Toon posts:

Koop op afstand speciale bestelling bij Duitse webshop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:19

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Heb een grote bestelling geplaatst bij een niet nader te noemen duits bedrijf op 14 juni:

Ik heb 7 spullen in mijn winkelwagentje gedaan, en uiteindelijk kreeg ik bij de kassa de melding: "Product X niet voorradig, graag dit artikel uit uw winkelwagentje te halen om te bestelling te kunnen voortzetten". Gelukkig was Produkt X maar een "bijproduktje" dus geen enkel probleem.

Uiteindelijk dus een bestelling geplaatst van 6 items, waarvan 1 echt belangrijk is (daar kwam ik voor bij deze shop terecht, laten we het product Y noemen). De andere 5 items zijn wel noodzakelijk (die heb ik nodig).

Inmiddels veranderd mijn bestelstatus op 17 Juni naar "Betaald".

Op 23 Juni vraag ik de status na van mijn bestelling en krijg ik reactie dat 1 item toch niet voorradig blijkt te zijn (het belangrijkste), en dat ie deze voor mij na gaat bestellen.

Ik geef aan dat ik geduldig zal afwachten.

Uiteindelijk heb ik gisteren (30 Juni) een mail gestuurd dat ik geen interesse meer heb in "Produkt Y", en dat hij de overige 5 items mag versturen, en de kostprijs van Produkt Y naar mijn BIC+IBAN mag storten.

Hier krijg ik netjes antwoord op:

Produkt Y is speciaal voor mij nabesteld, en is al betaald aan zijn leverancier. Hij kan verder helemaal niets met "Produkt Y".
Wel wil hij me tegemoet komen door nu alvast de 5 items te versturen, en wanneer "Produkt Y" beschikbaar is deze achteraan te zenden in een apart pakket.

Heb aangegeven dat ik me graag wil beroepen op het duitse "Widerrufsrecht", wat wij kennen als "koop op afstand".

Heb toevallig laatst een Retrode ge-preordered, en uiteindelijk ook geannuleerd, en de verkopende partij vond dit geen enkel probleem, en wees uit zichzelf al naar "Widerrufsrecht".

De Retrode algemene voorwaarden:

Engels:
Right to withdrawal
If you are a consumer according to § 13 BGB, you can cancel your contract within two weeks without giving reasons in writing (eg letter, e-mail) or by returning the goods. The period begins with receipt of the goods and this instruction. Within this period, it is sufficient to send the declaration of withdrawal or the goods to the address listed below (see "Identification of Providers")
Duits
Widerrufsrecht
Sie können Ihre Vertragserklärung innerhalb von zwei Wochen ohne Angabe von Gründen in Textform (z. B. Brief, Fax, E-Mail) oder – wenn Ihnen die Sache vor Fristablauf überlassen wird - durch Rücksendung der Sache widerrufen. Die Frist beginnt nach Erhalt dieser Belehrung in Textform, jedoch nicht vor Eingang der Ware beim Empfänger (bei der wiederkehrenden Lieferung gleichartiger Waren nicht vor Eingang der ersten Teillieferung). Zur Wahrung der Widerrufsfrist genügt die rechtzeitige Absendung des Widerrufs oder der Sache. Der Widerruf ist zu richten an: [Naam Persoon]
Hoe hier nu precies mee om te gaan? Ik heb speciaal de volledige gang van zaken hier getypt, om te laten zien dat "Product Y" op de website stond, en zelfs op voorraad (ander product moest ik zelfs verwijderen om door te kunnen gaan). Product Y is dus niet speciaal voor mij besteld of "vervaardigd".

Ik snap dat we hier op een Nederlands forum zitten, maar het is in duitsland vrijwel hetzelfde. Ik ben overigens nederlander. Het betreft een deal tussen een Duits bedrijf en een Nederlands Natuurlijk persoon.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wanneer gaat Koop op Afstand overigens in, dat is toch op 't moment dat jij het thuisbezorgd krijgt of hebt opgehaald?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Jejking schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 15:26:
Wanneer gaat Koop op Afstand overigens in, dat is toch op 't moment dat jij het thuisbezorgd krijgt of hebt opgehaald?
Ik ga ervan uit dat je het over de nederlandse wet hebt, en niet a.d.h.v. mijn "duitse post" hier een reactie geeft.

Je moet "Koop op afstand" zien als een "op zicht" termijn van 14 dagen (dus vanaf het moment dat je het thuis ontvangt).

Je mag er dus 14 dagen naar kijken om uiteindelijk de beslissing te nemen de verpakking open te rukken (even kort door de bocht). Let op dat er wat randvoorwaarden aanzitten als software, producten met houdbaarheidsdatum enz enz enz.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Topicstarter
Terugkomend op mijn "Duitse Case" m.b.t. Widerrufsrecht

De betreffende shop geeft aan dat het item "speciaal voor mij besteld was". Wat ik opzich vreemd vind aangezien het een Back-order betrof van een standaard item op hun website, en geen "custom order" voor mij als klant.

Omdat het een professioneel bedrijf is waarbij "de klant koning is", ga ik de resterende items netjes geleverd krijgen, en van het andere item wordt het geld retour gestort op mijn bankrekening.

Hulde!

20*350ZO45°

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 13:17

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dat iets een speciale bestelling is lijkt mij iets dat op de website herkenbaar moet zijn. Anders kan elke webleverancier claimen dat het speciaal is: "Sorry mijnheer, deze zak kattegrid is speciaal voor u besteld bij de leverancier. U bent dus verplicht hem af te nemen".

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De Europese Richtlijn spreekt van "goederen die volgens de specificaties van de consument zijn vervaardigd of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben". Dat is iets anders dan een artikel dat speciaal besteld wordt.

Verder is het opmerkelijk dat wanneer een bedrijf je niet fatsoenlijk wil helpen en zich vervolgens pas na aandringen aan de wet houdt, ineens wordt gesproken van "hulde!". Er wordt slechts morrend een overeenkomst / verbintenis nagekomen.

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 13:17

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je hebt gelijk. Ik had niet ver genoeg door gedacht.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee