Heb een grote bestelling geplaatst bij een niet nader te noemen duits bedrijf op 14 juni:
Ik heb 7 spullen in mijn winkelwagentje gedaan, en uiteindelijk kreeg ik bij de kassa de melding: "Product X niet voorradig, graag dit artikel uit uw winkelwagentje te halen om te bestelling te kunnen voortzetten". Gelukkig was Produkt X maar een "bijproduktje" dus geen enkel probleem.
Uiteindelijk dus een bestelling geplaatst van 6 items, waarvan 1 echt belangrijk is (daar kwam ik voor bij deze shop terecht, laten we het product Y noemen). De andere 5 items zijn wel noodzakelijk (die heb ik nodig).
Inmiddels veranderd mijn bestelstatus op 17 Juni naar "Betaald".
Op 23 Juni vraag ik de status na van mijn bestelling en krijg ik reactie dat 1 item toch niet voorradig blijkt te zijn (het belangrijkste), en dat ie deze voor mij na gaat bestellen.
Ik geef aan dat ik geduldig zal afwachten.
Uiteindelijk heb ik gisteren (30 Juni) een mail gestuurd dat ik geen interesse meer heb in "Produkt Y", en dat hij de overige 5 items mag versturen, en de kostprijs van Produkt Y naar mijn BIC+IBAN mag storten.
Hier krijg ik netjes antwoord op:
Produkt Y is speciaal voor mij nabesteld, en is al betaald aan zijn leverancier. Hij kan verder helemaal niets met "Produkt Y".
Wel wil hij me tegemoet komen door nu alvast de 5 items te versturen, en wanneer "Produkt Y" beschikbaar is deze achteraan te zenden in een apart pakket.
Heb aangegeven dat ik me graag wil beroepen op het duitse "Widerrufsrecht", wat wij kennen als "koop op afstand".
Heb toevallig laatst een Retrode ge-preordered, en uiteindelijk ook geannuleerd, en de verkopende partij vond dit geen enkel probleem, en wees uit zichzelf al naar "Widerrufsrecht".
De Retrode algemene voorwaarden:
Engels:
Ik snap dat we hier op een Nederlands forum zitten, maar het is in duitsland vrijwel hetzelfde. Ik ben overigens nederlander. Het betreft een deal tussen een Duits bedrijf en een Nederlands Natuurlijk persoon.
Ik heb 7 spullen in mijn winkelwagentje gedaan, en uiteindelijk kreeg ik bij de kassa de melding: "Product X niet voorradig, graag dit artikel uit uw winkelwagentje te halen om te bestelling te kunnen voortzetten". Gelukkig was Produkt X maar een "bijproduktje" dus geen enkel probleem.
Uiteindelijk dus een bestelling geplaatst van 6 items, waarvan 1 echt belangrijk is (daar kwam ik voor bij deze shop terecht, laten we het product Y noemen). De andere 5 items zijn wel noodzakelijk (die heb ik nodig).
Inmiddels veranderd mijn bestelstatus op 17 Juni naar "Betaald".
Op 23 Juni vraag ik de status na van mijn bestelling en krijg ik reactie dat 1 item toch niet voorradig blijkt te zijn (het belangrijkste), en dat ie deze voor mij na gaat bestellen.
Ik geef aan dat ik geduldig zal afwachten.
Uiteindelijk heb ik gisteren (30 Juni) een mail gestuurd dat ik geen interesse meer heb in "Produkt Y", en dat hij de overige 5 items mag versturen, en de kostprijs van Produkt Y naar mijn BIC+IBAN mag storten.
Hier krijg ik netjes antwoord op:
Produkt Y is speciaal voor mij nabesteld, en is al betaald aan zijn leverancier. Hij kan verder helemaal niets met "Produkt Y".
Wel wil hij me tegemoet komen door nu alvast de 5 items te versturen, en wanneer "Produkt Y" beschikbaar is deze achteraan te zenden in een apart pakket.
Heb aangegeven dat ik me graag wil beroepen op het duitse "Widerrufsrecht", wat wij kennen als "koop op afstand".
Heb toevallig laatst een Retrode ge-preordered, en uiteindelijk ook geannuleerd, en de verkopende partij vond dit geen enkel probleem, en wees uit zichzelf al naar "Widerrufsrecht".
De Retrode algemene voorwaarden:
Engels:
DuitsRight to withdrawal
If you are a consumer according to § 13 BGB, you can cancel your contract within two weeks without giving reasons in writing (eg letter, e-mail) or by returning the goods. The period begins with receipt of the goods and this instruction. Within this period, it is sufficient to send the declaration of withdrawal or the goods to the address listed below (see "Identification of Providers")
Hoe hier nu precies mee om te gaan? Ik heb speciaal de volledige gang van zaken hier getypt, om te laten zien dat "Product Y" op de website stond, en zelfs op voorraad (ander product moest ik zelfs verwijderen om door te kunnen gaan). Product Y is dus niet speciaal voor mij besteld of "vervaardigd".Widerrufsrecht
Sie können Ihre Vertragserklärung innerhalb von zwei Wochen ohne Angabe von Gründen in Textform (z. B. Brief, Fax, E-Mail) oder – wenn Ihnen die Sache vor Fristablauf überlassen wird - durch Rücksendung der Sache widerrufen. Die Frist beginnt nach Erhalt dieser Belehrung in Textform, jedoch nicht vor Eingang der Ware beim Empfänger (bei der wiederkehrenden Lieferung gleichartiger Waren nicht vor Eingang der ersten Teillieferung). Zur Wahrung der Widerrufsfrist genügt die rechtzeitige Absendung des Widerrufs oder der Sache. Der Widerruf ist zu richten an: [Naam Persoon]
Ik snap dat we hier op een Nederlands forum zitten, maar het is in duitsland vrijwel hetzelfde. Ik ben overigens nederlander. Het betreft een deal tussen een Duits bedrijf en een Nederlands Natuurlijk persoon.
20*350ZO45°