Toon posts:

Ik krijg Linux niet geïnstalleerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drobanir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 07:41

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Topicstarter
Mijn hoofdsysteem draait XP/7 dualboot. Ik wil graag met Linux aan de gang en sinds Ubuntu 10.10 sluit ik af en toe een e-sata schijf aan, die ik via het bios bootmenu als 1e hd laat starten. Dit was echter zo omslachtig dat ik het weinig gebruikte. Vandaar dat ik een 2e hands Compaq 6715b heb aangeschaft om daar Linux op te draaien en de twee dus tegelijkertijd naast elkaar te draaien. Het wil helaas niet lukken om het geïnstalleerd te krijgen. Ik heb Ubuntu 11.04 in zowel 32- als 64bit uitvoering en Mint 11 geprobeerd te installeren, maar het werkt niet. De installatie gaat zonder problemen en na de reboot krijg ik mijn login scherm. Na het ingeven van mijn wachtwoord wordt de achtergrond wel geladen (wallpaper), maar ik krijg geen icons of menu. De muis beweegt, maar is constant aan het wachten. Waarop weet ik niet. Als ik de HD uit de laptop haal en via e-sata in de desktop hang, start hij wel gewoon goed door, ondanks de compleet andere hardware. Ook heb ik geprobeerd het op de desktop te installeren en dan de hd terug in de laptop te plaatsen, maar dan is het probleem hetzelfde. Heeft iemand nog suggesties?

There is no future in timetravel. Mijn waterkoeling-inbouw-fotoverslag (oud!).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Drobanir schreef op zondag 03 juli 2011 @ 19:38:
Mijn hoofdsysteem draait XP/7 dualboot. Ik wil graag met Linux aan de gang en sinds Ubuntu 10.10 sluit ik af en toe een e-sata schijf aan, die ik via het bios bootmenu als 1e hd laat starten. Dit was echter zo omslachtig dat ik het weinig gebruikte. Vandaar dat ik een 2e hands Compaq 6715b heb aangeschaft om daar Linux op te draaien en de twee dus tegelijkertijd naast elkaar te draaien. Het wil helaas niet lukken om het geïnstalleerd te krijgen. Ik heb Ubuntu 11.04 in zowel 32- als 64bit uitvoering en Mint 11 geprobeerd te installeren, maar het werkt niet. De installatie gaat zonder problemen en na de reboot krijg ik mijn login scherm. Na het ingeven van mijn wachtwoord wordt de achtergrond wel geladen (wallpaper), maar ik krijg geen icons of menu. De muis beweegt, maar is constant aan het wachten. Waarop weet ik niet. Als ik de HD uit de laptop haal en via e-sata in de desktop hang, start hij wel gewoon goed door, ondanks de compleet andere hardware. Ook heb ik geprobeerd het op de desktop te installeren en dan de hd terug in de laptop te plaatsen, maar dan is het probleem hetzelfde. Heeft iemand nog suggesties?
Nouja als je bij een login scherm komt, lijkt me dat 'Linux' dus gewoon start. Zou kunnen dat er iets met de grafische drivers gebeurd. Wat voor grafische kaart heb je daar in zitten?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Puur uit nieuwsgierigheid, als je de LiveCD gebruikt om te installeren, laad hij dan wel een mooie grafische omgeving?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Topicstarter
Er zit een ATi Radeon X1250 in, uitgebreide specs staan hier.

Ja die grafische schil werkt prima. Ik heb het icoon op de desktop gebruikt om het te installeren. Ik heb verder op mijn laptop en Ubuntu gezocht en diverse mensen met kleine problemen gevonden. Wat wil zeggen dat het dus wel zou moeten werken.

[Voor 39% gewijzigd door Drobanir op 03-07-2011 19:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het lijkt me dat de pc gewoon ergens te traag is. Mijn ervaring is dat 11.04 en voornamelijk Unity gewoon te veel van je systeem vereisen. Virtueel is het al lastig om Ubuntu met Unity werkend te krijgen (vmware kan het nog steeds niet?)

Mijn Athlon64 2800+ (1.8GHz) 2GB DDR400 met een Nvidia 6800le heeft het ook moeilijk, misschien dat het aan de hdd kan liggen die niet kan volgen? Er zitten bij mij 2 oude 300GB Maxtors in.

Probeer eens een oudere versie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Behalve dat in de OP staat dat hij ook Mint heeft geprobeerd, die nog gebruik maakt van Gnome2 :)

goed, het werkt dus niet NA de installatie, maar wel daarvoor in het Live environment. Probeer eens een compleet andere distributie te installeren, bij voorkeur dus eentje die niet op Ubuntu gebaseerd is (dus geen Ubuntu, Mint, Pinguy ofzo). Fedora zou je kunnen proberen, of CentOS, of OpenSuse.

[Voor 75% gewijzigd door citruspers op 03-07-2011 19:55]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Topicstarter
Ik ga Fedora wel eens downloaden. Wordt morgen vervolgt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 20:27
[...] na de reboot krijg ik mijn login scherm. Na het ingeven van mijn wachtwoord wordt de achtergrond wel geladen (wallpaper), maar ik krijg geen icons of menu. De muis beweegt, maar is constant aan het wachten. Waarop weet ik niet.
Zo te zien heb je een normaal werkend Linux-systeem met een klein gebrek: de grafische desktopomgeving blijft tijdens de opstart ergens in hangen.

Grafische omgeving wordt wel geladen => dus geen probleem met grafische driver.

"Constant aan het wachten" => waaruit concludeer je dat, is je muiscursor een klokje of zandlopertje of zo, of duurt het gewoon lang?

Als de desktopomgeving wordt geladen, worden verschillende diensten gestart, bijvoorbeeld pulseaudio voor het geluid. Het is mogelijk dat een van die diensten niet goed opstart.

Probeer eens het volgende als je "constant aan het wachten" bent:
Ga met Ctrl-Alt-F1 naar de eerste virtuele terminal en log daar in.
Probeer daar met de commando's "top" of "ps -ef" of "ps -fuUSER" (met USER=jouw usernaam) te achterhalen welk proces het wachten veroorzaakt.
Als ik de HD uit de laptop haal en via e-sata in de desktop hang, start hij wel gewoon goed door, ondanks de compleet andere hardware. Ook heb ik geprobeerd het op de desktop te installeren en dan de hd terug in de laptop te plaatsen, maar dan is het probleem hetzelfde. Heeft iemand nog suggesties?
De laatste versies van Ubuntu zijn niet echt hardwarevriendelijk te noemen; probeer eens een andere distributie, bijvoorbeeld Suse of Debian.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-01-2022
TS gebruik Ubuntu 10.10, en dus gewoon gnome 2.x en geen unity. Deze machine heeft waarschijnlijk1 - 2Gb geheugen en dat is meer dan genoeg, ook voor de moderne Ubuntu versies. Ik denk daarom dat het toch een compatibilteits (campaqibiliteits?)probleempje is.
Wat gebeurd er als je failsafe in logt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Sir Isaac schreef op maandag 04 juli 2011 @ 17:20:
TS gebruik Ubuntu 10.10, en dus gewoon gnome 2.x en geen unity.
Ik heb Ubuntu 11.04 in zowel 32- als 64bit uitvoering en Mint 11 geprobeerd te installeren, maar het werkt niet.
Die 10.10 gebruikte hij op zijn hoofdcomputer, in dualboot met een externe e-sata schijf. Maar ik had ook niet gezien dat hij ook al Mint getest had, geen idee of dat te zwaar is voor de hardware. Het zou een heel lichte grafische schil moeten zijn, maar ik heb er niets aan ervaring mee.
Sir Isaac schreef op maandag 04 juli 2011 @ 17:20:
Deze machine heeft waarschijnlijk1 - 2Gb geheugen en dat is meer dan genoeg, ook voor de moderne Ubuntu versies.
De test die ik uitgevoerd heb op mijn oude pc met 2GB ram en met 11.04 gaf toch teleurstellende resultaten. Misschien dat de bottleneck ergens anders zit maar dan kan je ook niet zomaar zeggen dat de pc snel genoeg is omdat hij 1-2GB ram heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-03 22:17
Ik draai ubuntu 11.04 voor mn moeder nog op een compaq evo800 (512mb), draait echt verbazingwekkend goed (een stuk beter dan xp).

Wat betreft het verschil tussen live cd en install, misschien gebruikt de installer gewoon een framebuffer ipv bijvoorbeeld de radeon/gallium driver, of ligt het aan het feit dat unity niet gebruikt wordt in de livecd omgeving (geen idee of dat in 11.04 wel zo is overigens).
Ik zou iig even kijken of het probleem ook aanwezig is met de gnome2/failsave optie, zou me niet verbazen dat het probleem zich alleen bij het laden van unity voordoet.

Dit alles zou niet verklaren waarom mint hetzelfde probleem heeft, die gebruikt geen unity dacht ik..

[Voor 20% gewijzigd door blouweKip op 04-07-2011 21:19]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 11:33
Kies bij het inloggen even voor een "ubuntu classic" sessie (in de balk onderin), waarschijnlijk doet'ie het dan wel.

• Drobanir

Drobanir

Meukposter / BBG'er

Google is my friend

Topicstarter
Nou, ik ben er eindelijk uit. Na diverse distributies zonder succes geprobeerd te hebben, blijkt het probleem de wifi te zijn. Er zit een knop op de laptop om deze uit te zetten. Als deze uit staat loopt hij altijd vast na het inloggen, als de wifi wel aan staat werkt het zonder problemen. Schiet mij maar lek...

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 13:06
Hmm, networkmanager die een beetje te agressief zn connectie probeert te pakken?

Wellicht zou je de tips hier eens kunnen proberen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zou eerst proberen je distro naar de laatste versie updaten. Mocht dat niet werken, en het probleem ligt idd bij de networkmanager en niet in de kernel drivers, dan is het een goed moment om een KDE desktop te proberen, volgens mij heeft die een andere networkmanager. Of je laat je wifi switch aan en zet de wifi softwarematig uit als je hem niet nodig hebt. Als de laptop vastloopt kan je altijd nog droppen naar een terminal (ctrl-alt-f1), inloggen en wat logbestanden bekijken naar opvallende entries voor de oorzaak. Gebruik bijv. "cat ~/.xsession-errors" en kijk ook naar /var/log/syslog en /var/log/Xorg.0.log.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:57
Drobanir schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:57:
Nou, ik ben er eindelijk uit. Na diverse distributies zonder succes geprobeerd te hebben, blijkt het probleem de wifi te zijn. Er zit een knop op de laptop om deze uit te zetten. Als deze uit staat loopt hij altijd vast na het inloggen, als de wifi wel aan staat werkt het zonder problemen. Schiet mij maar lek...
Dit heb ik ook bij Lubuntu op mijn Netbook! Heel vreemd, maar nog niet echt tijd en zin gehad om er naar te kijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee