[Ubuntu 11.04] SCSI driver installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 10:00
Omdat Windows 7 mijn Tekram DC-315U PCI Ultra SCSI adapter niet ondersteunt kan ik mijn inmiddels oude Nikon LS-30 negatievenscanner niet meer gebruiken. Ik las na lang zoeken dat de scanner werkt op Ubuntu, mits je SCSI kaart drivers goed geinstalleerd zijn. Uiteindelijk heb ik de Ubuntu drivers voor mijn kaart hier gevonden, maar ik snap niet hoe ik deze handmatig moet installeren. Ik ben redelijk nieuw met Ubuntu en inmiddels al uren aan het googlen, maar ik zit nu echt vast. :+

Ik heb de trm.4.gz file uitgepakt en het bestand trm.4 op mijn desktop gezet. De beschrijving zegt hetvolgende:
SYNOPSIS

To compile this driver into the kernel, place the following lines in your
kernel configuration file:

device scbus
device trm

Alternatively, to load the driver as a module at boot time, place the
following line in loader.conf(5):

trm_load="YES"
De tweede optie leek mij het eenvoudigst/veiligst, maar ik kan nergens op mijn systeem een bestand loader.conf vinden. Mijn vraag is dan ook, in welke map plaats ik de gedownloade driver "trm.4", en hoe kan ik zorgen dat hij geladen wordt wanneer mijn systeem start?

Ik vermoed dat er misschien geen loader.conf bestaat op mijn ubuntu en ik iets met /etc/modules moet doen?

Het zou echt super zijn als iemand me de goede richting op kan sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:34

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Dat is een driver/source van een driver voor freebsd / kfreebsd. Ik denk niet dat je die geinstalleerd hebt.

De linux kernel heeft echter wel gewoon een driver voor die kaart: dc395x (de DC-395 is de opvolger van de DC-315, en de driver is ook gebasseerd op de 315 driver. De omschrijving van de driver is: Device Driver for Tekram DC395(U/UW/F), DC315(U)). Je hoeft dus niets extra's te instaleren.

De driver laden (als dat niet automatisch gaat) kan bijvoorbeeld door 'modprobe dc395x' in een terminal te typen.

[ Voor 16% gewijzigd door Kees op 03-07-2011 18:23 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0kke
Bedankt voor je reactie! Wanneer ik sudo modprobe dc395x in de terminal tik krijg ik geen response, wat (als wat ik online lees klopt) betekend dat de driver geladen is. Hoe kan ik zien dat de scsi kaart ook daadwerkelijk werkt? Ik heb in het software center de "device manager" geinstalleerd, maar hier vind ik de Tekram SCSI controller niet terug.

Ik ga de kaart voor de zekerheid even in een oude windows xp bak stoppen om te kijken of mijn scanner daar wel op werkt, dat ik in ieder geval kan uitsluiten dat een van de apparaten defect is. De kaart en scanner werken wel op WIndows XP.

[ Voor 29% gewijzigd door F0kke op 03-07-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0kke
Ok, lshw in de terminal laat dit zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
        *-pci:2
             description: PCI bridge
             product: SBx00 PCI to PCI Bridge
             vendor: ATI Technologies Inc
             physical id: 14.4
             bus info: pci@0000:00:14.4
             version: 40
             width: 32 bits
             clock: 66MHz
             capabilities: pci subtractive_decode bus_master
             resources: ioport:b000(size=4096) memory:fe800000-fe8fffff
           *-scsi
                description: SCSI storage controller
                product: TRM-S1040
                vendor: Tekram Technology Co.,Ltd.
                physical id: 7
                bus info: pci@0000:03:07.0
                logical name: scsi8
                version: 01
                width: 32 bits
                clock: 33MHz
                capabilities: scsi bus_master cap_list rom scsi-host
                configuration: driver=dc395x latency=64
                resources: irq:22 ioport:b800(size=256) memory:fe8fb000-fe8fbfff memory:fe8e0000-fe8effff

Lijkt mij dat de kaart goed geconfigureerd is? Dan kan ik nu in ieder geval concluderen dat het probleem bij de ubuntu ondersteuning voor mijn scanner (Nikon LS-30) ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Wat zegt dmesg ? even op je scanner zoeken zegt dat hij gewoon ondersteund wordt door sane

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

F0kke schreef op zondag 03 juli 2011 @ 20:51:

Lijkt mij dat de kaart goed geconfigureerd is? Dan kan ik nu in ieder geval concluderen dat het probleem bij de ubuntu ondersteuning voor mijn scanner (Nikon LS-30) ligt?
Op Linux werkt dit wat anders dan onder bijvoorbeeld Windows.

"Ubuntu" (eigenlijk de kernel) heeft nu zijn werk gedaan; de device driver is geladen en je kunt het device benaderen.

Nu is het aan scanner software om er ook daadwerkelijk iets mee te gaan doen. De meest gebruikte scanner software op Linux is "SANE".

Dus zoek je op de site of je scanner gesupport is:
http://www.sane-project.o...model=LS-30&bus=any&v=&p=

En ja. Je hebt "basic" support. Dus hij moet in ieder geval iets doen.

Dus installeer sane (en xsane, een interface ervoor) en start het via Applications->Graphics->Scanner Tool.

Als het goed is, moet je scanner nu iets gaan doen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0kke
Heren, bedankt voor de duidelijke reacties. Ik heb na uren nachtelijk stoeien oude WinXP64 drivers voor de Tekram DC-315U PCI Ultra SCSI aan de praat gekregen op Windows 7 64bit. Toen de SCSI controller werkte was de rest kinderspel. Vuescan (die kennelijk drivers heeft voor de LS-30) herkende mijn LS-30 meteen. Gezien ik mijn hele workflow nu binnen 1 OS kan doen laat ik Ubuntu even voor wat het is. Ik ga op de volgende vrije zondag toch nog even met jullie tips aan de gang. (Moet dit toch ook even proberen op Ubuntu!) :)
Pagina: 1