Toon posts:

[Ubuntu server 11.04] Software RAID probleem

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik probeer voor een thuisserver/HTPC twee identieke schijven in RAID 1 te zetten. Ik heb op een USB-stick Ubuntu 11.04 Server 32 bits staan. Geïnstalleerd tot aan partition menu. Hier krijg ik de vraag hoe ik wil partitionnen. Ik kies manual, en twee keer entire disk. (een keer voor schijf 1, een keer voor schijf 2). Dat ziet er dan zo uit:

(iPhone kwaliteit)

Ik ga naar Configure Software RAID, selecteer Raid 1, 2 active disks, 0 spare disks, en dan krijg ik dit:

Ik kan nergens de andere 2TB partitie kiezen. Volgens mij moet ik dat drie keer doen, drie keer voor de gelijkwaardige partitie's, of niet?

Afijn, ik klik op de missende 2TB partitie, en ik krijg dit:

Maar volgens mij is er helemaal geen RAID device, dat zie ik ook als ik weer naar Configure Software RAID ga, en probeer een RAID device te deleten:

Hoe krijg ik nu Disk 1 en Disk 2 samengevoegd in Raid 1????

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:38

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Dat ga ik nu proberen!

EDIT: Helaas loop ik al bij stap 2 vast. Ik kan niet mijn hard disk selecteren en een nieuwe partition table maken, dan geeft ie error dat het uitmaakt van een Raid device...

[Voor 80% gewijzigd door Beatboxx op 02-07-2011 10:42]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 00:54
Wat ik persoonlijk altijd doe is na de installatie de raid configureren dit kan namelijk niet tijdens de installatie van de desktop editie en dan een mdadm howto er bij pakken voor de juiste parameters.Ik heb namelijk geen trek in Ubuntu server als het tegelijk ook een HTPC moet zijn.

Owja nog een tip installeer gparted ook even, is zeer handig om je verschillende schijven in te delen. En daarna kun je het met een paar mdadm commando's afmaken.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-04 17:17
tuurlijk wel,

even deze pagina lezen en begrijpen, komt het helemaal goed.
https://help.ubuntu.com/community/Installation/LVMOnRaid

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik ben nu bezig geweest met mdadm. Ik heb succesvol mijn swap in raid 1 gezet (trouwens overweeg ik die, voor snelheid, en data daarop is toch vaak niet belangrijk op lange termijn, in RAID 0 te zetten), maar in RAID 1 zetten van de twee grote partities (Die op 86KB na exact dezelfde grootte hebben), lukt niet. De partities waar ik het over heb zijn /dev/sdb2 en sda2.
Bij de eerste array, die succesvol werd aangemaakt, waaruit ik concludeer dat mijn invoer goed is, ziet er zo uit:

code:
1
sudo mdadm --create /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/sda1 /dev/sdb3

Daarvan maak ik dus:

code:
1
sudo mdadm --create /dev/md1 --level=1 --raid-devices=2 /dev/sdb2 /dev/sdb2

en dat resulteert in:

bastiaan@htpc-server:~$ sudo mdadm --create /dev/md1 --level=1 --raid-devices=2 /dev/sda2 /dev/sdb2
mdadm: /dev/sda2 appears to contain an ext2fs file system
    size=1949509632K  mtime=Thu Jan  1 01:00:00 1970
mdadm: Note: this array has metadata at the start and
    may not be suitable as a boot device.  If you plan to
    store '/boot' on this device please ensure that
    your boot-loader understands md/v1.x metadata, or use
    --metadata=0.90
mdadm: super1.x cannot open /dev/sdb2: Device or resource busy
mdadm: /dev/sdb2 is not suitable for this array.
mdadm: create aborted

Zelf denk ik dat dit komt doordat sb2 momenteel gemount is als root filesystem. Verder snap ik ook vrij weinig van de melding dat ie een ext2 filesystem bevat, hij is echt ext4. Dat zegt disk manager, en zo heb ik m gemount... Ik denk dat deze niet gemount mag zijn als ik 'm wil gebruiken, dus waar ik over nadenk - en ik wil van jullie weten of het in potentie kan werken - is opstarten van een USB, en dan het command uitvoeren. Zou dat dus kunnen werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Waarom wil je een partitie waar een filesystem op staat aan je raid-array toevoegen? Je hebt die data verder niet meer nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Die swap, waarom partitie? Tja, kijken of het uberhaupt werkt? Maar als antwoord op mijn vraag, gaat dat werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:38
Als je systeem nu / draait vanaf /dev/sdb2 kun je die niet zomaar gaan aanpassen, start dan op van de cd. Verder is het erg aan te bevelen (misschien zelfs wel noodzakelijk) dat beide partities die je probeert te spiegelen even groot zijn. Mocht je overwegen om je swap partitie op een raid0 array te zetten, dit is niet nodig. Als je gewoon op elke disk een normale swap partitie zet striped de kernel deze vanzelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Okay. Maar maakt die paar KB verschil echt uit??

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Het verschil kun je niet gebruiken (en afhankelijk van de volgorde van toevoegen werkt het helemaal niet).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 14:54
Een voorbeeldje met twee lege disks:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik heb ze nu allebei tot op de byte gelijk. Ik ben geboot vanaf een USB-stick. Ik kan zomaar de partitie die normaal als / wordt gebruikt in Raid 1 zetten toch?

EDIT: De eerste keer kreeg ik Busy box. Helemaal opnieuw geïnstalleerd, de tweede keer kreeg ik grub rescue shell..... Ik kreeg een halve hartaanval, eens gegoogled en ik ga nu dit proberen:

error: file not found.
grub rescue> set /dev/md0/boot/grub
error: not an assigment.
grub rescue>

[Voor 49% gewijzigd door Beatboxx op 04-07-2011 15:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matthijsln
Beatboxx schreef op maandag 04 juli 2011 @ 14:51:
Ik heb ze nu allebei tot op de byte gelijk. Ik ben geboot vanaf een USB-stick. Ik kan zomaar de partitie die normaal als / wordt gebruikt in Raid 1 zetten toch?
Nee, je kan een bestaande partitie niet zonder meer converteren naar raid1. Bovenstaand filmpje laat zien hoe je een nieuwe installatie kan doen op raid1. Een bestaande installatie converteren naar raid1 zou ik niet adviseren, omdat je namelijk ook de installatie zo moet aanpassen dat deze van de md array boot (grub, fstab, etc.). Er is een howto voor Arch Linux die het proces beschrijft, maar mij lukte het niet. Het makkelijkst is om een verse install te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Je bedoelt een verse install? Tja, maar hoe moet ik dan die Raid1 voor elkaar krijgen????

Acties:
  • 0Henk 'm!

• matthijsln
Beatboxx schreef op maandag 04 juli 2011 @ 15:13:
Je bedoelt een verse install? Tja, maar hoe moet ik dan die Raid1 voor elkaar krijgen????
Als je doet zoals in bovenstaand filmpje (alleen de grootte voor de swap partities aanpassen), krijg je een Ubuntu installatie op raid1. Dus de partities die je wilt gebruiken voor raid markeren als raid ipv er een mount point op te zetten. Het / mount point op de nieuwe raid device zetten. De installer installeert de grub bootloader dan automatisch op beide raid devices.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Beatboxx schreef op maandag 04 juli 2011 @ 14:51:
error: file not found.
grub rescue> set /dev/md0/boot/grub
error: not an assigment.
grub rescue>
Waar heb je die syntax vandaan? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 00:54
Volgens mij moet de TS eerst de commando's begrijpen voor dat hij ze uitvoert.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Laat maar, ik ben ff helemaal klaar met RAID.... Ik heb een andere manier bedacht om het te regelen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee