Toon posts:

LCD of Plasma TV kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 426 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordib91
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 20:54
Hallo mede-tweakers,

Ik zit momenteel met een kwestie. Ik verkoop mijn televisie en ga een nieuwe tv kopen. Mijn budget is rond de €650. Ik wil een tv rond de 50", dit is wel een pré. Mag ook een paar cm kleiner, maar niet veel kleiner. Het moet mooie kleuren hebben, full-HD zijn, meer dan 50Hz zijn (dus mooie vloeiende beelden), 3D is een leuke bijzaak maar hoeft niet perse.

Eerst had ik mijn ogen gericht op een plasma tv van LG, de 50PZ250. Dit is een 50" Plasma tv, 600Hz, etc. Bekijk de link voor de specs. Echter lees ik veel op de forums dat bij een plasma tv beelden in branden. Zal dat erg snel gaan bij deze tv? Ik ga er vooral op gamen en films kijken. De weerkaatsing maakt niks uit, omdat de zon er toch niet op schijnt of iets dergelijks. Anders kan de kamer wel donker gemaakt worden. Eerst wist ik zeker dat ik deze tv wou, alleen door deze berichten ga ik twijfelen.

De grootste LCD tv in deze prijsklasse is de Philips 47PFL3605H. Deze is 47", 100Hz wat een aanzienlijk stuk minder klinkt (weet het werkelijke verschil niet), reactietijd is 5ms en beeldhelderheid is 400, etc.

Wat moet ik doen, deze plasma, andere plasma of toch een LCD/LED? LED is volgens mij zeker te duur in deze prijsklasse en grootte van het beeldscherm. Kan iemand mij advies geven over dit onderwerp? Ik kan wel naar de Mediamarkt gaan, alleen krijg je dan meestal de mooie verhalen te horen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jordi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Als je echt veel waarde hecht aan kwaliteit moet je sowieso niet voor een LG plasma gaan.

dat 600Hz geneuzel is grotendeels marketing.

Voordelen plasma: donkerder zwart, mooiere kleuren.
Nadelen: iets meer last van extern licht (zon), iets dikker, niet heel zuinig.

Ik zou, als ik jou was, een Panasonic (imo het beste merk voor PlasmaTV's) 42G20 oid scoren. Een écht goede TV met de nodige features (CI+, ruime hoeveelheid HDMI ingangen) vind je niet in 50" in deze prijsklasse

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-06 16:15

mr.paaJ

generatie cmd+z

Die philips is kortweg gewoon slecht... lekker laten staan dus. Met dit budget en maat kom je snel bij plasma voor acceptabel beeld, moet je alleen niet teveel je beeld stil laten staan. Beetje voorzichtig zijn dus.
Naast de LG is misschien een Samsung D530 een optie.

Afhankelijk van je afstand kan 42" ook prima zijn en dan is er idd erg weinig beter dan de p42g20.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 08:42
Niet onderbouwd, ik weet het, maar inderdaad, neem een Panasonic plasma. :)

• jordib91
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 20:54
mr.paaJ schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 22:22:
Die philips is kortweg gewoon slecht... lekker laten staan dus. Met dit budget en maat kom je snel bij plasma voor acceptabel beeld, moet je alleen niet teveel je beeld stil laten staan. Beetje voorzichtig zijn dus.
Naast de LG is misschien een Samsung D530 een optie.

Afhankelijk van je afstand kan 42" ook prima zijn en dan is er idd erg weinig beter dan de p42g20.
Weet iemand want de perfecte kijk afstand is voor bijvoorbeeld een 42" of 50" is? Op de ene site staat rond de 4 meter á 5 meter en de ander zegt rond de 2,5 meter. :|

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 22:27

painkill

Pain(k)(ill)

jordib91 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 00:53:
[...]

Weet iemand want de perfecte kijk afstand is voor bijvoorbeeld een 42" of 50" is? Op de ene site staat rond de 4 meter á 5 meter en de ander zegt rond de 2,5 meter. :|
Ligt eraan, 2.5 meter is ERG dichtbij, maar wil je bv bij games alle details zien dan is het te overzien..
Voor TV kijken neem ik altijd 10 inch per meter. Dus bij 50 inch 5 meter..

En als ik wat mag voorstellen, neem geen 3d, geen 200hz+ en geen model wat er al jaren is..
Ook zou ik gaan voor een scherm met een kleine rand, want 50'' met daarnaast nog grote randen, dat ziet er erg groot uit. Ik heb laatst schermen gezien met maar een cm aan rand, dat zag er in vergelijking met grotere randen veel beter uit.

Al ben ik wel bang dat het geluid dan niet al te best is, maar daar moet je als je het mooi wil doen toch wat anders op verzinnen :P

Mijn SNES verzameling!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-06 16:15

mr.paaJ

generatie cmd+z

jordib91 schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 00:53:
[...]

Hoever zit je er vanaf?

Het blijft erg persoonlijk en zeker afhankelijk van wat je erop gaat kijken. Ik zit op zo'n 3.5m en vind 42" perfect: Digitenne blijft acceptabel en DVD/BR ziet er gewoon fantastisch uit. Anderen vinden 50" op 2,5m nog te klein (zie de THX standaard :p).
Voor games kan ik altijd wel een stoel wat dichterbij zetten als het nodig is.

tussen 1/3 en 1/4 kijkafstand als beelddiameter is een veilig gebied, groter wordt misschien erg groot en moet je willen.

-
600hz plasma en 100hz LCD zijn twee totaal verschillende eigenschappen die je eigenlijk niet naast elkaar mag zetten. 100hz gaat om een bewegingsinterpolatie, dus beelden berekenen, en dat kun je uitzetten. 600hz is de vaste frequentie van de aansturing van de plasmapanelen, daar wordt ook vaak een '100hz' techniek gebruikt om deze in te vullen.
Bij m'n plasma zet ik het liever uit, die is van nature al scherper bij bewegend beeld en het wordt wel wat 'vloeiender' maar ook met ruis om bewegende objecten. Er moet immers onbestaand beeld berekend worden. Bij LCD heeft het meer voordeel wat scherpte betreft, maar met dezelfde nadelen. Als je in de winkel een Philips (zeker met het freerunner demofilmpje) ziet staan is dat erg duidelijk te zien :p
De Philips die je gevonden had is gewoon 50hz, daarin klopt de pricewatch dus niet.

[Voor 36% gewijzigd door mr.paaJ op 02-07-2011 10:06]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 22:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Jordi,

Over deze onderwreoen is echt heel veel mooie info te vinden hier op GoT.

Even heel kort, aangezien het een zoekvraagje is: Ja, plama brandt nog steeds in, maar de techniek is veel verbeterd, waardoor je het minder merkt. De eerste xxx branduren moet je nog steeds heel voorzichtig zijn.

Het beste is nog altijd om betreffende toestellen in een winkel te bekijken met een demo-dvd of bluray die je zelf heel goed kent. Vraag om de afstandsbediening en stel contrast en helderheid fatsoenlijk af (dus geen demo 100-stand ;) ).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee