Toon posts:

chmod > OS brick

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Shondoit
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-12-2021
Dag mensen,

Ik heb vandaag het OS van mijn laptop gebrickt en ik weet niet precies hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
Dus wil ik graag deze korte vraag hier voorleggen.

Korte achtergrond: Ik had een Debian minimale installatie, met een aparte partitie gemount onder /data
Het idee was dat ik deze gedeeld kon gebruiken voor elke user naast ieder een aparte map in /home[1]
Het grootste deel lukte wel alleen stonden sommige rechten niet goed. Alleen met Sudo kon ik de mappen inzien.
Dus ik deed het meest logische en voerde 'sudo chmod 777 /data/.* -R' zodat iedereen er bij kan.
...
Helaas zorgde dit, om één of andere vreemde reden, er voor dat *geheel* root, /, niet beschikbaar was, of in ieder geval niet uitvoerbaar. Inclusief sudo en chmod.

Mijn vraag is dus, wat deed ik verkeerd?
Ik heb geprobeerd het op te zoeken, maar deze specifiek syntax is niet bepaald iets wat Google makkelijk kan vinden.
Ik ben al bezig mijn OS opnieuw te installeren omdat ik toch nog niet zoveel had ingesteld, maar ik wil graag weten waar mijn fout zat zodat dit niet weer gebeurt.
Bij voorbaat dank. =]

[1] Ik wil graag VirtualBox headless draaien zodat ik vanaf afstand deze kan beheren en inloggen. (phpVirtualBox en RDP)
Het is dan handig om de VMs op een gedeelde share te hebben. Zodat de lokale gebruiker er bij kan (via SSH) en zodat de dedicated vbox user deze kan zien.

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 18:22
Weet je zeker dat je
code:
1
sudo chmod 777 /data/.*'
Hebt uitgevoerd i.p.v.
code:
1
sudo chmod 777 / data/.*'

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Doe hetzelfde eens met ls:

ls /data/.*

Dan ben je er snel achter ;)

• Shondoit
X_lawl_X schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 19:51:
Weet je zeker dat je
code:
1
sudo chmod 777 /data/.*'
Hebt uitgevoerd i.p.v.
code:
1
Ik weet heel zeker dat ik geen losstaande slash heb gebruikt.
Mijn vorige opdracht was 'chmod 777 /data/*.* -R' en deze heb ik aangepast.
benoni schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 19:52:
Doe hetzelfde eens met ls:
ls /data/.*

Dan ben je er snel achter ;)
Ah, dat verklaard alles. -_-

Enig idee hoe ik dan alle verborgen mappen kan pakken zonder de bovenliggende folder?

[Voor 30% gewijzigd door Shondoit op 02-07-2011 19:57]

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 22:05
Volgende keer even met een LiveCD/LiveDVD opstarten en dan kijken wat je precies hebt uitgevoerd. Als je de schijf mount en kijkt in je .bash_history file (als je bash gebruikt) dan kun je zien wat je hebt uitgevoerd.

Maar goed, als je al aan het herinstalleren bent dan is dat vast al verdwenen.

• benoni
  • Niet online
Shondoit schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 19:54:
Enig idee hoe ik dan alle verborgen mappen kan pakken zonder de bovenliggende folder?
Ehm...

ls /home/cosinus/.[^.]*

Die '[^.]' betekent: alle tekens behalve een punt.

Maar anderen weten vast ook andere oplossingen :>

• Shondoit
alm schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 20:03:
Volgende keer even met een LiveCD/LiveDVD opstarten en dan kijken wat je precies hebt uitgevoerd. Als je de schijf mount en kijkt in je .bash_history file (als je bash gebruikt) dan kun je zien wat je hebt uitgevoerd.
Maar goed, als je al aan het herinstalleren bent dan is dat vast al verdwenen.
Ik wist nog wat ik had uitgevoerd dus dat was overbodig. Maar dat is in ieder geval een handige tip om te weten.
benoni schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 20:13:
ls /home/cosinus/.[^.]*

Die '[^.]' betekent: alle tekens behalve een punt.
Maar anderen weten vast ook andere oplossingen :>
Ik moest even dubbel checken, maar dit zal inderdaad werken.

En nog bedankt voor de tip van 'ls' gebruiken.
Het lastige in deze sitatuatie was dat ik dit totaal niet voorzag. Ik dacht alleen /data te verknoeien mocht ik iets verkeerds gedaan hebben.

Ik vind het nou niet echt logisch dat 'ls /data/.*' ook de bovenliggende map meeneemt. -.-
Oh Linux, zo makkelijk en zo krachtig... totdat de kracht iets te makkelijk wordt.

• benoni
  • Niet online
Shondoit schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 20:46:
Ik vind het nou niet echt logisch dat 'ls /data/.*' ook de bovenliggende map meeneemt. -.-
Is het ook niet als je het conceptueel bekijkt... maar als je de shell interpreter bekijkt als een simpel machientje die input letterlijk volgens de regels (die filename expansion ofwel globbing heten) tot output verwerkt dan is het wel weer logisch.

Je kunt het laten afvangen door een uitzondering in te stellen voor '.' en '..':

GLOBIGNORE=".:.."

Maar dat is weer niet zo handig omdat het systeem dan net weer anders werkt dan normaal, waardoor gebruikers of scripts ook weer andere fouten kunnen gaan maken.
X_lawl_X schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 19:51:
code:
1
Jij dacht zeker ook meteen hier aan: de Bumblebee blunder in het Non-windows humor topic :P
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee