Toon posts:

[ubuntu server 11.04] Quota op folders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:23
Ik ben sinds kort met een raid5 opstelling aan het 'spelen'. Ik heb 4x 2TB schijven in RAID5 en gemount als /pool (/dev/md5). Het is geformatteerd als XFS.

Ik heb nu dus /pool met de grootte van 6TB. Daarin wil ik een structuur aanmaken. Folders voor belangrijke data, muziek, films en een map voor mijn TimeMachine.

So far so good. Echter als ik TimeMachine lekker zijn gang laat gaan, zal deze de gehele schijfruimte inbeslag nemen, iets wat ik niet wil. Dus wil ik een quota zetten op /pool/TimeMachine van bijvb. 1GB.

code:
1
2
3
root@iServer:/pool# xfs_quota -x -c 'limit bsoft=1G bhard=1G user marcel' /pool/TimeMachine/
xfs_quota: cannot setup path for mount /pool/TimeMachine/: No such device or address
root@iServer:/pool#

Nu heb ik gevonden dat je met xfs_quota quota's kan instellen. Maar volgens mij gaat dat alleen op mount point en niet op folders/mappen/directories.

Wat kan ik het beste doen om limieten aan volders toe te kennen? Of kan ik het op een andere manier oplossen? Ik heb gezocht op quota's maar ik zie door het bos de bomen niet meer B)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Xfs doet geen dirquota (zoals zfs), zijn alle timemachinebestanden van 1 gebruiker?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
blaataaps schreef op zondag 03 juli 2011 @ 14:56:
Xfs doet geen dirquota (zoals zfs), zijn alle timemachinebestanden van 1 gebruiker?
Ja, ik heb samba ingesteld dat 1 gebruiker als default guest user is ingesteld.

Maar als xfs het niet kan, kan een ander (behalve zfs) het dan wel? De reden waarom ik geen zfs gebruik is omdat mijn Atom D525 + 4GB niet voldoende zou zijn voor 6TB.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
Hmmm, heb nu zfs raidz ingesteld, en heb een write van 80MB/s (met xfs haal ik 218MB/s).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Zfs is ook niet echt geschikt voor linux. Als je per user de data kunt differentieren, volstaat userquota toch ook wel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
blaataaps schreef op zondag 03 juli 2011 @ 21:32:
Zfs is ook niet echt geschikt voor linux. Als je per user de data kunt differentieren, volstaat userquota toch ook wel?
Heb daar net even te weinig ervaring mee. Maar xfs valt toch af omdat er geen dir quota ondersteund?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Als dirquota een eis zijn, dan valt xfs ja, de vraag is alleen of je per se dirquota nodig hebt. Je kunt toch userquota bekijken, of partitioneren, of ergens kijken of er iets te limiteren valt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
De enige eis/wens is om een directory te limiteren. Op welke manier maakt niet niet uit. Ik zou een partitie aan kunnen maken, maar dan is dat moeilijk tot niet te resizen... En quota's kan je aanpassen ;)

Dus als directory quota niet kan, maar user quota wel werkt (op directory niveau, niet op mount point) dan is dat natuurlijk ook prima ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 13:06
Probeer eens met de 0.6.0-rc4 versie van http://zfsonlinux.org/

Die geeft een stuk betere performance dan de FUSE implementatie (die je nu waarschijnlijk gebruikt).

User quota's zijn helaas alleen per mountpoint te zetten, niet per directory. Je zou eventueel kunnen kiezen om alle files van marcel:timemachine te maken en dan een groupquota te gebruiken.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021
Ik zou LVM partities aanmaken. Makkelijk te resizen én je beperkt de ruimte die TimeMachine mag/kan gebruiken.

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
Rainmaker schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:22:
Probeer eens met de 0.6.0-rc4 versie van http://zfsonlinux.org/

Die geeft een stuk betere performance dan de FUSE implementatie (die je nu waarschijnlijk gebruikt).

User quota's zijn helaas alleen per mountpoint te zetten, niet per directory. Je zou eventueel kunnen kiezen om alle files van marcel:timemachine te maken en dan een groupquota te gebruiken.
hmmm, ik denk dat ik minder flexibel moet gaan zijn en gewoon een aparte partitie van 1TB en een partitie van 5TB moet maken.
Blizzkid schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:24:
Ik zou LVM partities aanmaken. Makkelijk te resizen én je beperkt de ruimte die TimeMachine mag/kan gebruiken.
Hmmm, ga ik even naar kijken :)

[Voor 17% gewijzigd door iMars op 04-07-2011 11:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 13:06
iMars schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:26:
[...]

hmmm, ik denk dat ik minder flexibel moet gaan zijn en gewoon een aparte partitie van 1TB en een partitie van 5TB moet maken.

[...]

Hmmm, ga ik even naar kijken :)
Dan kun je inderdaad beter LVM gebruiken, kun je tenminste nog met de ruimte in je VG spelen.

Te laat

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
Ik heb hier wat gevonden: http://dtbaker.com.au/ran...etup-raid-5-with-lvm.html

Denk dat ik daar mee ga spelen.
RAID5 Array -> LVM -> 2 LV (1x 1T & 1x 5TB).

Zijn er beperkingen aan LVM qua disksize? Of is dat het FS? Ik zat te denken om xfs te gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MtC
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05-2021
4.1.13. What is the maximum size of a single LV?

The answer to this question depends upon the CPU architecture of your computer and the kernel you are a running:

For 2.4 based kernels, the maximum LV size is 2TB. For some older kernels, however, the limit was 1TB due to signedness problems in the block layer. Red Hat Enterprise Linux 3 Update 5 has fixes to allow the full 2TB LVs. Consult your distribution for more information in this regard.

For 32-bit CPUs on 2.6 kernels, the maximum LV size is 16TB.

For 64-bit CPUs on 2.6 kernels, the maximum LV size is 8EB. (Yes, that is a very large number.)

bron: tldp.org

--handige links mogen niet van de mods--

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
Blizzkid schreef op maandag 04 juli 2011 @ 11:46:
4.1.13. What is the maximum size of a single LV?

The answer to this question depends upon the CPU architecture of your computer and the kernel you are a running:

For 2.4 based kernels, the maximum LV size is 2TB. For some older kernels, however, the limit was 1TB due to signedness problems in the block layer. Red Hat Enterprise Linux 3 Update 5 has fixes to allow the full 2TB LVs. Consult your distribution for more information in this regard.

For 32-bit CPUs on 2.6 kernels, the maximum LV size is 16TB.

For 64-bit CPUs on 2.6 kernels, the maximum LV size is 8EB. (Yes, that is a very large number.)

bron: tldp.org
B) had ik moeten kunnen vinden... Ubuntu server 64bits met kernel 2.6.x ... geen probleem dus :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
Nou, alle moeite voor niks. Ik had gehoopt dat TimeMachine lekker snel zou zijn, maar niet dus.
Een simpele USB schijf sharen gaat net zo snel, dan behoud ik mijn array liever voor andere doeleinden ;)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee