Toon posts:

[Ubuntu 11.04] Welke mount voor wat?

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Tja, alweer het zoveelste topic van mij deze dagen. Ik probeer een server met Ubuntu op te zetten, en daar komt nogal wat bij kijken. Ik hoop echter dat dit één van de laatste is. Ik heb succesvol deze howto toegepast, en ik heb nu 3 Raid devices:

GrootteFilesystemMount
1982.5KBext4/boot ???
22.0TBext4/ (#root dus)???
34.2GBswapswap (?)

Klopt dit? Moet dit niet anders? Ik heb nu zoveel reinstalls en formats gedaan, dat ik het even zeker wil weten.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met 1 MB voor /boot ga je niet ver lopen...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Daarom twijfel ik ook. Kloppen mijn partities niet? Moet ik 1 anders mounten? Moet ik 2 anders mounten?

EDIT: afaik worden op /boot alleen files voor de boot loader gezet. Is 1MB dan nogsteeds te weinig?

[Voor 33% gewijzigd door Beatboxx op 02-07-2011 12:37]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kernel(s) staan er ook, en je initrd's, alleen je kernel is al ruim meer dan 1 megabyte, waar heb je die grootte op gebaseerd?
Waarom niet gewoon 1 groot filesystem en een swappartitie?

[Voor 19% gewijzigd door blaataaps op 02-07-2011 12:43]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Geen idee. Ik ben ook totaal niet ervaren met ubuntu. Maar hoe moet ie dan?

EDIT: Ff editten terwijl ik post ;) Maar dit zijn de 3 partitie's hoe ubuntu ze heeft gemaakt. Kan ik gewoon die van 2TB als root doen, en die andere als swap en 1 deleten?

[Voor 54% gewijzigd door Beatboxx op 02-07-2011 12:44]

• blaataaps
  • Niet online
Ik zou /boot 0.5 of 1G maken, of helemaal weglaten inderdaad.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Helemaal weglaten vormt geen probleem?

EDIT: Ik heb 'm gewoon op non-actief gezet. Geen zin om opnieuw te moeten beginnen voor één MB. (Oftewel een halve minuut van een song), in een tijd dat je voor € 10 een usb stick haalt van 8GB. die van 1TB als root, die van 4GB als swap en gaan met de banaan :)

EDIT2: Even als check, ik kan straks als ik klaar ben met de installatie toch sudo aptitude install ubuntu-desktop doen om boxee te installeren?

[Voor 96% gewijzigd door Beatboxx op 02-07-2011 12:58]

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:03

Theimon

Snapte!?

blaataaps schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:50:
Weg laten gaat prima. Een /boot van 0.5GB is dan wel weer erg veel vind je niet? Als je 400 kernels wil testen misschien, maar dat lijkt me wat overdreven.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• DumbAss
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 23:12
Ik heb 276M voor de /boot maar ik heb die al eens op moeten schoenen (maar dat was meestal na een periode dat ik een beta gedraaid heb).

Vanutsteen.nl => nerds only | iRacing

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-05 22:38
blaataaps schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:50:
:$ ... vind 100 MB meer dan genoeg persoonlijk. Perfect voor een paar kernels op kwijt te kunnen met initrd's en configs + grub 2 is ook wat hongeriger tegenwoordig met al die modules. Maar een halve gb ... nah.

Overigens kan een partitie van een meg wel hoor :Y) ... moet je alleen kernel 2.2 nemen en zelf compilen :Y)

Spuit 11 8)7

edit:
@hieronder:
Nou, 'vroegah' had ik kernels van 230 KB. Gestript en wel. Hardware in de machine niet modulair in de kernel meegenomen, kleine extra's zoals zipdrive support voor config backup doeleinden weer modulair. Dan houd je je kernel extreem klein. Sinds 2.4.10 oid ben ik gestopt met zelf kernels maken, wat tegenwoordig geleverd wordt is goed genoeg (klein beetje bloated) maar ik ben geen student meer dus de machines zijn ook wat steviger :)

[Voor 32% gewijzigd door LinuX-TUX op 02-07-2011 13:06]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Wat is eigenlijk het voordeel van een aparte partitie voor /boot?

En @LinuX-TUX, leg die laatste zin eens uit?

• Anoniem: 144479
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb zelf /boot op een USB stick staan met mijn bootloader, kernels en keyfiles. Alle hdd's dm-crypted en daarboven op lvm. (btrfs vertrouw ik voorlopig nog niet.) Je zit dan niet vast aan het statische en ouderwetse 'partioneren'. Mijn advies luidt daarom ook om te kiezen voor lvm.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 144479 op 02-07-2011 13:05]

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Ik doe meestal zoiets voor bijv. een fileserver:

/boot 512mb (non lvm)
/tmp 512mb (lvm)
/home 512mb (lvm)
/ 512mb (lvm)
/usr 1gig (lvm)
/var 1gig (lvm)
/srv (lvm) de rest van de schijfruimte (hier komt dat bijv. /srv/ftp of /srv/samba in)

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
En heeft dat een voordeel voor een server die alleen wat backups maakt via rsync, via utorrent download en verder boxee draait?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Nadat ik een keer al mijn data ben kwijtgeraakt vanwege gezeik met LVM+RAID doe ik mijn servers en workstations tegenwoordig op de meeste simpel mogelijk wijze; 1 partitie met een swap-file erop. Aangezien ik voor mijn swap 2x memsize aanhoud is dit het meest flexibel bij uitbreidingen van de hardware :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• LinuX-TUX
Stacheldraht schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:06:
Ik doe meestal zoiets voor bijv. een fileserver:

/boot 512mb (non lvm)
/tmp 512mb (lvm)
/home 512mb (lvm)
/ 512mb (lvm)
/usr 1gig (lvm)
/var 1gig (lvm)
/srv (lvm) de rest van de schijfruimte (hier komt dat bijv. /srv/ftp of /srv/samba in)
w0w, mag ik weten wat hiervan het voordeel is? Bedoel, met home partities hoef je niet uit te leggen, evenals een boot partitie. Maar usr var :$

Dan nog even terugkomend op de boot partitie en grootte:
root@GiDeFLuX:/boot# du -sh ./*
714K	./abi-2.6.38-10-generic
713K	./abi-2.6.38-8-generic
128K	./config-2.6.38-10-generic
128K	./config-2.6.38-8-generic
1.5M	./grub
13M	./initrd.img-2.6.38-10-generic
13M	./initrd.img-2.6.38-8-generic
12K	./lost+found
158K	./memtest86+.bin
160K	./memtest86+_multiboot.bin
2.6M	./System.map-2.6.38-10-generic
2.6M	./System.map-2.6.38-8-generic
2.0K	./vmcoreinfo-2.6.38-10-generic
2.0K	./vmcoreinfo-2.6.38-8-generic
4.4M	./vmlinuz-2.6.38-10-generic
4.4M	./vmlinuz-2.6.38-8-generic
root@GiDeFLuX:/boot# df -h |grep boot
/dev/sda5             103M   48M   50M  50% /boot
root@GiDeFLuX:/boot# 
Dit is een desktop environment, zal opzich niet zover afwijken tov een server kernel overigens. (op module gebied natuurlijk wel, maar core ...)

Zoals je ziet, heb ik 2 kernels in boot EN grub2 == 50MB. Per kernel wat ik extra zou installeren moet je 13M + 4.4M + 2.6M rekenen. Dus ik kan er nog zo 3 2 bij zetten. Veel verder dan 100MB zou ik daarom nooit gaan.

• Niet online
Heeft niet zoveel met raid of lvm te maken, niet waar? En swap gebruik ik al jaren niet meer.
Spider.007 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:10:
Nadat ik een keer al mijn data ben kwijtgeraakt vanwege gezeik met LVM+RAID doe ik mijn servers en workstations tegenwoordig op de meeste simpel mogelijk wijze; 1 partitie met een swap-file erop. Aangezien ik voor mijn swap 2x memsize aanhoud is dit het meest flexibel bij uitbreidingen van de hardware :)

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden. Ik ben dan ook geen professionele serveromgeving aan't opzetten op XEON's, met 100GB aan RAM, maar een thuisservertje op een Pentium G620 met 4GB RAM.

Verder nogmaals de vraag, als ik na het installeren

code:
1
sudo aptitude install ubuntu-desktop

doe, kan ik dan gewoon software zoals chrome&boxee erop zetten? Enige wat echt belangrijk is, is boxee, het is namelijk een mediaspeler+homeserver in één:D

• Niet online
LinuX-TUX schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:12:
[...]

w0w, mag ik weten wat hiervan het voordeel is? Bedoel, met home partities hoef ik niet uit te leggen, evenals een boot partitie. Maar usr var :$

Zoals je ziet, heb ik 2 kernels in boot EN grub2 == 50MB. Per kernel wat ik extra zou installeren moet je 13M + 2.6M rekenen. Dus ik kan er nog zo 3 bij zetten. Veel verder dan 100MB zou ik daarom nooit gaan.
Wow? Met alle respect maar lvm is heel erg makkelijk om op te zetten. Het voordeel van lvm, zoals in in mijn post te lezen was, is dat je groottes en dergelijk makkelijk kan aanpassen zonder daarvoor het systeem offline te gooien.

[Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 144479 op 02-07-2011 13:15]

• LinuX-TUX
Anoniem: 144479 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:14:
[...]

Wow? Met alle respect maar lvm is heel erg makkelijk om op te zetten. Het voordeel van lvm, zoals in in mijn post te lezen was, is dat je groottes en dergelijk makkelijk kan aanpassen zonder daarvoor het systeem offline te gooien.
Dat je LVM on the fly kan schalen weet ik. Maar het voordeel ontgaat me nog steeds :Y)
Maak je geen zorgen om het off topic gedonder, leer ik ook weer eens wat terwijl wij met jou meedenken ;)

Maar je kan idd zo door schakelen naar een desktop als je dat wil ja.

[Voor 17% gewijzigd door LinuX-TUX op 02-07-2011 13:20]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Wat mijn eigenlijke doel ook was is gewoon een desktop omgeving opzetten, alleen dan met RAID. Ga ik dan de goede kant op?. En, jullie gaan een beetje offtopic.......

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:43

MsG

Forumzwerver

Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:14:
Ik wil het graag zo simpel mogelijk houden. Ik ben dan ook geen professionele serveromgeving aan't opzetten op XEON's, met 100GB aan RAM, maar een thuisservertje op een Pentium G620 met 4GB RAM.

Verder nogmaals de vraag, als ik na het installeren

code:
1
sudo aptitude install ubuntu-desktop

doe, kan ik dan gewoon software zoals chrome&boxee erop zetten? Enige wat echt belangrijk is, is boxee, het is namelijk een mediaspeler+homeserver in één:D
Waarom installeer je dan niet meteen gewoon de desktop-variant ipv server?

Ik heb zelf altijd een extended partitie (omdat ik het vaak naast een windows-installatie draai)

en dan apart:

/
/home
/swap

Waarbij ik voor de laatste 2 x de ram neem, wat misschien wat overkill is.

Zo is het ooit mij ook aanbevolen hier.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Omdat ik graag RAID wil....

EDIT: En over die swap, ik gebruik 'm eigenlijk überhaupt niet, 4GB RAM is meer dan voldoende

[Voor 64% gewijzigd door Beatboxx op 02-07-2011 13:20]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
SHIIT Ik krijg nu

"UNABLE to install GRUB in /dev/sda

Executing 'grub-install /dev/da ' failed.
This is a fatal error.

Hoe ga ik dit aanpakken?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:43

MsG

Forumzwerver

zegt hij echt /dev/da? of /dev/sda?

Want dat eerste is ook niks.

Swap is ook voor hibernation enzo, dat wil je uberhaupt nooit gebruiken?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
/dev/sda is het inderdaad.... Typo... Nu is hij aan't booten en knippert er al twee minuten een streepje links bovenin... HELLUP

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:25:
SHIIT Ik krijg nu "UNABLE to install GRUB in /dev/sda

Executing 'grub-install /dev/da ' failed.
This is a fatal error. Hoe ga ik dit aanpakken?
Heb de grootte van de partities al aangepast? Heb zo geen systeem bij de hand en kan dus even niet kijken hoe groot de grub directory is, maar deze wordt ook in /boot geinstalleerd dus mogelijk loop je nu al tegen die 1MB aan.

/edit: 'k Loop alweer achter, je hebt /boot helemaal verwijderd.

[Voor 7% gewijzigd door Nielson op 02-07-2011 13:33]

• LinuX-TUX
Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:29:
/dev/sda is het inderdaad.... Typo... Nu is hij aan't booten en knippert er al twee minuten een streepje links bovenin... HELLUP
Niets aant handje, gaat niet doorbooten, simpel. Opnieuw grub2 installeren middels boot disk. Het is allemaal softraid wat je hebt toch? Geen hardware array oid. Daar kan je namelijk mooie f*ckups van krijgen als je dat mixed.

Met hierboven, als je idd nog steeds bij 1 MB was gebleven is de reden idd ook snel te herleiden

[Voor 9% gewijzigd door LinuX-TUX op 02-07-2011 13:33]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Inderdaad geen hardware Raid. Zou je even precies kunnen uitleggen hoe het moet? De boot CD erin doen en dan recoveryen?

• blaataaps
  • Niet online
LinuX-TUX schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:02:
[...]

:$ ... vind 100 MB meer dan genoeg persoonlijk. Perfect voor een paar kernels op kwijt te kunnen met initrd's en configs + grub 2 is ook wat hongeriger tegenwoordig met al die modules. Maar een halve gb ... nah.
Waarom bezuinigen, als je (in dit geval dan) netto 2TB storage hebt. 100M is niet altijd genoeg, ubuntu 8.04 hier gebruikt 122M al. initrd + kernel is ruim 10 megabyte (en zo te zien backupt hij elke initrd een keer). Staan nu 6 kernelpackages op, dat vind ik niet schrikbarend veel (er kunnen er wel een paar opgeruimd natuurlijk, maar dit is geen uitzonderlijke situatie, allemaal standaard packages).

• Nielson
  • Nu online
Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:34:
Inderdaad geen hardware Raid. Zou je even precies kunnen uitleggen hoe het moet? De boot CD erin doen en dan recoveryen?
't Is niet dat ik flauw wil doen met elke keer die linkjes naar de ubuntu help, maar hier staat 't gewoon vrij goed uitgelegd: https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Reinstalling%20GRUB2

[Voor 21% gewijzigd door Nielson op 02-07-2011 13:42]

• LinuX-TUX
Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:34:
Jep, je hebt waarschijnlijk een server install CD. Met desktop cd kan je gewoon 'Try without install' booten en console openen + alles copy pasten wat er over geschreven is op het net :Y)

Wat je niet meld is wanneer je de cursor rechtsboven ziet knipperen. Is dat gelijk na je bios POST of heb je tussendoor wel een grub menu'tje gehad. Scheelt namelijk weer wat overhoop halen, maar ik ben bang dat je de full monthy kwa grub install weer kan doen. (en het klinkt zo zwaar, maar het zijn maar een paar commando'tjes)

Schoot me opeens te binnen, als je recovery doet dan krijg je toch altijd zo'n menu'tje wat je wil doen tegenwoordig bij Ubuntu? Grub recovery / fall back to console etc? Misschien kan je dat ding gewoon zelf z'n gang laten gaan als je een beetje mazzel hebt :Y)

[Voor 14% gewijzigd door LinuX-TUX op 02-07-2011 13:47]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Meteen na POST.

Maar ik kan überhaupt niet booten. Hoe install ik dan grub:S?

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 08:00
Wil ook niet flauw doen maar op internet staan genoeg voorbeelden hoe je zoiets moet aanpakken en het is ook een groot deel eigen smaak. En smaken verschillen. Zo heb ik gewoon /dev/sda1 heel Ubuntu op staan en WinXp staat op /dev/sda2, voor het geval ik eens iets moet testen wat er niet voor Linux is. Dit is ook zo'n vraag van : heb ik een D partitie nodig of moet ik ook nog een E, F en G hebben, puur smaak geval.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• LinuX-TUX
Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 13:46:
Meteen na POST.

Maar ik kan überhaupt niet booten. Hoe install ik dan grub:S?
Install CD booten en recovery optie proberen. Als dat hem niet wordt (te tekstueel wordt voor je) kan je altijd nog een desktop cd'tje booten van ubuntu en dit topic openen + link naar grub 2 openen en grub-install /dev/sdX copy pasten.

Use Boot-Repair Graphical Tool is natuurlijk ook een goede optie (wel weer desktop CD)
offtopic:
@hierboven:
smaak of niet. Heel bewust hier een home partite apart. Kan ik gewoon switchen tussen systemen en heb ik altijd m'n eigen profielen bij de hand. Als een install dan onderuit gaat, kan ik in minder dan een uur weer operationeel verder met m'n werk. Maar dat is gewoon praktisch en dus idd ieder z'n ding. Toen zag ik ook nog verdere onderverdelingen van anderen met usr . Dat ik het niet gebruik wil niet zeggen dat daar ook een praktische reden voor is en daar was ik nieuwsgierig naar :Y) ... ik weet ook niet alles, vandaar de interesse ... waarom :D

[Voor 33% gewijzigd door LinuX-TUX op 02-07-2011 13:55]

• lamko
@Linux-Tux
Die gui boot-repair tool ziet er zeer netjes uit dit maakt het voor beginnelingen een heel stuk eenvoudiger.
Moet zeggen mijn Ubuntu installatie die draait tot ik weer eens denk, dat het tijd wordt voor een upgrade. En dan doe ik een schone LTS installatie en maak ik een tijdelijke partitie aan voor de data die ik dan later weer resize en merge. Dit lijkt veel werk maar dat komt omdat ik er nog SLC 64 GB Mtron ssd in heb zitten die mij toen iets van 350 euro heeft gekost dus dat heb ik er dan wel voor over.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik heb nu via de install cd-->Rescue a broken system deze code gedraaid:

code:
1
sudo apt-get install grub2

Ging voorspoedig, maar ik zit nu weer met de knipperende platte streep.... Hoe komt dit&vooral hoe los ik het op

[Voor 5% gewijzigd door Beatboxx op 02-07-2011 14:31]

• Nielson
  • Nu online
Dat commando is om de grub2 package te installeren, niet de installatie van grub zelf in de mbr.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07-2020
Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 14:28:
Ging voorspoedig, [].... Hoe komt dit
Hoe moeten wij dat weten ? Op afstand fout zoeken zonder enige informatie is niet echt mogelijk. Begin eens met het goed installeren van grub

https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Reinstalling%20GRUB2

• LinuX-TUX
Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 14:28:
Ik heb nu via de install cd-->Rescue a broken system deze code gedraaid:

code:
1
sudo apt-get install grub2

Ging voorspoedig, maar ik zit nu weer met de knipperende platte streep.... Hoe komt dit&vooral hoe los ik het op
Hoogstwaarschijnlijk, als ik er nu zo snel door heen zift, zet hij op de verkeerde plaats z'n MBR. Bij jouw eerst aangehaalde howto doen ze op een gegeven moment ook op bijde schijven een MBR wegschrijven:
grub-install /dev/sdb #grub-install /dev/sdc

Het valt te proberen denk ik.

Het grub install commando zal overigens niets uit halen. Je installeerd dan op je tmpfs (tijdelijk os in je ram) grub2. Zou wel werken als je chrooted zit maar dit wil je als beginner echt niet gaan doen, trust me. (kan meer kapot maken dan je lief is als je dat niet correct doet. Zal overigens niet veel kapot kunnen maken daar het een fresh install is though :+ )

grub-install is het commando wat je wil gebruiken op alle 2 de schijven
@hieronder: 1000% mee eens. en var was ik idd vergeten, maar dat kan je services soms redden als de onopgeruimde & ongeroteerde bulklog het voor de rest verstiert idd

[Voor 8% gewijzigd door LinuX-TUX op 02-07-2011 14:39]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

/boot uitsplitsen kan soms nog voordelen hebben. /var ook. /home in elk geval voor een thuiscomputer. Andere dingen uitsplitsen is overbodig en compliceert alleen maar.

[Voor 8% gewijzigd door Borromini op 02-07-2011 14:37]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik ga even alles formatteren en opnieuw beginnen. Ik heb twee schijven van 2.0TB, voor het gemak 2000GB.

Ik doe 4GB voor swap.
500MB voor /boot
1900GB voor /home
en de rest voor root? Zou zoiets goed zijn? Alles wat echt ruimte inneemt komt in home, namelijk media(video+muziek+audio)

• LinuX-TUX
Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 14:39:
Ik ga even alles formatteren en opnieuw beginnen. Ik heb twee schijven van 2.0TB, voor het gemak 2000GB.

Ik doe 4GB voor swap.
500MB voor /boot
1900GB voor /home
en de rest voor root? Zou zoiets goed zijn? Alles wat echt ruimte inneemt komt in home, namelijk media(video+muziek+audio)
Meer dan genoeg idd, geen verkeerde indeling. Mocht het niet bevallen, kan je toch nog wat heen en weer schalen :+ (met lvm that is)

Maar draai idd gewoon weer een install, kijk wat hij doet :Y)

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Inderdaad. Maar dit is wel mijn laatste install. (zeg ik nu)

EDIT: Nog een vraagje, waar moet ik bootable flag neerzetten?
EDIT2: Owja, alles ext4 toch, behalve swap? Of moet ik 'm als "RAID physical volume" of als "LVM physical volume"

[Voor 66% gewijzigd door Beatboxx op 02-07-2011 14:47]

• lamko
Spreekt voor zich eigenlijk : /boot voor de bootable flag !

[Voor 25% gewijzigd door lamko op 02-07-2011 14:52]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
@Lamko, ik snap je niet helemaal? Quote erbij?

• LinuX-TUX
Ik volg hem even ook niet. 500MB is niet te klein en zou ansich geen roet in het eten kunnen gooien denk ik zo :?

oK, maar dan het volgende, wat is je output als je middels de CD in een console terecht komt en dit doet:
fdisk -l

• lamko
Ik heb ook een HTPC/ raid draaiend gehad kijk ook nog even in je andere topic daar heb ik ook nog een reactie geplaatst mer mijn ervaring. Misschien ook handig wat voor HTPC software je wilt gaan draaien. Zo is het voor mij handiger om Mythbuntu te installeren en dan de raid te configureren. Mythbuntu neemt mij het meeste voor handen weg met hun voor geconfigureerde mythtv.

[Voor 46% gewijzigd door lamko op 02-07-2011 15:02]

• bassie
Is het niet verstandig om eerst eens wat meer te lezen over partities, (*)raid, lvm, filesystems etc? Als je vragen gaat stellen als: "EDIT2: Owja, alles ext4 toch, behalve swap? Of moet ik 'm als "RAID physical volume" of als "LVM physical volume"" Dan vraag ik mij echt af of je wel weet wat je doet.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
@Ik heb me al behoorlijk ingelezen. Je kan dat inderdaad als een n00b-vraag beantwoorden, je kan ook antwoord geven.... Ik heb bijvoorbeeld alles al een keer werkend gehad op ubuntu desktop, behalve de server-installatie+RAID configureren. Wat ik nu heb bedacht is het volgende:

[list=1]
• Ik zet ubuntu 11.04 op een USB-tje die ik installeer, heb ik al veel vaker gedaan.
• Ik configure RAID 1 dmv:
code:
1
2
3
4
sudo apt-get install lvm2 dmsetup mdadm
sudo mdadm --create /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/sda1 missing
sudo mdadm --manage --add /dev/md0 /dev/sdc1
En dan heb ik sda1 en sdc1 samengevoegd tot een RAID array van level 1, toch?

• Ik zet m'n servers erin, en klaar?
• owja, boxee installeren&video's overhevelen.

• bassie
Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 17:30:
@Ik heb me al behoorlijk ingelezen. Je kan dat inderdaad als een n00b-vraag beantwoorden, je kan ook antwoord geven....
Ok als ik ext4 zeg, wat heb je dan geleerd? Juist, helemaal niks. Als je uitzoekt wat die "use as lvm" (ofzo) betekend weet je ook hoe je het de volgende keer moet gebruiken. En zodra je weet hoe de linux swap werkt weet je zeker dat je die niet ext4 maar "use as swap" moet kiezen voor je swap.
[list=1]
• Ik zet ubuntu 11.04 op een USB-tje die ik installeer, heb ik al veel vaker gedaan.
code:
1
2
3
4

mdadm commands ken ik niet maar het idee zal vast wel werken. Maar ik weet niet hoeveel invloed het op de snelheid heeft. En gaat die usbstick het leuk vinden om continue met logs beschreven te worden? Misschien dat het handig is om /var op je raid te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 13:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 17:30:
@Ik heb me al behoorlijk ingelezen. Je kan dat inderdaad als een n00b-vraag beantwoorden, je kan ook antwoord geven.... Ik heb bijvoorbeeld alles al een keer werkend gehad op ubuntu desktop, behalve de server-installatie+RAID configureren. Wat ik nu heb bedacht is het volgende:

[list=1]
code:
1
2
3
4

Waarom geeft je bij het aanmaken van die array niet beide schijven op, in plaats van dat je eentje missing doet en de tweede naderhand toevoegd.

Ik denk dat je even een beetje afstand moet nemen want volgens mij zie je door de bomen het bos niet meer. Je stelt wel erg veel eenvoudige vragen kort achter elkaar. Neem even pauze, denk rustig na, lees een handleiding en probeer dan 1 howto te volgen.
Hier op Tweakers verwachten we veel zelfstudie en eigen inzet. Stel je vragen eerst aan Google.

Owja, blijf weg bij Ubuntu-server. Dat heeft je geen enkel voordeel te bieden. Het is precies hetzelfde als gewoon Ubuntu maar dan zonder steunwieltjes.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee