Toon posts:

[debian] Install werkt, mode is not supported bij booten

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:53

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Ik heb de volgende hardware draaien:
- Via Epia M10000 Erza 1 ghz board + proc
- 1024 MB Kingston Value ram
- 40 GB 2,5" HDD
- Standaard tobo/muis
- Samsung LE40A556 40" TV als monitor

Op dit ding wil ik dus debian installeren, met openbox, danwel LXDE. Ik gebruik hiervoor de netinstall van Debian 5.0.7.

Gaandeweg ben ik via verschillende distro's achter een aantal zaken gekomen die het aantal te gebruiken distro's drastisch verkleinen.
- kernel 2.6.33 of lager is nodig, met de hogere kan dit board niet overweg
- Gnome / KDE en aanverwanten zijn te traag op dit ding (voor normaal gebruik)

Probleem

NA het draaien van de grafische installer (die vlekkeloos verloopt!! ) boot de PC gewoon in Debian, maar het beeld blijft achterwege. De monitor scant en geeft uiteindelijk de mededeling "mode not supported". Dit terwijl de grafische installer (en ook b.v. de live CD van TinyCore) prima verloopt.
Wanneer ik met CTRL-ALT-F2 naar de terminal verhuis kan ik hier dan ook gewoon inloggen met root en mijn eigen user.

Via veel googlen heb ik uitgevonden dat de max resolutie 1400x1050 zou moeten zijn. Deze kan mijn tv mogelijk weer niet aan (unsupported), maar ook andere reso's werken niet.

Wanneer je vanuit de gewone user xrandr start geeft hij bij alle mogelijke optie's als response "can't open display". Ook wanneer je b.v. display=0 en output=VGA neerzet.

De xorg config heb ik al ingevuld op de juiste stand (en ook b.v. reguliere 1024x768) en daarna restart, maar dat haalt ook niets uit.

lspci geeft aan dat we praten tegen de videokaart genaamd:
Via technologies VT8623 [Apollo CLE266] integrated CastleRock graphics (rev 03)

Ik heb geen idee wat ik nog meer kan doen om deze ongein aan de praat te krijgen. Zijn er mensen hier die nog suggestie's hebben?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Twee vragen, waarom is >2.6.33 niet supported? Wat gaat er mis? Hoe kom je daarbij?

Verder, wat gebeurd er voor je 'mode not supported' krijgt? Dat lijkt me geen melding van je monitor (bijvoorbeeld door een te hoge reso)...? De boot sequence is in dit geval van belang, zo kunnen we inschatten wat er gestart/gedaan wordt voor je de foutmelding krijgt.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Exhar schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 21:50:
Twee vragen, waarom is >2.6.33 niet supported? Wat gaat er mis? Hoe kom je daarbij?

Verder, wat gebeurd er voor je 'mode not supported' krijgt? Dat lijkt me geen melding van je monitor (bijvoorbeeld door een te hoge reso)...? De boot sequence is in dit geval van belang, zo kunnen we inschatten wat er gestart/gedaan wordt voor je de foutmelding krijgt.
1e vraag: Er missen bepaalde instructiesets in de CPU die een hogere kernel dan die nodig heeft. Kan bij navraag wel even opzoeken welke instructies dit zijn, hij boot namelijk de live-image van veel distro's al niet om die reden.

2e vraag: De melding komt wel van de monitor voor zover ik weet. Ik heb niet snel een 2e monitor bij de hand om te testen, mogelijk morgen wel. Wat zou je willen weten van de boot sequence, en hoe kom ik daar achter? Het is een vrij kale installatie, met LXDE desktop en weinig spannends verder.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 00:20
Je kunt proberen in de terminal het volgende te doen:

Xorg -configure

Als je hier een foutmelding van krijgt kun je proberen de xorg.conf te editen en bij Section "Screen" het volgende toe te voegen. Dat zou moeten werken

code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "Screen"
..........
SubSection "Display"
Virtual 1400 1050
EndSubSection
.......
EndSection

Mocht dit ook niet werken dan kun je de volgende file proberen te editen:
/etc/xdg/lxsession/LXDE/autostart

voeg de volgende regel toe:
xrandr -s 1400x1050

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Black_Adder schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 22:30:
Je kunt proberen in de terminal het volgende te doen:

Xorg -configure

Als je hier een foutmelding van krijgt kun je proberen de xorg.conf te editen en bij Section "Screen" het volgende toe te voegen. Dat zou moeten werken

code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "Screen"
..........
SubSection "Display"
Virtual 1400 1050
EndSubSection
.......
EndSection

Mocht dit ook niet werken dan kun je de volgende file proberen te editen:
/etc/xdg/lxsession/LXDE/autostart

voeg de volgende regel toe:
xrandr -s 1400x1050
Ik zie dat ik wat vollediger had moeten zijn. Al de door jouw aangegeven opties heb ik geprobeerd, toevallig op die wijze.

De live CD van Puppy linux 525 werkt overigens prima. Zodra ik deze installeer krijg ik helaas weer een nieuwe mededeling.

Overigens draaide de live CD van puppy op 1920x1080, de max resolutie die deze monitor aan kan. Dat bevestigd voor mij dat de modus die ik in Debian geprobeerd heb niet verkeerd zijn.

Wat een rampenplan. Ik zou bijna terugstappen naar windows xp ......

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 00:20
Als ik het goed begrijp is het een onboard vgachipje met shared video memory. Hoeveel geheugen heb je geassigned als dit 16MB is zou je dan eens 32MB kunnen proberen?

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Black_Adder schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 23:06:
Als ik het goed begrijp is het een onboard vgachipje met shared video memory. Hoeveel geheugen heb je geassigned als dit 16MB is zou je dan eens 32MB kunnen proberen?
Dat klopt. Uit mijn hoofd gezegd zit de size standaard op 64 MB, dit kan ik uiteraard in Bios even checken.

Maakt volgens mij weinig verschil...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee