Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25
Waar ik nu werk ga ik een laptop van de zaak krijgen. Maar het ding mag niet té duur worden. Nu zal ik zonder morren een laptop krijgen die voldoet, maar als ik wellicht wat tips/trucs weet om een duurdere laptop te krijgen voor een lagere prijs dan is dat wel fijn natuurlijk. PC Privé is er dus niet meer. Nou heb ik nog iets anders gevonden:

http://www.jongbloed-fisc...ieuws_2005/pc_prive_truc/

Maar of dit nu nog kan weet ik niet. Ik heb er op gezocht maar er is niet bijster veel over te vinden. Helemaal niet als het om recente informatie hierover gaat. Zoeken op de "stichting pc prive", die dergelijke cursussen zou aanbieden levert ook niet veel op. Wel een adres, maar geen website.

En hoe werkt dit dan? Hoe gaat de belastingdienst na of je een laptop voor 90% of meer zakelijk gebruikt? Stel dat ik die laptop wel zou krijgen, moet hij daar dan niet belasting over betalen?

[Voor 25% gewijzigd door JT op 01-07-2011 16:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 35872
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
prive/zakelijk gebruik is moeilijk vast te stellen en de belastingdienst zal hier echt niet op controleren.
Ik gebruik mijn laptop ook prive en zakelijk.
Je moet alleen oppassen dat je geen illigale meuk erop zet omdat je bedrijf anders flink de pineut kan zijn..
Dus geen mp3's erop of films.. ook geen games zonder geldige licentie.

Ik heb de DELL E6520 en is een zeer fijn dingetje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT
Voor dat deel zat ik te denken aan een NAS thuis ;) Maar hoe is dat bij jou geregeld dan? Heb jij een laptop gekregen of is deze nog steeds eigendom van de zaak?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 35872
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is en blijft eigendom van de zaak..
Ik heb het gewoon in bruikleen, zodra ik wegga zal ik hem terug moeten geven, tot die tijd kan en mag ik hem ook gewoon prive gebruiken.
Gemiddeld worden IT laptops na 2 jaar vervangen. (oude wordt dan als presentatie/notuleer laptopje de organisatie ingegooid)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik begrijp niet goed waarom je het gereedschap van je werk privé wilt gebruiken. Als je er zelf een koopt is het echt helemaal naar je zin. En veel kosten die dingen tegenwoordig toch niet? Daarbij komt dat je geen gedonder hebt met wat je er op zet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT
Roenie schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:28:
Ik begrijp niet goed waarom je het gereedschap van je werk privé wilt gebruiken. Als je er zelf een koopt is het echt helemaal naar je zin. En veel kosten die dingen tegenwoordig toch niet? Daarbij komt dat je geen gedonder hebt met wat je er op zet.
Nou kijk, ik wil een bepaalde laptop, laptop X. Ik heb ook nog een laptop van m'n werkgever tegoed want na 4 maanden gebruik van m'n privé laptop bij klanten e.d. vind ik het wel welletjes. Hij vind wel dat ik iets goeds moet hebben. Als ik die laptop als eigendom krijg met als voorwaarde dat ik hem ook inzet voor zakelijke doeleinden scheelt dat mij een hoop geld. Ding wat ik wil kost ruim over de 1000 euro :P Maar dan moet ik het hem wel aantrekkelijk maken om dan ook die specifieke te halen. Anders krijg ik iets wat niet voldoet aan mijn persoonlijke eisen en moet ik die andere alsnog van de eigen centen halen.

[Voor 13% gewijzigd door JT op 01-07-2011 17:51]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:59

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En wat als je met je baas afspreekt dat hij 'n laptop koopt naar jouw zin, en dat jij verplicht bent om 'm na x jaar (of als je uit dienst gaat) voor x bedrag over te kopen? Dat bedrag is dan 't verschil tussen wat jij wil en wat hij wil, minus de BTW.

Op die manier heb je volgens mij beiden maximaal voordeel: hij kan de BTW volledig aftrekken, na 2 jaar is dat ding volgens de belastingdienst afgeschreven, en mag hij ermee doen wat hij wil (zoals aan jou verkopen). Eventueel kan je dat bedrag zelfs met gesloten portemone ruilen tegen de 4 maanden dat je je eigen laptop gebruikt hebt :)

[Voor 31% gewijzigd door Ardana op 02-07-2011 15:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:46
ardana schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 15:04:
Op die manier heb je volgens mij beiden maximaal voordeel: hij kan de BTW volledig aftrekken, na 2 jaar is dat ding volgens de belastingdienst afgeschreven, en mag hij ermee doen wat hij wil (zoals aan jou verkopen).
Maak daar maar 5 jaar van. Als de werkgever binnen 5 jaar de laptop verkoopt moet hij er gewoon BTW over rekenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MikeN schreef op zondag 03 juli 2011 @ 10:32:
Maak daar maar 5 jaar van. Als de werkgever binnen 5 jaar de laptop verkoopt moet hij er gewoon BTW over rekenen.
over het oorspronkelijke bedrag of over de boekwaarde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeN
Roenie schreef op zondag 03 juli 2011 @ 10:47:
[...]
over het oorspronkelijke bedrag of over de boekwaarde?
Tsjah, dat is een beetje fuzzy. Het gaat om de 'actuele aankoopprijs'. Nu zou je kunnen zeggen dat na 2 jaar de laptop functioneel gezien wel afgeschreven is, en dat dus 0 is, maar voor bv. de inkomstenbelasting moet een afschrijftermijn van minimaal 5 jaar gehanteerd worden (wat eigenlijk absurd is voor computers, maar goed). Zie http://belastingdienst.nl...egebruik-01.html#P22_1434.

[Voor 18% gewijzigd door MikeN op 03-07-2011 11:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:59

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik had juist begrepen dat de afschrijftermijn voor pc's etc. nu (tijdelijk?) 1jaar was voor de belastingdienst. Heb helaas geen link atm.

Maar goed, voor dit verhaal maakt dat niet heel veel uit: die btw zal je ook niet aan stuk gaan, lijkt mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeN
ardana schreef op zondag 03 juli 2011 @ 11:50:
Ik had juist begrepen dat de afschrijftermijn voor pc's etc. nu (tijdelijk?) 1jaar was voor de belastingdienst. Heb helaas geen link atm.
Er bestaat idd een mogelijkheid tot willekeurige afschrijving, alleen geldt dat voor de inkomstenbelasting en niet zozeer voor de omzetbelasting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 15:49

Nutral

gamer/hardware freak

afschrijven heeft nooit wat te maken met je omzetbelasting, alleen met je inkomsten belasting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De links die je hebt gevonden duiden op een verstrekking van een PC / laptop aan de medewerker, welke de pc vervolgens in bezit neemt. DIt is iets anders als wat jij ws krijgt: een laptop van de zaak, oftewel gewoon een mobiel zakelijk werkstation.
Dat ding zal ongetwijfeld in jullie zakelijke netwerk(je) hangen en eigenlijk gewoon een vervanger zijn van een evt desktop op kantoor. Voordeel is dat je het ding zo mee kunt nemen naar klanten ;)
Dan heb je dus totaal niks te maken met een verstrekking van een PC door de werkgever. Bovendien is de laptop letterlijk van de zaak (eigendom bedrijf).

Ik snap dat je een zo goed mogelijke laptop wilt voor een zo laag mogelijke prijs, maar bedenk goed wat je met het ding moet gaan doen. Het ding moet op je werk toegesneden zijn, niet op wat je zelf leuk vind. Nofi, maar dan koop je er zelf maar een. Wees blij dat je het ding ook gewoon prive mag gebruiken.
Ter vergelijking: ik heb zelf een laptop van 3k EUR; high spec omdat ie zonder problemen een stel VM's naast elkaar moet draaien. En tsja, als je dat vloeiend wilt draaien heb je een i7, 8GB en een 256 SSD nodig 8)
Ding gebruik ik uiteraard ook prive, maar dat blijft meestal wel bij internetten enzo. Ik ga d'r niet op gamen - daar pak ik wel iets anders voor.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:09
JT schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 17:50:
[...]
Als ik die laptop als eigendom krijg met als voorwaarde dat ik hem ook inzet voor zakelijke doeleinden scheelt dat mij een hoop geld.
Ik zou niet gaan voor een dergelijke constructie. Wie is er verantwoordelijk voor het ding als het kapot gaat of gestolen wordt? Ik zou in dit geval zakelijk en privé gewoon gescheiden houden; waarbij je eventueel privé gebruik maakt van een zakelijke laptop, maar niet andersom.
Ding wat ik wil kost ruim over de 1000 euro :P Maar dan moet ik het hem wel aantrekkelijk maken om dan ook die specifieke te halen. Anders krijg ik iets wat niet voldoet aan mijn persoonlijke eisen en moet ik die andere alsnog van de eigen centen halen.
Tsja. 1000 euro is toch niet zo bijzonder voor een laptop die een beetje toekomstbestendig is? Een beetje degelijk/zakelijk model kost je dat gewoon, of is je baas zo'n figuur liever denkt klaar te zijn met een 500 euro consumenten Acer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ebia schreef op zondag 03 juli 2011 @ 17:30:
[...]

Ik zou niet gaan voor een dergelijke constructie. Wie is er verantwoordelijk voor het ding als het kapot gaat of gestolen wordt? Ik zou in dit geval zakelijk en privé gewoon gescheiden houden; waarbij je eventueel privé gebruik maakt van een zakelijke laptop, maar niet andersom.
Volgens de belastindienst (http://www.belastingdiens...2_vormen_van_loon-14.html) haalt TS bij zijn voorstel de 90% toets voor zakelijk gebruik niet. Het zou dan beschouwd moeten worden als loon.

Verder eens met ebia. Zo'n werklaptop is maar gereedschap, beschouw het ook als zodanig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JT
The Eagle schreef op zondag 03 juli 2011 @ 16:30:
De links die je hebt gevonden duiden op een verstrekking van een PC / laptop aan de medewerker, welke de pc vervolgens in bezit neemt. DIt is iets anders als wat jij ws krijgt: een laptop van de zaak, oftewel gewoon een mobiel zakelijk werkstation.
Wellicht is dat dus niet zo. M'n werkgever heeft het nog niet zo héél lang gelden gehad over een bonus.
Ik snap dat je een zo goed mogelijke laptop wilt voor een zo laag mogelijke prijs, maar bedenk goed wat je met het ding moet gaan doen. Het ding moet op je werk toegesneden zijn, niet op wat je zelf leuk vind. Nofi, maar dan koop je er zelf maar een. Wees blij dat je het ding ook gewoon prive mag gebruiken.
Het ding dat ik wil is perfect op mijn werk toegesneden en óók op mijn prive gebruik. Ik heb het hier nooit gehad over een zo goedkoop mogelijke laptop; als je een laptop kan verkrijgen met een manier om dat af te kunnen trekken oid dan doet dat niks af aan de specs van zo een ding. En over het zelf kopen, kan jij mij uitleggen waarom ik er zelf maar een moet kopen als mijn werkgever beslist dat ik er eentje in bezit krijg? En als ik dat niet krijg, ook goed. Ik heb er geen recht op. Alleen dan ga ik dus die 30% korting voor eigen gebruik inzetten, niet voor zijn zaak.
ebia schreef op zondag 03 juli 2011 @ 17:30:
[...]

Ik snap je punt, maar als ik daarmee ruim over de 1000 euro in de zak houd... :) Wel punten om over na te denken iig.
[...]

Tsja. 1000 euro is toch niet zo bijzonder voor een laptop die een beetje toekomstbestendig is? Een beetje degelijk/zakelijk model kost je dat gewoon, of is je baas zo'n figuur liever denkt klaar te zijn met een 500 euro consumenten Acer?
Nee en dat heb ik ook nergens gezegd. Het is niet zo zwart-wit dat een laptop wel of niet goed is voor werkzaamheden. Daar zijn verschillende gradaties in. Een laptop onder de 1000e kom ik ook mee toe en is zeker niet per definitie ruk (een Sandy Bridge met SSD en 8gb ofzo lijkt me niet heel ruk). Alleen de laptop waar het hier om gaat is topklasse.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee