sinds eind 2009 op de markt is?).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lpdheinen
Update: schijf op andere pc geprobeerd. Werkt daar ook niet. Die pc werkt prima met andere sata schijf. Conclusie: schrijf is kapot, dus teruggestuurd naar leverancier.

Nogmaals dank voor alle reacties!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee