Toon posts:

Google+, wat zijn de verschillen met Facebook?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Wat zijn de verschillen tussen Google+ en Facebook?
+1 = Leuk vinden
Delen = Delen

Kringen dan wellicht? Zelfs die optie heeft Facebook, weliswaar omslachtig en ongebruiksvriendelijk, maar het kan! Als je een bericht plaats op Facebook zie je naast de knop "Delen" een knop met een slotje en driehoekje daarnaast. Klik erop. De opties "Iedereen" "Vrienden van vrienden" "Alleen vrienden" en "Aanpassen" verschijnt. Klik op aanpassen, in het volgende scherm op "Zichtbaar maken voor Deze personen" "Bepaalde personen" en type de naam van de groep in waarmee je je bericht wilt delen (En heb vooral geduld, de naam komt niet altijd goed te voorschijn, wellicht moet je het meer dan eens proberen).

Gebruiksvriendelijk is het dus op Facebook niet, maar er zitten wel een veelvoud van de leden op dan hier op Google+. Grote kans dat Facebook dit gaat aanpassen als ze dit als bedreiging zien.

Wat is jouw visie hierop?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-05 17:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het verschil tussen kringen en de Facebook-optie hierop is dat het eenzijdig kan. Ik kan iemand in een kring zetten, maar als diegene mij niet ook in een kring zet zie ik nog niets. Tegelijkertijd kan ik iemand als contact opnemen zonder dat hij dat goed moet vinden. Daar heeft Google+ dus inderdaad wat toe te voegen aan zijn verder 1 op 1 rip van de Facebooklay-out en het idee achter Facebook.

Ik vind het maar niks eigenlijk. Als je zowel bij Google+ als bij Facebook voorbij de header scrollt zie je niet in één oogopslag dat je een andere site aan het bekijken bent. Een site als inspiratie gebruiken is wat mij betreft prima, maar hem praktisch copy/pasten vind ik behoorlijk grof. Voeg daaraan toe dat het niet echt een USP heeft en ik zie mensen niet snel overstappen. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online
Het geheel lijkt dus een mashup van Facebook én Twitter te zijn.

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht dat je niet perse iemands wederzijds contact hoeft te zijn. Maar daar zit hem dus ook meteen de crux? Op het moment dat het niet wederzijds is, heb je er alsnog niet aan. Jij krijgt geen informatie van de ander, omdat deze geen informatie met je deelt omdat je niet in zijn kring zit en de ander volgt dus jouw informatie ook niet? Dus wil het werken, dan moet je alsnog een wederzijds contact van elkaar zijn. Begrijp ik dit nu goed?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als iemand iets publiekelijk deelt, kunnen al zijn of haar "volgers" dat lezen zonder dat de auteur hen ook als vriend te boek heeft staan.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:22

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Je krijgt wel gewoon braaf een notice dat iemand je heeft toegevoegd. Je kan hem dan gewoon blocken :P

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MueR schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 15:10:
Je krijgt wel gewoon braaf een notice dat iemand je heeft toegevoegd. Je kan hem dan gewoon blocken :P
Mja, nadat hij je dus eerst even naar hartelust heeft kunnen volgen. Dan vind ik het vriendensysteem van Facebook toch beter. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

Remy

Moderator General Chat

I usually get 100% accuracy

Wat ook niet vergeten moet worden is dat Google al een flinke infrastructuur in de achtergrond werkend heeft: niet alleen qua netwerk maar ook qua producten. Search, GMail, Maps, Picasa noem maar op. Al die producten zullen nu een uniforme layout en interface across the board krijgen, zodat je naadloos van de ene service in de andere over kan gaan qua gebruik.

Een unified user experience is iets wat als zeer prettig ervaren zal worden door powerusers die niet meer op 5 of 10 sites willen zitten, maar slechts op 1 of 2.

Voorbeeld van bovenstaande: Gmail interface gaat op de schop - http://gmailblog.blogspot...w-of-gmails-new-look.html

In lijn met Google+, en alle andere diensten van Google zullen volgen :)

Verder over Google+: ik denk dat Sparks en Locations hoge ogen gaat gooien in de nieuws-grage en social locatie-grage groepen.

LinkedIn
Twitter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eekhoorn12
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
NMe schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 15:19:
[...]

Mja, nadat hij je dus eerst even naar hartelust heeft kunnen volgen. Dan vind ik het vriendensysteem van Facebook toch beter. :P
Maar is dat niet opgelost met die circles. Als hij niet in een circle zit en jij plaatst al je berichten op zo'n manier dat alleen een circle het kan lezen kan hij geen van je berichten zien. Alleen als je berichten met public post kan hij het lezen maar volgens mij kan iedereen dat dan meelezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

eekhoorn12 schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 19:19:
[...]

Maar is dat niet opgelost met die circles. Als hij niet in een circle zit en jij plaatst al je berichten op zo'n manier dat alleen een circle het kan lezen kan hij geen van je berichten zien. Alleen als je berichten met public post kan hij het lezen maar volgens mij kan iedereen dat dan meelezen.
Mja, dan heb ik dus één circle nodig waar ik al mijn vrienden in zet als ik iets publiek wil delen maar niet beschikbaar wil hebben voor mensen die ik niet ken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:22

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Remy schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 15:19:
Wat ook niet vergeten moet worden is dat Google al een flinke infrastructuur in de achtergrond werkend heeft: niet alleen qua netwerk maar ook qua producten. Search, GMail, Maps, Picasa noem maar op. Al die producten zullen nu een uniforme layout en interface across the board krijgen, zodat je naadloos van de ene service in de andere over kan gaan qua gebruik.

Een unified user experience is iets wat als zeer prettig ervaren zal worden door powerusers die niet meer op 5 of 10 sites willen zitten, maar slechts op 1 of 2.
Probleem voor diezelfde powerusers is dat Google het allemaal nog lang niet op orde heeft.
Ze hebben de afgelopen maand ook een nieuw accounts systeem uitgerold voor hun "Google Apps for..." versies. Apps accounts werken nu meer als gewone Google accounts. Voorheen was dat een eindeloos probleem, je kon met een Apps account veel Google diensten niet gebruiken (inclusief bijvoorbeeld de voor bedrijven best wel interessante mobiele apps en zo). Dat is nu meer gelijkgetrokken.

Tegelijkertijd ook weer helemaal niet... want nu kon ik op mijn Apps account geen Google+ krijgen, maar op mijn "gewone" Google account wel. Daarvoor moest ik alleen eerst volledig uitloggen en dat kostte nog best wat moeite. Zo kom ik de afgelopen week continu nieuwe problemen tegen met mijn Google accounts.

Ook lukt het ze maar matig (oh ironie) om search goed te krijgen over alle Google diensten heen. Da's best vervelend als je iets moet terugvinden waarvan je niet weet of het in Gmail, Docs, of een van die tientallen andere mogelijke plaatsen zit.

Dus ja, het ziet er allemaal wat meer hetzelfde uit, en Google+ zou daar fantastisch in kunnen haken... maar dat gaat ze nog wel een jaar of twee kosten om een beetje voorelkaar te krijgen en tegen die tijd zou het wel eens te laat kunnen zijn voor Google+.

Google is na hun web search ook niet heel erg succesvol geweest met dingen die ze zelf verzonnen hadden (ipv dingen die ze gekocht hebben). Zou zo snel uit m'n hoofd niet eens een voorbeeld weten eigenlijk van iets dat ze zelf gemaakt hebben dat een succes werd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bensimpel
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021

Bensimpel

Positieve meneer

Na even een dagje gepruts te hebben; Ziet er wel cool uit (bijna een regelrechte FB kloon). Maar het ziet er nog erg stilletjes uit..

Het delen is wel stukken vriendelijker dan bij FB! Voornamelijk vooral omdat je als je alles goed geregelt hebt, nooit meer situaties krijgt die je het liefts niet met je werk wilt delen (of andersom, met thuis bijv).:x

Google kan hier nog veel meer op uitbreiden, ik verwacht ook dat ze dit gaan doen, want het heeft echt wel potentie :).

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:39

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Google moet héél snel van die invite-only's af; nu hebben ze nog wat momentum en tenzij ze dat heel groots gaan marketen voordat ze "open" gaan gaat 't vanaf vandaag alleen maar bergafwaarts en zal 't weer een stille dood sterven. En dat zou, IMHO, jammer zijn. Ik snap de ballen van FB maar hier kom ik nog enigszins wijs uit :D :P De UI is strak, mooi en duidelijk en het zit heel mooi in elkaar voor zover ik gezien heb. Dat, en de vele wijzigingen die ze over de hele linie aan 't doortrekken zijn, is wmb echt wel een dikke pluim in hun poepert waard d:)b

[Voor 13% gewijzigd door RobIII op 01-07-2011 21:30]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online
PowerFlower schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 20:11:
[...]

Tegelijkertijd ook weer helemaal niet... want nu kon ik op mijn Apps account geen Google+ krijgen, maar op mijn "gewone" Google account wel. Daarvoor moest ik alleen eerst volledig uitloggen en dat kostte nog best wat moeite. Zo kom ik de afgelopen week continu nieuwe problemen tegen met mijn Google accounts.
Volledig uitloggen is niet nodig. Switch account (naar normaal gmail account), en vanuit gmail account rechts boven mbv notifications naar Google+. Direct Google+ in de adresbalk invoeren werkt helaas niet.

Je kan hierbij nog steeds in een ander scherm/tabblad je apps account open hebben staan. Echt volledig uitloggen hoeft dus absoluut niet :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
NMe schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 19:28:
[...]

Mja, dan heb ik dus één circle nodig waar ik al mijn vrienden in zet als ik iets publiek wil delen maar niet beschikbaar wil hebben voor mensen die ik niet ken.
Nee, dan deel je iets met 'your circles', en wordt het gedeeld met iedereen die in welke cirkel can ook van je zit :)

Ik vind het wel grappig om te zien hoe mensen na 2 dagen van gesloten beta al kunnen zien dat het echt totaal niet verschillend is van Facebook, en dat die cirkels echt maar een minimaal verschil zijn... Maar toch zijn er veel die het nog niet helemaal door hebben :+ Zo eerder vandaag ook al iemand die vroeg of er al een Tweakers.net cirkel is.

Verder denk ik dat Google een groot deel van het 'probleem' (te weinig gebruikers die willen overstappen) op kan lossen doordat er zeer diepe integratie met Android, GMail, Chrome en eventueel ChromeOS mogelijk is. Facebook heeft alleen een applicatie en een @facebook.com mailadres dat zorgt voor een message in je Facebook inbox.

Een bijkomend voordeel aan de 'schone' userbase is dat Google ook direct zijn pijlen op LinkedIn kan richten. Facebook en @facebook.com moeten wel heel wat doen willen ze een serieus en zakelijk imago krijgen. Voor Google+ is dat nog zeker mogelijk, en ik ben ook zeker niet bang om met mijn @gmail.com adres te solliciteren.

[Voor 31% gewijzigd door TheZeroorez op 01-07-2011 23:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RobIII schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 21:30:
Ik snap de ballen van FB maar hier kom ik nog enigszins wijs uit :D :P De UI is strak, mooi en duidelijk en het zit heel mooi in elkaar voor zover ik gezien heb
Hoe kun je dat nou zeggen als 90% van de lay-out één op één overgenomen lijkt vanuit Facebook? :P

• jules
  • Niet online
TheZeroorez schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 23:46:
[...]

Een bijkomend voordeel aan de 'schone' userbase is dat Google ook direct zijn pijlen op LinkedIn kan richten. Facebook en @facebook.com moeten wel heel wat doen willen ze een serieus en zakelijk imago krijgen. Voor Google+ is dat nog zeker mogelijk, en ik ben ook zeker niet bang om met mijn @gmail.com adres te solliciteren.
Daar zeg je me wat. Het was tot voor kort nog wel enigszins te doen om met je @gmail.com adres te solliciteren. Nu er google+ is, is dit geen aanrader meer :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nico
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-05 22:01
RobIII schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 21:30:
Google moet héél snel van die invite-only's af; nu hebben ze nog wat momentum en tenzij ze dat heel groots gaan marketen voordat ze "open" gaan gaat 't vanaf vandaag alleen maar bergafwaarts en zal 't weer een stille dood sterven. En dat zou, IMHO, jammer zijn. Ik snap de ballen van FB maar hier kom ik nog enigszins wijs uit :D :P De UI is strak, mooi en duidelijk en het zit heel mooi in elkaar voor zover ik gezien heb. Dat, en de vele wijzigingen die ze over de hele linie aan 't doortrekken zijn, is wmb echt wel een dikke pluim in hun poepert waard d:)b
Q.F.T.

Google Wave was ook invite only.. Kijk wat daar van is geworden :+ Dat geintje is ze alleen gelukt met gmail.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:00
Ik heb nooit de behoefte gevoeld om iets met Facebook te doen. Nu ben ik begonnen met Google+ en ik vind het leuk. Helaas heb ik nog vrijwel niemand in mijn omgeving die ook Google+ heeft of er actief wat mee doet. En dan krijg je al snel het gevoel dat je als een soort Remi je berichten in het luchtledige aan het roepen bent.

Met m'n broer kan ik wat updates delen omdat hij ook Google+ gebruikt (en ik zelfs via hem binnengekomen ben), maar de paar mensen die via mij Google+ gekregen hebben doen er nog niets mee. En dan heb ik nog mensen uitgenodigd die een foutmelding krijgen als ze een account willen activeren. En anderen hebben al Facebook en zullen waarschijnlijk hun bestaande Facebook niet willen verlaten om opnieuw met G+ te beginnen.

De early-adopters die het cool vinden om nieuwe dingen te proberen bevinden zich nu op G+, maar zodra de nieuwigheid ervan af is en hun vrienden niet de overstap naar G+ maken zakt de belangstelling snel weg.

Het momentum blijft alleen bestaan als Google de poorten voor G+ snel open zet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nico schreef op zondag 03 juli 2011 @ 15:02:
[...]

Q.F.T.

Google Wave was ook invite only.. Kijk wat daar van is geworden :+ Dat geintje is ze alleen gelukt met gmail.
En dat is alleen maar gelukt met GMail omdat er bijna geen concurrentie was. Ja, een tergend trage hotmail met 20MB opslag ofzo, dan loopt iedereen wel over naar GMail :+

Ik vraag me inderdaad af wanneer het open gaat :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:39

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

NMe schreef op vrijdag 01 juli 2011 @ 23:48:
[...]

Hoe kun je dat nou zeggen als 90% van de lay-out één op één overgenomen lijkt vanuit Facebook? :P
layout != useability != uxp ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Op www.wired.co.uk & www.mashable.com zijn al goede artikelen te lezen over Google+. Zelf maak ik geen gebruik van FB maar op de één of andere manier lijkt G+ me wel iets om mee te starten in de toekomst... Ik zie er ook potentie in om met collega's een "cirkel" te delen en zo tijdens projecten te kunnen communiceren (wat nu grotendeels via de mail gebeurt...) Ik heb het zelf nog niet gebruikt dus weet niet of G+ zich hier echt voor leent maar ik zie zeker potentie!

Indien iemand een invite over heeft zou ik er graag aanspraak op maken ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee