• powernout
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-01 22:46
Net mijn nieuwe Samsung UE55D6530 smart-tv binnen en heerlijk via een cat5 gekoppeld aan mijn WD NAS waarop Twonky de mediaspeler is. Streamt overigens feilloos!

Nu wil ik echter het geluid van de tv naar de versterker leggen. Het mooie aan de tv is dat deze een HDMI poort heeft die zowel kan dienen als inkomende- als uitgaande poort, dat scheelt me weer een kabel die in het zicht hangt. Echter, mijn versterker ondersteunt alleen óf inkomend, óf uitgaand. Ik vraag mij af of er een switch is (voor een redelijk bedrag) die mij uit de brand kan helpen. Ik zal sowieso een kabel in de switch moeten steken die naar mijn HDMI In op de versterker gaat.

Via een verbluffend schema hoop ik duidelijk te maken wat mijn doel is!

"A Person who eats Cornflakes is a Cereal Killer"

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:53
Dus je hebt een splitter nodig die 1 in/out poort heeft, 1 out poort en 1 in poort?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Wat voor signalen stuur je je TV in, dat je een digitale uit nodig hebt naar je versterker?

Het normale schema is juist dat alles via de versterker naar de TV gaat, en de TV niets terugstuurt. De logica achter jou omslachtigheid is me een raadsel.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 11:48
Voor de kosten, om het kabel leggen of het in het zicht zijn van de kabel?
De kabel kost je minder dan een switch met 2 extra kabels...
Installeren moet je toch...
De kabel is nou niet bepaald een regenpijp....

Extra kabel geeft minder werk op den duur en is wel zo duidelijk.

Succes

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 12:22
RaZ schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:01:
Wat voor signalen stuur je je TV in, dat je een digitale uit nodig hebt naar je versterker?

Het normale schema is juist dat alles via de versterker naar de TV gaat, en de TV niets terugstuurt. De logica achter jou omslachtigheid is me een raadsel.
er zit toch geen TV tuner in je versterker? het geluid van je TV wil je natuurlijk ook in goede kwaliteit kunnen horen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

De TV is ook de netwerk mediaspeler en daarnaast is wordt wellicht ook de tv tuner gebruikt?

@TS: Denk dat je het jezelf te moeilijk maakt (ik vermoed dat hetgeen je zoekt niet bestaat zelfs). Maar heeft je versterker niet ook een toslink (optische) geluidsingang? Je TV heeft namelijk ook een optische geluidsuitgang en als je versterker ook die ingang heeft zou ik die gebruiken :)

• powernout
Joostje123 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:01:
Dus je hebt een splitter nodig die 1 in/out poort heeft, 1 out poort en 1 in poort?
Volgens mij sla je de spijker op z'n kop!

• powernout

Nou, deze tv heeft een netwerkaansluiting. Ik stream films naar mijn tv toe. Daar komt dus ook het geluid op terecht, maar dit wil ik via mijn versterker laten lopen. Op dit ogenblik kan ik alleen de interne tv luidsprekers gebruiken, waardoor mijn 5.1 set tekort gedaan wordt. Snap je?

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:36
powernout schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:29:
[...]

Nou, deze tv heeft een netwerkaansluiting. Ik stream films naar mijn tv toe. Daar komt dus ook het geluid op terecht, maar dit wil ik via mijn versterker laten lopen. Op dit ogenblik kan ik alleen de interne tv luidsprekers gebruiken, waardoor mijn 5.1 set tekort gedaan wordt. Snap je?
Let wel op dat veel TV's alleen maar stereo kunnen doorgeven en geen Dolby Digital. Kwestie van testen natuurlijk, maar hou er rekening mee in ieder geval!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | Kingston KC2000 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | Fractal Define C TG | Scythe Mugen 5 | Seasonic Focus Plus Gold 650 | HTC Vive

• powernout
ik222 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:13:
[...]

De TV is ook de netwerk mediaspeler en daarnaast is wordt wellicht ook de tv tuner gebruikt?

@TS: Denk dat je het jezelf te moeilijk maakt (ik vermoed dat hetgeen je zoekt niet bestaat zelfs). Maar heeft je versterker niet ook een toslink (optische) geluidsingang? Je TV heeft namelijk ook een optische geluidsuitgang en als je versterker ook die ingang heeft zou ik die gebruiken :)
Klopt, er zit ook een toslink; dat is een oplossing, maar niet de oplossing die ik wil! HDMI switch kan ik uit het zicht plaatsen. Toslink is weer een kabel die 7,5 meter moet overbruggen naar mijn versterker. Dit terwijl de HDMI kabel het zelfde resultaat kan geven :)

• powernout
Luuk1983 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 12:32:
[...]

Let wel op dat veel TV's alleen maar stereo kunnen doorgeven en geen Dolby Digital. Kwestie van testen natuurlijk, maar hou er rekening mee in ieder geval!
Thanks, goeie opmerking, maar deze kan dat volgens de handleiding wel!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:12

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

als je toch je films streamt dmv je tv, welk signaal gaat er dan van je versterker naar je tv?
waarmee ik dus wil zeggen: hdmi kabel van je tv naar de ingang van je versterker en dan ben je klaar volgens mij.

[Voor 37% gewijzigd door Firestorm op 03-07-2011 15:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:40
Ik begrijp het eerlijk gezegd nog niet zo.

De TV heeft *geen* in/uit HDMI poort, HDMI is in principe eenrichtingsverkeer. Wat je wel hebt is dat je TV HDMI1.4 doet met de 'ARC' feature voor Audio Return Channel. Ofwel, er gaat HDMI video *naar* je TV, die stuurt het gedecodeerde audio via diezelfde stroom *terug*.

Wat je nodig hebt is een receiver die ook 'ARC' ondersteunt. Alle HDMI bronnen moeten dan op je versterker aangesloten worden, van daaruit dan 1 HDMI kabel naar je TV.

Wat je hooguit nog kan proberen is om twee HDMI kabels tussen versterker en TV te leggen: heengaand video+audio van versterker naar bijv. HDMI1, en een HDMI kabel voor het audio-return-channel van HDMI2 naar de versterker. Ik betwijfel of dat gaat werken, maar misschien...

Beste oplossing, als je versterker geen ARC doet, is toch gewoon die Toslink kabel tussen TV en versterker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powernout
Firestorm schreef op zondag 03 juli 2011 @ 15:41:
als je toch je films streamt dmv je tv, welk signaal gaat er dan van je versterker naar je tv?
waarmee ik dus wil zeggen: hdmi kabel van je tv naar de ingang van je versterker en dan ben je klaar volgens mij.
Thanks. Er gaat in principe geen signaal van mijn versterker naar de tv, de netwerkkabel steekt direct van mijn nas/router in de tv waar dus ook gewoon de audio in zit. Ik zal echter eens proberen of ik mn hdmi kabel kan omprikken, puur om te kijken of dit werkt. Dan zou ik eventueel een 2e hdmi kabel kunnen trekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powernout
vanaalten schreef op zondag 03 juli 2011 @ 17:08:
Ik begrijp het eerlijk gezegd nog niet zo.

De TV heeft *geen* in/uit HDMI poort, HDMI is in principe eenrichtingsverkeer. Wat je wel hebt is dat je TV HDMI1.4 doet met de 'ARC' feature voor Audio Return Channel. Ofwel, er gaat HDMI video *naar* je TV, die stuurt het gedecodeerde audio via diezelfde stroom *terug*.

Wat je nodig hebt is een receiver die ook 'ARC' ondersteunt. Alle HDMI bronnen moeten dan op je versterker aangesloten worden, van daaruit dan 1 HDMI kabel naar je TV.

Wat je hooguit nog kan proberen is om twee HDMI kabels tussen versterker en TV te leggen: heengaand video+audio van versterker naar bijv. HDMI1, en een HDMI kabel voor het audio-return-channel van HDMI2 naar de versterker. Ik betwijfel of dat gaat werken, maar misschien...

Beste oplossing, als je versterker geen ARC doet, is toch gewoon die Toslink kabel tussen TV en versterker.
Kijk... hier word ik wijzer van. Ten eerste doet mijn versterker geen 1.4, maar alleen 1.3. Vermoedelijk stuurt ie dus het audio signaal over de utp van de hdmi 1.4 terug? Hoe dan ook, mijn versterker kan geen ARC aan, dat is zeker. Maar ik ben nog niet van plan om een nieuwe te kopen, versterker is pas een dik jaar oud!. Ik ga eens kijken wat er gebeurt als ik de kabel op de "in" op de versterker zet. Mocht dat lukken, betekent het natuurlijk handwerk om m iedere keer om te steken. Maar ik geloof dat toslink toch de oplossing moet gaan worden... Dank je voor je antwoord!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:40
powernout schreef op zondag 03 juli 2011 @ 22:39:
[...]
Ten eerste doet mijn versterker geen 1.4, maar alleen 1.3. Vermoedelijk stuurt ie dus het audio signaal over de utp van de hdmi 1.4 terug?
Yep, ARC gaat inderdaad via het ethernet-kanaal (pinnen 14&19) van de kabel. Verder is er voor het oversturen van audio nog een heel request/acknowledge/initiate/blabla protocol via het CEC kanaal (pin 13).

Het is dus niet dat de TV domweg altijd standaard audio via UTP overstuurt, maar de receiver moet er specifiek om vragen, inclusief een vraag&antwoord spelletje tussen de apparaten. Geen 1.4 versterker (en dan moet die 1.4 *ook* nog de ARC feature ondersteunen, wat niet perse nodig is om '1.4' te mogen adverteren)? Dan gaat dit gewoon niet werken.

Wat ik zo zie heb je de volgende mogelijkheden:
1) audio optisch van TV naar receiver; Lip-sync zal je dan handmatig moeten instellen in de receiver (audio vertragen over enkele tientallen millisecondes tot het gelijk loopt met het video);

2) alles via je versterker laten lopen: een netwerk-streamer aanschaffen, via cat5 met je NAS koppelen en al je bronnen met HDMI naar je versterker leiden; dan 1 kabel naar je TV. De HDMI1.3 auto-lipsync feature zou dan voor het gelijk lopen van audio&video moeten zorgen.

• powernout
[quote]vanaalten schreef op maandag 04 juli 2011 @ 08:27:
[...]
Wat ik zo zie heb je de volgende mogelijkheden:
1) audio optisch van TV naar receiver; Lip-sync zal je dan handmatig moeten instellen in de receiver (audio vertragen over enkele tientallen millisecondes tot het gelijk loopt met het video);

Powernout is op weg naar kabeltje.com om een toslink te bestellen.

Dank voor de input!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee