Toon posts:

ATI 5970 gedeeld systeemgeheugen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:45
Hallo mensen,

Gister heb ik een leuk cadeau gehad namelijk een ATI radeon 5970. :) Dit gekke ding heeft zelf 2GB geheugen maar hij ook nog eens 1271MB van me normale geheugen weg halen terwijl ik dit helemaal niet nodig heb want ik had aan 896MB al voldoende dus aan 2GB helemaal.

Mijn moederbord is: ASUS P5Q Pro Turbo

Weet iemand of ik dit kan aanpassen en waar?

Alvast bedankt!

[Voor 5% gewijzigd door Arvado op 03-07-2011 14:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 23:06

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik denk uitzetten in het bios van je PC zelf? Misschien dat er daar iets gebeurt :)

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Draai je 32- of 64-bit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arvado
@WhizzCat Oke dankjewel ik ga gelijk kijken.

@Spone: Ik draait Windows 7 Pro 64-bit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Welk moederbord en chipset heb je, hoeveel geheugen heb je, kortom hoe ziet de rest van je systeem eruit?

Wat zegt resource monitor/broncontrole over je geheugengebruik (met name het 'hardware reserved' deel)?

@WhizzCat: lijkt me niet. Dan zou je in het bios van de vga kaart iets moeten zien, maar die hebben nagenoeg nooit een bios welke instelbaar is, hooguit modbaar. Eventueel wel memory remapping in systeembios, maar hangt beetje af van de chipset.

[Voor 53% gewijzigd door spone op 03-07-2011 13:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arvado
Ik heb ik de bios gekeken daar kon ik dit vinden onder de Northbrigde configuratie:
Memory remap feature stond op disabled. daaronder stond dit:
PCI MMIO allocation 4GB to 3072 MB.

Ik heb die memory remap feature dus op enabled gezet en nu heb ik wel me 4 GB weer.
Maar er staat bij geavanceerde instellingen nog wel dat hij systeem geheugen gebruikt.

@spone: ik heb een ASUS P5Q Pro Turbo moederbord. Maar waar kan ik die broncontrole vinden?

[Voor 4% gewijzigd door Arvado op 03-07-2011 14:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 23:06

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

@spone: daar heb je wel een goed punt. Kan nog iets zijn in de driver instelling dan? Ik vind wel een paar hits als ik zoek op ati 5970 shared memory, maar echt verhelderend is het niet helaas.

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arvado
@WhizzCat: Nej ik had zelf ook al gezocht maar kon niet echt iets duidelijks vinden.

Maar als ik nu bij computer eigenschappen kijk staat er wel weer 4GB inplaats van 4GB (3GB beschikbaar)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Littledevil9 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 14:08:
@spone: ik heb een ASUS P5Q Pro Turbo moederbord. Maar waar kan ik die broncontrole vinden?
Start > All Programs > Accessories > System Tools > Resource Monitor.

Hoe dit allemaal precies in het Nederlands heet durf ik je niet zo te zeggen. Je kan via Resource Monitor in elk geval checken hoeveel geheugen je effectief kan gebruiken.

Dat gedeeld systeemgeheugen is volgens mij meer hoeveel geheugen hij in de 32-bits adresruimte reserveert, ofwel voor jouw situatie niet relevant aangezien je 64-bit draait.

[Voor 16% gewijzigd door spone op 03-07-2011 14:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arvado
@Spone: Ik denk dat ik het gevonden heb, heb ff een printscreen geupload maar volgens mij is dit wel oke?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arvado
spone schreef op zondag 03 juli 2011 @ 14:15:

Dat gedeeld systeemgeheugen is volgens mij meer hoeveel geheugen hij in de 32-bits adresruimte reserveert, ofwel voor jouw situatie niet relevant aangezien je 64-bit draait.
Oke dat wist ik niet dus ik hoef daar niet naar te kijken. Dan zal denk ik die memory remapping alles zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Dit ziet er inderdaad goed uit.

Ik durf te wedden dat op het moment dat je memory remapping weer uit zou zetten, het gereserveerde stuk geheugen van de videokaart weer binnen de 32-bits adresruimte valt en daarmee het 'gereserveerd voor hardware' deel weer tot ergens in de buurt van 2GB zal toenemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arvado
@Spone: Ja ik heb geprobeerd hem weer uit te zetten en dan staat er gelijk bij computer eigenschappen: 4GB (3GB beschikbaar) dus dat was het euvel.

tnx!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 08:45

millman

6708Mhz @ -185c

Littledevil9 schreef op zondag 03 juli 2011 @ 14:20:
@Spone: Ik denk dat ik het gevonden heb, heb ff een printscreen geupload maar volgens mij is dit wel oke?

[afbeelding]
Je hebt wel een hoop zooi meelopen op de achtergrond, tune ff in MSCONFIG je opstart, scheelt een hoop

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arvado
millman schreef op zondag 03 juli 2011 @ 17:40:
[...]

Je hebt wel een hoop zooi meelopen op de achtergrond, tune ff in MSCONFIG je opstart, scheelt een hoop
Oke ga ik ff doen tnx!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee