Toon posts:

Problemen met empirie -statistic, verwerking in SPSS-

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 157478

Topicstarter
Hallo, momenteel ben ik bezig voor mijn bachelorscriptie en zit in de afrondende fase. Nu loop ik tegen wat problemen op bij het empirische deel en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Ik onderzoek het effect van een bepaalde gebeurtenis op de beurskoers. De gebeurtenis is een gegeven, het effect wil ik onderzoeken.
Het gaat dus om een onderzoek naar een verandering van de beurskoers. Wat dient te worden bewezen is dat de beurskoers niet reageert op deze gebeurtenis.

Volgens mij kan ik dus niet gebruik maken van gemiddelde Z-test, aangezien die de boel middelt en dus negatieve en positieve reacties tegen elkaar worden weggestreept. Dit is niet de bedoeling, aangezien elke verandering moet gelden als een bewijs voor de hypothese.
De vraag is dus welke test ik hiervoor moet gebruiken en hoe ik dit verwerk in SPSS en welke gegevens ik moet aflezen om tot een conclusie over de hypothese te komen.

Tegelijk dien ik te bewijzen dat de beurskoers voor de gebeurtenis wel reageert. Dit betekent dus een omkering van de hypothese, waarbij ik moet bewijzen dat er wel een effect is. De verdere vragen mbt hypothese 1 blijven van toepassing op hypothese 2.

Kan 1 van jullie me even een handje helpen, zou het erg op prijs stellen :). Normaal kun je de methode wel gebruiken die in andere papers ook wordt gebruikt, maar aangezien dit een nieuw onderzoek betreft zijn er geen voorbeelden voorhanden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Ik ben geen statistiekexpert, maar als ik het volgende lees:
Wat dient te worden bewezen is dat de beurskoers niet reageert op deze gebeurtenis.
Tegelijk dien ik te bewijzen dat de beurskoers voor de gebeurtenis wel reageert.
Statistiek is niet bedoeld om vooraf gedefinieerde conclusies te bevestigen. Je moet de test kiezen die het beste bij de data past, niet degene die je hypothese ondersteunt :) .

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 03 juli 2011 @ 14:01:
Ik ben geen statistiekexpert, maar als ik het volgende lees:

[...]

[...]

Statistiek is niet bedoeld om vooraf gedefinieerde conclusies te bevestigen. Je moet de test kiezen die het beste bij de data past, maar niet degene die je hypothese ondersteunt :) .
Het zijn afzonderlijke hypotheses he

1e hypothese gaat over de periode na de gebeurtenis.
Dus H0 = wel effect, H1 = effect 0

2e hypothese gaat over de periode voor de gebeurtenis
Dus H0=geen effect, H1= wel effect

:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Anoniem: 157478 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 14:04:
Het zijn afzonderlijke hypotheses he

1e hypothese gaat over de periode na de gebeurtenis.
Dus H0 = wel effect, H1 = effect 0

2e hypothese gaat over de periode voor de gebeurtenis
Dus H0=geen effect, H1= wel effect
Dat maakt niet uit. Het gaat erom dat je zegt dat je iets wilt bewijzen, maar je kunt een hypothese alleen maar testen. Ik vraag me trouwens af of je uberhaupt meer dan een correlatie kunt hebben uit dergelijke data, omdat je ook over een langere termijn moet kijken voor normalisatie.

Dit is een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 03 juli 2011 @ 14:09:
[...]

Dat maakt niet uit. Het gaat erom dat je zegt dat je iets wilt bewijzen, maar je kunt een hypothese alleen maar testen. Ik vraag me trouwens af of je uberhaupt meer dan een correlatie kunt hebben uit dergelijke data, omdat je ook over een langere termijn moet kijken voor normalisatie.

Dit is een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.
Ja mbt testen heb je gelijk, dit heb ik idd al gezegd in mijn scriptie. Testing hypothesis.

En dat plaatje kende ik al, moest desalniettemin lachen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee