Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 20:46
Ik wil een nieuw systeem gaan samenstellen op basis van de i5 2500K, een Vertex 3 240GB MAX IOPS voor storage en OS en 2x een Spinpoint F3 1TB voor de opslag van bestanden. Het gebruiksscenario is als volgt: er zal op dit systeem zowel gegamed worden als fotobewerking worden gedaan met Photoshop CS5, de verhouding hiertussen is ongeveer fifty-fifty. De te bewerken bestanden en de bewerkte resultaten worden opgeslagen op de Spinpoints terwijl Photoshop en de games op de Vertex komen te staan. Overklokken is niet echt iets waar ik me mee bezig houd maar extra prestaties uit je systeem kunnen persen indien nodig is natuurlijk wel prettig. Ik twijfel nu alleen nog over welke chipset ik het beste kan kiezen.

Mijn vragen zijn daarom als volgt:
  1. In hoeverre zal ik in Photoshop iets merken van Quick sync?
  2. Is het zinvol om een Intel 311 SSD toe te voegen voor de cache bestanden van Photoshop?
  3. Zo ja, ben ik dan beter af met de Intel 311 als losse drive voor de cache-bestanden van Photoshop of kan ik ze net zo goed op de Spinpoints zetten en gewoon op SRT vertrouwen?
  4. Bestanden op de Spinpoints zullen vaak maar enkele keren bewerkt worden. Bij hoeveel keer openen / schrijven begin je voordeel te merken van SRT?
Alvast bedankt voor alle inzichten. _/-\o_

[Voor 4% gewijzigd door Kurgan op 04-07-2011 20:58]

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kurgan
Helemaal niemand die hierover iets kan zeggen? :/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 22:05
Het is een beetje rustig vandaag, misschien zijn de experts op vakantie :P.
Smart Response kan nuttig zijn, in het optimale geval zou alles op de SSD staan, maar ik kan me goed voorstellen dat je daarvoor teveel data en programma's hebt.

Je moet jezelf afvragen: Hoe vaak open ik dezelfde programma's en bestanden vanaf de aparte harddisk, als dit vaak is dan kan SRT handig zijn. Maar ik geloof dat het officieel niet de bedoeling was om SRT toe te passen wanneer er al een ssd als bootdrive aanwezig is en dit zou dus ook officieel niet ondersteund zijn.
Persoonlijk zou ik liever investeren in 1 grotere ssd, maar dat was je al van plan.

Quick Sync ken ik alleen van naam, daarover kan ik verder niets zinnigs zeggen.
Stel anders gewoon in het ssd topic de vraag: wel of geen SRT gebruiken in combinatie met boot ssd?

[Voor 8% gewijzigd door dutch_warrior op 04-07-2011 21:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

1) SRT caching is bedoeld voor kleine random reads waar hardeschijven heel slecht in zijn en SSDs supergoed in zijn; het is niet bedoeld om grote files mee te cachen
2) hardeschijven zijn veel beter voor grote bestanden dan SSDs; je hebt meer ruimte, lagere kosten per GB en vaak nog sneller met grote bestanden schrijven dan de gemiddelde SSD!
3) beste setup is daarom: systeem op een SSD en databestanden op HDD
4) zorg dat een hardeschijf maar één ding tegelijk doet; een groot bestand lezen of schrijven. Als een hardeschijf zowel moet lezen als schrijven dan gaat de snelheid significant omlaag

Ik ken photoshop niet zo, maar ik kan me voorstellen dat als je van één bron leest en naar de ander wegschrijft je eigenlijk twee hardeschijven moet hebben. Zoals twee keer Samsung F4EG 2TB dan heb je flink veel ruimte, goede snelheden (tot 140MB/s) en voor een prijs van 60 euro per stuk zijn ze ook nog lekker goedkoop.

Een SSD is dus niet automatisch sneller. SSDs zijn goed in random I/O iets waar hardeschijven juist heel slecht in zijn. SSDs bieden echter beperkte schrijfsnelheden. Neem bijvoorbeeld een Vertex 3 of Agility 3 met 500MB/s write; dan kun je bijvoorbeeld max 150MB/s in de praktijk krijgen omdat dit de werkelijke snelheid waarop de SSDs kunnen schrijven; de specificatie gaat uit van het schrijven van nullen die door de controller gecomprimmeerd worden. Dat is dus complete onzin en 500MB/s ga je in de praktijk nooit halen. Zeker niet met foto bestanden die volgens mij altijd al gecomprimmeerd zijn; misschien niet een 'scratch' disk voor uncompressed photoshop data maar dan nog zal een Vertex 3 (dure SSD) je maar heel weinig voordeel boven een moderne 5400rpm schijf bieden, wat gezien zijn dure prijs het een slechte aankoop maakt.

De SRT techniek met Intel 310 SSD is bedoeld voor een grote HDD of RAID array om alle kleine files mee te cachen; zoals spellen die random reads doen en metadata die dan van de SSD ipv HDD gelezen wordt zodat HDDs kunnen doen waar ze goed in zijn: grote bestanden lezen en schrijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-05 22:24

• Kurgan
@Cipher: bedankt voor de reactie. ik ben niet onbekend met wat een SSD kan, ik heb momenteel een X25-M 160GB. Zoals je in mijn startpost kunt lezen komen het OS en de progs op de Vertex 3 te staan en de bestanden op de gewone HD's. Ik ben trouwens van mening dat het altijd een goed idee is om je OS en de bestanden op aparte fysieke harde schijven te zetten.

@Hulkiedulkie: bedankt maar die kende ik al. Anandtech is een van de eerste sites waar ik naar kijk voor serieuze reviews.

Anoniem: 15758

Kurgan, zijn er nog vragen die je niet beantwoord hebt gezien in je thread, of nog meer duidelijkheid over wilt? Als je bekend bent met wat een SSD kan en je hebt reviews gelezen en je weet wat SRT inhoudt; welke vragen blijven er dan voor jou over die je beantwoord wilt zien? Ik heb namelijk wel getracht al je vragen puntgewijs te beantwoorden; al lijkt het uit je laatste reactie dat je hier niet veel wijzer van bent geworden; of heb ik het mis?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kurgan
Anoniem: 15758 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 21:46:
Kurgan, zijn er nog vragen die je niet beantwoord hebt gezien in je thread, of nog meer duidelijkheid over wilt? Als je bekend bent met wat een SSD kan en je hebt reviews gelezen en je weet wat SRT inhoudt; welke vragen blijven er dan voor jou over die je beantwoord wilt zien? Ik heb namelijk wel getracht al je vragen puntgewijs te beantwoorden; al lijkt het uit je laatste reactie dat je hier niet veel wijzer van bent geworden; of heb ik het mis?
Bedankt voor de moeite maar eigenlijk is alleen de eerste vraag beantwoord, puur door het feit dat ik geen enkele informatie kan vinden die erop wijst dat Photoshop CS5 gebruik maakt van quick sync.

2 & 3) Ik weet nog steeds niet of de Intel 311 een snelheidsvoordeel heeft t.o.v. de Vertex 3 bij gebruik als losse schijf voor cache-bestanden. Op papier is de Vertex 3 een stuk sneller (behalve in random reads) maar blijft dat ook zo als de Vertex tegelijk de reads & writes van het OS én Photoshop moet gaan verwerken? Of kan ik dan beter de cache-bestanden op de Intel 311 zetten? Die heeft ten slotte SLC NAND.

4) Het alternatief is dat ik de 311 via SRT als I/O cache gebruik voor de twee Spinpoint HD's. De vraag is hier wanneer de Z68 besluit dat iets op de SSD gezet moet worden. Is dat na 2x een bestand te hebben geopend of na 10x? In het laatste geval heb ik niets aan SRT.

Het kan dus zijn dat ik de Intel 311 helemaal niet nodig heb, maar als ik hem wél nodig heb is het de vraag hoe ik hem het beste kan inzetten.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee