Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 09:36
Beste forumgenoten,

bij deze hulp gevraagd bij een onwijs irritant probleem.
Ik heb recent mijn moederbord vervangen, waarbij geboot werd vanaf een SSD.
Nu wil die met het nieuwe MB niet opstarten.

Ik heb alle aansluitingen gecontroleerd, maar dat zat goed.
In het BIOS gekeken van nieuwe MB, of SATA setting op AHCI stond, was niet zo.
Via Main>Storage Configuration veranderd van IDE naar AHCI.
Restart, maar dan kreeg ik "BOOTMGR missing".

Verschillende SATAII en SATAIII poorten geprobeerd, waarbij die op SATAIII port 1(IDE) stand heeft opgestart maar 3 seconde na inlogscherm uitviel.
Daarna alle mogelijke combinatie's getest, maar geen soelaas, kon eerstgenoemde situatie ook niet meer simuleren vreemd genoeg. Hangen en opstartproblemen ter harte genomen, zonder resultaat.

Na een goede nachtrust, vandaag opeens beter resultaat, in zovere dat die boot maar 9 van de 10 keer uitvalt.
Safe modus lijkt beter te gaan, en aangezien de AMD drivers van me ATI kaart niet werken als ik wel kan booten, heb ik driver sweeper getracht te draaien. Na paar keer uit te vallen, heb ik hem kunnen draaien, en het lijkt nu wat beter te gaan in Safe modus na het verwijderen van de ATI/AMD drivers. Alleen zodra ik cruciale dingen wil doen (drivers installeren/deinstalleren, BSOD informatie opzoeken) knalt die er weer uit.

Overigens geeft de boot SSD niet weer in de BIOS bij Main>AHCI configuration>SATA port 6.
Overige schijven en optische drive wel. Status port6 waar de SSD op aangesloten staat is [Not detected]

Hij wordt wel herkend bij POST door de Jmicron controller.

Ik heb al de registry setting voor MSACHI driver nagekeken, en zie dat er een 2de controlset is bijgekomen.
In safemodus pakt die setting 1, normal modus 2, alhoewel beide gelijk zijn, met de Start waarde op 0.
Bij LastKnownGoodRecovery verwijst die naar controlset001 maar of dat komt omdat de laatste succesvolle boot in safe modus was dat weet ik niet, maar vermoed van wel.

Meer over de controlset van internet:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Select. This will tell you which of the CurrentControlSet00X's you need to make your change in.

For example, if Current is set to 2, you need to edit HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet002 with your changes.

The way it works is this:

Windows always keeps a few copies of this key, suffixed 001 to 003 (only 2 in Windows 7 I think?). CurrentControlSet001, CurrentControlSet002 and CurrentControlSet003. Think of them as the master keys that are persistent while the computer is switched off.

When you log into Windows, it picks the last used key, using the value of Current in the HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Select key. The content is copied into a key called HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet. This key is what Windows plays with while you are logged on.

When you log off of Windows, changes are written back to the key that was original copied from when you first logged on. CurrentControlSet002 for example
Als je ervaring hebt met SSD's, gaat om deze key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\msahci\Start

Ik vermoed dat er iets is met de SSD aansturing vanuit BIOS of de drivers voor de chipset, die overigens wel automatisch is gedetecteerd en geinstalleerd bij 1 van de succesvolle bootpogingen.
In de BIOS geeft die aan IDE modus terwijl SATAII instelling op AHCI staat ( SATAIII krijg ik niet meer aan de praat). Het nieuwe MB is een REX3, deze heeft 1 losse SATAII poort waar "BIOS select" onderstaat, daarboven nog 6x SATAII en daarboven 2x SATAIII die door een andere controller worden aangestuurd.

Misschien dat ik toch de waarde voor ACHCI op 1 moet zetten, rebooten, dan op 0 zodat die opnieuw de driver installeert... ? Ik heb echt geen idee, en vraag me af of ik uberhaupt nog kan booten als dit niet werkt.

De betreffende poort waar die nu op zit geeft volgens de tekst op MB SATA6 aan.
Op SATA1 poort doe die weer niks, en durf eigenlijk niet iets om te zetten omdat die nu consistent is en tenminste af en toe opstart.

Screenshots zijn erg lastig, wel een plaatje van MB bijgesloten om het SATA poorten verhaal wat te verduidelijken.

Asus REX3_SATA Klik voor groter plaatje.

SSD: Intel Postville X25-M 80GB as bootschijf
MB: REX3 ( BIOS laatste versie 1301, maar ook geprobeerd met v1005 )

Aub niet aankomen met jammer, herinstalleren, dat kan ik zelf ook wel bedenken.
Als er geen oplossing mogelijk is zal ik dat ook gaan doen, maar vraag me af of iemand soortgelijke problemen heeft gehad bij het wisselen van MB met een SSD als bootschijf.
Kan me niet voorstellen dat ik de 1ste ben met een soortgelijk probleem, maar de zoekfunctie hielp me niet verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit lijkt geen moederbord maar opslagmedium <-> controller issue te zijn.

Move PMG -> OM

Het zou allicht nuttig zijn om te weten aan wat voor controller de SSD voorheen hing, en volledige specs incl voeding voor en na de ombouw.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!
Is het niet zo dat windows weliswaar is geïnstalleerd op de SSD, maar dat deze installatie ook voor een deel gekoppeld is aan het moederbord. Dit niet alleen voor de licentie, maar ook voor diverse aansturingen en hardware mogelijkheden (zoals chipset en andere controllers).

Ik kan me dan voorstellen als je deze windows aan een ander bord koppelt, dat het niet meer lekker wil werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJrDJ666
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 07:17
idd , ik maak op uit het vehaal dat je iig geen nieuwe installatie hebt gedaan, dit kan voor veel ellende zorgen

(ik heb zelf ook net een nieuwe mobo/proc en geheugen en losse hdd van mn oude pc aan gehangen, dit liep verbazingwekkend goed na installatie van de drivers van het moederbord etc, maar er blijft gewoon teveel "troep" achter wat ook bij mij voor driver issues, bsod's en vertragingen zorgden)

makkelijkst is backup belangrijke bestanden en een nieuwe fresh installatie van windows doen. windows7 ben je binnen 45 minuten klaar met installeren en drivers :)

[Voor 34% gewijzigd door DJrDJ666 op 03-07-2011 18:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!
DJrDJ666 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 18:07:
idd , i nieuwe fresh installatie van windows doen. windows7 ben je binnen 45 minuten klaar met installeren en drivers :)
Sneller nog, hij heeft een SSD. 10 minuutjes en het is klaar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Reepje schreef op zondag 03 juli 2011 @ 18:11:
[...]

Sneller nog, hij heeft een SSD. 10 minuutjes en het is klaar
Zeker als je ook nog installeerd vanaf een USB stick. :)

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yippie
dion_b schreef op zondag 03 juli 2011 @ 18:03:
Dit lijkt geen moederbord maar opslagmedium <-> controller issue te zijn.

Move PMG -> OM

Het zou allicht nuttig zijn om te weten aan wat voor controller de SSD voorheen hing, en volledige specs incl voeding voor en na de ombouw.
Vorige MB was een MSI Eclipse SLI.
SATAII controller integrated in ICH10R/JMicron® 322 / 362 chipset
• Intel® ICH10R Chipset
- Integrated AHCI controller.

Huidige MB een Asus Ramage III Extreme
de poort waar die nu op zit zou deze moeten zijn:

JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
1 xSATA 3.0 Gb/s port

maar hij heeft ook:
Intel ICH10R controller
6 xSATA 3.0 Gb/s ports

De vraag is welke ik dan op ACHI zet in het BIOS.
Die van de SATA3 poorten zit in een ander submenu waarvan ik 1 keer heb kunnen booten toen die nog op IDE modus stond, maar kan dat niet meer repliceren.

ps: rest van de hardware componenten is niet veranderd.
Voeding Zalman ZM600-HP heeft in vorige setup met meer hardware prima gedraaid.

[Voor 6% gewijzigd door Yippie op 03-07-2011 18:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yippie
Reepje schreef op zondag 03 juli 2011 @ 18:03:
Is het niet zo dat windows weliswaar is geïnstalleerd op de SSD, maar dat deze installatie ook voor een deel gekoppeld is aan het moederbord. Dit niet alleen voor de licentie, maar ook voor diverse aansturingen en hardware mogelijkheden (zoals chipset en andere controllers).

Ik kan me dan voorstellen als je deze windows aan een ander bord koppelt, dat het niet meer lekker wil werken.
Dat zijn inderdaad reele zorgen, waar zeker waarheid in zal zitten.
Licentie technisch maakt het niet, heb retail versie van Win7.

Het is meer het vreemde gedrag van deze combinatie.
Kijk werkt het niet, ala, maar zoals het nu is, krijg ik de indruk dat het te doen moet zijn, als je maar het echte probleem achterhaalt. Dit zal dus in de controller aansturing binnen Windows moeten zitten.
Typisch dat die dan herstart ook bij bepaalde handelingen.

Zou wel een wijze les zijn, vorige systeem was retestabiel, maar dit is op zich ook wel weer leuk :P op een vreemde manier.
MegaTronics schreef op zondag 03 juli 2011 @ 18:14:
[...]
Zeker als je ook nog installeerd vanaf een USB stick. :)
Dat is het probleem ook niet, vanaf SSD is overigens nog sneller ;)
Hij start wel op, dus lijkt me dat die het moet doen.

Topic is ook meer om uit te vinden wat de ervaringen zijn, en als het mijn probleem oplost is dat mooi meegenomen. Een clean install is uiteraard altijd het beste, maar wel goed om te weten van te voren voor mensen die voor dezelfde keuze/situatie komen te staan.

[Voor 48% gewijzigd door Yippie op 03-07-2011 18:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yippie
Begin ernstig aan het bord te twijfelen, ook een nieuwe installatie op de SSD lukt niet ongeacht SATA modus of gebruikte poorten. Hij begint wel met kopieren van data, moet op een gegeven moment rebooten om de installatie af te ronden. Ik zie heel even dat die het register aan wil passen, en baf hij valt uit.
Volgende reboot komt die in error recovery, maar geen van de optie's werkt, ook al meerdere installatiepogingen gedaan. Probleem is wel consistent.

Morgen maar is proberen op 1 van de gewone Samsung F1 schijven.

• Yippie
Na al het geprobeer met alle mogelijke combinatie's en instellingen, alles weer uitgebouwd en herstelt in oude staat met minimale setup om dingen uit te sluiten.

Zoals ik wel had verwacht, met mijn vorige MB gaat die gewoon door waar de combi REX3+Intel SSD steeds vastliep. Sterker nog, hij maakt die installatie zonder problemen af.

Nu rest nog 1 test die ik nog zou willen uitvoeren, testen met een andere type SSD, maar dit zou natuurlijk ook gewoon moeten werken. Als deze combi niet zou werken zou iemand toch wel tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen, en ik kan er verder niks over vinden op internet.

Ziet te overwegen om een Intel 510 SSD te kopen, de extra ruimte is wel gewenst, dus niet alleen vanwege dit probleem.

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:32
Hmm, BootMGR is missing heb ik ook vaker gehad in VmWare. Het helpt meestal om je Windows 7 cd (maakt niet uit welke) in je pc te stoppen en dan uw computer herstellen. zoiets. Succes!

• Yippie
Bedankt voor de tip, maar daar lag het niet aan.
Bleek dat deze met geen mogelijkheid wilde booten van een SSD, of in ieder geval icm mijn Intel Postville, welke prima werkt icm een ander MB.

Toevallig vandaag opgestuurd, na een ticket te hebben aangemaakt bij Asus support, als RMA naar de webwinkel. Even afwachten dus...

Booten vanaf HDD ging probleemloos, maar ja, dat is niet waar ik me SSD voor heb.
Ik zou nog liever dit MB verkopen, dan terug naar een HDD als bootschijf.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee