Toon posts:

[Ubuntu 11.04] FTP Server opzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik voel me nogal n00bie dat ik deze vraag stel, des te meer omdat ik het al wel een keer werkend heb gehad. Ik ben bezig met het opzetten van een mediaspeler, maar ik heb niet zo'n zin om te vaak mn toetsenbord op de mediaspeler te moeten aansluiten voor bijvoorbeeld toevoegen van een videootje. Daarom bedacht ik dat ik een map maak, genaamd media. Die zit op /home/bastiaan/media. Daarin maak ik de mappen video, audio en afbeeldingen. Nu stel ik het zo in dat ik vanaf mijn eigen (win7, verbonden met 1Gbit ethernet) computer filezilla open, verbinding maak en de bestanden upload in de goeie folder. Ik laat boxee dagelijks de mappen scannen, en ik ben klaar. Nu heb ik vsftpd geinstalleerd. De config file ziet er (comments heb ik weggehaald) nu zo uti:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
listen=YES
local_root=/home/bastiaan/media
chroot_local_user_enable=YES
local_enable=YES
write_enable=YES
anon_upload_enable=NO
use_localtime=YES
xferlog_enable=YES
connect_from_port_20=YES
secure_chroot_dir=/var/run/vsftpd/empty
pam_service_name=vsftpd
rsa_cert_file=/etc/ssl/private/vsftpd.pem

Nu open ik filezilla op een andere computer op hetzelfde netwerk, type ik het ip adres van de server in (192.168.1.70), mijn username+wachtwoord, vertelt ie me "connection refused by the server." Ik heb gegoogled, maar niks wat ik vind werkt....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Draait vsftpd daadwerkelijk (check met bijv. ps)? Zit er een firewall tussen? Staat er iets in de logs?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:23
Hoewel FTP wel een oplossing is, is het niet de ideale. Waarom gebruik je hier geen samba voor? Dan kun je gewoon via je verkenner naar de juiste map slepen. Is minder omslachtig dan FTPen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

JJerome schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 20:58:
Hoewel FTP wel een oplossing is, is het niet de ideale. Waarom gebruik je hier geen samba voor? Dan kun je gewoon via je verkenner naar de juiste map slepen. Is minder omslachtig dan FTPen.
en dat kan met ftp protocol niet? vanuit win moet ie een drive 'mounten' kan via explorer > extra > netwerkstation, dan werkt 't exact 't zelfde als sama (voor 't gevoel)

samba is wat meer werk dan ftp,
sudo apt-get install ftpd, dan met je win bak connecten met user/pass van je ubuntu install, makkelijker dan dat wordt 't denk ik niet

[Voor 11% gewijzigd door himlims_ op 01-07-2011 21:45]

πŸ†‚πŸ†ƒπŸ…΄πŸ…°πŸ…Ό: πŸ†πŸ…ΎπŸ…ΎπŸ†ƒπŸ…ΆπŸ…°πŸ…ΌπŸ…΄πŸ†_πŸ…²πŸ…ΎπŸ…Ό
πŸ…ΏπŸ†‚πŸ…½: πŸ…·πŸ…ΎπŸ…»πŸ…»πŸ…°πŸ…½πŸ…³πŸ…·πŸ…°πŸ†πŸ…³πŸ†‚

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik wil gewoon via Filezilla toegang hebben.
Ik heb nu openssh geinstalleerd. Mijn (zonder comments) config file:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
AllowUsers admin
Port 22
Protocol 2
HostKey /etc/ssh/ssh_host_rsa_key
HostKey /etc/ssh/ssh_host_dsa_key
HostKey /etc/ssh/ssh_host_ecdsa_key
UsePrivilegeSeparation yes
KeyRegenerationInterval 3600
ServerKeyBits 768
SyslogFacility AUTH
LogLevel INFO
LoginGraceTime 120
PermitRootLogin yes
StrictModes yes
RSAAuthentication yes
PubkeyAuthentication yes
IgnoreRhosts yes
RhostsRSAAuthentication no
HostbasedAuthentication no
PermitEmptyPasswords yes
ChallengeResponseAuthentication no
PasswordAuthentication yes
X11Forwarding yes
X11DisplayOffset 10
PrintMotd no
PrintLastLog yes
TCPKeepAlive yes

AcceptEnv LANG LC_*

Subsystem sftp /home/bastiaan/
UsePAM yes

Ik probeer nu met vanalles in te loggen vanaf een win7 pc via filezilla, zoals admin en geen password, helemaal anonymous, root user+password. Niks werkt. Hoe kom ik erin?

• blaataaps
  • Niet online
Gebruik je de goede poort? Wat is "van alles geprobeerd"? Wat staat er in de logs? Als vsftpd niet werkt en je wil niet debuggen, dan werkt sftp niet opeens op magische wijze wel.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Waarom zou ik niet willen debuggen? Ja, ik gebruik de goede poort. De logs kan ik niet vinden in /var/log, maar dat zal wel aan mij liggen.....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
bastiaan@htpc-server:/var/log$ ls
alternatives.log  cups            installer         samba
apparmor          dist-upgrade    jockey.log        speech-dispatcher
apt               dmesg           kern.log          syslog
auth.log          dmesg.0         lastlog           udev
boot              dpkg.log        mail.err          ufw.log
boot.log          faillog         mail.log          unattended-upgrades
bootstrap.log     fontconfig.log  news              wtmp
btmp              fsck            pm-powersave.log  Xorg.0.log
ConsoleKit        gdm             pycentral.log

• blaataaps
  • Niet online
Die bestanden zijn allemaal leeg?

En filezilla geeft alleen een wit scherm zonder meldingen? Dan ligt het aan filezilla denk ik.

[Voor 18% gewijzigd door blaataaps op 02-07-2011 23:47]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
In de OpenSSH config staat 'UsePAM Yes', dus als die server openstaat moet je vanuit een terminal (bijvoorbeeld putty op de Windows pc) kunnen proberen in te loggen met een naam en wachtwoord van een gewone gebruikersaccount (of root, er staat 'PermitRootLogin yes'). Als dat werkt kun je met ook een ssh/sftp client (zoals WinSCP, of Filezilla in ssh modus) proberen.

Ik zie dat je vsftpd ook PAM gebruikt: 'pam_service_name=vsftpd', als het goed is hoort daarbij een profielbestand (/etc/pam.d/vsftpd) waarin staat naar welke module de authenticatie wordt doorgespeeld.
Dat zou je hier kunnen posten.

Oja, en je kunt kijken of de betreffende services ook echt een poortje open hebben staan op het netwerk met 'lsof -i'.

[Voor 5% gewijzigd door benoni op 02-07-2011 23:48]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Het is thuisnetwerk, in principe staat alles open. De server staat inmiddels uit voor vandaag, en blijft uit. Dit zijn de errors van Filezilla:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Status: Verbinden met 192.168.1.70...
Antwoord:   fzSftp started
Commando:   open "bastiaan@192.168.1.70" 22
Commando:   Trust new Hostkey: Eenmaal
Commando:   Pass: ******
Fout:   Authenticatie mislukt
Fout:   Fatale fout
Fout:   Kan niet verbinden met server

Acties:
  • 0Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 23:59:
[code]
Commando: open "bastiaan@192.168.1.70" 22
Commando: Trust new Hostkey: Eenmaal
Commando: Pass: ******
Mmm... de SSH-server geeft dus wel thuis, maar de authenticatie mislukt.
Normaal is het dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord als je gebruikersaccount op de server.
Beatboxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 23:42:
Waarom zou ik niet willen debuggen? Ja, ik gebruik de goede poort. De logs kan ik niet vinden in /var/log, maar dat zal wel aan mij liggen.....
Als voor een programma geen eigen logbestand is ingesteld, wordt het meestal in syslog weggeschreven (voor daemons) en anders in messages. Voor de authenticatieproblemen kijk je in /var/log/auth.log. In die laatste moet je dus een melding zien van de inlogfout.

Addit:
Loop even je sshd_config nog eens goed na. Bij Subsystem moet je niet je homefolder zetten!
code:
1
Subsystem sftp /usr/lib/openssh/sftp-server

En volgens mij als je 'UsePAM yes' hebt staan hoef je geen 'PasswordAuthentication yes' te doen, en kan 'ChallengeResponseAuthentication' op 'no'. En 'PermitEmptyPasswords' zou ik op 'no' zetten als je een beetje veiligheidsbeleid wilt :)

[Voor 18% gewijzigd door benoni op 03-07-2011 00:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom zou je SFTP willen gebruiken als het toch alleen voor intern is :?
Een FTP server zou volgens mij standaard al moeten draaien op Ubuntu. je zou dan alleen nog een user aan moeten maken, die standaard in de map van je keuze terechtkomt. Maar da's vziw een kwestie van de juiste $home toewijzen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee