Toon posts:

Ubuntu 11.04 installeren naast windows 7 dual boot

Pagina: 1
Acties:

• gwie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 13:03
Hallo,

Ik zou graag ubuntu naast windows 7 willen installeren op mijn hp pavilion dm1-3125.
Ik heb echter geen hersteldiskette bij mijn laptop gehad en kan deze ook niet maken omdat recovery manager dat alleen wil doen op cd'tjes (heb geen cd station) of een usb stick van minstens 17GB(heb ik helaas ook niet) en helaas niet op mijn externe hd.

Tijdens de installatie van Ubuntu kom ik in een scherm waarbij er een partitie gemaakt gaat worden, ik krijg dit echter niet voor elkaar omdat er staat dat alle partities van de schijf verwijdert zullen worden zodat ik een nieuwe indeling op kan geven.

Op de optie toevoegen kan ik niet klikken.

Hoe kan ik ubuntu nu het veiligst installeren, zodat het geen vervelend verhaal met hersteldiskettes gaat worden?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
Je kan eventueel met Parted Magic de Windows partitie verkleinen en de vrije ruimte gebruiken om Ubuntu op te installeren. Kijk ook hier eens voor tips: https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

kijk eerst hoe de wind waait

Waarom geen Wubi of hier?

[Voor 31% gewijzigd door jeanj op 02-07-2011 16:46]

Everything is better with Bluetooth

• gwie
Dit werkt toch iets trager dan dat je het op een eigen partitie installeert?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:45

MsG

Forumzwerver

Een uitleg over je huidige indeling is wel handig voor ons.

Op de live CD van Ubuntu kan je het beste kiezen dat je hem puur wil "try en". Hierdoor kom je in de Ubuntu omgeving. In het menu bij system > administration > gparted vind je dan een handige tool, waarmee je praktisch alles kan. Je kan denk ik het beste je windows-7-partitie verkleinen en daar Ubuntu op installeren. of je moet nog ruimte over hebben op een andere plek.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• gwie
Zo ziet het er op dit moment uit:

Zou ik hiermee gerust de c: partitie met 50 GB kunnen verkleinen?
Is dit later weer terug te draaien na een eventuele uninstall van ubuntu? (bijvoorbeel door de nieuwe partitie te verwijderen en bij c: klikken op uitbreiden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ok, ik heb de c partitie met 50 GB verkleint, als ik nu ubuntu wil installeren krijg ik dit te zien:

Wanneer ik nu een extra partitie probeer te maken met gparted krijg ik deze foutmelding:

8)7 wat nu te doen 8)7

[Voor 58% gewijzigd door gwie op 02-07-2011 18:20]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 01:36
C en D mergen tot één partitie.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• gwie
lamko schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 18:32:
C is de partitie die ik voor windows en eigenlijk alles gebruik, D is mijn recovery partitie, kan je die wel zomaar mergen?
Kan ik de recovery dan nog wel gebruiken?

• MsG

MsG

Forumzwerver

Nee, gewoon een extended partitie maken. Doe ik om dezelfde reden altijd. Maak een extended partitie van de volledige partitie, en daarbinnen maak je logische volumes geloof ik.

Alleen Windows 7 borkt soms als je hem hebt verkleind, dus weet niet precies hoe je dat gaat fixen zonder Windows-7 cd.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• gwie
MsG schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 18:35:

Alleen Windows 7 borkt soms als je hem hebt verkleind, dus weet niet precies hoe je dat gaat fixen zonder Windows-7 cd.
borkt?

Windows 7 loopt nu nog gewoon goed.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Oke, ik kreeg gezeik toen ik mijn partitie verkleinde, maar goed bij jou niet dus, dat scheelt :).

Heb je nu alles werkend?

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
lamko schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 18:32:
Hoe dan?

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:22
De indeling van de schijf zoals je die van HP hebt gekregen is gewoon kut; het zijn 4 primaire partities en dat is nou meteen het maximum; je kunt er dus geen extended partitie bij zetten waarbinnen je x nieuwe partities kunt aanmaken. Voor ubuntu kun je met 1 partitie uit de voeten (maar die past er dus niet bij), of het nou een logische partitie binnen een extended is, of een 'gewone' primaire partitie. Liever 2 (incl swap) of 3 (voor aparte /home), dus je moet ergens een aaneengesloten stuk ruimte vinden.

Je kunt een partitie tooltje voor windows gebruiken (bv parted magic, zoals hierboven genoemd, ik heb daar geen ervaring mee) en dan C en D op 1 partitie zetten en dan die partitie verkleinen, dat is grofweg hoe het zou moeten gaan. Kun je echt niet een CDtje met windows downloaden/van een vriend lenen (de code staat toch op je laptop)? Je kunt dan al je partities mooi wegknikkeren en meteen een goeie indeling maken. Heeft windows 7 bijvoorbeeld altijd 2 primaire partities nodig (Systeem en C)?

Instant edit: en dan zou ik ook meteen 11.10 installeren...

[Voor 7% gewijzigd door Visitor.q op 23-02-2012 19:41]

• jayjey
  • Niet online
Visitor.q schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:40:
De indeling van de schijf zoals je die van HP hebt gekregen is gewoon kut; het zijn 4 primaire partities en dat is nou meteen het maximum; je kunt er dus geen extended partitie bij zetten waarbinnen je x nieuwe partities kunt aanmaken. Voor ubuntu kun je met 1 partitie uit de voeten (maar die past er dus niet bij), of het nou een logische partitie binnen een extended is, of een 'gewone' primaire partitie. Liever 2 (incl swap) of 3 (voor aparte /home), dus je moet ergens een aaneengesloten stuk ruimte vinden.

HP indeling is inderdaad heel irritant, maar zou het bij andere notebooks anders zijn?
Ik ga 12.04 in april doen en nu nog 10.04 maar ik moet daarvoor de HP_TOOLS partitie dan wegdoen.
Visitor.q schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 19:40:
Je kunt een partitie tooltje voor windows gebruiken (bv parted magic, zoals hierboven genoemd, ik heb daar geen ervaring mee) en dan C en D op 1 partitie zetten en dan die partitie verkleinen, dat is grofweg hoe het zou moeten gaan. Kun je echt niet een CDtje met windows downloaden/van een vriend lenen (de code staat toch op je laptop)? Je kunt dan al je partities mooi wegknikkeren en meteen een goeie indeling maken. Heeft windows 7 bijvoorbeeld altijd 2 primaire partities nodig (Systeem en C)?

Heb de liveUSB met Ubuntu erin en gparted laat 4 primaire partities zien. Ik weet niet hoe ik sda1 en sda2 moet mergen met gparted...dat ga ik ook niet proberen.

Ik vraag me af of je met de recovery partitie echt alles evt. (als je zou willen) kunt herstellen?
Dus sda1 SYSTEM, sda2 WIN7, en sda4 HP_TOOLS.

[Voor 104% gewijzigd door jayjey op 28-02-2012 15:45]

• jayjey
  • Niet online
gwie schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 16:29:
Ik zou graag ubuntu naast windows 7 willen installeren op mijn hp pavilion dm1-3125.
Ik heb echter geen hersteldiskette bij mijn laptop gehad en kan deze ook niet maken omdat recovery manager dat alleen wil doen op cd'tjes (heb geen cd station) of een usb stick van minstens 17GB(heb ik helaas ook niet) en helaas niet op mijn externe hd.
1)
Klopt, moet op een USB van minstens 16GB bij de mijne, kost een tientje... je kunt dat maar 1x doen en die USB stick is dus daarmee bezet voor altijd. Je kunt dan altijd via bios die USB stick booten en alles terugzetten... Stel de HD gaat kapot of je wilt een SSD...

2)
Wat je ook kunt doen is
a) een win7 iso downloaden
b) die image uitpakken
c) aanpassen (ei.cfg) en
d) opnieuw een iso van maken
e) die iso naar een bootable USB schrijven met een tooltje, maar je hebt dan niet de drivers erbij.
Optie 1) is dus beter om een Recovery USB te maken via F11 op je notebook direct van de HP recovery partitie. Aan de andere kant, als je dan een partitie indeling van te voren aanmaakt, schijn je tegen te kunnen houden dat win7 automatisch 2 partities gaat bezetten en dan is het dus makkelijker om Ubuntu ernaast te installeren omdat je een vrij partitie hebt.

3)
Wat je ook kunt doen is de HP recovery partitie gewoon clonen m.b.v. clonezilla en dan de files van het USB stickje naar een andere HD overzetten. Dan kun je het USB stickje weer voor iets anders gebruiken. De image kun je dan altijd weer terugzetten op het USB stickje en dan m.b.v. clonezilla weer terug op de HD (sda3 bij mij) en dan doe je weer gewoon een HP Recovery met F11.
gwie schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 16:29:
Tijdens de installatie van Ubuntu kom ik in een scherm waarbij er een partitie gemaakt gaat worden, ik krijg dit echter niet voor elkaar omdat er staat dat alle partities van de schijf verwijdert zullen worden zodat ik een nieuwe indeling op kan geven.

Op de optie toevoegen kan ik niet klikken.

Hoe kan ik ubuntu nu het veiligst installeren, zodat het geen vervelend verhaal met hersteldiskettes gaat worden?
Dat is niet nodig, je moet sowieso een extended partitie hebben. Die kies je dan zelf tijdens de ubuntu installatie als partitie om ubuntu te installeren en daar gaat ook de swap partitie in. Je laat ubuntu dus niet zelf een partitie kiezen.

[Voor 12% gewijzigd door jayjey op 28-02-2012 15:47]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee